لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های قلب و عروق

چگونه فشار خون را کاهش دهیم؟

چگونه فشار خون را کاهش دهیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کاهش فشار خون و اینکه چگونه فوری فشار خون را کاهش دهیم شاید تا حدودی امکان پذیر نباشد اما روش های موثر بر کاهش فشار خون وجود دارد. با تغییر برخی از عادات رفتاری، افراد می توانند فشار خون خود را پایین نگه داشته و از افزایش فشار خون خود جلوگیری کنند. افرادی که فشار خون بالا دارند معمولا دارای فشار سیستولیک 130 میلی متر جیوه یا بالاتر و فشار دیاستولیک 80 میلی متر جیوه یا بالاتر هستند. فشار خون سیستولیک، فشار ایجاد شده هنگام ضربان قلب است. در حالی که فشار دیاستولیک فشار خون ایجاد شده بین دو ضربان قلب است.

فشار خون بالا یکی از دلایل عمده ابتلا به بیماری های قلبی و یکی از علل اصلی مرگ و میر انسان ها می باشد. همچنین فشار خون بالا می تواند خطر عوارض دیگر مانند سکته را افزایش دهد.

در این مقاله ما اطلاعاتی را پیرامون برخی از روش های احتمالی موثر بر کاهش فشار خون، به شما ارائه خواهیم‌ داد. سپس در ادامه اطلاعاتی درباره استفاده از دستگاه فشار سنج و نیز برخی از عوارض احتمالی فشار خون بالا به شما ارائه خواهیم‌ داد.

فشار خون بالا یک اختلال طولانی مدت و مزمن است که هیچ روش قطعی برای رفع و درمان آن وجود ندارد. با این حال، انجام برخی از رفتار ها، قبل از سنجش فشار خون می تواند باعث بالا و پایین شدن میزان واقعی فشار خون و به دست آوردن یک نتیجه کاذب شود.

رژیم های غذایی و کاهش فشار خون

چگونه فشار خون را کاهش دهیم؟ | پزشکت

یک رژیم غذایی مغذی و متعادل می تواند به فرد کمک کند تا فشار خون خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. رژیم درمانی می تواند بدون نیاز به دارو به کاهش فشار خون فرد کمک کند. پیشنهاد های زیر از جمله مواردی هستند که می توانند برای کاهش فوری فشار خون مفید باشند:

کاهش مصرف سدیم. سدیم اصلی ترین متهم علت افراد به فشار خون بالاست. از آنجا که همه غذاهای پر سدیم طعم شور ندارند، فرد باید برچسب های تغذیه ای موجود بر روی مواد غذایی را بررسی کند. انجمن قلب آمریکا یا AHA مصرف روزانه سدیم را 2300 میلی گرم یا کمتر توصیه می کند.

کاهش مصرف چربی. کسانی که بدنبال کاهش مصرف چربی هستند باید بر محدود کردن یا اجتناب از مصرف چربی های ترانس و اشباع تمرکز کنند.

کاهش مصرف شکر. غذاهای پر قند ممکن است فشار خون را افزایش داده و باعث افزایش وزن به میزان نامطلوب شوند. همچنین ممکن است حاوی مقادیر زیادی سدیم باشند.

اجتناب از مصرف چاشنی ها. فرد می تواند به جای چاشنی ها از گیاهان و ادویه ها استفاده کند، زیرا بسیاری از چاشنی ها سرشار از سدیم هستند.

پرهیز از مصرف گوشت قرمز. فرد باید از مصرف گوشت های قرمز مانند گوشت گاو و گوشت بره خودداری کند یا مصرف آن را کاهش دهد.

استفاده از یک رژیم غذایی متعادل. یک رژیم غذایی متعادل شامل طیف گسترده ای از غلات سبوس دار، سبزیجات، آجیل، دانه ها و پروتئین های کم چرب مانند مرغ کبابی است.

مکمل درمانی برای کاهش فشار خون

برخی مکمل ها ممکن است به فرد کمک کنند تا فشار خون خود را کاهش دهد. به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2016 نشان داد که مصرف مکمل های پتاسیم ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند. با این حال، فرد باید قبل از استفاده از هر داروی گیاهی یا مکمل جدید با یک پزشک مشورت کند. همچنین مکمل ها نباید به عنوان درمان اصلی استفاده شوند بلکه باید در کنار تغییرات رفتاری، از مکمل های درمانی بهره گرفت.

نوشیدنی های افزایش دهنده فشار خون

علاوه بر ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، فرد باید نوشیدنی های مصرفی خود را نیز بررسی کند زیرا مصرف برخی نوشیدنی ها ممکن است در ایجاد تغییرات میزان فشار خون موثر باشد.

کافئین. کافئین می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. کاهش مصرف کافئین یا اجتناب از آن، ممکن است به فرد کمک کند تا میزان فشار خون خود را بهبود بخشد.

الکل. مصرف الکل به صورت مزمن، به ویژه سو مصرف و استفاده بیش از حد، می تواند فشار خون را افزایش دهد. حتی باعث افزایش وزن شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که افرادی که الکل می نوشند در صورت کاهش 50 درصدی میزان مصرف روزانه خود، کاهش فشار خون مطلوبی را تجربه خواهند کرد.

مصرف درست و به موقع دارو ها

چگونه فشار خون را کاهش دهیم؟ | پزشکت

داروهای ضد فشار خون مانند مسدود کننده های بتا یا مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین به فرد کمک می كنند تا فشار خون خود را پایین آورده و در سطح ایمن حفظ كند. با این حال، فرد همیشه باید داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کند. مصرف دارو در افرادی که فشار خون بالای آنها به سایر مداخلات درمانی پاسخ نمی دهند، ممکن است گزینه خوبی باشد. دارو درمانی می تواند به فرد کمک کند فشار خون خود را در محدوده درست نگه دارد. همچنین با دارو درمانی می تواند روی روش های مکمل دیگری مانند ورزش روزانه برای کاهش فشار خون در طولانی مدت، حساب باز کرد‌.

مدیریت استرس

استرس به طور موقت فشار خون را افزایش می دهد. به همین دلیل، ممکن است فردی که در مطب دکتر حضور دارد و مضطرب است، فشار خون بیشتری داشته باشد. این اختلال به سندروم رو پوش سفید معروف است. استرس مزمن همچنین می تواند باعث فشار خون مزمن شود. تکنیک هایی که به فرد کمک می کنند تا استرس خود را از بین برده یا کنترل کند می توانند به او در کنترل فشار خون خود کمک کنند. برخی از روش های کنترل استرس شامل موارد زیر است:

  • تمرین یوگا
  • تنفس عمیق
  • مراقبه ذهنی
  • دارو درمانی
  • پرهیز از شرایط استرس زا
  • مدیریت زمان و کاهش شرایط استرس زا

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ انجام شده است، نشان داد که انجام مراقبه های ذهنی به مدت ۸ هفته، به کنترل فشار خون در طولانی مدت کمک می کند.

عادت های رفتاری برای کاهش فشار خون

چگونه فشار خون را کاهش دهیم؟ | پزشکت

اصلاح یا انجام برخی از عادات رفتاری می تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کرده و آن را درمان کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا CDC روش های زیر را برای کمک به افراد جهت کنترل و کاهش میزان فشار خون خود پیشنهاد کرده است:

ورزش روزانه. افزایش فعالیت روزانه. به عنوان مثال، صرف وقت بیشتر به پیاده روی به جای اختصاص وقت برای رانندگی، برای سلامتی مفید است. هر فعالیتی که ضربان قلب را افزایش دهد می تواند به فرد کمک کند تا فشار خون خود را با گذشت زمان کاهش دهد. CDC به همه بزرگسالان توصیه می کند حداقل 2.5 ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در هفته را داشته باشند.

حفظ وزن متوسط ​​بدن. همه عوامل رفتاری که باعث چاق شدن فرد می شوند (مانند کم تحرکی یا خوردن بیش از حد چربی) نیز ممکن است منجر به افزایش فشار خون شوند.

مدیریت سایر اختلالات پزشکی. دیابت، بیماری کلیوی و برخی دیگر از اختلالات پزشکی می توانند باعث افزایش فشار خون شوند. درمان این بیماری های زمینه ای می تواند خطر فشار خون بالا را در فرد کاهش دهد.

نتایج کاذب فشار خون

احتمال نتایج غیرواقعی برای فشار خون وجود دارد. برخی از این موارد، عبارتند از:

شرایط نادرست در هنگام گرفتن فشار خون

مثلا ممکن است دکمه سر دست خیلی کوچک باشد یا فرد از روی لباس فشار خود را بگیرد. همچنین هنگام خواندن فشار خون فرد نباید پاهای خود را تکان داده، سرپا ایستاده یا به بدن خود تنش وارد کند. چنین شرایطی باعث نوسان فشار خون از مقدار واقعی می شود. برخاستن و راه رفتن در محیط، قبل از اندازه گیری و سنجش فشار خون می تواند آن را به طور غیر واقعی بالا بیاورد. حتی مثانه پر ممکن است فشار خون را کمی افزایش دهد.

استرس یا اضطراب

استرس زیاد می تواند فشار خون را بالا ببرد. بنابراین، بهتر است فشار خون را بعد از گرفتن نتایج آزمایش های پزشکی، نه قبل از آن، بگیرید. همچنین افراد می تواند بعد از مدیتیشن یا تنفس عمیق، فشار خون را اندازه بگیرند. حتی صحبت در حین سنجش فشار خون ممکن است باعث بالا رفتن آن شود.

استعمال دخانیات

نیکوتین موجود در سیگار می تواند فشار خون را برای حدود 30 دقیقه افزایش دهد، بنابراین بهتر است کمی قبل از آزمایش فشار خون از استعمال سیگار خودداری کنید.

مصرف کافئین و الکل ممکن است فشار خون را بالا ببرد، به ویژه هنگامی که فرد بیش از حد مشروبات الکلی نوشیده باشد. اجتناب از مصرف کافئین و الکل در طول روز باعث به دست آوردن مقدار دقیق تری برای فشار خون می شود.

کنترل فشار خون

بر اساس گفته های CDC، افراد باید مرتباً فشار خون خود را کنترل کند. آنها می توانند این کار را در خانه و با استفاده از دستگاه فشار سنج خون انجام دهند.

قبل از سنجش فشار، فرد باید اطمینان حاصل کند که مثانه خود را تخلیه کرده است. به صورت راحتی نشسته و 3-5 دقیقه بعد از حرکت و فعالیت، استراحت کرده است.

هنگام سنجش فشار خون، نکات زیر را رعایت کنید:

  • روی صندلی یا مکان مناسبی نشسته و صاف بنشینید.
  • پاهای خود را بدون تنش نگه دارید.
  • به صورت آرام و عمیق نفس بکشید
  • فشار خون را هر روز در یک زمان مشخص بسنجید.
  • سبک زندگی روزانه خود را ثابت نگه دارید. به عنوان مثال، حذف نکردن یک وعده غذایی قبل از سنجش در یک روز و سپس خوردن یک وعده غذایی سنگین درست قبل از سنجش فشار خون در روز بعد
  • هر بار کاف را به دور همان بازو بپیچید.
  • کاف نباید زیاد باد شده و باعث درد در بازو شود.

خطرات و عوارض ابتلا به فشار خون بالا

چگونه فشار خون را کاهش دهیم؟ | پزشکت

در برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا به عنوان اولین علامت بیماری بروز می یابد. سازمان غذا و دارو یا FDA اظهار می دارد که فشار خون بالا ممکن است علائم زیادی ایجاد نکند. بنابراین فرد نباید تصور کند که فقط به این دلیل که احساس خوبی دارد، پس به فشار خون بالا مبتلا نیست.

فشار خون بالا باعث می شود خون با نیروی بیشتری از حد لازم از طریق رگ های خونی پمپ شود. گاهی اوقات، این اختلال به دلیل بیماری زمینه ای عروقی ایجاد می شود، که خود یک عامل خطرناک برای ایجاد حمله قلبی و سکته مغزی است.

فشار خون بالا همچنین می تواند به مرور زمان به قلب و رگ های خونی آسیب برساند و همچنین سایر اعضای بدن از جمله مغز و کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهد.

برخی از خطرات فشار خون بالا عبارتند از:

سخن آخر

فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض مهلکی شود. هر کسی که از دستگاه اندازه گیری فشار خون یا فشار سنج‌ در خانه استفاده می کند، باید اطمینان حاصل کند که از آن به درستی استفاده می کند.

با استفاده از روش های مناسب، از جمله اصلاح رفتار های پرخطر، می توان فشار خون را، به ویژه در مراحل اولیه افزایش، کاهش داد. یک پزشک می تواند در مورد موثرترین راههای کنترل فشار خون به مشاوره دهد. پیشگری همواره بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد خسارات مالی و جانی است.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-to-lower-blood-pressure-fast

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز