لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه از شر سرفه خلاص شویم؟

چگونه از شر سرفه خلاص شویم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قبل از بیان روش های درمان سرفه لازم است بدانید که سرفه در پاکسازی ریه ها از آلودگی و دفع عفونت از بدن نقش دارد، اما سرفه ی مداوم می تواند آزار دهنده باشد. بهترین روش درمان سرفه، رفع علت اصلی ایجاد آن است.

دلایل زیادی از جمله آلرژی، عفونت و ریفلاکس اسید معده برای سرفه وجود دارد. برخی از داروهای طبیعی ممکن است به رفع سرفه کمک کنند. با این حال، لازم به یادآوری است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا یا FDA، گیاهان و مکمل های گیاهی را تایید نمی کند، بنابراین افرادی که از آنها استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر عوارض یا افزودنی های بی کیفیت موجود در آن ها، قرار بگیرند.

افرادی که می خواهند از داروهای طبیعی برای درمان سرفه خود استفاده کنند باید در مورد این مواد تحقیق کنند. همچنین باید آگاه باشند که برخی از گیاهان و مکمل ها می توانند با داروها تداخل داشته باشند و ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. سرفه  های شدید و یا طولانی مدت که بیش از چند هفته طول ادامه دارند را باید جدی بگیرید.

در صورت لزوم همین الان با متخصص آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

درمان خانگی سرفه با عسل-پزشکت

سرفه را چگونه در خانه درمان کنیم؟

مردم برای درمان سرفه مداوم، از یکسری درمان های طبیعی استفاده می کنند. در این متن، ما 12 مورد از این روش های درمانی را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

  • چای عسل

یک درمان خانگی محبوب برای رفع سرفه، مخلوط کردن عسل با آب گرم است. طبق برخی تحقیقات، عسل ممکن است سرفه را تسکین دهد. بررسی ها نشان داده اگرچه فواید عسل نسبت به دکسترومتورفان اندک می باشد، اما والدین کودکان، تأثیر عسل را در رفع سرفه ی فرزندانشان مطلوب ارزیابی کرده اند. برای استفاده از عسل برای درمان سرفه، 2 قاشق چای خوری عسل را با آب گرم یا یک چای گیاهی مخلوط کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز بنوشید. توجه داشته باشید که نباید به کودکان زیر 1 سال عسل دهید.

  • زنجبیل

زنجبیل ممکن است سرفه خشک یا آسم و حالت تهوع و درد را تسکین دهد، زیرا دارای خواص ضد التهابی است. برخی از ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل می توانند بافت پوششی موجود در مجاری تنفسی را، نرم و مرطوب کنند و در نتیجه سرفه را کاهش دهد. با افزودن 20 الی 40 گرم زنجبیل تازه به یک فنجان آب داغ، یک چای زنجبیل تهیه کنید. برای بهبود طعم و تسکین بیشتر سرفه، عسل یا آب لیمو اضافه کنید. توجه داشته باشید که در بعضی موارد، چای زنجبیل می تواند باعث ناراحتی معده یا دل درد شود.

مطالعه بیشتر: ۱۰ درمان خانگی برای خس خس  سینه

  • مصرف مایعات فراوان

هیدراته ماندن (حفظ آب بدن با نوشیدن میزان مناسب مایعات) برای کسانی که سرفه می کنند یا سرما می خورند حیاتی است. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن مایعات که حرارت آن ها مطابق با دمای اتاق است (حدود 37 درجه) می تواند سرفه، آبریزش بینی و عطسه را تسکین دهد و افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را دارند ممکن است از نوشیدنی های گرم بهره ببرند. نوشیدنی های گرم همچنین علایم دیگری از جمله گلو درد، لرز و خستگی را نیز کاهش می دهند.

نوشیدنی های گرمی که ممکن است آرامش بخش باشند، شامل چای های گیاهی، چای سیاه بدون کافئین، آب گرم و آب میوه های گرم است.

  • غرغره با آب نمک

این درمان ساده یکی از موثرترین موارد برای درمان گلودرد و سرفه خلط داراست. آب نمک بلغم و مخاط گلو را کاهش می دهد و می تواند سرفه را متوقف کند.

نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم هم بزنید تا حل شود. قبل از استفاده برای غرغره اجازه دهید محلول کمی خنک شود. قبل از اینکه آن را بیرون بریزید، بگذارید چند ثانیه بیشتر محلول در محیط دهان و گلو بماند. هر روز چندین بار با آب نمک غرغره کنید تا سرفه بهبود یابد.

از دادن آب نمک به کودکان خردسال خودداری کنید. زیرا ممکن است کودکان نتوانند به درستی آب نمک را غرغره کنند و اب را ببلعند. بلعیدن آب نمک ممکن است برای آن ها خطرناک باشد.

  • آناناس

 

آناناس، حاوی بروملین است که ممکن است به درمان سرفه کمک کند. بروملین نوعی آنزیم است و بیشترین مقدار آن در هسته این میوه وجود دارد. بروملین دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است دارای ویژگی های موکولیتیک باشد. به این معنی که می تواند باعث دفع خلط از بدن و پاکسازی مخاط ریه ها شود. بعضی از افراد برای کاهش خلط صبحگاهی در گلو و سرکوب سرفه، روزانه آب آناناس می نوشند. با این حال، ممکن است بروملین در این آبمیوه تاثیر کافی برای تسکین علائم وجود نداشته باشد.

مکمل های بروملین موجود است و می تواند در تسکین سرفه موثرتر باشند.

بهتر است قبل از استفاده از هرگونه مکمل جدید با پزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

احتمال حساسیت به بروملین وجود دارد و این ماده می تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند و با داروها تداخل داشته باشد. افرادی که داروهای رقیق کننده خون یا آنتی بیوتیک خاصی مصرف می کنند نباید از بروملین استفاده کنند.

  • بخور درمانی

سرفه خلط دار، ممکن است با بخور درمانی بهبود یابد. دوش آب گرم بگیرید و اجازه دهید حمام با بخار پر شود. چند دقیقه در این بخار بمانید تا علائم سرفه کاهش یابد. بعد از استحمام یک لیوان آب بنوشید تا هم خنک شده و هم از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

  • مکمل استیل سیستئین

استیل سیستئین مکملی است که حاوی مقادیر زیادی ال سیستئن می باشد. مصرف روزانه این مکمل، ممکن است با کاهش خلط و ترشحات مجاری تنفسی، از میزان و شدت سرفه بکاهد. بررسی ها نشان می دهد که استیل سیستئین می تواند به طور قابل توجهی علائم بیماری را در افراد مبتلا به برونشیت مزمن کاهش دهد.

برونشیت مزمن، التهاب طولانی مدت مجاری تنفسی است که باعث تجمع مخاط، بروز سرفه و سایر علائم می شود. محققان دوز روزانه 600 میلی گرم از این مکمل را برای افراد فاقد انسداد راه هوایی و حداكثر 1200 میلی گرم را در صورت وجود انسداد مجاری هوایی توصیه می كنند. این مکمل می تواند عوارض جانبی شدیدی از جمله کهیر، التهاب، تب و مشکلات تنفسی را ایجاد کند. پیش از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

  • ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی گیاهی است که از سال ها قبل در طب سنتی از آن به عنوان درمانی برای سرفه و گلودرد استفاده می شد. این گیاه دارویی می تواند تحریک گلو، ناشی از سرفه را کاهش دهد.

بررسی ها نشان داده است که یک شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه گل ختمی همراه با آویشن و پیچک، به طور موثری سرفه های ناشی از سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی را تسکین می دهد. پس از 12 روز مصرف شربت، 90 درصد از بیماران اثر آن را خوب ارزیابی کردند.

ریشه گل ختمی به صورت گیاه خشک یا چای کیسه ای نیز موجود است. آب گرم را به یک لیوان حاوی مقداری ریشه گل ختمی اضافه کنید و سپس بلافاصله آن را بنوشید یا اجازه دهید خنک شود. هرچه ریشه گل ختمی مدت بیشتری در آب قرار بگیرد، نوشیدنی غلیظ تری خواهید داشت.

عوارض جانبی مصرف ریشه ختمی می تواند ایجاد درد و ناراحتی معده باشد، اما با نوشیدن مایعات اضافی این مشکل قابل پیش گیری است.

در پزشکت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص تغذیه صحبت کنید.

درمان خانگی سرفه با آویشن-پزشکت

  • آویشن

 

آویشن کاربردهای آشپزی و دارویی دارد و یک داروی رایج برای درمان سرفه، گلو درد، برونشیت و مشکلات گوارشی است. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه ممکن است علت اصلی خواص دارویی آن باشند. برای درمان سرفه با استفاده از آویشن، شربت سرفه ای استفاده کنید که حاوی این گیاه باشد. به  عنوان روشی دیگر می توانید با افزودن 2 قاشق چایخوری آویشن خشک به یک فنجان آب داغ، چای آویشن درست کنید. قبل از صاف کردن و نوشیدن این دمنوش، 10 دقیقه صبر کنید.

  • نارون لغزنده

بومیان آمریکایی به طور سنتی از گیاه نارون لغزنده برای درمان سرفه و مشکلات گوارشی استفاده می کردند. نارون لغزنده مانند ریشه گل ختمی است و حاوی سطح بالایی از موسیلاژ است که به تسکین گلودرد و سرفه کمک می کند. با افزودن 1 قاشق چایخوری گیاه خشک شده نارون لغزنده به یک فنجان آب گرم، چای نارون لغزنده درست کنید. قبل از نوشیدن حداقل 10 دقیقه صبر کنید. البته باید بدانید که مصرف نارون لغزنده می تواند در جذب داروها اختلال ایجاد کند. این گیاه به صورت پودر و کپسول در فروشگاه های بهداشتی موجود است.

  • باکتری های پروبیوتیک

سوپ میسو سرشار از باکتری های پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها به طور مستقیم سرفه را تسکین نمی دهند، بلکه ممکن است با ایجاد تعادل در جمعیت باکتری های روده، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. یک سیستم ایمنی قوی می تواند به مقابله با عفونت ها یا مواد آلرژی زایی که ممکن است باعث سرفه شوند، کمک کند. طبق بررسی ها، یک نوع باکتری پروبیوتیک، به نام لاکتوباسیلوس در بدن وجود دارد که می تواند از ابتلا فرد به سرما خوردگی پیشگیری کند. مکمل های حاوی لاکتوباسیلوس و سایر پروبیوتیک ها می توانند به تقویت سیستم ایمنی ما کمک کنند. همچنین برخی از غذاها به طور طبیعی سرشار از پروبیوتیک هستند، از جمله:

  • کیمچی
  • کلم ترش
  • سوپ میسو
  • ماست طبیعی

با این حال، تعداد و تنوع مقدار مواد پروبیوتیک در غذاها می تواند بسیار متفاوت باشد. بهتر است علاوه بر خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک، از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده نمایید.

  • درمان ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید معده یکی از دلایل اصلی سرفه است. پیشگیری از ایجاد ریفلاکس و عدم مصرف غذاهایی که می توانند اسید معده را تحریک کنند یکی از بهترین روش ها برای کنترل این بیماری و کاهش سرفه به دنبال آن است. هر فردی ممکن است محرک های مختلفی برای ایجاد ریفلاکس اسید معده داشته باشد که باید از آنها پیشگیری کند.

افرادی که از علت ریفلاکس اسید معده در خود مطمئن نیستند می توانند با کنترل رژیم غذايي از عوامل ایجاد آن آگاه شوند. غذاها و نوشیدنی هایی که معمولاً باعث بروز ریفلاکس اسید معده می شوند، عبارتند از:

  • نعناع
  • کافئین
  • شکلات
  • سیر و پیاز
  • غذاهای سرخ شده و چرب
  • ادویه جات و غذاهای پرادویه
  • گوجه فرنگی و محصولات حاصل از گوجه فرنگی

پرهیز از مصرفی بیش از حد این مواد غذایی، می تواند از ایجاد ریفلاکس اسید معده جلوگیری نماید.

چگونه از بروز سرفه پیشگیری کنیم؟ 

 

نمی توان همواره نسبت به ابتلا به سرفه ایمن ماند، اما رعایت نکات زیر می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهند:

  • اجتناب از تماس با افراد بیمار: فاصله اجتماعی خود را با افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه، حفظ نمایید.
  • شستن مرتب دست ها: از صابون و آب گرم برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها در روی پوست دست استفاده کنید. به کودکان بیاموزید که چگونه دست خود را به درستی بشویند. در صورت لزوم از ضدعفونی کننده های دست، با ماده موثره ی الکل در بیرون از خانه، استفاده کنید.
  • استفاده از مواد ضد عفونی کننده: در صورت بیماری یکی از اعضای خانواده، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را مرتباً با مواد ضد عفونی کننده پاکیزه کنید. ملافه ها، حوله ها و اسباب بازی ها را با آب گرم بشویید.
  • هیدراته ماندن: به اندازه کافی آب، دمنوش های گیاهی و سایر نوشیدنی ها را بنوشید تا از کمبود آب بدن پیشگیری کنید.
  • کاهش استرس: استرس بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد. برای کاهش استرس، می توانید به طور منظم ورزش کنید، مدیتیشن و تمرینات تنفسی انجام دهید و روش های آرام سازی عضلانی (ریلکسیشن) را امتحان کنید.
  • خواب کافی: داشتن خواب 7 تا 9 ساعته زمان مناسبی برای تناسب اندام و سلامتی است.
  • مصرف مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن: مصرف روی، ویتامین C و پروبیوتیک ها را در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا جدی بگیرید تا از بیماری پیشگیری کرده و آن را از بین ببرید.

علائم آلرژی گاهی اوقات می تواند همانند علائم سرماخوردگی باشد. با جلوگیری از عوامل تحریک کننده مانند گرده گل، گرد و غبار و سایر عوامل آلرژی زا، از ایجاد حساسیت پیشگیری کنید.

در بروز سرفه چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

اگر سرفه شما با علائم زیر همراه باشد، به پزشک مراجعه کنید:

  • لرز
  • ضعف
  • کمبود آب بدن
  • تبی که بیش از 3 روز ادامه داشته باشد.

مطالعه بیشتر: علت سرفه خشک

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    من نه فروردین سرماخوردم
    الان ۲۸ام هست که تاخود الان سرفه میکنم دارویی پیشنهاد میکنید که سرفه ام و قطع کنه خیلی ازتون ممنونم

    1. سلام یرای بررسی علت مشکل و حل آن از فوق تخصص ریه مشاوره تلفنی بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز