لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه با افراد بدقلق برخورد کنید؟

چگونه با افراد بد قلق برخورد کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر می خواهید رابطه خود را با یک فرد سخت گیر حفظ کنید، باید یاد بگیرید که چگونه با افراد بدقلق برخورد کنید؟ آدم های سخت گیر و بدقلق همه جا هستند. حتی شاید خود شما هم جزء افراد سخت گیر باشید. بسیاری از مردم دوره هایی را پشت سر می گذارند که در آن به خاطر وجود افراد سخت گیر نمی توانند بهترین عملکرد خود را ارائه کنند. بر همین اساس سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت راهکارهای مفیدی ارائه کنیم که می تواند برای مقابله با افراد سخت گیر موثر باشند. پس اگر شما هم به دنبال راهکارهای مقابله با افراد بدقلق هستید این مقاله را تا انتها بخوانید.

گفتگوی هوشمندانه داشته باشید.

وقتی در مورد مساله ای با یک فرد سخت گیر در حال صحبت هستید، تصمیم بگیرید که چه زمانی ارزش تلاش برای بحث در مورد مشکل را دارد. برای هر دعوایی نیازی به مبارزه نیست. هر چه زودتر به این موضوع پی ببرید، زندگی شما شادتر خواهد شد. در حالت ایده آل، شما و این فرد سخت گیر می توانید اختلافات خود را کنار بگذارید و سازش کنید. اما گاهی اوقات، این کار عملا غیر ممکن است.

در هنگام بحث با یک فرد سخت گیر از خود بپرسید که آیا این مشکل به اندازه کافی مهم است که بخواهید در مورد آن صحبت کنید؟

رابطه خود را با شخص سخت گیر در نظر بگیرید. اگر این فرد رئیس شما باشد، باید چیزهایی که دوست ندارید را بپذیرید، مگر اینکه رفتاری توهین آمیز باشد. اما اگر فرد سخت گیر یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما است، قضیه کمی متفاوت می شود. در اینصورت از خود بپرسید که آیا عدم مشارکت با این فرد باعث بدرفتاری می شود یا برعکس ناراحتی شما را کاهش می دهد؟

هنگام مذاکره با فرد سخت گیر از خود بپرسید که آیا می توانید در این مبارزه پیروز شوید؟ ممکن است واقعاً مجبور باشید با کسی که شما را آزار می دهد روبرو شوید، اما باید موقعیت را در نظر بگیرید. باید پیش بینی کنید که آیا می توانید این مشکل را حل کنید یا خیر. شاید زمان بندی شما نامناسب باشد یا باید برنامه دیگری تنظیم کنید. بنابراین قبل از شروع گفتگو تمام گزینه های لازم را در نظر بگیرید.

قبل از واکنش مکث کنید.

قبل از پاسخ دادن، یک نفس عمیق بکشید تا افکارتان متمرکز شوند و احساساتتان را آرام کنید. اگر درگیری شما از طریق ایمیل یا پیامک رخ می دهد، تا جایی که می توانید در هنگام ناراحتی از ارسال پیام های متنی خودداری کنید. کمی زمان بگذارید تا سطح استرس خود را کاهش دهید. در این صورت می توانید منطقی تر به آن شخص نزدیک شوید.

در صورت امکان، موضوع خود را در جایی بی طرف یا در حین انجام یک فعالیت مطرح کنید. به عنوان مثال، می توانید هنگام راه رفتن به صحبت بپردازید. این کار می تواند تعاملات چهره به چهره منفی را محدود کند.

نیازهایتان را به وضوح بیان کنید.

چگونه با افراد بد قلق برخورد کنیم؟ || پزشکت

به فرد سخت گیر فرصت ندهید که شما را با کلمات به بازی بگیرد. برای قانع کردن فرد سخت گیر به جای وارد کردن اتهامات و عصبانی کردن بیشتر او تا می توانید در جملات خود از کلمه من استفاده کنید. به عنوان مثال:

می فهمم که از تاخیر من ناامید شدید. من هم همین احساس را دارم. متأسفانه امروز صبح خط مترو دچار مشکل بود و ما در ایستگاه گیر کرده بودیم. خیلی متاسفم که شما را منتظر گذاشتم.

از گفتن جملاتی مثل: “شما توقع دارید هنگام خرابی مترو وقت شناس باشم، این رفتار شما اصلا منطقی نیست.” به شدت پرهیز کنید. گفتن این قبیل جملات فقط  باعث وخیم تر شدن اوضاع می شود.

خونسردی خود را حفظ کنید.

تحت هر شرایطی مودب باشید. به توهین و بی ادبی متوسل نشوید. قبل از پاسخ های خود نفس عمیق بکشید. نکته کلیدی این است که فرد بهتری باشید و اجازه ندهید که در سطح فرد بد قلق پایین بیایید. همچنین، هر چه آرام‌تر بمانید، احتمال بیشتری وجود دارد که طرف مقابل متوجه رفتار تند خود شده و به آن فکر کند.

اگر مؤدب بمانید، ممکن است طرف مقابل به جای حالت تدافعی، با ذهن باز به حرف های شما گوش دهد.

به حقایق بچسبید.

یک روایت کوتاه و واضح داشته باشید که دارای جزئیات یا احساسات زیاد نباشد. این امکان وجود دارد که نتوانید آن شخص را وادار کنید تا دیدگاه شما را ببیند و نیازی هم نیست برای متقاعد کردن او تلاش کنید.

به موضوعات محرک نپردازید. به عنوان مثال، اگر همیشه در مورد تعطیلات با خواهر شوهرتان دعوا می کنید، از شخص دیگری بخواهید که در این مورد صحبت کند.

از حالت تدافعی بپرهیزید. ممکن است بخواهید نظر خود را با استدلال بیان کنید، اما با افراد بدقلق، بهتر است این نوع بحث ها را دور بزنید. وقت خود را برای اثبات اینکه حق با شماست تلف نکنید. در عوض، وضعیت را تا حد امکان خنثی نگه دارید.

محدودیت هایی تعیین کنید.

چگونه با افراد بد قلق برخورد کنیم؟ || پزشکت

تعیین حد و مرز برای افراد بدقلق اهمیت زیادی دارد. از همه مهمتر سعی کنید به محدودیت های خود پایبند باشید. تعیین محدودیت با شخص دیگر در ابتدا می تواند دشوار باشد، اما کلید حفظ یک رابطه سالم است. تصمیم بگیرید که چه رفتارهایی را می توانید تحمل کنید و چگونه باید با آنها برخورد کرد. مرزی که تعیین می کنید باید کاملا واضح باشد. عنوان مثال می توانید بگویید: لطفاً در مورد وزن من نظر ندهید. در غیر اینصورت من بلافاصله گفتگو را پایان می دهم.

پس از تعیین محدودیت، تمام تلاش خود را برای اجرای آن انجام دهید. بسیاری از افراد سخت گیر و بدقلق اگر فکر کنند که شما به مرزهای خود پایبند نیستید، به سوء استفاده از شما ادامه می دهند.

به عنوان مثال، اگر به یک همکار سخت‌گیر گفته‌اید که نمی‌خواهید جوک‌های جنسی او را بشنوید، هنگام تعریف کردن دوباره جوک او را نادیده بگیرید. از او قاطعانه بخواهید که دیگر به این رفتار ادامه ندهد. همچنین می توانید او را تهدید کنید که در صورت ادامه رفتار این مساله را با مدیریت مطرح خواهید کرد.

تعاملات خود را به حداقل برسانید.

اگرچه امیدواریم بتوانید با فرد بدقلق کنار بیایید، اما در هر حال بهترین کار این است که زمان خود را با او محدود کنید. اگر مجبور به تعامل هستید، سعی کنید با معذور کردن خود از مکالمه یا آوردن شخص ثالث به گفتگو، همه چیز را کوتاه نگه دارید. تا حد امکان مثبت بمانید و مطمئن شوید که آرامش و خونسردی خود را از دست نمی دهید.

بپذیرید که این شخص به احتمال زیاد هرگز به دوست، همکار، خواهر یا برادر صمیمی شما تبدیل نخواهد شد.

اگر همه چیز با شکست مواجه شد، ممکن است لازم باشد که ارتباط خود را با آن شخص به طور کامل قطع کنید. اگر فرد بدقلق یکی از اعضای نزدیک خانواده و یا شخصی باشد که با او کار می کنید، انجام این کار می تواند به ویژه دشوار باشد. با این حال، اگر فرد بدقلق به طور جدی به رفتار سمی و توهین آمیز خود ادامه دهد، زمان آن رسیده است که رابطه خود را برای همیشه قطع کنید.

یک میانجی انتخاب کنید.

اگر به هیچ وجه قادر به صحبت با فرد بدقلق نیستید و نیاز به انجام آن دارید، از یک فرد میانجی کمک بگیرید. شاید رئیس شما بتواند به بهبود وضعیت کمک کند. اگر درگیری شما درون خانواده است، به دنبال فرد مناسبی باشید که بتواند مذاکره کند. تا حد امکان شکایات خود را فقط با افرادی که به آنها اعتماد دارید به اشتراک بگذارید.

انواع افراد سخت گیر و بدقلق را بشناسید.

چگونه با افراد بد قلق برخورد کنیم؟ || پزشکت

بدانید افراد بدقلق همه جا هستند. مهم نیست در کجا زندگی می کنید یا مشغول به چه کاری هستید، به هر حال شما با افرادی روبرو خواهید شد که به نظر می رسد قصد دارند به دیگران صدمه بزنند. نکته کلیدی این است که یاد بگیرید چگونه با این نوع افراد برخورد کنید. از آنجایی که اجتناب از اینگونه افراد غیرممکن است، باید یاد بگیرید تا انواع مختلف افراد بدقلق را شناسایی کنید. این کار باعث می شود تا بتوانید بهترین راه برای تعامل با این افراد را انتخاب کنید.

انواع مختلف افراد سخت گیر و بدقلق عبارتند از:

متخاصم. این افراد تمایل به واکنش خشونت آمیز دارند. آنها افرادی بدبین، اهل بحث و جدل هستند و در پذیرفتن اشتباهات خود مشکل دارند. این افراد در نقش های قدرتی مانند قلدرها ظاهر می شوند.

حساس به طرد. اینگونه افراد دائم به دنبال توهین هستند. به عبارت دیگر، آنها به راحتی آزرده خاطر می شوند. این افراد اغلب از ابزارهای متنی مانند ایمیل یا پیامک برای ابراز ناراحتی خود استفاده می کنند.

عصبی. این افراد غالبا مضطرب و بدبین هستند و اغلب از دیگران بسیار انتقاد می کنند.

خودخواه. کسانی که اول به منافع خود اهمیت می دهند. آنها از سازش متنفرند، نسبت به توهین های شخصی بیش از حد حساس هستند و ممکن است حتی زمانی که کاری برای آنها انجام داده اید ناسپاسی کنند.

تحمل خود خود را افزایش دهید. رفتار طرف مقابل همیشه خارج از کنترل شماست. اما شما باید تصمیم بگیرید که چگونه واکنش نشان دهید. یکی از راه‌های انجام این کار افزایش تحمل است. به چالش کشیدن باورهای غیرمنطقی ممکن است شما را دچار استرس، عصبانیت یا از دست دادن خونسردی کند. بنابراین مهم است که در این شرایط بتوانید تحمل خود را بالا ببرید.

هنگام تعامل با کسی که مشکل دارد، ممکن است با خود فکر کنید که من دیگر نمی توانم با این شخص کنار بیایم. قبل از اینکه بر اساس این تفکر غیرمنطقی واکنش نشان دهید، نفس عمیقی بکشید و اعتبار آن را زیر سوال ببرید.

واقعیت این است که شما می توانید با هر فرد بدقلقی کنار بیایید، اگر چه این کار انرژی و اراده زیادی را می طلبد. شما باید قوی باشید تا بتوانید رفتارهای غیر منطقی را تحمل کنید. انتخاب شما در نحوه مصرف انرژی تان نهفته است.

رفتار خود را بررسی کنید.

اگر مردم به طور مداوم به شما حمله می کنند، ممکن است به این دلیل باشد که افراد نادرستی را جذب خود می کنید. برای مثال، اگر بیش از حد منفی نگر هستید، احتمالا افراد بدبین به سمت شما هجوم می آورند. تا حد امکان دوستانی پیدا کنید که رفتارهای مثبتی دارند.

شما باید با نقاط قوت و ضعف خود اشنایی کامل داشته باشید. به این ترتیب، هنگامی که در آینده با افراد سخت گیر و بدقلق روبرو می شوید، برای مقابله با آنها مجهزتر خواهید بود.

از تصورات خود نسبت به دیگران آگاه باشید.

چگونه با افراد بد قلق برخورد کنیم؟ || پزشکت

یکی از دوستان شما ممکن است در نگاه اول بدقلق به نظر برسد. اما پیش خود فکر کنید که شاید او دوران سختی را پشت سر گذاشته است یا برای مقابله با یک موقعیت دشوار تلاش می کند. به جای قضاوت فوری رفتارهای دیگران، با عقب نشینی و تفکر در مورد احساسی که به جای آنها خواهید داشت، همدلی را تمرین کنید. اگر به تفاوت‌های شخصیتی حساس هستید، بهتر می‌توانید احساسات دیگران را درک کنید.

با کشیدن نفس عمیق و نگاه کردن همراه با دلسوزی پذیرش افراد را هر چه بیشتر تمرین کنید. در ذهن خود به فرد مقابل بگویید: می بینم که تو رنج می کشی. قبول دارم که مضطرب و ترسیده ای، حتی اگر دلیلش را نفهمم. قبول دارم که مرا هم مضطرب می کنی.

وقتی می‌پذیرید که این شخص فرد سخت گیر و بدقلقی است، مقداری از تنش ایجاد شده برای مبارزه را رها می‌کنید.

یک دلیل دلسوزانه برای رفتار آرام با فرد بدقلق در ذهن خود تصور کنید. به عنوان مثال ممکن است متوجه نشوید که چرا یک مشتری بدون هیچ دلیلی به شما حمله کرده است. در این شرایط به جای اینکه خودتان عصبانی شوید، به این فکر کنید که ممکن است این فرد از درد شدید و مزمن رنج می برد. مهم نیست که دلیل ساختگی شما معتبر باشد یا نه، اما در هر حال به شما کمک می کند آرام بمانید و به سمت منفی نگری کشیده نشوید.

اگر به دنبال ترک افکار منفی خود هستید بهتر است 20 راهکار برای تقویت افکار مثبت را یادبگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز