لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا دندان عقلی دارید که عفونی شده باشد؟ عفونت دندان عقل می تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. دندان‌های عقل که به عنوان دندان‌های آسیاب سوم یا دسته سوم دندان‌های آسیاب نیز معروف هستند، معمولاً زمانی که فردی به اواسط دهه بیست سالگی یا اواخر نوجوانی می‌رسد، با خروج از خط لثه در پشت فک ظاهر می‌شوند. به طور دقیق تر، دندان های عقل در سنین 17 تا 25 سالگی رویش دارند. به این دلیل به آنها دندان عقل می گویند چون، زمانی که شما به سن بلوغ می رسید ظاهر می شوند. هنگامی که شما به عفونت باکتریایی دندان عقل مبتلا می شوید، باید به دندانپزشک برای رفع درد شدید مراجعه کنید. در مورد دندان عقل و مشکلات آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علل عفونت دندان عقل چیست؟

درد عفونت دندان عقل به قدری زیاد است که از نظر شدت بعد از سرطان در رتبه دوم قرار دارد. علاوه بر این، این نوع درد باید فوراً درمان شود تا بتوان از هر گونه عارضه احتمالی بیشتری پیشگیری کرد. مواردی که باعث می شود دندان عقل شما عفونت کند، عبارتند از:

دور از دسترس بودن دندان عقل

دندان‌های عقل، دور از دسترس و غیرقابل تمیز کردن هستند. این عفونت عمدتاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که دندان‌های عقل در نزدیک‌ترین نقطه گلوی شما قرار دارند، به این معنی که دسترسی به آن‌ها از طریق نخ دندان یا مسواک دشوار است. آنها احتمالاً به طور نامناسب تمیز یا نادیده گرفته می شوند. به این ترتیب، مواد زائد مانند پلاک و غذا می توانند بین دندان ها و روی دندان ها جمع شوند و در نتیجه باعث رشد باکتری ها شوند.

دندان های عقل نیمه روییده آسیب پذیرترند. حتی مواقعی وجود دارد که دندان عقل فقط تا حدی رویش می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، دندان ممکن است با یک فلپ بافت لثه پوشانده شود، که می تواند به عنوان یک جیب برای به دام انداختن باکتری هایی باشد که از پلاک و غذا تغذیه می شوند و منجر به پریکورونیت می شود.

از طرفی هم وضعیت پریکرونیت به طور خاص به عفونت باکتریایی بافت نرم اطراف تاج یا بخش غیر ریشه دندان نیمه رویش یافته اشاره دارد. تاج معمولاً بالای خط لثه قرار می گیرد. بیشتر موارد پریکورونیت دندان عقل را درگیر می کند اما ممکن است روی دندان های دیگر نیز رخ دهد. همچنین، عفونت یک علامت رایج است که با نهفتگی دندان عقل مرتبط است.

محل رشد باکتری ها

دهانه ایجاد شده توسط دندان عقل نیمه رویش شده می تواند به عنوان محل رشد باکتری ها عمل کند و منجر به پریکورونیت یا عفونت دندان عقل شود. درمان صحیح چنین عفونتی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد زیرا یک بیماری جدی است. خلاص شدن از شر آن سخت است و تلاش های اشتباه برای مقابله با آن می تواند مشکل را شدیدتر کند.

هر زمان که دندان عقل شما تا حدی رویش می‌کند یا تا آخر بالای خط لثه ظاهر نمی‌شود، لثه‌ای در نهایت جایی که رویش جزئی شروع شده را می‌پوشاند. این باعث می شود تا زمانی که فلپ لثه برداشته نشده و دندان عقل شما در تمام طول مسیر رویش پیدا کند، بهبود عفونت یا پریکرونیت شما بعید است. در غیر این صورت، کشیدن دندان عقل ضروری است، به خصوص اگر در زاویه ای کج یا مشکل دار رشد کند.

دسته سوم دندان های آسیاب شما هر زمان که به درستی یا به طور کامل رشد نکنند، تحت تاثیر قرار می گیرند. کودک دارای دو دسته دندان است که شامل دندان های شیری و دندان های دائمی می شود. شاید از طریق یک ویژگی تکامل انسان، بیشتر آرواره‌های انسان فضای کافی برای باز کردن این دسته سوم از دندان‌های آسیاب ندارند، بنابراین معمولاً دندان‌های عقل فقط تا حدی رویش می‌کنند.

علائم و نشانه های عفونت دندان عقل چگونه است؟

عفونت دندان عقل || پزشکت

دندان عقل شما آخرین دندانی است که از دهان شما خارج می شود. متأسفانه، بیشتر فک‌های انسان به اندازه کافی بزرگ نیستند که بتوانند آخرین مجموعه دندان‌های دائمی را در خود جای دهند و این وضعیت منجر به مشکلات و عوارض جدی می‌شود.

علائم و نشانه های عفونت دندان عقل یا پریکورونیت، عبارتند از:

  • سردرد: گاهی اوقات، درد ناشی از دندان عقل عفونی می تواند آنقدر شدید باشد که از قبل باعث سردرد شود.
  • درد در ناحیه دندان: این شایع ترین علامت پریکورونیت است. جایی که قرار است دندان عقل رشد کند، درد دارد.
  • بو و طعم بد: به دلیل وجود چرک از دندان عفونی شما، از بوی بد دهان و طعم ترش ناشی از محل عفونت رنج خواهید برد.
  • درد و تورم: عفونت دندان عقل همچنین می تواند منجر به تورم غدد لنفاوی زیر فک و گلو درد شود. تورم همچنین می تواند به کل صورت شما گسترش یابد.
  • درد فراتر از ناحیه دندان: مواردی نیز وجود دارد که دندان‌های عفونی می‌توانند باعث دردهای ضربانی بیشتری شوند که در گلو، گردن و فک احساس می‌شوند.
  • مشکل در جویدن و غذا خوردن: دندان عقل عفونی شما می تواند دردناک باشد.
  • تخلیه چرک: چرک نیز می تواند از دندان عفونی ایجاد شود. چرک یک ماده سیاه مایل به زرد و سفید است که در عفونت ها رایج است و در واقع از گلبول های سفید مرده تشکیل شده است.

عوارض عفونت دندان عقل

پریکرونیت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که دندان عقل دچار عوارض زیر شود:

رشد بیش از حد

دندانی که نصف رشد می کند، دندانی است که قسمت تاج دندان مورد نظر فقط بخشی از آن از طریق خط لثه نفوذ کرده است. این ممکن است یک موقعیت موقتی باشد زیرا دندان در حال رویش است. با این حال، هنگامی که دندان نهفته می شود، موقعیت دندان دائمی می شود.

نهفتگی

نهفتگی دندان زمانی اتفاق می افتد که دندان های شما تا حدی بیرون بیاید یا در طول پنجره رشد مشخص به داخل قوس دندانی بیرون نیاید. ضربه همچنین به این معنی است که هیچ پیشرفت بیشتری از طریق بافت لثه اتفاق نخواهد افتاد.

بسیاری از علائم ذکر شده در این مقاله نه تنها به دلیل نهفتگی جزئی دندان ها، بلکه در اثر رویش دندان ها که در آن دندان ها به پهلو رشد می کنند، ایجاد می شود.

قرارگیری دندان عقل بین لثه و استخوان

عفونت دندان عقل || پزشکت

دندان عقلی که بین استخوان و لثه قرار می گیرد، می‌تواند واقعاً خیلی سریع دردناک شود و عفونت ایجاد کند، زیرا فضای زیادی از جایی که قرار است دندان‌ها رویش دارند باقی مانده است.

در طول مرحله رویش که در آن کیسه نفوذ می کند و دندان ابتدا تاج خود را از بافت لثه بیرون می زند، یکپارچگی کیسه از بین می رود. اگر دندان بیشتر بیرون نیاید، باکتری‌های دهان شما می‌توانند به راحتی در آن فضا تجمع و آن را کلونیزه کنند و در نتیجه پریکورونیت ایجاد شود.

گیر کردن باکتری‌ها و غذا

فلپ لثه، جایی است که تکه‌های غذا و باکتری‌ها تمایل به تکثیر دارند که منجر به عفونت می‌شود. این قسمت باید به درستی تمیز شود یا به‌کلی حذف شود.

انواع پریکورونیت

دو نوع پریکورونیت نیز وجود دارد. که شامل موارد زیر است:

پریکورونیت گذرا. در مواردی که دندان عقل در حال رشد است، عفونت باید گذرا یا موقت باشد. پس از رویش کامل دندان ها، باید بتوانید به درستی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید، بنابراین از رشد باکتری و عفونت پیشگیری کرد.

پریکورونیت مداوم. با این حال، در مواردی که دندان به طور جزئی رشد و همچنین به پهلو رشد می‌کند. باید دوره‌های مکرر عفونت رخ دهد. زیرا نمی‌توانید دندانی که به‌درستی روییده است را تمیز کنید.

اگر مشکوک به این هستید که یک یا هر دو دندان عقل شما عفونی هستند، باید هرچه سریعتر با دندانپزشک مشورت کنید تا آن را تعمیر کند. متخصص دندانپزشکی عفونت را تشخیص می دهد یا تصمیم می گیرد که آیا مشکل دیگری وجود دارد یا خیر.

از آنجا می توانید بلافاصله درمان را شروع کنید. باتوجه به شدت عفونت و نحوه رویش دندان یا دندان عقل، ممکن است نیاز به جراحی دندان و  پیوند استخوان وجود داشته باشد.

انواع درمان عفونت دندان عقل چگونه است؟

عفونت دندان عقل || پزشکت

راه‌های مختلفی برای درمان عفونت دندان عقل یا پریکرونیت وجود دارد، از جمله آنها روش محافظه‌کارانه یا استخراج مستقیم دندان با جراحی است. اگر دندان عقل شما بدون مشکل رشد کند، دندانپزشک ممکن است آنها را به حال خود رها کند و رشد آنها را در طول زمان تماشا کند.

رویکرد محافظه کارانه

دندانپزشک و یا جراح دهان ممکن است به محض شروع درد ناشی از پریکورونیت، رویکرد محافظه کارانه را برای درمان تجویز کنند. این کار شامل استفاده از مقدار زیادی شستشو دهنده با آب نمک، دهانشویه ها، مسکن های بدون نسخه یا OTC و آنتی بیوتیک ها برای عفونت است.

حتی اگر برای جراحی آماده می‌شوید، می‌توانید از کیسه یخ برای کاهش تورم صورت خود استفاده کنید، دهان خود را با آب نمک بشویید، یا برخی از مسکن‌های OTC مانند آسپرین، ایبوپروفن یا پاراستامول. رویکرد محافظه کارانه برای درمان پریکورونیت دندان عقل معمولاً در بیماران مبتلا به مشکلات سلامتی خاص مانند بیماری قلبی عروقی یا اختلالات خونریزی (مانند هموفیلی) استفاده می شود، بنابراین انجام عمل جراحی برای آنها گزینه ای نیست. با این حال، جراحی فوری ترین راه برای تسکین درد و پیشگیری از عفونت است.

رویکرد جراحی

هنگامی که پری کورونیت شدت یافت، بهترین شانس برای تسکین شما به طور طبیعی جراحی خواهد بود. کشیدن دندان عقل جزئی رویش و نهفته که حتی ممکن است از راه های جانبی رشد کند، یک روش رایج برای پیشگیری از عوارض پریکورونیت است.

به اعتقاد متخصصان، زمانی که دندان عفونی می شود، عوارضی ایجاد می کند. حدود 85 درصد از کل دندان های عقل نیاز به کشیدن دارند. بنابراین، معمول است که دندانپزشکان از همان ابتدا استخراج دندان را برای پیشگیری از تشدید بیشتر عفونت مورد نظر تجویز کنند.

با این حال، همه بیماران مبتلا به عفونت دندان عقل راضی به عمل جراحی نیستند. برخی نمی توانند جراحی یا حتی روش های ساده دندانپزشکی مانند کشیدن دندان عقل را انجام دهند. بنابراین ممکن است در عوض نیاز به روش محافظه کارانه پیدا کنند.

قبل از هر چیز دیگری، این وضعیت باید ابتدا ارزیابی شود و سپس توسط دندانپزشک شما باتوجه به شدت نهفتگی درمان شود. در اکثر موارد، آنها کارهای زیر را انجام می دهند:

به جای مصرف آنتی بیوتیک ها برای دفع باکتری ها، دندانپزشک همچنین می تواند باکتریایی را با شست و شو و پاکسازی سموم در ناحیه مورد نظر کاهش دهد.

همچنین در طی 24 ساعت یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی دریافت خواهید کرد. زیرا یک روز طول می کشد تا آنتی بیوتیک ها تاثیر کنند.

شستشوی دهان آنتی باکتریال 

برای شما کلرهگزیدین یا برخی دیگر از شستشوی دهان ضد باکتری برای کاهش بار باکتریایی و نظافت ناحیه عفونی تجویز می شود. اگر دسترسی به دندان امکان پذیر است، تکنیک هایی را به شما نشان می دهند که می توانید از آن برای شستشوی فضای بین بافت لثه و دندان استفاده کنید. یعنی ناحیه ای است که باکتری ها را با استفاده از یک سرنگ آبیاری با نوک کند شستشو می شود.

کشیدن دندان

در صورتی که پزشک تصمیم به استخراج دندان عقل شما بگیرد، قبل از شروع فرآیند ابتدا منتظر بمانید تا عفونت خود به خود برطرف شود. پس از انجام تمام مراحل آمادگی، معمولاً به یک بازه زمانی هفته ای نیاز است. مواردی وجود دارد که ممکن است این روش مشکل تر از حد معمول باشد. در صورتی که دندان نهفته حتی تا انتها از خط لثه یا حتی استخوان نفوذ نکند، شامل جراحی دندان می‌شود. در نتیجه نیاز به برش لثه‌ها و بخیه بعد از آن وجود دارد.

دندانپزشکان معمولاً با تجویز آنتی بیوتیک، دندان عقل یا دندان عفونی را درمان می کنند. آنها همچنین می‌توانند به شما توصیه کنند که از مسکن‌های OTC و ژل‌های بی‌حس‌کننده برای تسکین ناراحتی‌تان استفاده کنید. می توانید آب نمک گرم را غرغره کنید، زیرا این یک راه موثر برای تسکین درد شما و در عین حال تسریع بهبودی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز