لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نوروم مورتون یا احساس شن در کف پا

نوروم مورتون یا احساس شن در کف پا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نوروم مورتون یا احساس شن ریزه در کفش یا گزگز سینه پا، یک بیماری دردناک است که روی سینه پا، معمولاً ناحیه بین انگشتان سوم و چهارم را تحت تاثیر قرار می دهد. نوروم مورتون شامل ضخیم شدن بافت اطراف یکی از اعصاب منتهی به انگشتان پا است. این وضعیت می تواند باعث درد شدید و سوزش در ناحیه پای شما شود. ممکن است در انگشتان پا دچار گزگز، سوزش یا بی حسی شوید. درد جلوی پا به طور کلی نشانه مشکلات ساختاری ناشی از شرایطی مانند بونیون، انگشتان چکشی و نوروم است. آیا تا به حال احساس کرده اید که یک سنگ ریزه در کفش خود زیر توپ پای خود دارید؟ به احتمال زیاد نوروما است.

نوروم که به آن نوروم مورتون نیز گفته می شود، کیست خوش خیمی است که در ناحیه کف پا بین انگشتان 3 و 4 ایجاد می شود. درد می تواند حاد باشد و شما را از پا گذاشتن روی پای خود باز دارد. خبر خوب این است که این علائم را می توان درمان کرد.

کفش های پاشنه بلند یا تنگ یک عامل خطر برای بروز نورومای مورتون هستند. این وضعیت در بسیاری از موارد با تغییر کفش‌های پاشنه‌دار با پنجه پهن‌تر برطرف می شود. اما گاهی اوقات ممکن است فرد به تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی نیاز داشته باشد.

علائم نوروم مورتون

به طور معمول، هیچ نشانه بیرونی از این وضعیت، مانند یک توده وجود ندارد. شما در واقع نمی توانید نوروما را ببینید، حتی اگر یک توده باشد، اما می توانید آن را احساس کنید. در عوض، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • درد در شب کاهش می یابد.
  • احساس سوزش یا بی حسی در انگشتان پا دارید.
  • احساس سوزن سوزن شدن از طریق سینه پا دارید که وقتی راه می‌روید، می‌توانید احساس کنید که در کفش خود یک سنگریزه دارید.
  • درد سوزشی در ناحیه کف پای شما که ممکن است به انگشتان پا سرایت کند و با گذشت زمان افزایش می یابد.
  • کفش‌های تنگ احساس نیشگون گرفتن را سریع‌تر یا درد تیراندازی را از طریق سینه پای شما ایجاد می‌کنند، می‌تواند آنقدر دردناک باشد که نتوانید روی پای خود پا بگذارید. علاوه بر این علائم، ممکن است متوجه شوید که درآوردن کفش و مالیدن پا علائم شما را تسکین می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است هر گونه درد پا که بیش از چند روز طول می کشد را نادیده نگیرید. اگر با وجود تعویض کفش و اصلاح فعالیت‌هایی که ممکن است باعث ایجاد فشار در پای شما شود، درد سوزشی در ناحیه کف پا خود احساس کردید که بهبود نمی‌یابد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی باعث احساس شن در کف پا می شود؟

نوروم مورتون یا احساس شن در کف پا || پزشکت

به نظر می رسد نوروم مورتون در پاسخ به تحریک، فشار یا آسیب به یکی از اعصابی که به انگشتان پا منتهی می شود، رخ می دهد. عواملی که ممکن است در بروز نوروم مورتون نقش داشته باشند، عبارتند از:

  • استفاده از کفش های پاشنه بلند. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌های تنگ یا نامناسب می‌تواند فشار بیشتری را روی انگشتان پا و توپی شما وارد کند.
  • ورزش های خاص. شرکت در فعالیت های ورزشی پر تاثیر مانند دویدن ممکن است پاهای شما را در معرض آسیب های مکرر قرار دهد. ورزش هایی که دارای کفش های تنگ هستند، مانند اسکی برف یا صخره نوردی، می توانند به انگشتان پا فشار بیاورند.
  • بدشکلی های پا. افرادی که دارای بونیون، انگشت چکشی، قوس بلند یا صافی کف پا هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوروم مورتون هستند.

نوروم مورتون چقدر شایع است؟

از هر 3 نفر 1 نفر به نوروم مورتون مبتلا هستند. احتمالاً به دلیل مدل کفش در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. زنان حدود 8 تا 10 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به نوروم مورتون هستند.

آیا نوروم مورتون تومور است؟

“نوروما” در نوروم مورتون کمی گمراه کننده است. نوروما تومورهای غیر سرطانی (خوش خیم) هستند که بر روی اعصاب سراسر بدن یافت می شوند. آنها شامل رشد بافت عصبی اضافی هستند. با نوروم مورتون، هیچ رشد و توموری وجود ندارد. در عوض، بافت موجود در اطراف عصب ملتهب شده و بزرگتر می شود.

نوروم مورتون کجا اتفاق می افتد؟

معمولاً نوروما بین استخوان های سوم و چهارم انگشتان پا ایجاد می شود. این دو انگشت نزدیک به انگشت صورتی هستند (انگشت پنجه پا). اما نوروم مورتون می تواند بین انگشتان دوم و سوم نیز ایجاد شود. زمانی که عصب بین انگشتان پا از فشار یا فشرده شدن بیش از حد رنج می برد، دچار این بیماری می شوید. این وضعیت باعث التهاب و تحریک می شود.

علائم بیماری

نوروم مورتون چگونه تشخیص داده می شود؟

در طول معاینه، پزشک روی پای شما فشار می آورد تا یک توده یا جسم حساس را احساس کند. برخی از تست های تصویربرداری در تشخیص نوروم مورتون مفیدتر از بقیه هستند، از جمله:

  • اشعه ایکس. پزشک شما احتمالاً برای رد سایر علل درد مانند شکستگی احتمالی، عکس‌برداری با اشعه ایکس از پای شما را تجویز می‌کند.
  • سونوگرافی. این فناوری از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر بلادرنگ از ساختارهای داخلی استفاده می کند. سونوگرافی به ویژه در آشکارسازی ناهنجاری های بافت نرم، مانند نوروما، خوب است.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی، MRI همچنین در تجسم بافت های نرم خوب است. اما اغلب نشان دهنده نوروما در افرادی است که هیچ علامتی ندارند.

نوروم مورتون چگونه درمان می شود؟

نوروم مورتون یا احساس شن در کف پا || پزشکت

درمان بستگی به شدت علائم شما دارد. پزشک شما احتمالاً ابتدا روش های محافظه کارانه را توصیه می کند.کفش‌هایی بپوشید که فضای کافی در سرتاسر پا و پنجه دارند. تکیه گاه های قوس و پدهای پا مانند پدهای متاتارس در داخل کفش شما قرار می گیرد و به کاهش فشار روی عصب کمک می کند. اینها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد، یا پزشک ممکن است یک کفش سفارشی و با طراحی جداگانه برای شما تجویز کند که متناسب با خطوط دقیق پای شما باشد.

اگر درمان های محافظه کارانه موثر نباشد، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  • تزریقات. برخی افراد با تزریق استروئید در ناحیه دردناک کمک می کنند.
  • جراحی رفع فشار. در برخی موارد، جراحان می‌توانند با بریدن ساختارهای مجاور، مانند رباطی که برخی از استخوان‌های جلوی پا را به هم متصل می‌کند، فشار وارده بر عصب را کاهش دهند.
  • برداشتن عصب. در صورتی که سایر درمان‌ها نتوانند درد را تسکین دهند، ممکن است برداشتن عصب با جراحی ضروری باشد. اگرچه جراحی معمولاً موفقیت آمیز است، اما این روش می تواند منجر به بی حسی دائمی در انگشتان آسیب دیده شود.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

برای کمک به تسکین درد همراه با نوروم مورتون و بهبود عصب، نکات مراقبتی زیر را در نظر بگیرید:

  • داروهای ضد التهابی مصرف کنید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم (Aleve)، می توانند تورم را کاهش و درد را تسکین دهند.
  • ماساژ یخ را امتحان کنید. ماساژ منظم یخ ممکن است به کاهش درد کمک کند. یک لیوان کاغذی پر از آب یا فنجان فوم پلاستیکی را فریز کرده و یخ را روی محل دردناک بغلتانید.
  • کفش خود را عوض کنید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا تنگ خودداری کنید. کفش هایی با پنجه پهن و عمق بیشتر انتخاب کنید.
  • استراحت کنید. برای چند هفته، فعالیت هایی مانند دویدن، ورزش های هوازی یا رقص را که پاهای شما را تحت تاثیر قرار می دهد، کاهش دهید.
  • پاها و انگشتان پا را به آرامی به سمت بالا بکشید تا بین انگشت سوم و چهارم فاصله ایجاد شود. این به کاهش موقت فشار کمک می کند.

نوروما به خودی خود ناپدید نمی شوند. آنها گاه به گاه بروز می کنند و این می تواند تا حد زیادی به کفش هایی که می پوشید بستگی داشته باشد.

آیا ارتز می تواند نوروم مورتون را درمان کند؟

ارتزها درج های سفارشی کفش هستند که می توانند مقداری از درد نوروم مورتون را کاهش دهند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارتز را با شکل پای شما تنظیم می کند. آنها را در کفش خود می‌پوشید تا فشار از روی عصب دردناک برداشته شود. پدهای متاتارس در قسمت های کفش شما و پدهای متاتارس قابل جابجایی نیز می توانند توپی پای شما را در جایی که درد دارید تخلیه کنند.

آیا به جراحی نوروم مورتون نیاز دارم؟

نوروم مورتون یا احساس شن در کف پا || پزشکت

اگر داروها و سایر درمان ها مؤثر نبودند، ممکن است پزشک شما جراحی پا را توصیه کند. نورکتومی رایج ترین جراحی برای نوروم مورتون است. جراح بخشی از بافت عصبی را برمی دارد. جراحی می تواند یک درمان موفقیت آمیز برای نوروم مورتون باشد. با این حال، برخی افراد دچار بی حسی دائمی در انگشت آسیب دیده هستند.

جراحان همچنین ممکن است استفاده از سرمای شدید را قبل از عمل یا به عنوان درمان مستقل توصیه کنند. این درمان که نوروابلاسیون کرایوژنیک نام دارد، می تواند به کاهش علائم کمک کند. برخی از سلول های عصبی و همچنین غلاف میلین پوشاننده عصب را از بین می برد. دمای درمان به 94 درجه زیر صفر فارنهایت (70 درجه زیر صفر سانتیگراد) می رسد.

یکی دیگر از روش های کم تهاجمی فرسایش رادیوفرکانسی است. این روش از جریان الکتریکی برای گرم کردن بافت عصبی شما استفاده می کند و به کاهش درد کمک می کند. برای اکثر افراد، این روش به تسکین درد کمک می کند که می تواند بین شش تا 12 ماه یا بیشتر طول بکشد.

علائم نوروم مورتون ممکن است عود کند. اگر بعد از درمان دچار درد و علائم شدید، در مورد مراحل بعدی با پزشک خود صحبت کنید.

پیش آگهی افراد مبتلا به نوروم مورتون چیست؟

تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از درمان ها ممکن است بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد:

حدود 80 درصد از افراد مبتلا به نوروم مورتون با استفاده از این رویکرد ترکیبی موفق هستند. جراحی همچنین یک درمان موثر برای نوروم مورتون است. حدود 75 تا 85 درصد از افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، علائم خود را تسکین می‌دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز