لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پشیمانی پس از طلاق، علائم و علل آن

پشیمانی پس از طلاق، علائم و علل آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پشیمانی پس از طلاق به این بستگی دارد که چه کسی اول خانواده را ترک کرده است. بررسی های مختلف نشان می دهد همسری که اول تصمیم به ترک خانواده گرفته است بیشتر از طرف مقابل از طلاق پشیمان می شود.

کسانی که اول از همه تصمیم به طلاق می گیرند اغلب احساس می‌کنند که باید برای حفظ زندگی خود تلاش بیشتری می‌کردند. این افراد پشیمان هستند که چرا سازگاری بیشتری نشان ندادند، در حالیکه می توانستند با کمی تغییر در رفتار خود به راحتی کانون خانواده خود را از فروپاشی نجات دهند.

طلاق یک راه آسان برای بسیاری از زوج هایی است که در ازدواج های ناخوشایند زندگی می کنند. اما اگر این تصمیم به سادگی گرفته شود، برخلاف آنچه فکر می کنید به جای فایده با ناراحتی و ضرر زیادی همراه خواهد بود.

به طور کلی داده های آماری حاکی از آن است که حداقل یک سوم افراد از انحلال ازدواج خود پشیمان می شوند. این رقم برای همسران سابقی که دلایل اشتباهی برای طلاق خود داشته اند، بسیار بیشتر است. زیرا این افراد همواره احساس می‌کنند که اگر هر دو طرف تلاش بیشتری می‌کردند، می‌توانستند به راحتی جلوی طلاق را بگیرند. احساس میزان پشیمانی در افرادی که بسیار عجولانه و ناآگاهانه تصمیم به طلاق گرفته اند حتی به 80 درصد می رسد.

بنابراین، باید به یاد داشته باشیم که هر تصمیم جدی در مورد خانواده می تواند عواقب طولانی مدتی داشته باشد. هرگونه تصمیم زوجین در کانون خانواده باید با تفکر قابل توجهی اتخاذ شود.

چه تعداد افراد بعد از طلاق پشیمان می شوند؟

بررسی ها نشان می دهد که تعداد خاصی از زوج ها در نهایت از طلاق خود پشیمان می شوند. این افراد فسخ ازدواج خود را کاری بسیار اشتباه می دانند و بارها از تصمیم عجولانه ای که در زندگی گرفته اند اظهار پشیمانی می کنند. متاسفانه باید گفت که تعداد این زوج ها بسیار بالا است.

به طور متوسط، یک سوم از زوج های طلاق گرفته از تصمیم خود برای پایان دادن به ازدواج پشیمان هستند. افراد پس از طلاق به این نتیجه می رسند که به مرور زمان می توانستند با هم به سازگاری بسیار زیاد و یا حتی کاملی برسند.

بررسی ها نشان داد که 27 درصد از زنان و 32 درصد از مردان بلافاصله بعد از طلاق از تصمیم خود به شدت پشیمان می شوند.

اکثر زوج هایی که تشکیل خانواده می دهند برای شادی شخصی در ازدواج ارزش زیادی قائل هستند. در واقع افراد تنهایی را به ادامه دادن یک رابطه ناخوشایند ترجیح می دهند. اما با این حال گرفتن تصمیمات هیجانی و بدون فکر با آسیب های روحی و روانی و همچنین پشیمانی زیادی همراه است.

البته باید خاطر نشان کرد که دلایل فسخ ازدواج نیز نقش مهمی در پشیمانی افراد دارد. بر همین اساس بهتر است بدانید که فواید مشاوره آنلاین و فوری برای طلاق چیست؟

علل پشیمانی زوج ها بعد از طلاق

طلاق به معنای شکست زندگی مشترک است. فروپاشی خانواده اغلب باعث احساس پشیمانی بسیار زیادی در زوج ها می شود. دلتنگی و پشیمانی بعد از طلاق در میان زوج ها پدیده بسیار شایعی است. پشیمانی زوج ها اغلب از این تفکر ناشی می شود که چرا برای حفظ زندگی خود تلاش بیشتری نکردم. برخی از مشکلات به خصوص خیانت به همسر باعث تصمیمات ناگهانی طلاق در زوج مقابل می شود. این تصمیم گیری های هیجانی بعدها موجب پشیمانی و آسیب های شدید روانی در زوج ها می شود. با این حال پشیمانی پس از طلاق دلایل بسیار متعددی دارد. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • احساس تنهایی
  • مشکلات مالی
  • عشق تجدید شده
  • تأثیر منفی جدایی بر کودکان

با این حال این دلایل در مردان و زنان متفاوت است. زنان عمدتاً به دلیل آینده نامعلوم فرزندان و ناامنی پس از طلاق، از جدایی خود پشیمان می شوند. مردان از طلاق پشیمان می شوند، عمدتاً به این دلیل که هنوز همسر سابق خود را دوست دارند یا روابط بعدی آنها با شکست مواجه می شود.

پشیمانی از طلاق پس از خیانت به همسر

پشیمانی پس از طلاق، علائم و علل آن || پزشکت

خیانت دلیل رایجی است که باعث فروپاشی بسیاری از خانواده ها می شود. متأسفانه، خیانت حتی در ازدواج های شاد و موفق نیز ممکن است رخ دهد.

بررسی ها نشان می دهد که 25 درصد از مردان و 20 درصد از زنان در دوران ازدواج خود دارای روابط خارج از ازدواج هستند. جالب اینجا است که مردان همیشه کسانی نیستند که بیشتر خیانت می کنند.

میزان وقوع خیانت در بین مردان و زنان بسته به سن متفاوت است. آمار خیانت در زنان در دهه 70 زندگی کاهش می یابد در حالی که برای مردان حتی پس از 80 سالگی نیز همچنان بالا می ماند. 

خیانت چه از طرف مرد و چه از طرف زن، پیامدهای منفی بسیار زیادی در خانواده ها دارد. در واقق خیانت مساله چالش برانگیزی است که زوج مقابل نمی تواند به سادگی آن را ببخشد و یا با این مساله کنار بیاید. بررسی ها نشان می دهد 80 درصد کسانی که به دلیل خیانت از هم جدا می‌شوند، از طلاق خود اظهار پشیمانی شدید می کنند. نکته جالب این این است که این پشیمانی شدید حاصل از طلاق هم در زوج خیانت‌کننده و هم در زوج خیانت‌ شونده وجود دارد.

اگر می خواهید که تصمیم درست برای طلاق خود بگیرید بهتر است راهکارهای پیشگیری از طلاق: ۱۱ راه برای آشتی مجدد را بشناسید.

زوج های خیانتکار چقدر در روابط بعدی خود موفق هستند؟

افرادی که به دلیل خیانت طلاق می‌گیرند، ناراحتی بعد از طلاق بیشتری نسبت به انواع دیگر گسست‌های زناشویی دارند. این افراد از نظر عاطفی هنوز با همسر خود در ارتباط هستند. اینکه آیا همسر شما بعد از خیانت از طلاق پشیمان می شود یا خیر بستگی به این دارد که علت خیانت او به شما چیست؟ بررسی ها نشان می دهد که نیاز به رابطه جنسی اصلی ترین دلیل خیانت در زوج ها است. نارضایتی جنسی در روابط فعلی باعث می‌شود که افراد به دنبال گزینه‌های بهتر خارج از ازدواج خود باشند.

اگر شخصی به این نتیجه برسد که رابطه جدید جز رابطه جنسی فایده دیگری برای او ندارد، معمولاً بعداً از خیانت به شدت پشیمان می شود.

بررسی ها نشان می دهد که کمتر از 10٪ از همسران خیانتکار با شریک زندگی جدید خود ازدواج می کنند و بیشتر این دوستی ها یا به طور دقیق تر 75 درصد آنها به جدایی ختم می شود.

بسیاری از کسانی که در ازدواج اول خود خیانت کرده اند در روابط بعدی نیز همین رفتار را تکرار می کنند. با این حال زوج هایی نیز هستند که در زندگی اول خود مرتکب خیانت نشده اند ولی با این حال در ازدواج دوم برای اولین بار به همسر خود خیانت می کنند. اما با این حال بررسی ها نشان می دهد که تعداد این افراد کمتر و در حدود 18 درصد است.

پشیمانی از طلاق به خاطر کودکان

پشیمانی پس از طلاق، علائم و علل آن || پزشکت

کودکان درست به اندازه والدینشان از طلاق رنج می برند. زندگی کودکان پس از طلاق دچار تغییرات بسیار زیادی می شود. این تغییرات ناخواسته استرس زیادی را در کودکان ایجاد می کنند.

طلاق اثرات نامطلوبی بر سلامت روحی و جسمی کودکان دارد، مانند:
  • افسردگی
  • اضطراب
  • نمرات پایین در مدرسه
  • مشکل در مسائل ارتباطی

بسیاری از والدین و به ویژه زنان از فروپاشی ازدواج خود پشیمان می شوند زیرا نتوانستند هسته خانواده را به خاطر فرزندان خود حفظ کنند.

برخی از زنان برای اطمینان از آینده کودکان و همچنین احساس امنیت خود در جامعه وارد ازدواج دوم می شوند. اما متاسفانه ازدواج های بعدی در مقایسه با ازدواج اول که احتمالاً همسران با هم فرزندان مشترک داشتند، به اندازه کافی قوی نخواهد بود.

همسر جدید در قبال کودکان شما در خود مسئولیتی احساس نمی کند. نداشتن مسئولیت مشترک در قبال بچه ها به این معنی است که شما در حال گذراندن یک مشکل سخت هستید. ماندن در ازدواج دوم برای شما بسیار سخت تر از تحمل مشکلات ازدواج اول خواهد بود.

همچنین ممکن است کودکی که از ازدواج قبلی دارید، با ناپدری خود دچار تعارض های شدیدی شود. بررسی ها نشان می‌دهد ازدواج‌هایی که در آن یکی از همسران دارای فرزندانی از ازدواج قبلی است، به احتمال 37 درصد بیش از ۲۰ سال طول می کشد تا به سازگاری کامل برسد. ازدواج دوم برای زوج های بدون فرزند احتمال دوام و موفقیت بیشتری دارد.

در زنانی که از همسر قبلی خود فرزندانی دارند، انتخاب بین نیازهای فرزندان و همسر جدید می تواند به یک مشکل واقعی تبدیل شود. در این گونه مواقع مهم نیست که ازدواج قبلی بعد از چند سال زندگی مشترک به پایان رسیده است. به هر حال افراد بعد از طلاق از فردی که والد طبیعی فرزندانشان بوده پشیمان می شوند. پس بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد کودکان طلاق و اثرات منفی آن کسب کنید.

طلاق به دلیل مشکلات اقتصادی

وقتی همسران با هم و در یک خانواده زندگی مشترکی دارند، هر دو به رفاه مالی خانواده کمک می کنند. اما زمانی که ازدواج به پایان می رسد، هر فردی باید به طور مستقل به حل مسائل اقتصادی خود بپردازد.

زنان مطلقه معمولاً با مشکلات مالی بیشتری نسبت به مردان روبرو هستند. زنان اغلب مجبور می شوند شغل خود را ترک کنند تا وقت بیشتری برای مراقبت از فرزندان خود داشته باشند. در نتیجه مراقبت از فرزندان و حل مشکلات مالی به تنهایی باعث ازپا درآمدن شدید زنان می شود. برای زنان سالمند، انحلال ازدواج حتی می تواند به معنای فقر کامل باشد.

بررسی ها نشان می دهد 27٪ از زنانی که پس از 50 سالگی به ازدواج خود پایان می دهند و دوباره ازدواج نمی کنند با فقر شدیدی روبرو هستند.

در مقایسه، تنها 12 درصد از مردان در شرایط مشابه، مشکلات مالی را تجربه می کنند. به همین دلیل، اگر همسری تصمیم بگیرد اولین زوجی باشد که کانون خانواده را به قصد طلاق ترک می کند، ممکن است بعداً پشیمان شود.

اگرچه اکنون تعداد زیادی از زنان به جز مرخصی زایمان بدون وقفه مشغول به کار هستند، اما باز هم درآمد آنها همچنان کمتر از همسرانشان است.

بنابراین، برای سرپا ماندن، بسیاری از زنان مجبورند دوباره ازدواج کنند تا در درازمدت به درآمد شوهر جدید و مزایای تامین اجتماعی دسترسی داشته باشند.

به همین علت حل مشکلات مالی مهمترین چالشی است که زنان پس از طلاق با آن مواجه می شوند. همچنین اصلی ترین علت پشیمانی طلاق در زنان مواجهه با مشکلات مالی است. این مساله می تواند در بسیاری از موارد زنان را به ازدواج دوم سوق بدهد. ازدواجی که در صورت داشتن فرزندانی از ازدواج قبلی امید چندانی به موفقیت آن نخواهد بود.

پشیمانی از طلاق به دلیل به نتیجه نرسیدن روابط جدید

برخی از خانواده درمانگران معتقدند که بهبودی روانی پس از طلاق و حرکت رو به جلو حدود یک سال طول می کشد.

گذشت یک سال به شما اجازه می دهد تا دوباره بتوانید خود را با زندگی جدید وفق بدهید. در طول این یکسال برای از دست دادن طلاق خود سوگواری می کنید و به تدریج می توانید به استقلال خود اطمینان پیدا کنید.

با این حال، برخی دیگر از زوج ها به دلایل مختلف به دنبال یک شریک زندگی جدید هستند و حتی خیلی زود ازدواج می کنند.

اما با این حال اغلب ازدواج های دوم با شکست روبرو می شوند.

علت اصلی شکست ازدواج دوم این است که طلاق شرایطی را ایجاد می‌کند که باعث مخفی شدن قضاوت ما می شود. در نتیجه زوج طلاق گرفته بدون آمادگی قبلی بلافاصله وارد ازدواج دوم می شود. در بسیاری از موارد ازدواج دوم بسیار زودهنگام و به دلایل اشتباه صورت می گیرد.

یکی از دلایل اشتباهی که فرد می‌خواهد دوباره ازدواج کند، فرار از مشکلات است. فرد طلاق گرفته به خود امیدواری می دهد که بار عاطفی همسر قبلی اش را در زندگی جدید به دوش نکشد.

متأسفانه، ازدواج های دوم و سوم حتی بیشتر از ازدواج های اول از بین می روند. تحقیقات آماری نشان می دهد که 60 درصد ازدواج های دوم به طلاق ختم می شود.

برای ازدواج های سوم و چهارم، این رقم حتی بیشتر است. 65٪. افراد تمایل دارند همان اشتباهات را با یک شریک جدید تکرار کنند، که باعث درگیری و بی ثباتی روابط جدید می شود.

طلاق در میانسالی

متاسفانه طلاق در میانسالی در بسیاری کشورها و به خصوص آمریکا روندی رو به رشد دارد. با وجودی که در نگاه اول به نظر می رسد زندگی در میانسالی ثبات مطلوبی دارد اما برعکس نرخ طلاق در میانسالی همچنان رو به افزایش است.

طلاق در میانسالی به خصوص در کشورهای مرفهی مانند آمریکا تا حدودی به دلیل بهبود شرایط زندگی و در نتیجه طول عمر بیشتر شهروندان رخ می دهد. مردم به سادگی نمی خواهند روابط ناخوشایند را تحمل کنند. آنها معتقدند که هنوز زمان زیادی برای ایجاد پیوندهای قوی تر با شخص دیگری دارند.

بررسی ها نشان می دهد که 20 درصد زنان 55 تا 64 ساله در آمریکا طلاق می گیرند. همچنین 19 درصد از مردان در سنین 65 تا 74 سالگی طلاق را به زندگی با همسر اول خود ترجیح می دهند.

پیامدهای اقتصادی اصلی ترین دلیلی است که مردم نمی خواهند ازدواج خود را در میانسالی پایان دهند. اغلب زنان نسبت به مردان افت شدید مالی را تجربه می کنند.

شرایط زندگی پس از طلاق برای زنان به مراتب بدتر از مردان است. بنابراین، زوج های سابق تقریبا همیشه ​​از طلاق خود در اواسط زندگی پشیمان می شوند. یکی دیگر از دلایل کاملاً زنانه که بر ازدواج تأثیر می گذارد، تغییرات هورمونی است که با افزایش سن در زنان ایجاد می شود. تصمیمات عجولانه تحت تأثیر تغییرات خلقی در دوران یائسگی اغلب با پشیمانی طلاق همراه است.

4 راهکار برای رهایی از پشیمانی پس از طلاق

پشیمانی پس از طلاق، علائم و علل آن || پزشکت

وقتی زندگی شما طبق برنامه پیش نمی رود، طبیعی است که با حسرت به گذشته نگاه کنید. خاطرات تلخ و شیرین زندگی و زمان سپری شده از عمر شما باعث آسیب های روحی شدید در شما می شود. شما فرصت را برای به پایان رساندن کاری که شروع کرده اید، از دست می دهید. احساس می کنید بخشی از زندگی شما به هدر رفته است. این احساسات تلخ پس از طلاق گریبانگیر همه زوج ها می شود.

وقتی طلاق یا جدایی را پشت سر می گذارید، پشیمانی امری رایج است. حتی گاهی از خود می پرسید که آیا اگر امروز به عقب برگردید همان انتخاب‌ قبلی را انجام خواهید داد؟ افکار مربوط به گذشته ممکن است شما را عصبانی کند. به نظر می رسد همه تجربیات زندگی قبلی فقط یک اتلاف وقت بوده است. گاهی احساس می کنید که برای حفظ زندگی قبلی خود هیچ تلاشی از خود نکردید. تمام این تفکرات باعث احساس سرزنش شدید در شما می شود. ممکن است شبانه روز خود را ملامت کنید که چرا برای حفظ کانون خانواده خود تلاشی نکردید. به خصوص اگر در زندگی قبلی به همسر خود خیانت کرده باشید، احساس پشیمانی بسیار شدیدتر خواهد بود.

آرزو می کنید که ای کاش بتوانید به گذشته برگردید و تمام اشتباهات خود را جبران کنید. احساس پشیمانی بعد از طلاق در میان زوج هایی که از هم جدا شده اند کاملا طبیعی است. این احساس آزاردهنده حداقل تا مدت یک سال همراه شما خواهد بود. این احساس ناخوشایند در صورت ادامه پیداکردن باعث آسیب های روحی روانی شدیدی در شما خواهد شد.

پشیمانی ارتباط بسیار نزدیکی با خشم و اندوه دارد.

این بخشی طبیعی از بهبودی پس از پایان یک ازدواج است. اما این پشیمانی نیز درست مانند خشم و غم و اندوه اگر حل نشود می تواند برای شما مشکل ساز شود. احساسات خاصی وجود دارند که به راحتی از سیستم مغز و اعصاب عبور می کنند، اما پشیمانی می تواند یک انسداد شریان عاطفی باشد. علت آن این است که پشیمانی مانند رنجش و شرم، در فرورفتگی های تاریک ذهن شما زنده می ماند. پشیمانی صرفاً ساختاری از زمان است زیرا فقط هنگامی رخ می دهد که چیزی در گذشته وجود دارد که طبیعتا در زمان حال قادر به حل آن نیستیم. تمرکز و تثبیت ذهن بر گذشته همراه با پشیمانی سمی ترین نوع زندگی است. این وضعیت شما را در حالت تلخی قرار می دهد که خنثی کردن آن بسیار دشوار است.

زندگی با احساس پشیمانی اغلب باعث درد و رنج شدید شما می شود و بسیار فرسوده کننده است. انرژی که می تواند برای یک زندگی جدید یا ایجاد خاطرات نو استفاده شود، با تمرکز برگذشته ای تلخ، کاملا تخلیه می شود. وقتی به آینده نگاه می کنید، کشش قوی برای مقایسه آن با گذشته در شما ایجاد می شود. از طرفی دیگر زندگی گذشته شما به عنوان وزنه یا مانعی عمل می کند که می تواند شما را از ایجاد یک زندگی جدید باز دارد. احساس پشیمانی حاصلی به جز فرسودگی ذهنی و جسمی شما ندارد. بنابراین باید برای نجات خود هر چه سریع تر دست به کار شوید.

راهکارهای زیادی وجود دارند که می توانند در رهایی از احساس پشیمانی بعد طلاق به شما کمک کنند. از جمله:

یک لیست بسازید.

با تهیه لیستی از علت تمام پشیمانی های خود شروع کنید. تمام نکاتی که از ذهنتان می گذرد را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید به وضوح ببینید که مسیر این ازدواج با آرزوهایتان متفاوت بود. برخی از موارد موجود در لیست شما ممکن است باعث غم و اندوه در شما شود. اما بسیاری از موارد به سادگی نشان دهنده مقاومت در برابر چیزهایی هستند که نمی توانید تغییر دهید. ممکن است در وهله اول از فروش خانه، عدم توجه بیشتر به همسرتان یا عدم تلاش برای حفظ زندگی مجددا احساس پشیمانی شدیدی کنید.

در مرحله بعد، در روبروی هر مورد چند خط کوتاه در مورد اینکه اگر این انتخاب را نمی‌کردید چه تجربه خاصی رخ می داد، بنویسید. اوضاع چه تفاوتی خواهد کرد؟ چه چیزی در آینده متفاوت خواهد بود؟ در ادامه از آنچه یاد می گیرید برای تغییر شکل پشیمانی خود استفاده کنید.

از افکار منفی دور شوید.

پشیمانی پس از طلاق، علائم و علل آن || پزشکت

ذهن شما قدرتمند است و افکار شما احتمالاً بزرگترین مانع برای رها کردن حس پشیمانی خواهند بود. بازپخش داستان‌های قدیمی و فکر کردن به اینکه چطور همه چیز به طلاق منجر شد، ممکن است شما را در یک فضای منفی نگه دارد. وقتی به افکار خود توجه می کنید، می توانید آنها را دریابید و در نتیجه آنها را به چیزی مثبت تر تبدیل کنید. همیشه سناریوی دیگری وجود دارد که می توان آن را اجرا کرد. بنابراین یافتن افکار مثبت جایگزین با در نظر گرفتن یک چشم انداز بزرگتر ممکن است برای رهایی از احساس پشیمانی مفید باشد.

فهرستی که از پشیمانی‌های خود تهیه کرده‌اید، را در نظر بگیرید. هر کدام از موارد را در قالب نکات مثبت قرار دهید. به عنوان مثال، اگر پشیمان هستید که شغل خود را به خاطر طلاق رها کرده اید، یک جنبه مثبت این است که اکنون زمان بیشتری برای رسیدگی به سایر علایق و جنبه های زندگی خود دارید.

بر نقاط قوت تمرکز کنید.

پشیمانی می تواند منجر به احساس ضعف شود زیرا به این معنی است که آنچه شما به آن نیاز دارید دیگر در دسترس شما قرار ندارد. تمرکز بر نقاط قوت فعلی می تواند شما را به رها کردن این فکر تشویق کند.

فهرستی از نقاط قوت شخصی خود بنویسید. اگر در شرایط فعلی زندگی خود احساس شکست می‌کنید، ممکن است مجبور شوید عمیق‌تر در ذهن خود بگردید. اما اگر به اندازه کافی بنشینید و بر زندگی خود تمرکز کنید احتمالاً به چند مورد مهم خواهید رسید. نقاط قوت شما ممکن است مهربانی، هوش، شجاعت یا شفقت باشد. یک نقطه قوت را انتخاب کنید. در ادامه باید ببینید که چگونه می توانید از این نقطه قوت برای کمک به پیشرفت خود استفاده کنید.

رشد کنید.

پشیمانی بخشی از روند بهبودی شماست. به هر حال، هیچ راهی برای حرکت رو به جلو بدون تأمل در گذشته وجود ندارد. شما باید یاد بگیرید که بین گذشته شما و انتخاب‌های فعلی شما تفاوت زیادی وجود دارد.

بزرگترین هدیه ای که می توانید به خود بدهید خردی است که از انتخاب ها و تجربیاتی که پشیمان هستید به دست می آورید. این یک فرصت عالی برای رشد و تحول شخصی است تا از اشتباهات خود درس بگیرید. بنابراین تا جایی که در توان دارید این پشیمانی بی حاصل را به فرصتی برای تغییر تبدیل کنید. همچنین در نهایت بدانید که چه زمانی مشاوران، طلاق را توصیه میکنند؟

اگر تجربه ای در زمینه پشیمانی خود بعد از جدایی دارید می توانید نظرات و تجربیات خود را برای ما در پایین مقاله بفرستید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز