لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
فهرست مطالب

جراحی برداشتن دندان عقل، روشی برای استخراج سری سوم دندان‌های آسیاب است که معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی رشد می‌کنند. اکثر افراد یک دندان عقل نهفته دارند که فضای کافی برای رشد طبیعی آن وجود ندارد. با برداشتن دندان عقل، خیالتان از این بابت راحت می شود که آنها به دندان‌ها و استخوان‌های اطراف آسیب نخواهند رساند.

جراحی دندان عقل یک عمل سرپایی است که معمولا توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام می‌شود. اگر معاینه و تصویربرداری اشعه ایکس نشان دهد که دندان عقل شما نهفته است یا ممکن است در آینده مشکلات دندانی برای شما ایجاد کند، دندانپزشک انجام این جراحی را توصیه می‌کند.

هرکسی دندان عقل ندارد، اما اکثر مردم یک تا چهار دندان عقل دارند. برای جراحی دندان عقل احتمالا تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت که می‌تواند شامل استفاده از اکسید نیتروژن یا تزریق آرامبخش داخل وریدی (IV) باشد. جراح بر اساس سطح راحتی شما و همچنین پیچیدگی و تعداد دندان‌های موجود تصمیم می‌گیرد که از کدام آرامبخش استفاده کند.

موارد منع جراحی برداشتن دندان عقل

جراحی دندان عقل قبل از 20 سالگی به طور معمول ساده‌تر از عملی است که در سنین بالاتر انجام می‌شود. ریشه‌های دندان در افراد جوان به طور کامل تشکیل نشده است. این مسئله باعث می‌شود که این دندان‌ها راحت‌تر برداشته شوند و سریع تر بهبود یابند. با افزایش سن، ریشه‌های دندان بلندتر و منحنی شکل می‌شوند که کشیدن آن‌ها را دشوار‌تر می‌کند.

خطرات جراحی دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • مشکلات سینوسی
  • تحریک شدن اعصاب
  • ایجاد حفره خشک، یک وضعیت دردناک است که در صورت جدا شدن لخته خون پس از جراحی رخ می‌دهد.

دندان عقل نهفته|| پزشکت

هدف از جراحی دندان عقل

دندانپزشک رشد دندان عقل را در طول ویزیت و به کمک تصویر‌برداری اشعه ایکس دندان کنترل می‌کند. در صورت بروز موارد زیر، ممکن است که دندانپزشک جراحی را توصیه کند:

  • عفونت
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری پریودنتال
  • دندان از دست رفته
  • آسیب به دندان‌های اطراف

دندانپزشک ممکن است انجام جراحی را حتی اگر علائم شما زیاد هم جدی نباشد، توصیه کند تا از بروز مشکلات احتمالی قبل از شروع آنها جلوگیری شود. از آنجایی که دندان عقل در ناحیه‌ای قرار دارد که تمیز کردن آن چالش برانگیز است، حفظ بهداشت دهان و دندان در محل دندان عقل می‌تواند تاحدودی دشوار باشد.

ممکن است برای انجام این عمل جراحی به یک جراح دهان ارجاع داده شوید. بدون شک جراح قبل از جراحی برای بررسی سوابق سلامتی دندان‌های شما و تهیه تصویر اشعه ایکس برای تایید دامنه نیاز شما به جراحی، اقداماتی را انجام دهد. در صورتی که با یک وضعیت اورژانسی دندانپزشکی، مانند درد شدید، تب یا لق شدن دندان مواجه هستید، با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید و منتظر تاریخ جراحی خود نباشید.

از جراح خود هر گونه سوالی در مورد نگرانی قبل از انجام عمل جراحی دارید، بپرسید. آنها می‌توانند به شما بگویند که در روزهای قبل از جراحی چه کاری انجام دهید و چگونه برای زمان بهبودی پس از آن برنامه ریزی کنید. آنها همچنین می‌توانند در مورد نوع بیهوشی مورد استفاده و شرایط پس از جراحی با شما صحبت کنند.

هزینه جراحی دندان عقل به سطح نهفتگی و تعداد دندان‌هایی که قرار است کشیده شوند، بستگی دارد. جراحی برداشتن دندان عقل در مطب دندانپزشک یا جراح دهان انجام می‌شود.

شرایط انجام جراحی کشیدن دندان عقل

دستورالعمل‌های جراح برای خوردن و آشامیدن قبل از جراحی دنبال کنید. اگر داروی بیهوشی داخل وریدی دریافت کنید، پس از نیمه شب، در شب قبل از عمل نمی‌توانید چیزی بخورید یا بنوشید، بنابراین باید معده شما خالی باشد.

خطر مشکلات مرتبط با خونریزی می‌تواند با مصرف داروهایی مانند آسپرین، کومادین (وارفارین) و ادویل (ایبوپروفن) افزایش یابد. قبل از جراحی دندان، به پزشک و دندانپزشک خود اطلاع دهید که آیا داروهای خاصی را مصرف می‌کنید یا خیر. آنها به شما اطلاع می‌دهند که آیا می‌توانید به مصرف داروهای فعلی خود ادامه دهید یا اینکه (و چه زمانی) باید مصرف آنها را برای آمادگی برای جراحی متوقف کنید.

برای پیشگیری از بروز عوارض، پزشک خود را در مورد همه داروهای مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین‌ها یا سایر مکمل‌ها مطلع کنید. حداقل هشت ساعت قبل از جراحی دندان عقل، از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.

برداشتن دندان|| پزشکت

فرآیند جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل ممکن است حدود 45 دقیقه طول بکشد. با وجود بیهوشی، نباید هیچ گونه درد یا ناراحتی را احساس کنید. بسته به نوع روش آرامبخشی که استفاده می‌شود، ممکن است در طول جراحی خواب یا هوشیار باشید. مراحل زیر، شامل یک فرآیند بیهوشی یا آرامبخشی پرکاربرد است:

استفاده از آرام‌بخش

اگر قرار باشد اکسید نیتروژن دریافت کنید، یک ماسک کوچک روی بینی شما قرار می‌گیرد تا آرامبخش را استنشاق کنید. این روش به شما اجازه می‌دهد که هوشیار باشید اما آرام بمانید. اگر آرامبخش داخل وریدی (IV) تجویز شود، دستیار جراح یک سوزن در ورید بازوی شما قرار می‌دهد تا داروی آرام‌بخش در طول جراحی تجویز شود.

استفاده از روش بی‌حسی

پس از آرام‌بخشی، جراح با بی‌حس کردن دندان عقل و بافت‌های اطراف آن، به کمک بی‌حسی موضعی، فرآیند را شروع خواهد کرد. سپس بافت برداشته می شود. جراح هرگونه بافت لثه‌ای که دندان عقل را احاطه کرده است را می‌برد تا به دندان دسترسی پیدا کند.

دندان عقل نهفته ممکن است به طور کامل یا جزئی با استخوان پوشانده شود. در این صورت، از یک هندپیس با سرعت بالا برای سوراخ کردن و برداشتن استخوان پوشاننده دندان استفاده می‌شود.

زمانی که دندان عقل نهفته برای دندانپزشک قابل مشاهده است، از ابزارهای جراحی مختلف برای جدا کردن آن استفاده می‌شود. علاوه براین ممکن است که جراح دندان را به قطعات کوچکتری برش دهد تا راحت‌تر آنها را حذف کند.

جراحی دندان عقل|| پزشکت

برداشتن دندان

زمانی که دندان عقل لق یا به طور کامل بریده شد، جراح آن را خارج می کند. جراح از ابزارهای جراحی که مخصوصاً برای برداشتن کامل دندان طراحی شده‌اند، استفاده خواهد کرد. سپس جراح برای پانسمان ناحیه جراحی، آن را بخیه می زند.

شرایط بعد از جراحی دندان عقل

پس از اتمام این روش، گاز اکسید نیتروژن یا داروی تجویزی IV قطع می شود. دندانپزشک برای کمک به لخته شدن خون در ناحیه جراحی، گازی در اختیار شما قرار می‌دهد تا آن را گاز بگیرید. بلافاصله پس از جراحی، ممکن است اثرات خفیف بیهوشی از جمله حالت تهوع، سرگیجه و لرز را احساس کنید. پس از جراحی، احساس گرفتگی و تورم خواهید داشت. ممکن است بلافاصله درد زیادی احساس نکنید. اما احتمالاً با از بین رفتن بی‌حسی موضعی در ساعات بعد از عمل، درد افزایش خواهد یافت.

روند بهبودی جراحی دندان عقل

پس از جراحی تا 24 ساعت، از شستشوی شدید دهان یا نوشیدن مایعات خودداری کنید. الکل ننوشید و از دهانشویه حاوی الکل استفاده نکنید. از مسواک زدن دندان‌های خود در کنار محل کشیدن دندان خودداری کنید. از مسواک دستی نرم استفاده کنید که ملایم‌تر از مسواک برقی است.

برخی از دردها، خونریزی‌ها و التهاب های موجود در دهان و گونه‌ها احتمالا تا چند روز پس از جراحی باقی خواهند ماند. ممکن است در این مدت نتوانید دهان خود را تا آخر باز کنید. محل جراحی می‌تواند تا شش هفته بعد بهبود یابد، اما بیشتر افراد می‌توانند روز بعد جراحی فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

با این حال، برای پیشگیری از تخریب لخته خون، تا یک هفته پس از جراحی از فعالیت شدید خودداری کنید. در طول فرآیند بهبودی از استعمال دخانیات خودداری کنید.

توصیه های غذایی بعد از جراحی دندان عقل

پزشک یا دندانپزشک معالج شما، بعد از جراحی در مورد اینکه چه چیزی را باید بخورید و یا نباید بخورید با شما صحبت می کند. بافت‌های نرم دهان شما احتمالا برای چند هفته حساس خواهند بود. در ابتدا غذاهای نرم یا مایع مصرف کنید و سپس با بهبودی کامل، به تدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که باید از مصرف غذاهای تند، اسیدی، جویدنی، یا کوچک و سفت (مانند مغزها، دانه‌ها و گرانولا) که می‌توانند محل جراحی را تحریک کنند، خودداری کنید. علاوه براین، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که دهان خود را به آرامی با آب نمک گرم (نصف قاشق چایخوری نمک در ۲۰۰ گرم آب گرم) بعد از غذا بشویید.

مصرف داروهای ضد درد یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به رفع ناراحتی احتمالی ناشی از زخم جراحی دندان عقل، کمک می‌کند. علاوه براین، توصیه می‌شود که برای کنترل خونریزی در یکی دو شب اول سر خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

اگر بعد از برداشتن گاز خونریزی داشتید، یک تکه گاز تمیز دیگر را در یک پد تا کنید. پد را با آب گرم مرطوب کنید و به آرامی آن را بین دندان های خود در ناحیه کشیدن نگه دارید. از جویدن گاز پانسمان خودداری کنید. حدود 30 دقیقه آن را در جای خود نگه دارید و اگر آغشته به خون شد آن را تعویض کنید.

همچنین ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که یک چای کیسه ای را مرطوب کرده و به آرامی آن را به مدت 30 دقیقه گاز بگیرید تا خونریزی را کنترل کنید. چای حاوی تانن و ترکیباتی است که می توانند رگ های خونی را منقبض کنند و به توقف خونریزی کمک کنند.

سخن آخر

جراحی دندان عقل یک روش درمانی پرکاربرد دندانپزشکی است و بروز عوارض ناشی از آن نادر است. برای بهبود و تجربه یک روش درمانی موفقیت آمیز، مهم است که دستورالعمل‌هایی‌ را که پس از عمل جراحی دریافت می‌کنید، به ویژه در هفت تا 10 روز اول پس از عمل، به دقت دنبال کنید. با گذشت مدت زمان بهبودی، قادر خواهید بود که فعالیت‌های روزمره خود را به طور کامل از سر بگیرید.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.