لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکی

چگونه از شر افراد سمی نجات پیدا کنیم؟

چگونه از شر افراد سمی نجات پیدا کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اینکه چگونه از شر افراد سمی نجات پیدا کنیم و یا راهکارهای برخورد با افراد سمی چیست، در درجه اول به شناسایی علائم و افراد سمی بستگی دارد.

در برخی شرایط ممکن است با افرادی برخورد کنید که بعد از تعامل با آنها، حال شما را بدتر می کنند. شاید این فرد یکی از اعضاء خانواده شما و یا دوستان تان باشد. طبیعی است که این افراد به سمی بودن معروف هستند. اما  به خاطر داشته باشید که این اصطلاح در روانشناسی پایه ریزی نشده و تعریف ساده ای ندارد.

 باری سوسکیند، یک درمانگر در لس آنجلس که در روابط تخصص دارد، برخی از نشانه های اصلی سمی بودن افراد را بیان می کند:

  • خودمحوری
  • عدم صداقت و فریب
  • مشکل در ترحم به دیگران
  • سو ء استفاده عاطفی از دیگران
  • تمایل به ایجاد غم و ناراحتی یا درگیری

به این افراد، هر چند سمی باشند، نباید اجازه دهید که حال شما را خراب کنند. آنها فقط درصورتی که شما به آنها اجازه دهید، می توانند شما را ناراحت خواهند کرد. اگر این وضعیت برای شما آشناست و فکر می کنید در اطراف شما چنین افرادی وجود دارند، برای رهایی از شر آنها، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

شناخت افراد سمی

قبل از اینکه افراد سمی به شما نزدیک شوند، می توانید آنها را بشناسید. همه ما روزهای بدی را داریم. اما وقتی صحبت از افراد سمی می شود، این افراد می توانند روز های خوب مان را هم به یک روز بد تبدیل کنند. آنها می خواهند همه به اندازه آنها، ناراحت و عصبی باشند.

 اگر هرگز احساساتی غیر از عصبانیت، غم و حسادت از فردی نمی بینید، بهتر است از این شخصیت ها دوری کنید. به علائم و صفات افراد سمی توجه داشته باشید:

  • عصبی بودن
  • سو استفاده از دیگران
  • دائماً ناله و شکایت کردن
  • جهان بینی منفی یا بدبینانه
  • وابستگی و چسبیدن به سایر افراد
  • انتقاد، معمولاً از همه چیز انتقاد می کنند.

راهکارهای مقابله با افراد سمی

چگونه از شر افراد سمی نجات پیدا کنیم؟ | پزشکت

برخورد با رفتار سمی می تواند طاقت فرسا باشد. فرد ممکن است دائماً از دیگران شکایت کند، همیشه داستان جدیدی در مورد رفتار ناعادلانه داشته باشد، یا حتی شما را به اشتباه در حق خودش یا مراقبت از نیازهایش متهم کند.

در برابر اصرار آنها برای تایید حرف های آنها بهتر است مقاومت کنید یا از خود در برابر اتهامات او دفاع کنید. درعوض، با یک جمله ساده، “متاسفم که شما چنین احساسی دارید” پاسخ دهید و آن را رها کنید.

سایر راهکار ها برای مقابله با افراد سمی، عبارتند از:

به زبان بدن و لحن افراد توجه کنید.

بیشتر از آنچه مردم در ظاهر سخن می گویند، به باطن سخنان آنها توجه کنید. هنگامی که فردی با شما صحبت می کند به نحوه ارتباط آنها دقت کنید. زبان بدن نامناسب شانه های افتاده به پایین، عدم تماس چشمی و حرکات خصمانه باعث می شود فرد مانند یک ابله به نظر برسد.

به عصبانیت افراد توجه نکنید.

عصبانیت، فریاد و انتقاد منفی از نشانه های اصلی شخصیت افراد سمی است. افراد عصبانی، گاهی به کمک اطرافیان خودشان نیاز دارند، اما وظیفه شما این نیست که کیسه بوکس آنها باشید.

قطعاً وظیفه شما نیست که از آنها مراقبت کنید! بودن در اطراف چنین شخصی، باعث عصبانی شدن شما نیز می شود. پس او را ترک کنید و شخص دیگری را پیدا کنید تا با او صحبت کنید.

افرادی که بر احساسات خود تسلط دارند معمولاً نیازی به فریاد زدن ندارند. بنابراین مراقب صدای بلند و داد زدن افراد در هنگام صحبت کردن باشید. اگر مجبورید با افراد عصبانی کار کنید، هرگز خشم خود را ابراز نکنید. با این کار فقط آنها را بیشتر عصبانی خواهید کرد.

در برابر افراد سمی، مودب باشید و در شرایطی که آنها کنترل خودشان را از دست می دهند از آنها دور شوید و حتی اگر می توانید محیط را ترک کنید. به طور حتم، آنها به خاطر این کار از شما متنفر خواهند شد، اما دیر یا زود از این اتفاق درس اخلاقی را می آموزند.

از عوام فریبی دور بمانید.

آیا کسی را می شناسید دنیا را تاریک می بینند؟ این افراد همیشه از همه چیز شکایت می کنند، هرگز خوبی ها را نمی بینند و ادعا می کنند از همه چیز متنفر هستند. افرادی که جهان بینی بسیار منفی دارند اغلب در مورد بدبختی خود حرف می زنند و سعی می کنند غم و اندوه دیگران را نادیده بگیرند  و خود را بد بخت ترین فرد نشان دهند. این بسیار بد است. مراقب افرادی باشید که به طور مداوم، حتی با لذت، در مورد شکست ها و ناراحتی های خود صحبت می کنند، باشید.

هرکسی که شکست دیگران را نقد کند یا بیش از حد بدبین به نظر برسد، ممکن است شخصیتی سمی داشته باشد که باید از او دوری کنید.

شما مقصر نیستید.

چگونه از شر افراد سمی نجات پیدا کنیم؟ | پزشکت

رفتار سمی می تواند در شما این احساس ایجاد کند که شاید شما مقصر هستید و اشتباه کرده اید، حتی وقتی مطمئن هستید که این کار را نکرده اید.

روبرو شدن با حملات کسی که رفتاری سمی دارد دشوار است. آنها ممکن است شاکی شوند، سعی کنند حرف های شما را بپیچانند یا شما را متهم کنند که می خواهید به آنها صدمه بزنید. در بعضی از مواقع، ممکن است خودتان خودتان را ببازید و مغز خود را برای کاری که ممکن است انجام داده باشید درگیر کنید.

اما به خود یادآوری کنید که رفتار آنها هیچ ارتباطی با شما ندارد. مرزهای خود را دوباره بیان کنید. نفس عمیق بکشید تا خودتان را آرام کنید.

از افرادی که به دنبال جلب توجه هستند، دور شوید.

این افراد قادر به ایجاد احساس ارزشمندی در خود نیستند و اغلب برای بدست آوردن جلب توجه، به دیگران روی می آورند. اگر به آنها توجه نکنید، آنها خودشان راهی برای ساختن ارزش و عزت نفس پیدا می کنند.

 افراد شایعه ساز دور شوید.

 شایعات نه تنها نشان دهنده توجه افراد به دیگران نیست، بلکه ناشی از حسادت آنهاست.  شایعات ممکن است گاهی اوقات هیجان انگیز باشد، اما باعث می شود با شایعات دیگر همنشین شوید. بهتر است نگران همسایگان خود نباشید، نگران حیاط خانه خود باشید.

راهکارهای برخورد با افراد سمی

چگونه از شر افراد سمی نجات پیدا کنیم؟ | پزشکت

صادقانه از خود بپرسید آیا دوستانتان سمی هستند یا خیر. آیا افرادی هستند که فقط احساس بدی در شما ایجاد می کنند یا وقتی از آنها دور می شوید، احساس بهتری به شما دست می دهد؟ کنار گذاشتن افراد به خصوص کسی که با او رابطه دوستی دارید، سخت است. اما اجازه ندهید که بدترین افراد زندگی شما، بهترین دوستانتان باشند.

 افراد سمی را کنترل  نکنید، فقط کثیف می شوید.

سعی نکنید مساله سمی بودن افراد را کنترل یا رفع کنید. این کار فقط باعث تشدید سمیت می شود. شخصیت های سمی فقط در صورت تأثیر منفی بر شما سمی هستند. شما می توانید با افراد عصبانی دوست باشید. شما می توانید با افراد منفی دوست باشید. افرادی را که مانند آنها هستند بپذیرید، اما اجازه ندهید که بر شما تأثیر منفی بگذارند.

 سعی نکنید افراد را تغییر دهید.

قرار نیست با همه دوست بشوید! همدردی کنید، اما سعی نکنید افراد را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که شما نمی توانید شخص دیگری را تغییر دهید.

اگر گفته های شخصی را دوست ندارید، دیگر به حرف های او توجه نکنید. قسمت های مثبت و سازنده حرف های او را گوش کنید و وقتی این شخص شروع به سخنان منفی می کند، به حرف های او توجه نکنید.

موضوع مکالمه را تغییر دهید. هر بار که فرد سعی می کند مکالمه را به سمت حرف های منفی هدایت کند، موضوع بحث را عوض کنید.

از افراد سمی، مانند یک گیاه سمی دوری کنید.

اگر شما در تلاش برای مقابله با احساس منفی، افرادی هستید که افکار و رفتار های سمی دارند، بهتر است رابطه خودتان با این افراد را کمتر کنید. شما نمی توانید نحوه رفتار مردم را تغییر دهید، اما می توانید خود را از تعامل با آن ها محروم کنید. این به نفع شماست. اگر کسی از شما سوال کرد که آیا با او مشکلی دارید؟ صادق باشید. به او بگویید: من درباره منفی بودن شما مشکل دارم. روحیه من را پایین می آورید. من شما را دوست دارم اما فکر می کنم کمتر باید یکدیگر را ببینیم.

به روابط سمی به طور کامل پایان دهید.

اگر کسی با منفی بودن خود واقعاً بر سلامتی شما تأثیر می گذارد، به رابطه خودتان با او خاتمه دهید. شاید سخت باشد، اما با این کار باقی عمرتان را در آرامش سپری خواهید کرد.

خود را از سمی بودن نجات دهید.

چگونه از شر افراد سمی نجات پیدا کنیم؟ | پزشکت

برای نجات خود از افکار و رفتارهای سمی، بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

نیازها و خواسته های خود را در اولویت قرار دهید. 

چه چیز برای شما بیشتر اهمیت دارد؟ از زندگی خود چه می خواهید؟ به صحبت های دیگران گوش دهید، اما به خود یادآوری کنید که شما، مانند یک رئیس جمهور، تصمیم گیرنده هستید. شما برای زندگی خود تصمیم می گیرید، نه افراد سمی که اطراف شما را فرا گرفته اند.

اگر اطرافیان شما دوست ندارند افکار و رفتار منفی خود را اصلاح کنند بهتر است از شما دور شوند. برای دور شدن از افکار سمی بهتر است برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را روی کاغذ بنویسید. آن را روی دیواری بچسبانید که بتوانید دائماً به خود یادآوری کرده و تمرکز خود را حفظ کنید.

در شرایطی که احساس می کنید که تمایل دارید به سمت عادت ها و رفتارهای منفی خود بروید بهتر است به برنامه ها و اهداف خود نگاهی بیندازید، این کار به شما برای دور شدن از افراد منفی کمک می کند.

خودتان تصمیم بگیرید. 

اجازه ندهید افراد دیگر یا ترجیحات آنها بهانه ای برای شما باشد. اگر در شهر خود احساس منفی دارید، به یک شهر جدید بروید یا شغل خود را عوض کنید.

روحیه مثبت داشته باشید. از زندگی افراد موفق الگو بگیرید. لبخند بزنید، مودب باشید، تشکر کنید، ارتباط چشمی برقرار کنید و به طور کلی کارهایی را انجام دهید که انتظار دارید افراد عادی و خوب انجام دهند.

خوب بودن کار سختی نیست. آرامش خود را حفظ کنید و از استرس دوری کنید. موارد زیر به حفظ آرامش شما کمک می کند:

  • یوگا
  • مراقبه
  • ورزش های رزمی
  • پیاده روی یا طبیعت گردی
  • موسیقی، کتاب یا تماشای فیلم
با یک روان شناس مشورت کنید.

اگر مجبورید که با یک فرد سمی در ارتباط باشید، بهتر است برای چگونگی رفتار با او، از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با تجربه بدون هیچ گونه قضاوتی، به شما کمک می کنند تا راهکارهای مناسبی برای برخورد و حتی نجات از شر این افراد پیدا کنید.

منابع:

 https://www.wikihow.com/Save-Yourself-from-Toxic-People

https://www.healthline.com/health/how-to-deal-with-toxic-people#takeaway

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. به راهنمایی نیاز دارم ممنون
    سلام مشکلی دارم که ۱۰ سال است آرامش زندگی من را گرفته ، بنا به مشکلات فرواوان به خارج از ایران مهاجرت کردم از زمانی که فرزندم هنوز ۲ سال نداشت تا حالا که ۱/ سال دارد برادر زنم مانند بک‌زالو به زندگی من چسبیده ، کلید خانه را از خواهرش گرفت ( منظور این نیست که خواهرش کلید را داده خودش گرفت مثل این که کلید خانه مادرش را گرفته ) هر زمان که بخواهد از شبانه روز بدون‌هیچ تماس قبلی درب را باز می کند و داخل می‌شود ، اتاقی در اختیار دارد این در حالی است که خانه ما ۳ اتاق دارد و من ۲ فرزند دارم ، بچه ها باید در یک اتاق باشند و من و زنم در یک اتاق ، تمام راه ها را امتحان کردم ، صحبت با دلیل م منطق ، بحث و داد وبیداد ….. هیچ فایده نداشت ازدواج کرد جدا شد حالا هفته ای دو روز بچه را هم می آورد ، در خانه هیچ کاری انجام نمیدهد ، حتی بشقاب غذا خود را تمیز نمیکند ، تصور کنید من با ۱۵ سال بزرگ‌تر بودن باید توالت کثیف اتاق او را تمیز کنم ، ، بابت مخارج زندگی برق ، آب و گاز هیچ کمکی نمیکند ، در زمام حمام‌رفتن بیشتر از نیم ساعت شیر آب باز است ، چراغ را در روز روشن می‌کند و خاموش نمیکند ، چندین بار شد که هیچ کس خانه نبوده و به خانه برگشتم درب خانه را باز گذاشته و قفل نکرده بود ، معجزه بود که دزد خانه را خالی نکرد ، حتی پول دسته از خواهرش گرفته و پس نمیدهد ، چه می‌توانم انجام دهم ؟ اتاق من و زنم نزدیک به اتاق بچه ها است ، حتی می‌توانم هر چند ماه با زن‌خودو‌رابطه داشته داشته باشم و این شرایط رابطه من و زنم را علاوه بر بد اخلاقی من که در نتیجه فشار فکری و روانی شرایط زندگی است را بدتر کرده تنها جواب زنم در این شرایط تنها یک‌جمله است که برادرم است حتی برای تو او را بیرون‌نمیکنم ، حتی خاطر نیست به او بگوید که حداقل کارهای خودت را انجام بده

  2. در حال حاظر دختر بزرگم ۱۲ و دختر کوچک کن ۹ سال دارند وای حتی نمیتوانند اطاق های خود را داشته باشند دیگه خسته شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز