لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان وزوز گوش با غلبه بر افکار منفی

درمان وزوز گوش | پزشکت

فهرست مطالب

درمان وزوز گوش با غلبه بر افکار منفی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان وزوز گوش با غلبه بر افکار منفی امکان پذیر است و فرد می تواند با استفاده از برخی راهکارها بر افکار منفی و وزوز گوش غلبه کند. افکار منفی یکی از سخت ترین و بزرگترین مشکلاتی است که مبتلایان به وزوز گوش به طور روزمره با آن روبرو هستند.

وقتی با صدای وزوز گوش زندگی می کنید، سطح استرس می تواند به سرعت افزایش یابد. این وضعیت معمولاً باعث احساس اضطراب، وحشت، عصبانیت و ناامیدی افراد می شود. افکار منفی اغلب نتیجه این احساسات است. این افکار منفی تقریب ذهن را علاوه بر درد جسمانی با یک رنج اضافی درگیر می کند.

اما حتی هنگامی که فرد به طور واقعی اضطراب (هر نوع ناراحتی دیگری) را تجربه نمی کند، باز هم احتمال دارد افکار منفی بوجود آمده و باعث رنجش فرد شود.

اما مبتلایان به وزوز گوش که درگیر افکار منفی شده اند می توانند با برخی راهکارهای ساده بر مشکل خود غلبه کنند.

برخی از راهکارها برای درمان وزوز گوش با استفاده از غلبه بر افکارهای منفی، عبارتند از:

مبارزه یا فرار و افکار اضطرابی

اولین چیزی که باید درک کنید این است که چرا اضطراب و وزوز گوش با هم ارتباط دارند. واقعیت اصلی این است حس شنوایی ما برای شناسایی و پاسخ به خطرات و تهدیدات در محیط تکامل پیدا کرده است. مغز و سیستم عصبی در تشخیص تفاوت بین خطر واقعی و غیر واقعی (اعم از اینکه صدا باشد یا غیر آن) خیلی خوب عمل نمی کند. بنابراین مبارزه یا فرار کاملاً یکسان است..

در مبتلایان به وزوز گوش چرخه معیوب جنگ و پرواز می توانند بر روی مغز تاثیر بگذارد. حتی باعث ایجاد چرخه جنگ یا پرواز در سیستم عصبی سمپاتیک می شود. سپس توجه فرد را به آنچه که مغز آن را دریافت کرده جلب می کند. اما از آنجا که وزوز گوش به طور طبیعی از بین نمی رود، اغلب فرد با یک طیف وسیعی از افکارمنفی روبرو می شود. حتی در یک حالت اضطرابی باقی می ماند. در این شرایط چارچوب ذهن می تواند همه چیز را تغییر دهد.

تقریباً در تمام شرایط، چه خوب یا بد، افکار و ذهنیت ما می تواند احساسات را کاملاً تغییر دهند. این مفهوم مستقیماً در مورد افکار منفی مربوط به وزوز گوش هم صادق است. اما اگر از دیدگاه دیگری به آن فکر کنید، درک آن کمی آسان تر می شود.

تغییر افکار منفی را تمرین کنید.

درمان وزوز گوش | پزشکت

به آخرین باری که یک تمرین ورزشی خیلی شدید داشته اید، فکر کنید. به طور کلی بروز هر گونه احساسات جسمی می تواند ناخوشایند باشد. اما بروز این احساسات در اثر ورزش های شدید ممکن است زیاد هم ناخوشایند نباشد. زیرا شما می دانید که برای یک هدف تلاش می کنید و از بروز این احساسات در هنگام ورزش های شدید زیاد احساس ناراحتی نمی کنید.

بیماری های گوش و حلق و بینی

مثلا تصور کنید که نیمه شب از خواب بیدار می شوید و احساساتی دقیقاً مشابه احساس ورزش را دارید؛ مثلا ماهیچه های شما می سوزند، تند تند نفس می کشید، زیاد عرق می کنید، قلب تان تندتند می زند. همه این احساسات در طول شب ممکن است ناراحت کننده باشند. حتی احتمال دارد که احساس کنید دچار حمله قلبی شده اید.

تفاوت اساسی بین این دو تجربه، در واقع به ذهنیت شما بستگی دارد. در یک موقعیت خوشحال هستید و اصلاً رنج نمی برید، در حالت دیگر وحشت زده و مضطرب می شوید.

این امر مستقیماً در مورد وزوز گوش هم صدق می کند. افکار، این قدرت را دارد که درد و رنج را بصورت تصاعدی افزایش یا آن را به طرز چشمگیری کاهش دهد. می توانید این افکار منفی را به روش های مختلفی کاهش دهید. یا حتی به طور کلی آنها را از بین ببرید.

ارتباط بین افکار منفی و وزوز گوش

درمان وزوز گوش | پزشکت

هنگام بروز وزوز گوش باید یاد بگیریم که خوب با واقعیت کنار بیایم. حتی حواس مان را از صدا پرت کنیم، اصلاً به وزوز گوش خود فکر نکنید. متاسفانه تمام افکار در مورد وزوز گوش، منفی هستند. افکار منفی تنها افکار آگاهانه ای هستند که به ذهن آدم خطور می کنند. این پدیده روانشناختی به عنوان جهت گیری حافظه منفی شناخته می شود و توضیح می دهد که مبتلایان به افکار منفی شدید بیشتر به وزوز گوش مبتلا می شوند.

واقعیت این است که افکار منفی به بیمار اجازه نمی دهد که حواس خودش را از وزوز گوش پرت کند. اما وقتی آنها بدانند که افکار منفی وضعیت وزوز گوش آنها را بدتر می کند، ممکن است بتوانند برای تغییر افکار خود قدمی بردارند.

افکار منفی خود را کنترل کنید.

وقتی وزوز گوش، توجه شما را به خود جلب می کند، رنج ناشی از آن می تواند به سرعت افزایش یابد. این مشکل در مورد واکنش های عاطفی شدید منفی هم وجود دارد. به عنوان مثال، عصبانیت و اضطراب در هنگام تحریک ممکن است به سرعت افزایش پیدا کند.

اما بلافاصله به شدت 100٪ نمی رسند. همیشه یک دوره تشدید سریع وجود دارد. بهتر است در همان لحظات اولیه، حالت خود را کنترل کنید. می توانید از یک تکنیک ساده برای تغییر افکار خود استفاده کنید. با این کار می توانید با عوض کردن داستانی که برای خود تعریف می کنید و معنای آن، یک تغییر اساسی در دیدگاه خود ایجاد کنید که فوراً باعث کاهش درد و رنج می شود.

دفعه بعدی که دچار افکار منفی می شوید و به طریقی احساس وزوز گوش می کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از خود یک سوال ساده بپرسید: آخرین بار کی رنج من اینقدر شدید بود؟

حتی اگر جواب شما این است که: من تمام روز را با این مشکل درگیر هستم، باز هم ممکن است مشکل شما ناشی از افکار منفی در ذهنتان باشد. اما شاید یک ساعت از آخرین باری که این مشکل را تجربه کرده اید گذشته باشد یا چند ساعت یا چند روز یا فقط 10 دقیقه گذشته باشد.

مهم نیست که چه مدت طول کشیده است. فقط اکنون، در این لحظه جدید درد و رنج، می توانید به جای اینکه به خودتان بگویید «من تمام روز را از این مشکل رنج برده ام» جمله دیگری مانند «قبل از شروع این وضعیت، حالم خوب بود» را جایگزین می کنید.

شاید این راهکار به نظرتان ساده باشد؛ اما این گونه نیست. چون شما به زمان های که حواستان پرت شده است و وزوز گوش شما را آزار نمی دهد، حساس تر می شوید.

از عوامل تحریک کننده افکار منفی پرهیز کنید.

درمان وزوز گوش | پزشکت

وزوز گوش یک مشکل بزرگ سلامتی است که صدها میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی دیگر از علت های اصلی بروز افکار منفی مربوط با وزوز گوش ممکن است مکانی باشد که شما اصلا انتظار آن را ندارید.

متأسفانه، گوگل یا سایر صفحه های پیام رسان می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. از یک طرف، آنها فرصتی مناسب برای برقراری ارتباط شما با افراد دیگر هستند اما همچنین اغلب اوقات می توانند باعث تقویت ترس و رنج شما شود. اما به عنوان یک قاعده کلی، اگر محتوای مربوط به وزوز گوش را بخوانید یا تماشا کنید و احساس شما را بدتر و یا ترس شما را بیشتر کند، در اصل به خودتان لطمه زده اید.

برنامه صبحگاهی خود را بهبود ببخشید.

درمان وزوز گوش | پزشکت

بیدار شدن با صدای وزوز گوش بسیار رنج آور و عاملی برای شروع یک روز بد است. در این حالت معمولاً طولی نمی کشد که افکار منفی با بالاترین سطح ظاهر می شوند. از طرفی هم وزوز گوش می تواند باعث کمبود خواب شود. این واقعیت وجود دارد که در وهله اول سخت است که با وزوز گوش بتوانید بخوابید. احتمال دارد زود از خواب بیدار شوید. در این شرایط ممکن است چرخه خواب و بیداری شما مختل شود و با ایجاد حس ناامیدی نمی توانند دوباره بخوابند. این یک عامل برای نشخوار فکری و تفکر منفی است. خوشبختانه می توانید با ایجاد چند تغییر در برنامه صبحگاهی، این افکار منفی را کاهش دهید.

اولین قدم این است که سعی کنید در سکوت از خواب بیدار شوید. این به تنهایی مشکلی را حل نمی کند اما راهی بسیار بهتر برای شروع یک روزخوب است بعد از بیدار شدن در حالی که در یک اتاق خواب ساکت و با وزوز گوش در حجم کم از خواب بیدار شده اید. تغییر بعدی این است که خود را مجبور کنید بلافاصله از رختخواب بلند شوید، حتی زودتر از آنچه که قصد داشتید بیدار شوید. هرچه بیشتر در رختخواب بمانید، احتمال بروز افکار منفی بیشتر است.

آخرین تغییر این است که 20 دقیقه ابتدایی برنامه صبحانه خود را کاملاً برنامه ریزی کنید شما فقط می توانید بلند شوید و از رخت خواب خود سریعا خارج شوید. صدا های مختلف مثل موسیقی را روشن کنید و سپس فقط کارهای روزمره خود را انجام دهید.

این استراتژی برای جلوگیری از افکار منفی در تمام طول روز نیست، اما کمک می کند روز خود را با افکار مثبت شروع کنید و هدف های بهتری را برای بقیه روز خود دنبال کنید.

از روانشناس مشاوره بگیرید.

درک این نکته مهم است که این راهکارها به عنوان یک راه حل کامل نیستند. هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای رفع مشکل افکار منفی انجام دهید. به عنوان مثال مشاوره، گزینه خوبی است. به همه کسانی که با وزوز گوش دست و پنجه نرم می کنند توصیه می شود که با یک مشاور خوب صحبت کنند. درمان شناختی رفتاری به ویژه در این زمینه بسیار خوب عمل می کند. اگر از وزوز گوش رنج می برید، سعی کنید برخی از این استراتژی ها را انجام دهید. با گذشت زمان و تکرار این روش ها، آنها می توانند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی روزمره داشته باشند.

منبع:

https://www.healthyhearing.com/report/53157-Tinnitus-coping-strategies-for-negative-thoughts-and-rumination

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز