لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خودارضایی باعث ریزش مو می شود؟

خودارضایی باعث ریزش مو می شود؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


باور‌های غلط زیادی در مورد خودارضایی وجود دارد، اما آیا این مسئله که خودارضایی باعث ریزش مو می شود، حقیقت دارد یا فقط یک سخن عامیانه است؟ مردم در اغلب موارد، بحث در مورد خودارضایی را دشوار می‌دانند. در واقع همین مسئله باعث شده است که باورهای غلط زیادی درباره این موضوع در بین مردم شایع شده باشد.

این باور غلط که خودارضایی باعث ریزش مو می‌شود، ممکن است ناشی از مطالبی در مورد از دست دادن پروتئین بدن و یا تغییرات میزان هورمون تستوسترون باشد. این باورهای عامیانه، در طول زمان ایجاد می‌شوند. برای این که این نوع از باورهای عامیانه رد یا تایید شوند، بهترین کار این است که از نکات علمی کمک بگیریم.

ریزش مو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. با این حال بعضی اوقات، ریزش مو را با رفتارهای مختلفی مانند خودارضایی مرتبط می‌دانند. ریزش مو به هر علتی می‌تواند مسئله‌ای نامطلوب باشد. در این مقاله از پزشکت، نگاه دقیق‌تری به این موضوع می‌‌اندازیم که چرا مردم فکر می‌کنند خودارضایی ممکن است باعث ریزش مو شود.

علاوه براین، به سایر باور‌های غلط و حقایق درباره خودارضایی نگاهی می‌اندازیم و علل واقعی ریزش مو را بررسی می‌کنیم.

باورهای غلط درباره خودارضایی

باور‌های غلط زیادی در مورد خودارضایی وجود دارند، از ادعاهایی که می‌گوید خودارضایی باعث ایجاد تغییراتی در رشد مو می‌شود تا اینکه گفته می‌شود در صورت انجام آن دچار آکنه یا حتی کور می‌شوید. اما حقیقت این است که خودارضایی، زمانی که در اثر لمس اندام تناسلی، معمولاً با دست، لذت جنسی ایجاد می‌شود، در میان افراد در هر سن و جنسی شایع است.

برای بسیاری از افراد، خودارضایی اولین تجربه جنسی آنها خواهد بود. برخی به طور منظم از انجام خودارضایی لذت می‌برند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند اصلاً این کار را انجام ندهند. هر دو این افراد طبیعی هستند. برای یادگیری نکاتی درباره خودارضایی، ریزش مو و سایر مشکلات سلامتی بالقوه، ادامه مطلب را بخوانید.

ممکن است که باورهای غلط شایعی درباره خودارضایی وجود داشته باشد، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خودارضایی می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی شود، وجود ندارد. این باورهای غلط به علت “تابو” بودن خودارضایی، در میان مردم برای سالهای طولانی وجود داشته است.

با این حال، امروزه مردم مایل هستند که درباره مسائل مختلف صحبت کنند. به خصوص اینکه افراد بر روی رفتارهایی که ممکن است بر سلامتی آنها تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد، حساس‌تر هستند.

آیا خودارضایی واقعا باعث ریزش مو می‌شود؟

خودارضایی باعث ریزش مو می شود؟ || پزشکت

با وجود باورهای عامیانه‌ای که درباره تاثیر خودارضایی بر ریزش مو وجود دارد، تا به امروز هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که ریزش مو را با خودارضایی مرتبط کند. در یک کلام، می‌توان گفت که خیر. هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه خودارضایی می‌تواند باعث ریزش مو شود، تا به امروز به دست نیامده است.

علائم بیماری

این باور غلط درباره ارتباط ریزش مو و خودارضایی ممکن است از این ایده ناشی شود که مایع منی حاوی سطوح بالایی از پروتئین است و بنابراین با هر بار انزال، بدن میزان پروتئینی را از دست می‌دهد که می‌تواند برای رشد و رویش مو از آن استفاده کند.

در حالی که این نکته درست است که مایع منی حاوی میزان بالایی از پروتئین، یعنی تقریباً 5.04 گرم پروتئین در 100 میلی‌لیتراست، مایع منی در هر انزال حاوی فقط 3.3 تا 3.7 میلی لیتر پروتئین است که مقدار نسبتا کمی است. نظریه دیگر در اینباره این نکته است که خودارضایی باعث افزایش میزان تستوسترون می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش سطح هورمون مرتبط با ریزش مو به نام DHT (دی هیدروتستوسترون) می‌شود.

با این حال، مطالعه‌ای که در سال 2001 انجام شد، نشان داد که مردان بالغ پس از ۳ هفته عدم خودارضایی، دچار افزایش میزان این هورمون و ریزش مو می‌شوند. این نکته بدان معنی است که اگر فرد از انزال اجتناب کند، سطح تستوسترون ممکن است در واقع افزایش یابد. در هر دو مورد، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد خودارضایی سطح DHT را افزایش می‌دهد.

سایر باور‌های غلط درباره خودارضایی

به طور کلی باورهای اشتباه زیادی در مورد خودارضایی وجود دارد، اما علم مدرن این رفتار را به عنوان علت ایجاد کننده هیچ بیماری جسمی خاصی درنظر نگرفته است. در کنار ریزش مو، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خودارضایی ممکن است باعث بروز موارد زیر شود:

  • خودارضایی منجر به نابینایی می‌شود.
  • باعث رشد مو در کف دست می‌شود.
  • می‌تواند آسیب دائمی به اندام تناسلی وارد کند.
  • خودارضایی باعث ناتوانی جنسی در مردان و ناباروری در زنان می‌شود.

از آنجایی که بسیاری از مردم صحبت درباره خودارضایی را صحیح نمی‌دانند، باورهای عامیانه‌ای که درباره این رفتار وجود دارند، ممکن است که پایدار باشند و مدت‌های طولانی در بین مردم مطرح شوند. به این ترتیب نکات اشتباه ممکن است برای سالها بحث شوند.

نکات علمی مانند دفع میزانی پروتئین از بدن و نیز افزایش سطح برخی از خورمون‌های جنسی، ممکن است باعث ایجاد این باور غلط شده باشند که خودارضایی باعث ریزیش مو می‌شود. با این حال تحقیقات علمی که تا به امروز انجام شده‌اند، هیچ گونه ارتباطی بین خودارضایی و ریزش مو پیدا نکرده‌اند. به این ترتیب، می‌توات گفت که ارتباط بین ریزش مو و خودارضایی، باوری عامیانه و فاقد مبنای علمی است.

تاثیر ارگاسم بر سلامت جسمانی

خودارضایی باعث ریزش مو می شود؟ || پزشکت

به طور کلی، رسیدن به ارگاسم در طول یک تجربه جنسی، بر روی سیستم گردش خون، سیستم عصبی و سیستم عضلانی اندام تناسلی در مردان و زنان تاثیرات مثبتی می‌گذارد. در مورد مردان، ارگاسم ممکن است به حفظ سلامتی اسپرم و مایع منی کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در سال 2016 گزارش داد که انزال مکرر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش دهد.

تاثیر ارگاسم بر تسکین استرس

بسیاری از افراد از رسیدن به ارگاسم در طول تجربه جنسی به عنوان راهی برای کاهش استرس یا کمک به خوابیدن استفاده می‌کنند. به طور کلی، رسیدن به ارگاسم در طول تجربه جنسی ممکن است روشی بدون خطر برای تجربه لذت و آرامش در نظر گرفته شود. به این ترتیب می‌توان گفت که رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم می‌تواند برای افراد آرامش‌بخش باشد.

خطرات احتمالی خودارضایی

اگرچه برای بسیاری از مردم صحبت کردن در مورد رفتار ‌خودارضایی مسئله‌ای دشوار است، اما باید بدانید که خطرات کمی در ارتباط با خودارضایی وجود دارد. اگر موارد زیر درباره یک فرد صادق باشد، ممکن است که رفتار خودارضایی تبدیل به یک مسئله مشکل ساز شود:

  • باعث بروز احساس گناه بیش از حد شود.
  • باعث ایجاد مشکلات مختلف در یک رابطه شود.
  • رفتار خودارضایی در مدرسه، کار یا سایر جنبه‌های زندگی فرد تداخل ایجاد کند.
  • خودارضایی بیش از حد خشن باشد که منجر به بروز تورم یا کاهش حساسیت جنسی شود.

اگر فردی نگران این مسئله است که خودارضایی در حال تبدیل شدن به یک مشکل در زندگی روزمره او است، بهتر است که با یک پزشک یا درمانگر جنسی درباره وضعیت خود مشورت کند. به این ترتیب، فرد قادر خواهد بود سلامتی روانی و جسمی خود را بهبود بخشد.

چه عواملی باعث ریزش مو می‌شوند؟

خودارضایی باعث ریزش مو می شود؟ || پزشکت

پیش از هرچیز، باید بدانید که هر کسی که نگران ریزش مو است، باید با یک پزشک صحبت کند. علت واقعی ریزش مو اغلب ترکیبی از وراثت، مسائل ژنتیکی و تاثیر هورمون‌ها است، نه خودارضایی. به عنوان مثال، می‌توان گفت که علل شایع ریزش مو، عبارت‌اند از:

  • طاسی الگوی مردانه
  • آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی الگوی ژنتیکی، که یک اختلال ژنتیکی است و در واقع شایع‌ترین علت ریزش مو است.

فرد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک با حساسیت ژنتیکی نسبت به DHT مواجه است. هنگامی که این افراد در معرض DHT قرار می‌گیرید، فولیکول‌های مو آنها کوچک می‌شوند. این مسئله، از تولید موهای قوی و سالم جلوگیری می‌کند. طبق گزارش سازمان ریزش مو آمریکا ، طاسی با الگوی مردانه (MPB) باعث بروز بیش از 95 درصد ریزش مو در مردان می‌شود و ممکن است 85 درصد از مردان را تا سن 50 سالگی تحت تاثیر قرار دهد.

اگرچه میزان تستوسترون در زنان کمتر از مردان است، اما آلوپسی آندروژنتیک می‌تواند زنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. طبق گفته انجمن متخصصان پوست بریتانیا، حدود 50 درصد از زنان بالای 65 سال، آلوپسی آندروژنتیک را تجربه خواهند کرد.

آلوپسی آره آتا

این شکل از آلوپسی معمولاً منجر به ایجاد لکه‌های طاس بر روی سر یا قسمت‌های دیگر می‌شود. نواحی بدون مو ممکن است دچار آلوپسی محدود شوند و موها دوباره رشد کنند. علاوه براین، ریزش مو می‌تواند به کل پوست سر، ناحیه صورت و بدن تاثیر بگذارد.

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می‌شود. این اختلال می‌تواند مردان، زنان یا کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال حدود 2 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای حدود 30 درصد از افراد مبتلا به این بیماری، ریزش مو می‌تواند تبدیل به یک مشکل مزمن یا دائمی شود.

تاثیر شیمی درمانی بر ریزش مو

با وجود اینکه روش شیمی درمانی به طور معمول بر روی از بین بردن سلول‌های سرطانی تمرکز می‌کند، برخی از ترکیبات مبارزه کننده با سرطان که در داروهای شیمی درمانی موجود هستند، می‌تواند باعث ریزش 90 درصد از موهای فرد شود. این ریزش مو موقتی است و پس از درمان موها باید دوباره رشد کنند.

تاثیر استرس عمده بدن بر ریزش مو

وارد شدن استرس‌های شدید به بدن، مانند زایمان، عفونت‌های جدی یا سوء تغذیه ، می‌توانند منجر به بروز ریزش قابل توجه مو در افراد شوند. این شکل از ریزش مو معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود، اما با این حال ممکن است که تبدیل به یک مشکل مزمن شود.

تاثیر آلوپسی کششی بر ریزش مو

این شکل از آلوپسی زمانی رخ می‌دهد که موها به مدت طولانی خیلی محکم کشیده شوند و در نتیجه به فولیکول‌های مو آسیب وارد شود. به این ترتیب، افراد ممکن است که دچار ریزش مو شوند. آلوپسی کششی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد برای مدت طولانی از کش مو، اکستنشن، بافته‌های تنگ یا دم اسبی استفاده کند. زیرا در اثر این موارد مو دچار کشش می‌شود.

در مراحل اولیه، این ریزش مو موقتی خواهد بود. با این حال، اگر فردی برای ماه‌ها یا سال‌ها به استفاده از همان مدل مو ادامه دهد، ریزش مو می‌تواند تبدیل به یک مشکل دائمی شود.

مصرف برخی از داروها، از جمله قرص‌های ضد بارداری و برخی داروهای ضد افسردگی، می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ریزش مو افراد شوند.

سخن آخر

خودارضایی نوعی فعالیت جنسی است که بر سلامت افراد تأثیر نمی‌گذارد و منجر به ریزش مو نمی‌شود. در صورتی که مایل هستید در مورد مزایا یا مشکلات مربوط به خودارضایی صحبت کنید، باید با یک پزشک یا یک درمانگر جنسی صحبت کنید. به همین ترتیب، در صورتی که نگران ریزش مو هستید، بهتر است که با یک متخصص پوست و مو صحبت کنید.

با این حال، در صورتی که انجام مکرر رفتار خودارضایی باعث شده‌ است که در زندگی روزمره شما و سایر فعالیت‌هایتان خلل ایجاد شود، برای رفع مشکلاتتان می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین اعصاب و روان مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز