لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خونریزی لثه و 20 درمان خانگی آن

خونریزی لثه و 20 درمان خانگی آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خونریزی لثه و 20 درمان خانگی آن برای افرادی که در حال مسواک زدن روزانه خود متوجه خونریزی از لثه های خودشان می شوند، می تواند بسیار مفید و موثر باشد. از آنجایی که خونریزی لثه نیز ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای جدی باشد، نباید آنها را نادیده گرفت. این وضعیت معمولاً ممکن است بدون درد باشد و از این رو تشخیص آن بسیار دشوار است. شاید با دیدن خون در بین خمیردندان خود و یا سینک دچار وحشت شوید که نکند دندان های شما دچار مشکل شده اند. برای رهایی از این وحشت و نگرانی بیایید اطلاعات لازم در مورد خونریزی لثه و اینکه چگونه آن را در خانه درمان کنیم را بدست آوریم.

روغن نارگیل برای درمان خونریزی لثه در خانه

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. این ممکن است التهاب لثه را کاهش دهد و به مبارزه با پلاک کمک کند. 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 10-15 دقیقه در دهان خود بمالید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

خمیر دندان

فلوراید موجود در خمیر دندان به کاهش باکتری های دهان و به سلامت دندان ها کمک می کند. دندان های خود را با یک خمیر دندان فلوراید تایید شده توسط ADA مسواک بزنید تا با پلاک روی لثه های خود مبارزه کنید. برای بهترین نتیجه روزی 2 بار مسواک بزنید.

روغن گل میخک

روغن میخک حاوی ترکیبات فنلی مانند اوژنول است. این ترکیب خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی به آن می بخشد. علاوه بر این، روغن میخک نیز یک مسکن طبیعی است. این خواص ممکن است در درمان خونریزی لثه و التهاب لثه بسیار موثر باشد. 2 قطره روغن میخک را با 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را مستقیماً روی لثه های خونریزی دهنده خود بمالید. بگذارید 5-10 دقیقه بماند. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

ویتامین ها

خونریزی لثه ممکن است در نتیجه کمبود ویتامین C باشد. بنابراین، مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، سبزیجات برگ دار، انواع توت ها، نخود فرنگی، جوانه ها، ماهی، گوشت و تخم مرغ را افزایش دهید. قبل از مصرف مکمل های ویتامین اضافی با پزشک مشورت کنید.

شستشوی دهان با آب نمک

نمک خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد. این ممکن است به کاهش التهاب و تورم و مبارزه با عفونت هایی که باعث خونریزی لثه می شوند کمک کند. یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. دهان خود را با این محلول نمکی کاملاً بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

عسل

خونریزی لثه و 20 درمان خانگی آن | پزشکت

عسل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی از خود نشان می دهد. خواص ضد باکتریایی ممکن است در برابر عفونت های باکتریایی مانند التهاب لثه که باعث خونریزی لثه می شود، کمک کند. خواص ضد التهابی ممکن است به کاهش التهاب و تورم لثه کمک کند. کمی عسل را روی نوک انگشتان خود بردارید و به آرامی روی لثه خود ماساژ دهید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

چای کیسه ای

چای حاوی ترکیبی به نام تانیک اسید است. این ترکیب خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی از خود نشان می دهد. اینها ممکن است به توقف خونریزی در لثه و از بین بردن باکتری های ایجاد کننده این بیماری کمک کنند. یک چای کیسه ای را به مدت 10-15 دقیقه در آب داغ خیس کنید. آن را بردارید و بگذارید خنک شود. آن را روی لثه های خود قرار دهید و بگذارید 5 دقیقه بماند. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

شیر

شیر حاوی مقادیر بالایی کلسیم است. این ممکن است لثه ها را تقویت کرده و خونریزی را متوقف کند. شیر همچنین دارای خواص ضد التهابی است. این ممکن است به کاهش و تسکین التهاب ناشی از این بیماری کمک کند. هر زمان که لثه های شما شروع به خونریزی کرد، یک فنجان شیر گرم بنوشید. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

توجه: پس از مصرف شیر دندان های خود را مسواک بزنید تا از تشکیل پلاک جلوگیری کنید.

پودر کاین

فلفل قرمز منبع غنی ترکیبی به نام کپسایسین است. کپسایسین خواص ضد التهابی را نشان می دهد. این ممکن است به کاهش التهاب و تورم لثه کمک کند. همچنین ضد باکتری است. حتی احتمال دارد عفونت های میکروبی را که باعث خونریزی لثه می شوند درمان کند. مسواک خود را خیس کنید و کمی فلفل کاین به آن اضافه کنید. سپس مسواک بزنید. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

آب زغال اخته

آب زغال اخته حاوی ترکیباتی مانند آنتوسیانین و اسیدهای فنولیک است. این ترکیبات خواص ضد التهابی و ضد میکروبی از خود نشان می دهند. بنابراین، آب زغال اخته ممکن است خونریزی لثه را درمان کند. یک فنجان آب زغال اخته شیرین نشده بنوشید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای

خونریزی لثه و 20 درمان خانگی آن | پزشکت

روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی قوی است. این ممکن است به درمان عفونت هایی که باعث خونریزی لثه می شوند کمک کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش التهاب و تورم لثه کمک کند. چند قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را به آرامی روی لثه های خود ماساژ دهید. بگذارید 5-10 دقیقه بماند. دهان خود را کاملا با آب بشویید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

آب لیمو

لیمو دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. این ممکن است در مبارزه با باکتری هایی که باعث خونریزی لثه می شوند و همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد، کمک کند. یک لیمو را بردارید و آب آن را بگیرید. آب لیمو را با یک فنجان آب مخلوط کنید. از این محلول برای شستشوی دهان بعد از هر وعده غذایی استفاده کنید. این کار را روزانه بعد از هر وعده غذایی انجام دهید.

استفاده از روغن گیاهی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روغن گیاهی برای سلامت دهان مفید است. این به مبارزه با عفونت هایی مانند التهاب لثه و پریودنتیت که باعث خونریزی لثه می شود کمک می کند. 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن نارگیل را به مدت 10-15 دقیقه در دهان بمالید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

زردچوبه

خونریزی لثه و 20 درمان خانگی آن | پزشکت

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین خواص ضد التهابی و ضد میکروبی از خود نشان می دهد. این ترکیب می تواند التهاب و عفونت لثه را درمان کند. 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و1/2 قاشق چایخوری نمک و 1/2 قاشق چایخوری روغن خردل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را به آرامی روی لثه های خود ماساژ دهید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیبی به نام جینجرول است. این ترکیب دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی استثنایی است. اینها ممکن است به بهبود لثه های ملتهب و درمان همزمان عفونت هایی که باعث خونریزی آنها می شود کمک کند. زنجبیل را رنده کرده و آب آن را بگیرید. عصاره زنجبیل را به آرامی روی لثه های خود ماساژ دهید. بگذارید 10-15 دقیقه روی پوست بماند. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده است. خواص ضد التهابی آن ممکن است التهاب و خونریزی را کاهش دهد. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی نیز از خود نشان می دهد. آنها ممکن است در برابر پاتوژن های دهانی که باعث بیماری های لثه مانند التهاب لثه می شوند، موثر باشند. 1/2-1 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را با نوک انگشتان خود به لثه های دارای خونریزی بمالید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد باکتریایی است. این ممکن است باکتری هایی را که باعث خونریزی لثه می شوند از بین ببرد. همچنین ممکن است PH دهان شما را متعادل کند و به حذف پلاک ها و لکه های روی دندان شما کمک کند. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. از این آب برای شستشوی دهان خود هر از چند گاهی استفاده کنید. همچنین می توانید جوش شیرین را مستقیماً روی لثه های خود بمالید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز ترجیحاً بعد از غذا انجام دهید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم به عنوان سولفات منیزیم نیز شناخته می شود. منیزیم موجود در نمک اپسوم نه تنها به تسکین التهاب کمک می کند. بلکه با عفونت هایی که باعث خونریزی لثه های شما می شوند نیز مبارزه می کند. دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و از این محلول برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

روغن خردل

روغن خردل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی از خود نشان می دهد. این ممکن است عفونت و التهاب دهان را درمان کند. مقداری روغن خردل را به آرامی روی لثه های خود بمالید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

چریش

از برگ های چریش قرن ها به دلیل خواص درمانی و دارویی استفاده می شود. آنها دارای خواص ضد میکروبی هستند. این ممکن است در مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی که باعث ایجاد پلاک و خونریزی لثه می شوند، کمک کند. برگ چریش را بجوید. همچنین می‌توانید از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌هایی که حاوی چریش هستند به عنوان یک ماده اصلی استفاده کنید. این کار را باید به صورت روزانه و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی انجام دهید.

سرکه سیب

اسید استیک جزء اصلی سرکه سیب است. اسید استیک دارای خواص ضد التهابی است. حتی می تواند به تسکین التهاب و تورم لثه کمک کند. سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید. از این محلول برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید. اگر از آنها استفاده کنید و چند نکته پیشگیرانه را نیز رعایت کنید، ممکن است این درمان ها موثر باشند. در زیر نکاتی ارائه شده است که ممکن است از خونریزی لثه‌های شما در آینده جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که از یک روال بهداشت دهان و دندان پیروی می‌کنید.

نکاتی برای جلوگیری از خونریزی لثه

  • سیگار و استعمال دخانیات را ترک کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید تا پلاک بین دندان های شما از بین بروند.
  • دندان های خود را دو بار در روز، ترجیحا بعد از غذا مسواک بزنید.
  • برای مسواک زدن دندان های خود از یک مسواک نرم یا متوسط استفاده کنید.
  • خیلی سخت مسواک نزنید زیرا ممکن است به بافت نرم لثه آسیب برساند.
  • برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، کمپرس سرد را روی لثه‌های دارای خونریزی قرار دهید.
  • مصرف مواد غذایی مانند ماست، زغال اخته، چای سبز، سویا، زنجبیل و سیر می تواند از خونریزی جلوگیری کرده و لثه ها و دندان های شما را سالم نگه دارد.

چه چیزی باعث خونریزی لثه می شود؟

خونریزی لثه و 20 درمان خانگی آن | پزشکت

خونریزی لثه اولین و مهمترین نشانه بیماری لثه است. آنها همچنین ممکن است به دلیل عوامل دیگری ایجاد شوند، از جمله:

  • کمبود ویتامین C و K
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است باعث خونریزی لثه شود.
  • افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند نیز ممکن است دچار خونریزی لثه شوند.
  • شرایط پزشکی مانند هموفیلی و لوسمی نیز ممکن است یکی از دلایل زمینه‌ای خونریزی لثه باشد.
  • التهاب لثه: اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، ممکن است پلاک روی خط لثه ایجاد شود. تجمع این پلاک ها ممکن است باعث التهاب لثه شود که به نوبه خود ممکن است منجر به التهاب و خونریزی لثه شود.
  • پریودنتیت: زمانی که التهاب لثه درمان نشود و تا مرحله پیشرفته ادامه یابد، به آن پریودنتیت یا بیماری پریودنتال می گویند. این منجر به عفونت لثه و فک می شود. همچنین ممکن است باعث لق شدن و افتادن دندان ها شود.

علائم و نشانه های خونریزی لثه چیست؟

اگر متوجه شروع هر یک از علائم زیر به غیر از خونریزی آشکار شدید، این نشانه قوی است که به این بیماری مبتلا شده اید. شایع ترین علائم خونریزی لثه عبارتند از:

  • لثه های متورم و قرمز
  • لق شدن دندان های شما
  • بوی بد یا مزه دائمی در دهان
  • ایجاد چرک در اطراف لثه و دندان شما

اکثر موارد خونریزی لثه را می توان به راحتی با مراقبت و درمان مناسب مبارزه کرد، مگر اینکه این بیماری ناشی از برخی بیماری های زمینه ای باشد. اگر لثه های شما حتی پس از چند روز درمان بهبود نیافتند، با دندان پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز