لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا اینقدر مدفوع می کنم؟

چرا اینقدر مدفوع می کنم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وضعیت و تعداد دفعات مدفوع کردن شما تحت تأثیر عوامل مختلفی است. تعداد دفعاتی که شما در روز مدفوع می کنید می تواند متفاوت باشد و هر کسی عادات مدفوع متفاوتی دارد. حرکات اجابت مزاج می تواند از سه بار در روز تا چهار بار در هفته متغیر باشد.  مهم است که از هرگونه تغییر در اجابت مزاج خود آگاه باشید. اکثر مردم یک “ریتم” یا برنامه کلی برای دفع دارند. اگر متوجه شدید که بیش از حد معمول به سمت دستشویی می دوید، باید به آن توجه کنید. در این مقاله از پزشکت، علل مدفوع مکرر و زمانی که باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید را بررسی می کنیم.

مطالعه بیشتر: سوزش بعد از مدفوع

شایع ترین علل مدفوع مکرر

تغییرات در اجابت مزاج می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و ممکن است همیشه علت اصلی آن مشخص نشود. بررسی هر گونه تغییر در رفتار می تواند به شما در پی بردن به مشکل کمک کند. اما برخی از شایع ترین علل افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج، عبارتند از:

تغییرات رژیم غذایی یکی از علل مدفوع مکرر

تغییر در رژیم غذایی می تواند بر عادات مدفوع شما تأثیر بگذارد. فیبر بیش از حد می تواند باعث تعداد اجابت مزاج بیشتر و همچنین وعده های غذایی بسیار پرچرب شود.

ورزش یکی دیگر از علل مدفوع مکرر

هنگامی که ورزش می کنید، روده بزرگ شما به حرکت پاسخ می دهد. ماهیچه های روده شما منقبض می شوند و به حرکت اجابت مزاج کمک می کنند. همچنین مشخص شده است که ورزش های هوازی مانند پیاده روی باکتری های سالم روده را افزایش می دهد و به اجابت مزاج بیشتر کمک می کند.

اگر تقریباً بی تحرک بوده اید و سپس یک برنامه ورزشی را شروع کرده اید، معمولاً تغییراتی را در عادات روده خود مشاهده می کنید.

مصرف الکل یکی دیگر از علل مدفوع مکرر

نوشیدن الکل فرآیند گوارش را تسریع می کند و انقباضات روده بزرگ را افزایش می دهد. این باعث دفع مکرر روده می شود. این وضعیت همچنین نشان می دهد که بدن شما نمی تواند مایعات را جذب و مدفوع را شل تر و آبکی تر می کند.

مطالعه بیشتر: بی اختیاری مدفوع

چرا اینقدر مدفوع می کنم؟ || پزشکت

استرس یکی دیگر از علل مدفوع مکرر

استرس می تواند باعث یبوست، تعداد دفعات اجابت مزاج بیشتر یا اسهال شود. همچنین می تواند فیزیولوژی روده را تغییر دهد. نورون هایی در روده وجود دارند که با مغز ارتباط برقرار می کنند. استرس بر نورون های روده تأثیر می گذارد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد در هنگام استرس دچار معده درد، اسهال یا میل به مدفوع می شوند. استرس همچنین با تغییرات در باکتری های روده مرتبط است که می تواند بر اجابت مزاج تأثیر بگذارد.

علائم بیماری

مطالعه بیشتر: چرا مدفوع من سیاه است؟

قاعدگی یکی دیگر از علل مدفوع مکرر

هورمون‌ها بر عملکرد دستگاه گوارش (GI) تأثیر می‌گذارند و نوسانات قاعدگی می‌تواند باعث علائم مختلف دستگاه گوارش، از جمله اسهال و اجابت مزاج شود.

اسهال

اسهال به مدفوع شل و آبکی گفته می شود که حداقل سه بار در روز دفع شود. این می تواند حاد یا مزمن باشد و اسهال حاد یک اتفاق رایج است.  اسهال حاد یک یا دو روز طول می کشد و خودبه خود خوب می شود، در حالی که اسهال مزمن بین دو تا چهار هفته طول می کشد.

اسهال می تواند ناشی از عفونت ها، داروها، آلرژی ها یا عدم تحمل غذایی، جراحی یا مشکلات دستگاه گوارش باشد، از جمله:

  • عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری سلیاک
  • بیماری کرون
  • کولیت زخمی
  • عفونت های انگلی: ژیاردیا
  • عفونت های باکتریایی: سالمونلا
  • گاهی اوقات جراحی شکم می تواند باعث اسهال شود.
  • عفونت های ویروسی: نوروویروس، گاستروانتریت ویروسی (آنفولانزا)
  • استفاده طولانی مدت از برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها که می توانند باکتری های خوب را از بین ببرند.

دارو

گاهی اوقات داروها می توانند باعث حرکات مکرر روده و حتی اسهال شوند. این داروها عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی اسیدها
  • مهارکننده های پمپ پروتون
  • شیمی درمانی و سایر داروهای سرطان

اگر مشکوک هستید که مدفوع های مکرر و بیش از حد شما نتیجه مصرف دارو است، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که آن را برای شما تجویز کرده است تماس بگیرید. ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشد یا از داروی دیگری استفاده شود. اگر دارو بدون نسخه است، از پزشک خود بپرسید که آیا باید به مصرف آن ادامه دهید یا خیر.

مطالعه بیشتر: فرق نرم کننده های مدفوع و ملین

چرا اینقدر مدفوع می کنم؟ || پزشکت

بیماری ها و اختلالات مرتبط با اجابت مزاج

بیماری ها و اختلالات مختلف با اجابت مزاج همراه است. اگر بیش از حد معمول مدفوع می کنید و مطمئن نیستید که چرا، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی علل زمینه ای انجام دهد.

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مجموعه ای از علائم است که همزمان رخ می دهد. این یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش است، به این معنی که به مسائل مربوط به نحوه عملکرد مغز و روده شما با هم مرتبط است. علائم این وضعیت شامل درد شکم، تغییر در عادات روده، اسهال، یبوست، یا ترکیبی از هر سه هستند.IBS بین 25 تا 45 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل بدبو بودن مدفوع

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک اختلال مزمن گوارشی و سیستم ایمنی است. این با خوردن گلوتن تحریک می شود و به روده کوچک و سایر اندام ها آسیب می رساند. می تواند باعث اسهال، یبوست، مدفوع شل و مدفوع بدبو شود. همراه با معاینه و گرفتن سابقه پزشکی و خانوادگی شما، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند بیماری سلیاک را از طریق آزمایش خون و نمونه برداری از روده کوچک در طول آندوسکوپی تشخیص دهد. بیماری سلیاک حداقل 3 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است.

بیماری کرون

به طور کلی بیماری کرون یک اختلال مزمن التهابی دستگاه گوارش است. این یک اختلال رایج است و می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. اگرچه این وضعیت می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش شما از دهان تا مقعد را درگیر کند، اما اغلب روده کوچک و ابتدای روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی همراه با خستگی ، تب، درد مفاصل و حالت تهوع ، یکی از علائم بیماری کرون اسهال است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می دهد که در سال 2015، 1.3 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده (حدود 3 میلیون) مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو (UC) تشخیص داده شدند.

مطالعه بیشتر: فرق بیماری کرون و سلیاک

شایع ترین علل ایجاد پلاک در رگ ها || پزشکت

چگونه تعداد دفعات اجابت مزاج بیش از حد را درمان کنیم؟

اگر بیماری شما تشخیص داده شد که بر دفعات یا عادات اجابت مزاج شما تأثیر می گذارد، برنامه درمانی را که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با شما تهیه کرده است دنبال کنید. مدیریت رژیم غذایی اغلب بخشی از درمان بیماری های فوق است.

اگر علت مدفوع مکرر شما در نتیجه انتخاب شیوه زندگی باشد و به دلیل یک بیماری زمینه ای نباشد، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش علائم انجام دهید، از جمله:

  • هیدراته بمانید.
  • از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • از محصولات لبنی و غذاهای تند پرهیز کنید.
  • مصرف کافئین را متوقف یا به حداقل برسانید.
  • از غذاهایی که به نظر می‌رسد باعث ناراحتی معده یا مدفوع شل می‌شوند خودداری کنید.
  • استرس می تواند باعث حرکات بیش از حد اجابت مزاج شود و اختلالات گوارشی موجود را تشدید کند. ابزارهای یادگیری برای مدیریت استرس می تواند به شما در کاهش تأثیر استرس بر بدن و ذهن شما کمک کند. این ممکن است شامل یوگا، مدیتیشن، تکنیک های آرام سازی و غیره باشد.

مطالعه بیشتر: وضعیت مدفوع نشانه سلامتی و بیماری

چگونه از تعداد دفعات زیاد اجابت مزاج پیشگیری کنیم؟

حرکات مکرر روده همیشه قابل پیشگیری نیست. اما دانستن اینکه چه عواملی باعث تحریک بدن شما می شود می تواند به انتخاب شما کمک کند تا احتمال مدفوع بیش از حد را کاهش دهید.

خوردن یک رژیم غذایی مناسب غنی از فیبر و به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده و همچنین هیدراته ماندن می تواند به تنظیم روده شما کمک کند. فعال ماندن همراه با فعالیت بدنی نیز می تواند به تنظیم عادات روده کمک کند.

اگر متوجه تغییراتی در اجابت مزاج خود شده اید و مطمئن نیستید که چرا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است کمک کند که دفتری از عادات روده و رژیم غذایی خود داشته باشید تا با آنها در میان بگذارید تا اطلاعات بیشتری در مورد آنچه ممکن است رخ دهد داشته باشند. اگر بیش از حد خود دستشویی می روید، یا در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، در اسرع وقت به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. اگر چندین کار را برای کمک به کاهش دفعات دفع مدفوع خود امتحان کرده اید، بی فایده است، برای یک قرار ملاقات با پزشک خود تماس بگیرید.

وضعیت اجابت مزاج هر کس متفاوت است. مهم است که هر گونه تغییر در اجابت مزاج خود را متوجه شوید و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آنها صحبت کنید. چیزهای مختلفی وجود دارد که می تواند باعث مدفوع بیشتر شما شود، بنابراین اگر متوجه شدید که کمی بیشتر از حد معمول در حمام وقت می گذرانید، وحشت نکنید. بررسی هر گونه تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه اتفاقی در حال وقوع است. اگر هنوز در مورد این تغییرات نگران هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

سوالات متداول

تعداد دفعات دفع مدفوع در روز چقدر است؟ نرمال می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. مردم اغلب الگویی از آنچه برایشان مناسب است دارند. به طور معمول، می تواند از هر نقطه از سه بار در روز تا سه بار در هفته متغیر باشد. برخی افراد ممکن است هر روز مدفوع نکنند.

چرا حتی وقتی زیاد غذا نمی خورم اینقدر مدفوع می کنم؟ برخی از اختلالات گوارشی باعث ایجاد مدفوع حجیم و مکرر می شود حتی زمانی که زیاد غذا نمی خورید. حتی بدون اختلال گوارشی، آنچه می خورید ارتباط زیادی با مدفوع شما دارد. اگر رژیم غذایی پرفیبر می خورید، حتی اگر زیاد غذا نمی خورید، ممکن است به دلیل فیبر، مدفوع مکرر داشته باشید.

آیا مدفوع زیاد به این معنی است که متابولیسم شما بالاست؟ شاید، اما چیزی که واقعا نشان دهنده سرعت سیستم گوارش شماست. متابولیسم و ​​هضم دو فرآیند مجزا و متفاوت هستند. متابولیسم نحوه استفاده بدن از انرژی جذب شده از هضم غذا است. هضم نحوه تجزیه بدن و دفع غذا در دستگاه گوارش است.

اجابت مزاج یا تغییر در عادات روده می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد و در برخی موارد کیفیت زندگی شما را مختل کند. اگر از علت این تغییرات آگاه نیستید، مهم است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. یافتن دلیل مدفوع مکرر می تواند به شما در دریافت درمان مناسب کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.4 / 5. تعداد رای ها: 7

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز