لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا بوتاکس در بارداری عوارض دارد؟

آیا بوتاکس در بارداری عوارض دارد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

امروزه زیبایی و آراستگی بیشتر از گذشته  اهمیت دارد. ما در دوره ای از زندگی خود هستیم که می خواهیم بهتر یا جوان تر به نظر برسیم. علم پزشکی دارای پیشرفت های بسیار زیادی است.

روش های مختلفی وجود دارد که می تواند به جوانسازی و زیبایی ظاهر ما کمک کند. به عنوان مثال یکی از رایج ترین روش ها برای کاهش روند پیری بوتاکس است. سم باکتری بوتولینوم به اختصار بوتاکس نامیده می شود.

مهم ترین کاربرد بوتاکس

مهمترین کاربرد بوتاکس رفع چین و چروک های پوستی است. این سم با فلج کردن عضلات ناحیه مورد نظر باعث از بین رفتن چین های پوستی می شود. ما در این متن در مورد بوتاکس و استفاده از آن در دوران بارداری صحبت می کنیم. افزایش اطلاعات به شما کمک می کند تا مورد استفاده از بوتاکس در بارداری تصمیمی آگاهانه تری بگیرید.

بوتاکس یک روش کاملا شناخته شده است. انجام این روش برای جوانسازی صورت هر روز درحال افزایش است. نسل های امروز در تلاش هستند که روند پیری را متوقف کنند. بنابراین گذر زمان دیگر نمی تواند مانند قبل، چروک های زیادی را در صورت افراد ماندگار کند.

استفاده از بوتاکس چه در میان خانم ها و چه در میان آقایان دارای داوطلبان بسیار زیادی است. اما با این حال به نظر می رسد که به خصوص خانم ها علاقه بیشتری به انجام بوتاکس دارند.

اما اگر به دنبال تشکیل خانواده باشید، احتمالا سوالات زیادی در مورد امکان استفاده از بوتاکس در این دوران برای شما مطرح می شود.

ما در این متن در مورد بوتاکس و استفاده از آن در دوران بارداری صحبت می کنیم. افزایش اطلاعات به شما کمک می کند تا مورد استفاده از بوتاکس در بارداری تصمیمی آگاهانه تری بگیرید.

بوتاکس چیست؟ چه کاربردی در پزشکی دارد؟

بوتاکس دارویی است که از منبع شناخته شده سم بوتولینوم تهیه می‌شود. پزشک متخصص این دارو را به بیمار تزریق می کند. بوتاکس به طور موقت باعث از بین رفتن چین و چروک‌ های پوستی می شود و ظاهری صاف و شفاف به پوست شما می دهد.

اصطلاح بوتاکس معمولاً برای اهداف زیبایی شناخته می شود، اما با این حال بوتاکس در درمان برخی بیماری ها نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال استفاده از بوتاکس در کاهش علائم میگرن و تعریق غیرطبیعی بسیار مفید است.

به طور کلی می توان گفت که بوتاکس نام تجاری یک دارو است که هم به دلایل زیبایی و هم به دلایل پزشکی استفاده می شود.

بوتاکس هنگامی که در مقادیر بسیار کم تزریق می شود، می تواند به طور موقت خطوط اخم، خطوط پنجه کلاغی و خطوط پیشانی را صاف کند. همچنین از بوتاکس برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله پرش پلک، اسپاستیسیتی (سفتی غیر طبیعی عضلات)، میگرن، مثانه بیش فعال، بی اختیاری ادرار و تعریق بیش از حد استفاده می شود.

بوتاکس با فلج کردن عضله یا مسدود کردن اعصاب خاصی که هدایت ماهیچه ها را برعهده دارند، عمل می کند. برخی از عوارض جانبی رایج‌ شامل درد یا کبودی در محل تزریق است. بسته به اینکه بوتاکس برای چه چیزی استفاده می شود، اثرات این دارو می تواند بین سه تا ۱۲ ماه در بدن باقی بماند.

عوارض استفاده از بوتاکس در بارداری

آیا بوتاکس در بارداری عوارض دارد؟ || پزشکت

بسیاری از خانم ها دوست دارند قبل از داشتن فرزند کمی جوان تر به نظر برسند. به طور کلی هنوز در مورد استفاده از بوتاکس در دوران بارداری تحقیقات زیادی انجام نشده است. بنابراین پاسخ دقیق این سوال را با اطمینان نمی دانیم.  اما با این حال در این متن از زوایای مختلف به بررسی این مساله می پردازیم.

به طور کلی استفاده از بوتاکس حتی در زمانی که باردار نیستید، با عوارض زیادی همراه است. اگر بوتاکس خارج از ناحیه مورد نظر در بخش های دیگر پوست پخش شود، ممکن است باعث عوارض زیر شود:

به طور کلی مشخص نیست که آیا بوتاکس می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر، بنابراین بعید است که پزشک به دلایل زیبایی، تزریق بوتاکس را تایید کند. با این حال، اگر برای درمان بیماری مانند میگرن یا گرفتگی عضلات قصد استفاده از بوتاکس را دارید، به احتمال زیاد تایید پزشک را دریافت کنید.

به طور خاص، از آنجایی که هیچ مطالعه کافی بر روی زنان باردار و بوتاکس انجام نشده است، هیچ راهی برای تعیین ایمنی دارو وجود ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می گوید که بوتاکس تنها در صورتی باید در دوران بارداری استفاده شود که فواید آن از مضرات آن بیشتر باشد.

بسیاری از تحقیقات در مورد بوتاکس و بارداری در حیوانات انجام شده است. برخی از مطالعات ارتباط بین سم بوتولینوم و ناهنجاری های جنینی را نشان داده اند. اما با این حال نتایج برخی دیگر از تحقیقات نشان می دهند که این دارو از جفت عبور نمی کند. از آنجایی که بدن انسان با حیوانات تفاوت های بسیار زیادی دارد، تعمیم این نتایج به انسان دشوار است.

بنابراین اگر قصد دارید بوتاکس را برای اهداف پزشکی در دوران بارداری استفاده کنید، بهتر است بدانید که این کار ارزش تاسف خوردن های بعدی را ندارد.

سایر توصیه های پزشکی برای بوتاکس در بارداری

از آنجایی که دوران بارداری حساس ترین مقطع زندگی خانم ها است، بسیاری از کارشناسان ترجیح می دهند در توصیه به مراجعان خود جانب احتیاط را حفظ کنند. بنابراین اگر فقط به دلیل اهداف زیبایی قصد انجام بوتاکس را دارید، پزشکان به شما توصیه می کنند که سلامت خود و جنین را در معرض خطر قرار ندهید.

بررسی هایی که در مورد حیوانات انجام شده است، نشان می دهد که تزریق بوتاکس در بارداری باعث تولد نوزادانی با وزن کمتر می شود.

اما با این حال گاهی فوائد استفاده از بوتاکس بیشتر از مضرات آن است. به عنوان مثال خانم های بارداری که دچار دردهای شدید میگرنی هستند می توانند فقط با تایید پزشک از دوز بسیار کم بوتاکس استفاده کنند. سردرهای میگرن بسیار شدید هستند. دردهای ناشی از میگرن گاهی تا چندین روز طول می کشند و باعث استفراغ، تهوع و کاهش اشتهای شدید در فرد مبتلا می شوند. بنابراین با توجه به عوارض میگرن در خانم های باردار به نظر می رسد که فوائد استفاده از بوتاکس در درمان میگرن بیشتر از مضرات آن است. اما با این حال فراموش نکنید که استفاده از بوتاکس باید حتما با تایید متخصص زنان انجام شود.

تزریق بوتاکس زمانی که از بارداری خود اطلاع ندارید

آیا بوتاکس در بارداری عوارض دارد؟ || پزشکت

بسیاری از خانم ها ممکن است حتی با گذشت چند ماه از باردار بودن خود بی اطلاع باشند. استفاده از بوتاکس در این دسته از خانم ها می تواند بعدها باعث نگرانی بسیار زیادی در مورد سلامت جنین شود.

در مرحله اول بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کنید. بسیاری از کارشناسان به مادرانی که متوجه بارداری خود نشده‌اند توصیه می‌کنند که استفاده از بوتاکس در مراحل اولیه بارداری مشکلی ندارد. به خصوص اگر بوتاکس را در دوزهای اندک استفاده کرده اید، هیچ گونه آسیبی سلامت جنین شما را تهدید نخواهد کرد. به طور کلی، یک جلسه بوتاکس معمولا نمی تواند مشکلی را در فرایند بارداری ایجاد کند.

استفاده از بوتاکس در شیردهی

هنگامی که زایمان کردید، بیشتر فعالیت های خود را می توانید دوباره مانند قبل از سر بگیرید. با این حال مادرانی که در دوران شیردهی به نوزاد هستند هنوز باید در رژیم غذایی و استفاده از برخی درمان ها محتاط باشند. این توصیه در مورد استفاده از بوتاکس نیز صادق است. به همین علت سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)توصیه می کند که مادران شیرده جانب احتیاط را حفظ کنند.

مواد مغذی که می خورید، همچنین هر گونه دارویی که مصرف می کنید همگی از شیر مادر مستقیماً به کودک منتقل می شوند. تزریق مقادیر کم بوتاکس در دوران شیردهی مشکلی ندارد. به نظر می رسد که دوز کم بوتاکس تأثیر زیادی بر شیر مادر نخواهد داشت.

با این حال قبل از استفاده از بوتاکس حتماً با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی قبل از شروع هر درمان پزشک را حتما در جریان بارداری و یا شیردهی خود قرار دهید.

به طور کلی شما در دوران بارداری و شیردهی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. در این دوران ممکن است برای مصرف ویتامین ها تحت نظر پزشک باشید. ظاهر شما هر روز با یک برآمدگی در حال تغییر است و نوسانات هورمونی باعث تغییر خلق و خوی شما می شوند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که با استفاده از بوتاکس و نگرانی های مربوط به آن، خود را در معرض استرس بیشتری قرار دهید.

اگر نگران ایجاد چین و چروک هستید، استفاده از بوتاکس راه حل مناسبی برای دوران بارداری نیست. در دوران بارداری اغلب بدن خانم ها دچار تورم می شود و در نتیجه آب را در خود نگه می دارد. این تورم برای رفع چین و چروک های پوستی مزیت بزرگی برای خانم های باردار است.  در واقع پوست شما نیازی به پرکننده ها و یا فلج کننده های عضلات ندارد، زیرا بدن یک خانم باردار به طور طبیعی این چین و چروک های مزاحم را از بین می برد.

پس از زایمان و تصمیم گیری در مورد شیر دادن یا عدم شیردهی به نوزاد، می توانید روال عادی زندگی خود را از سر بگیرید. حتی ممکن است متوجه شوید که دیگر نیازی به استفاده از بوتاکس ندارید.

در دوران بارداری به جای بوتاکس چه کاری می توان انجام داد؟

آیا بوتاکس در بارداری عوارض دارد؟ || پزشکت

داشتن یک نوزاد سالم بزرگترین آرزوی هر مادر باردار است. بنابراین برای حفظ سلامت جنین باید تا حد امکان مراقبت های لازم بارداری را رعایت کنید. زیبایی و بارداری منافاتی با هم ندارند. شما می توانید در عین باردار بودن به زیبایی خود نیز اهمیت بدهید. اما بهتر است برای این کار از روش های مناسب و بی خطر استفاده کنید. اگر دارای چین و چروک های پوستی هستید و می خواهید صورت صاف تری داشته باشید می توانید به جای بوتاکس از جایگزین های بی خطر زیر استفاده کنید:

اسکراب های لایه بردار. استفاده از اسکراب باعث باز شدن منافذ بسته پوست و در نتیجه روشن و شفاف شدن رنگ پوست می شود.

مرطوب کننده ها. آبرسانی کافی نقش مهمی در حفظ طراوت پوست دارد. اگر دارای پوست خشکی هستید با استفاده از لوسیون ها یا کرم های ملایم حاوی هیالورونیک اسید پوست خود را هیدراته نگه دارید. همچنین روغن نارگیل به دلیل داشتن چربی های مفید در حفظ طراوت پوست بسیار موثر است.

فیشیال‌ها. فیشیال‌ یک درمان رایج برای پاکسازی عمیق پوست است. در این روش از بخور، کلاژن‌سازی صورت و همچنین لایه‌برداری پوست استفاده می شود.  استفاده از فیشیال ها در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است. اما با این حال چند استثنا در این زمینه وجود دارد. سعی کنید برای پاکسازی پوست از موادی مانند رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک استفاده نکنید. زیرا این ترکیبات اسیدی به راحتی می تواند وارد جریان خون شما شوند.

از سوی دیگر، ممکن است متوجه شوید که بارداری بدون نیاز به استفاده از بوتاکس، ظاهر تازه‌ای به شما می‌دهد. علت این است که احتباس طبیعی مایعات در دوران بارداری صورت شما را پف دار می کند. باعث پر شدن خطوط ناخواسته پا کلاغی می شود. همچنین تغییرات هورمونی تولید چربی در پوست شما را افزایش می دهد. همه این عوامل با کمک هم  باعث درخشش پوست و جوانی شما می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز