لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

عارضه زانوی دونده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اول از همه باید بدانید که این عارضه فقط مختص دونده ها نبوده و دوم اینکه یک آسیب خاص نیست. زانوی دونده یا Runner’s knee در حقیقت اصطلاحی است که برای توصیف احساس درد در اثر مشکلات زانو به کار می رود. ممکن است یک پزشک به جای عارضه زانوی دونده به آن سندرم درد پاتلوفمورال بگوید. همانطور که از اسم این عارضه نیز پیدا است، دویدن یکی از دلایل اصلی بروز زانوی دونده است. اما هر فعالیت دیگری که به طور مکرر باعث فشار بر روی مفصل زانو شود نیز می تواند باعث بروز این عارضه شود. این فعالیت ها ممکن است پیاده روی، اسکی، دوچرخه سواری، پریدن یا حتی بازی فوتبال باشد.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه پزشکی هاروارد، بروز عارضه زانوی دونده در زنان شایع تر از مردان بوده و احتمال بروز آن در زنان میانسال بسیار بیشتر از زنان جوان است. یکی دیگر از مواردی که احتمال بروز زانوی دونده را افزایش می دهد، وزن بالا و اضافه وزن است.

علت عارضه زانوی دونده

درد ناشی از عارضه زانوی دونده ممکن است در اثر تحریک بافت های نرم، ساییده شدن زانو، غضروف فرسوده، پاره شده یا کشیدگی تاندون ها به وجود بیاید.

البته هر یک از موارد زیر نیز می تواند باعث بروز زانوی دونده شود:

  • آرتروز
  • صافی کف پا
  • شکستگی زانو
  • استفاده بیش از حد
  • جابه جا شدن کشکک زانو
  • وارد شدن ضربه به کشکک زانو
  • ضعیف شدن یا گرفتگی عضلات ران ها
  • جابه جایی بخش یا تمام قسمت های کشکک
  • تمرینات کششی ناکافی پیش از شروع تمرینات ورزشی
  • سندرم پلیکا یا سندرم پولیوی سینوویال که در آن پوشش مفصل ضخیم و ملتهب می شود
درد ارجاعی

در بعضی از موارد نیز درد از ناحیه لگن یا کمر شروع شده و به زانوی فرد منتقل می شود. این درد به عنوا «درد ارجاعی» شناخته می شود.

در ادامه به توضیح هر کدام از علل بروز عارضه زانوی دونده خواهیم پرداخت:

  • استفاده بیش از حد. خم کردن بیش از حد زانو یا انجام حرکات ورزشی مثل لانگز و تمرینات پلی متریک که فشار زیادی به مفصل زانو وارد می کند می تواند باعث آسیب بافتی و بروز عارضه زانوی دونده در فرد شود.
  • ضربه مستقیم به زانو. مثلاً با افتادن یا برخورد کردن مستقیم زانو با اجسام سخت ممکن است زانو آسیب دیده و در نتیجه باعث بروز این عراضه شود.
  • هم تراز نبودن استخوان ها. در صورتی که هر کدام از استخوان های گرفته شده از لگن تا مچ پا در وضعیت صحیح خود قرار نگرفته باشند، در حین راه رفتن یا ورزش کردن فشار بیشتری بر روی زانو وارد شده و در نتیجه می تواند باعث بروز درد در ناحیه زانو شود.
  • مشکلات پا. سندرم هایپرموبیلیتی یا شلی مفصل، صافی کف پا یا پرونیشن بیش از حد مپ پا از جمله مواردی است که شیوه راه رفتن فرد را تغییر داده و در نتیجه می تواند باعث بروز درد زانو شود.
  • عضلات ران ضعیف یا غیر متعادل. عضلات چهار سر ران که بزرگترین عضلات قرار گرفته در قسمت جلویی ران هستند. نقش بسیار مهمی در نگه داشتن کشکک زانو، خم کردن یا انعطاف پذیری مفصل زانو دارند. به همین خاطر در صورتی که عضلات ران فرد ضعیف بوده یا دچار گرفتگی شده باشد، کشکک زانو ممکن است در نقطه مناسب خود قرار نگرفته و باعث بروز عارضه زانوی دونده در فرد شود.
  • نرمی کشکک (Chondromalacia patellae). بیماری که در آن غضروف قرار گرفته در زیر کشکک زانو تجزیه و نابود می شود.

علائم عارضه زانوی دونده

زانوی دونده | پزشکت

علامت اصلی بروز زانوی دونده درد است.

ممکن است شاهد بروز درد در موارد زیر باشید:

  • درد در ناحیه جلوی کشکک زانو که ممکن است در حین راه رفتن، خم کردن زانو، زانو زدن یا حتی بلند شدن از صندلی بروز پیدا کند.
  • دردی که هنگام قدم زدن در سطح شیب دار یا پایین رفتن از پله ها شدت بگیرد.

ممکن است ناحیه اطراف زانوی شما متورم شده یا هنگام تکان دادن آن متوجه صدای زانو شوید. در سندرم باند ایلیوتیبیال درد در قسمت بیرونی زانو شدید تر است. در این جاست که باند ایلیوتیبیال، که از ران تا قسمت انتهایی پا کشیده شده، تیبیا یا استخوان ضخیم تر پا را به لگن متصل می کند.

تشخیص عارضه زانوی دونده

  • پزشک می تواند با معاینه فرد ابتلا به این عارضه را به سادگی تشخیص دهد.
  • پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر از تصویر برداری اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده کند.

پیشگیری عارضه زانوی دونده

زانوی دونده | پزشکت

طبق توصیه آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا اقدامات زیر برای جلوگیری از بروز زانوی دونده مؤثر خواهد بود:

  • حفظ تناسب اندام. از سلامتی و آمادگی بدنی خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که اضافه وزن دارید بهتر است با پزشک تغذیه برای کاهش وزن صحبت کرده و برنامه رژیم تهیه کنید.
  • حرکات کششی. انجام حرکات کششی برای گرم کردن بدن به مدت 5 دقیقه آن هم قبل از شروع ورزش یا دویدن یکی از اقدامات ضروری برای کاهش فشار بر روی زانو خواهد بود. انجام حرکات کششی انعطاف پذیری زانو را افزایش داده و احتمال آسیب دیدگی زانو را به حداقل خواهد رساند.
  • چالشی کردن تمرین. دقت داشته باشید که باید به مرور زمان تمرینات ورزشی خود را چالشی کرده و شدت آن را افزایش دهید. این کار تا حد زیادی از بروز عارضه زانوی دونده پیشگیری خواهد کرد.
  • استفاده از کفش های ورزشی مناسب. کفش های ورزشی مناسب و با کیفیتی تهیه کنید که برای دویدن بر روی همه سطوح مناسب بوده و کمترین فشار را به پا و زانوی فرد دونده وارد کند. در صورتی که کف پای صافی دارید بهتر است از کفی طبی برای کفش ورزشی خود استفاده کنید.
  • شکل صحیح بدن در حین دویدن. دقت داشته باشید که فرم صحیح بدن در حین دویدن اهمیت بسیار زیادی داشته و می تواند تا حد زیادی از بروز آسیب دیدگی و فشار بر روی زانو جلوگیری کند.

زمان لازم برای درمان عارضه زانوی دونده

زانوی دونده | پزشکت

در صورتی که میزان آسیب وارد شده با زانو کم باشد، ممکن است بدون نیاز به هیچ درمان و تنها با درمان ها و اقدامات خانگی قابل بهبود باشد. اما مدت زمان مورد نیاز برای درمان این عارضه بستگی به بدن فرد و شدت آسیب وارده خواهد داشت. برای کوتاه شدن دوره درمان نباید فشار زیادی به زانوهای خود وارد کنید. البته این بدین معنی نیست که ورزش را تا زمان بهبودی کاملاً کنار بگذارید. می توانید از حرکات ورزشی استفاده کنید که باعث شدت گرفتن و تحت فشار قرار گرفتن زانوهای شما نمی شوند. به هیچ وجه برای ورزش کردن به خود فشار نیاورید زیرا این کار می تواند باعث شدت گرفتن عارضه شده و حتی باعث آسیب دیدگی مفصل زانو شود.

تا زمانی که شاهد موارد زیر نبودید، شدت تمرینات ورزشی خود را به زمان قبل از بروز عارضه برنگردانید:

  • تا زمانی که نمی توانید بدون درد زانوی خود را صاف یا خم کنید.
  • تا زمانی که در حین راه رفتن، جاگینگ، دویدن یا پریدن هیچ دردی را احساس نکنید.
  • زانوی پای آسیب دیده شما به اندازه زانوی پای سالم شما قوی شده است.

درمان عارضه زانوی دونده

زانوی دونده | پزشکت

پزشک معمولاً شیوه درمانی را با توجه به علت بروز آن انتخاب می کند.

با این حال ممکن است درمان های زیر را برای کاهش علائم و بهبودی فرد توصیه کند:

استراحت

پرهیز از فعالیت هایی که باعث شدت گرفتن درد زانو به خصوص فعالیت هایی که شامل چرخاندن یا انداختن وزن بر روی پای آسیب دیده می شوند، بپرهیزید. در صورتی که درد شدیدی در ناحیه زانو احساس می کنید با استفاده از عصا می توانید فشار بر روی زانوها را کمتر کرده و روند بهبودی زانو را تسهیل کنید.

یخ
  • استفاده از یخ تا حد زیادی به کاهش درد و تورم ناشی از پارگی مینیسک کمک خواهد کرد.
  • می توانید از یک کیسه سبزیجات یخ زده یا کیسه حاوی یخ برای کمپرس زانوی خود استفاده کرده و بعد از پیچیدن کیسه در داخل حوله آن را به مدت 15 دقیقه بر روی زانوی خود قرار دهید. بهتر است هر 4 یا 6 ساعت این حرکت را تکرار کنید.
دارو

مسکن های بدون نیاز به نسخه نیز می تواند تا حد زیادی به کاهش دردهای ناشی از پارگی مینیسک کمک کند. در صورت نیاز به مسکن قوی تر، می توانید با تجویز پزشک از برخی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن برای درمان استفاده کنید. پس از تسکین درد و تورم، پزشک ممکن است تمرینات خاص یا فیزیوتراپی را برای بازگرداندن قدرت و دامنه حرکتی زانو توصیه کند. علاوه بر این پزشک ممکن است از پانسمان یا بریس برای حمایت از زانو و کاهش درد استفاده کند. همچنین ممکن است پزشک استفاده از کفی طبی را برای فرد مبتلا توصیه کند. اما در صورتی که غضروف زانو آسیب دیده باشد یا اینکه کشکک زانو جابه جا شده باشد، فرد ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد.

 نتیجه گیری

دویدن یکی از دلایل اصلی بروز زانوی دونده است.

اما هر فعالیت دیگری که به طور مکرر باعث فشار بر روی مفصل زانو شود نیز می تواند باعث بروز این عارضه شود. این فعالیت ها ممکن است پیاده روی، اسکی، دوچرخه سواری، پریدن یا حتی بازی فوتبال باشد. درد ناشی از عارضه زانوی دونده ممکن است در اثر تحریک بافت های نرم، ساییده شدن زانو، غضروف فرسوده، پاره شده یا کشیدگی تاندون ها به وجود بیاید. در صورتی که میزان آسیب وارد شده با زانو کم باشد، ممکن است بدون نیاز به هیچ درمان و تنها با درمان ها و اقدامات خانگی قابل بهبود باشد. اما مدت زمان مورد نیاز برای درمان این عارضه بستگی به بدن فرد و شدت آسیب وارده خواهد داشت.

منابع:

https://www.healthline.com/health/runners-knee

https://www.webmd.com/pain-management/knee-pain/runners-knee#3

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز