لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آنچه باید در مورد سپتوپلاستی بدانید

آنچه باید در مورد سپتوپلاستی بدانید | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سپتوپلاستی یک جراحی برای درمان انسداد بینی است. انحراف تیغه بینی، جابجایی دیواره بین سوراخ های بینی است و اغلب باعث ایجاد این انسدادها می شود. ساختارهای استخوانی بزرگ شده به نام شاخک نیز ممکن است قسمت هایی از بینی را مسدود کند. یک جراح همچنین سپتوپلاستی را برای درمان سینوزیت طولانی مدت، برداشتن پولیپ بینی و درمان سایر بیماری هایی که راه هوایی بینی را مسدود می کنند، انجام می دهد. گاهی اوقات، جراحان سپتوپلاستی را برای جلوگیری از خونریزی های مکرر بینی توصیه می کنند. سپتوپلاستی یکی از رایج ترین عمل های گوش، حلق و بینی (ENT) در ایالات متحده است. با این حال، پزشکان اغلب تنها پس از رد سایر درمان‌های انسداد بینی، سپتوپلاستی را توصیه می‌کنند. در این مقاله، آنچه در طول سپتوپلاستی باید انتظار داشت، از جمله خطرات این عمل و دلایل انجام آن را بررسی می کنیم.

قبل عمل سپتوپلاستی

سپتوپلاستی روشی برای اصلاح انحراف سپتوم است. قبل از جراحی، یک پرستار و پزشک جزئیات جراحی را بررسی کرده و به هر سوالی پاسخ خواهند داد. آنها ممکن است از فردی که تحت عمل جراحی قرار می گیرد بخواهند برخی آزمایشات معمول مانند آزمایش خون، اشعه ایکس یا ردیابی الکتریکی قلب را انجام دهد. پزشکان و پرستاران همچنین سوالاتی در مورد سلامت عمومی، داروهای فعلی یا آلرژی های احتمالی خواهند پرسید. در بدو ورود به بیمارستان، متخصص بیهوشی با فردی که تحت عمل جراحی قرار دارد ملاقات می کند تا تمام عناصر بیهوشی را توضیح دهد.

آماده سازی برای عمل

آنچه باید در مورد سپتوپلاستی بدانید | پزشکت

سپتوپلاستی اغلب شامل بیهوشی عمومی است. یک متخصص بیهوشی فرد را در طول جراحی بیهوش می کند. گاهی اوقات، جراحان ترجیح می دهند به جای آن از بی حسی موضعی و آرام بخش داخل وریدی استفاده کنند، اما ابتدا این موضوع را با بیمار در میان می گذارند. مانند سایر جراحی هایی که از بیهوشی عمومی استفاده می کنند، افراد نباید بعد از مدت زمان معینی در شب قبل از عمل چیزی بخورند، بنوشند یا حتی آدامس بجوند. در صورت لزوم، پزشک یا پرستار دستورالعمل های بیشتری را در مورد زمان و نحوه مصرف داروها ارائه می دهد. برای کاهش خطر خونریزی، پزشک احتمالاً از فرد می‌خواهد تا یک هفته قبل از جراحی، مصرف داروهای خوراکی رقیق‌کننده خون را متوقف کند. هرکسی که از داروهای رقیق کننده خون یا سایر داروها استفاده می کند باید این موارد را با جراح در میان بگذارد.

سپتوپلاستی چگونه انجام می شود؟

در طی سپتوپلاستی، جراح سعی می کند غضروف و استخوان خم شده سپتوم را صاف کند. ابتدا پوشش مخاطی را که غضروف و استخوان را پوشانده است، بلند می کنند. سپس جراح غضروف و استخوان را تغییر شکل می دهد و گاهی قسمت هایی را برمی دارد. پس از آن، پزشکان آنرا در جای خود قرار می دهند. اگر شاخک های بزرگ شده باعث انسداد شوند، جراح ممکن است سعی کند آنها را با کاهش فرکانس رادیویی کوچک کند. در برخی موارد دیگر، جراح بخشی از شاخک را برمی دارد.

نتایج سپتوپلاستی چه چیزی را نشان می دهد؟

آنچه باید در مورد سپتوپلاستی بدانید | پزشکت

بیش از 85 درصد از انسداد بینی افراد پس از جراحی، بهبود می یابد. افراد معمولاً چند ساعت پس از جراحی احساس خواب آلودگی می کنند. برخی به دلیل بیهوشی احساس تهوع دارند. آنها همچنین ممکن است در این روش درد احساس کنند. افراد باید هر گونه عوارض بعدی را به پرستار گزارش دهند. آنها می توانند داروهایی را برای تسکین علائم ارائه دهند. تیم پزشکی احتمالاً پانسمان را در هر دو سوراخ بینی قرار می دهد.

پانسمان کردن به این معنی است که فرد باید بلافاصله پس از عمل از طریق دهان نفس بکشد. پانسمان برای کمک به توقف هرگونه خونریزی که بلافاصله پس از جراحی رخ می دهد در جای خود قرار دارد. وقتی پزشک فرد را از بیمارستان مرخص کرد، پرستار پانسمان را برمی دارد. به ندرت، متخصص، آتل را در بینی قرار می دهد. اگر چنین باشد، معمولاً بعد از 7 روز یک قرار ملاقات دیگر برای برداشتن اسپلینت ها تعیین می کنند.

اگر هیچ عارضه ای رخ ندهد، پزشک معمولاً فرد را در همان روز عمل به خانه می فرستد. یکی از اعضای خانواده یا دوست باید برای همراهی آنها حضور داشته باشد. انتظار می رود که پس از ترخیص از بیمارستان و با بهبودی بدن، مقداری احتقان و خونریزی رخ دهد. این علائم باید طی 2 هفته آینده برطرف شوند. درد نیز شایع است که افراد می توانند طبق نظر پزشک خود مسکن مصرف کنند.

نکات سبک زندگی سپتوپلاستی

برای تسهیل در بهبودی بینی، افراد می توانند از موارد زیر اجتناب کنند:

بیماری های گوش و حلق و بینی
  • سیگار کشیدن
  • خیلی زود به سر کار نرفتن
  • برای حداقل 2-3 روز، دمیدن بینی
  • ازدحام جمعیت، به‌ویژه در مناطقی که مردم بیشتر با دود سیگار و سایر افراد مبتلا به سرماخوردگی یا سرفه مواجه می‌شوند، که احتمال بیماری را افزایش می‌دهد.

عوارض سپتوپلاستی

آنچه باید در مورد سپتوپلاستی بدانید | پزشکت

خونریزی بیش از حد ممکن است در نتیجه سپتوپلاستی رخ دهد. اگرچه سپتوپلاستی یک روش بسیار کم خطر است، اما افراد باید از عوارض احتمالی آن آگاه باشند و با هر گونه نگرانی به پزشک مراجعه کنند.

خطرات سپتوپلاستی عبارتند از:

خونریزی: مقدار کمی خونریزی در جراحی بینی شایع است و افراد عموما آن را به خوبی تحمل می کنند. اما در موارد نادر، ممکن است خونریزی بیش از حد رخ دهد. در این شرایط، جراح ممکن است مجبور شود این روش را متوقف کند تا از قرار دادن فرد در معرض خطر بیشتر جلوگیری کند. به ندرت، تزریق گلبول قرمز ضروری است، اما پزشک فقط در موارد اضطراری این کار را انجام می دهد.

عفونت: از آنجایی که بینی یک محیط استریل نیست، ممکن است بعد از سپتوپلاستی عفونت ایجاد شود.

سندرم شوک سمی: این یک عفونت بسیار نادر و جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. پس از جراحی، افراد و خانواده‌هایشان باید مراقب تغییرات فشار خون یا ضربان قلب، تب، تغییر رنگ یا هر علامت غیرعادی دیگری باشند.

بی حسی دندان و بینی: برخی از اعصابی که به لثه، دندان های جلویی و فک بالا منتهی می شوند از بینی عبور می کنند. سپتوپلاستی خطر آسیب به این اعصاب و بی حسی مداوم را افزایش می دهد. بی حسی معمولاً پس از چند ماه برطرف می شود.

سوراخ شدن تیغه بینی: گاهی اوقات ممکن است یک سوراخ کوچک در سپتوم بینی در حین یا بعد از جراحی به خصوص در مورد عفونت بعد از عمل ایجاد شود. اگر سوراخ شدن منجر به خونریزی یا سایر عوارض مشابه شود، ممکن است فرد به جراحی بیشتری نیاز داشته باشد.

نشت مایع نخاعی: اگرچه بسیار نادر است، سپتوپلاستی می تواند به مغز آسیب برساند و نشت مایعی ایجاد کند که مغز و نخاع را تغذیه کرده و خطر بیشتری برای عفونت ایجاد می کند.

تداوم علائم: اگرچه اکثریت بزرگی از افراد بهبود قابل توجهی در علائم انسداد بینی خود گزارش می دهند، اما خطر کوچکی وجود دارد که جراحی ممکن است به علائم کمک نکند.

موارد دیگر: در موارد نادر، افراد ممکن است تغییری در حس چشایی یا بویایی، درد مداوم صورت، تغییرات صوتی، نقص بینایی، یا التهاب و کبودی اطراف چشم را تجربه کنند.

سپتوم چیست؟

تیغه بینی ساختاری است که از بینی حمایت می کند و راه هوایی راست و چپ دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند. مخاط، یک لایه نازک از غشای بافتی، سپتوم را می پوشاند. مخاط از سپتوم محافظت کرده و آن را می پوشاند. همچنین به حفظ رطوبت داخل بینی کمک می کند. سپتوم ممکن است به طور طبیعی در طول دوران کودکی کمی در یک جهت خم شود. با این حال، در اکثر افراد، سپتوم صاف است.

شاخک های بینی ساختارهای استخوانی بلند، مجعد و باریکی هستند که تا مجرای تنفسی سوراخ های بینی گسترش می یابند. در هر سوراخ بینی، چهار راه هوایی در راه هوایی بینی ایجاد می کنند و در دیواره های جانبی سوراخ های بینی ایجاد می شوند. بافت مخاطی در بینی بیشتر شاخک ها را می پوشاند. هنگامی که فردی هوا را از طریق بینی استنشاق می کند، بزرگترین شاخک ها عمدتاً مسئول فیلتر کردن، گرم کردن و مرطوب کردن هوا هستند. پوشش مخاطی شاخک ها نیز ذرات معلق در هوا را به دام می اندازد و فیلتر می کند. این بدان معنی است که شاخک ها بخش اساسی سیستم ایمنی هستند که با بیماری مبارزه می کند.

دلایل انجام سپتوپلاستی

آنچه باید در مورد سپتوپلاستی بدانید | پزشکت

در صورتی که بینی فردی به طور مداوم مسدود شده باشد و علت آن انحراف تیغه بینی باشد، ممکن است پزشک سپتوپلاستی را توصیه کند. دلیل اصلی انجام سپتوپلاستی اصلاح انحراف سپتوم است که بینی را مسدود کرده و بر جریان هوا تأثیر می گذارد. انحراف سپتوم زمانی اتفاق می افتد که سپتوم به اندازه کافی در یک جهت خم می شود. این می تواند تنفس را دشوار کند. گاهی اوقات، سپتوپلاستی در طی سایر روش ها مانند جراحی سینوس یا برداشتن تومور ضروری است. پزشکان همچنین ممکن است سپتوپلاستی را برای افرادی توصیه کنند که درمان‌های غیرجراحی آپنه انسدادی خواب یا مشکلات خروپف را درمان نکرده باشند.

بزرگ شدن شاخک ها نیز می تواند منجر به مشکلات تنفسی برای برخی افراد شود. جراحی برای رسیدگی به شاخک ها نیز ممکن است کمک کند.

گزینه های جایگزین سپتوپلاستی

درمان های غیرجراحی برای انسداد بینی می تواند به افراد در تنفس بهتر کمک کند. افراد باید قبل از جراحی این گزینه ها را با پزشک در میان بگذارند. داروهای بدون نسخه (OTC) و نسخه ای برای افراد مبتلا به احتقان ناشی از آلرژی و همچنین واکسن های آلرژی در دسترس است. گزینه شستشوی سالین و اسپری های ضد احتقان نیز موجود است. در موارد عفونت باکتریایی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای کمک به پاکسازی مجاری تنفسی بینی تجویز کند. پزشک معمولاً تنها در صورتی سپتوپلاستی را در نظر می گیرد که این اقدامات موفقیت آمیز نباشد.

آیا سپتوپلاستی می تواند جزء عمل زیبایی باشد؟

سپتوپلاستی برای اصلاح انحراف تیغه بینی انجام می شود. اکثر سپتوپلاستی‌ها زیبایی نیستند، اما در عوض به مشکلات عملکردی، از جمله انسداد جریان هوا از طریق سوراخ (های بینی) می‌پردازند. اگر سپتوپلاستی بخشی از جراحی زیبایی باشد، احتمالاً در حین جراحی زیبایی بینی انجام می شود. گاهی اوقات برای رسیدن به اثر زیبایی مطلوب از جراحی بینی، سپتوپلاستی نیز ضروری است.

یک جراح زیبایی برای تغییر ظاهر خارجی بینی، عمل زیبایی بینی را انجام می دهد. اکثر متخصصان پزشکی این ماده آرایشی را در نظر می گیرند. هنگامی که یک جراحی شامل سپتوپلاستی و رینوپلاستی می شود، پزشکان این عمل را سپتورینوپلاستی می نامند. اگر سپتوپلاستی و رینوپلاستی زیبایی باشد، بیمه گر ممکن است هزینه درمان را ندهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز