لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؟

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رابطه جنسی لذت بخش، به شدت به مغز بستگی دارد. در واقع، مغز، هورمون هایی ترشح می کند که از لذت جنسی حمایت و تحریک را به عنوان حالتی لذت بخش، تفسیر می کنند. اگرچه ارتباط اندام های تناسلی، بخش اصلی رابطه جنسی هستند، اما احساسات لذت بخش آن، قسمت های زیادی از بدن را درگیر می کند.

نتایج یک مطالعه در سال 2016، نشان می دهد که مغز می تواند مهم ترین اندام جنسی انسان باشد. ارگاسم، حالتی افزایش یافته از آگاهی حسی است که می تواند حالت خلسه مانندی را در مغز ایجاد کند. در این مقاله، به بررسی تاثیرات جنسی بر بدن و مغز می پردازیم. همچنین، به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه این اثرات باعث ایجاد حس خوب در رابطه جنسی می شوند. علاوه براین، نگاهی به این مسئله می اندازیم که چرا رابطه جنسی ممکن است در فرد احساس خوبی ایجاد نکند.

تاثیر رابطه جنسی بر بدن

در دهه 1960، ویلیام مسترز و ویرجینیا جانسون، محققین جنسی، چهار مرحله متمایز از برانگیختگی جنسی را شناسایی کردند که هر کدام اثرات منحصر به فردی بر بدن دارند. تحقیقات آن ها منجر به استفاده از این چهار دسته، برای توضیح پاسخ جنسی شده است. این چهار دسته، عبارت اند از:

میل یا هیجان

در مرحله میل، بافت آلت تناسلی، واژن، لگن، فرج و کلیتوریس پر از خون می شود. این حالت باعث افزایش حساسیت اعصاب در این نواحی از بدن می شود. این جریان خون، همچنین مایعی به نام ترانسودات ترشح می کند. این ماده، واژن را روان می کند. سپس، ماهیچه های سرتاسر بدن شروع به انقباض می کنند. برخی افراد سریع ‌تر نفس می کشند یا به علت افزایش جریان خون، پوست شان برافروخته می‌ شود.

پلاتئو

در مرحله پلاتئو، برانگیختگی فرد همچنان تشدید می شود. همچنین، واژن، آلت تناسلی و کلیتوریس، حساس تر می شوند. یک فرد ممکن است در این دوره تغییراتی را در حساسیت و برانگیختگی خود تجربه کند. برانگیختگی و علاقه، ممکن است کاهش یابد، تشدید شود، سپس دوباره کاهش یابد.

ارگاسم

با تحریک و وضعیت روانی مناسب، ممکن است فرد به ارگاسم برسد. برای اکثر زنان، تحریک کلیتورال، سریعترین و مؤثرترین راه برای رسیدن به ارگاسم است. در مورد برخی از آن ها، این روش تنها راه رسیدن به ارگاسم است. مردان ممکن است به تحریک طولانی مدت بدنه یا سر آلت تناسلی نیاز داشته باشند.

اکثر مردان در حین ارگاسم انزال می کنند، اما می توانند بدون انزال نیز به ارگاسم برسند. برخی از زنان نیز در طول ارگاسم انزال می کنند، اگرچه محتوای این مایع همچنان موضوع بحث علمی است. هم مردان و هم زنان در طول ارگاسم انقباضات شدید عضلانی را تجربه می کنند.

مردان این انقباضات را در راست روده، آلت تناسلی و لگن تجربه می کنند، در حالی که زنان آن را در واژن، رحم و راست روده تجربه می کنند. برخی افراد انقباضات را در سراسر بدن تجربه می کنند.

مرحله پایانی

پس از ارگاسم، ماهیچه ها شل می شوند و بدن به آرامی به حالت قبل از برانگیختگی خود باز می گردد. این فرآیند در مورد مردان و زنان متفاوت است. اگرچه اکثر مردان نمی توانند بلافاصله پس از انزال به ارگاسم برسند، اما بسیاری از زنان می توانند.

در مرحله ی پایانی، اکثر مردان و بسیاری از زنان، دوره بی حسی جنسی را تجربه می کنند. در این مدت فرد به تحریک جنسی پاسخ نمی دهد.

مدل های دیگر لذت جنسی

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؟ || پزشکت

برخی از محققان مدل های جایگزینی را برای توضیح لذت جنسی پیشنهاد کرده اند. مدل دایره ‌ای کارن براش-مک ‌گریر، و بورلی ویپل نشان می ‌دهد که یک تجربه جنسی رضایت ‌بخش برای یک زن می ‌تواند به سرعت به تجربه دیگری از این دست منجر شود.

رزماری باسون یک مدل غیر خطی از پاسخ جنسی زنان را پیشنهاد می کند. مدل او تأکید می کند که زنان به علل زیادی رابطه جنسی دارند و پاسخ جنسی آن ها ممکن است طبق مراحل قابل پیش بینی شده پیش نرود. کلیتوریس، برای اکثر زنان، نقطه منشا لذت جنسی است.

این بخش، هزاران پایانه عصبی دارد. همین مسئله، آن را بسیار حساس می کند. بخش ‌هایی از کلیتوریس تا عمق واژن امتداد می ‌یابد و به برخی از زنان این امکان را می ‌دهد که از طریق تحریک واژن، تحریک غیر مستقیم کلیتورال را نیز دریافت کنند. اگر سوال بیشتری در مورد کلیتوریس دارد، با یک پزشک تماس بگیرید.

در مورد مردان، عملکرد سر آلت تناسلی شبیه به کلیتوریس است. زیرا اغلب، این بخش حساس ترین ناحیه است.

اثرات رابطه جنسی بر مغز

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؟ || پزشکت

برای اینکه یک رابطه جنسی لذت بخش باشد، مغز باید احساسات جنسی را به صورت لذت بخش تفسیر کند. اعصاب در نواحی جنسی بدن، سیگنال های خاصی را به مغز می فرستند و مغز از این سیگنال ها برای ایجاد احساسات مختلف جنسی استفاده می کند.

انتقال دهنده های عصبی، پیام رسان های شیمیایی هستند که به مغز کمک می کنند تا با سایر قسمت های بدن ارتباط برقرار کند. چندین انتقال دهنده عصبی، در لذت جنسی نقش دارند. از جمله این فرآیندهای وابسته به انتقال دهنده های عصبی، عبارت اند از:

  • بدن در مرحله برانگیختگی، سروتونین ترشح می کند. این هورمون، از احساس خوب بودن و شادی حمایت می کند.
  • نوراپی نفرین، رگ های خونی را گشاد و اندام تناسلی را حساس تر می کند. بدن این هورمون را در طول تحریک جنسی آزاد می کند.
  • اکسی توسین که به عنوان هورمون عشق یا پیوند نیز شناخته می شود، باعث ایجاد احساس صمیمیت و دوستی می شود. بدن پس از ارگاسم، این هورمون را آزاد می کند.
  • سطح پرولاکتین بلافاصله پس از ارگاسم افزایش می یابد. این هورمون ممکن است با کاهش پاسخ جنسی مرتبط باشد که ممکن است دوره بی حسی جنسی را توضیح دهد.
  • دوپامین هورمونی است که با انگیزه و پاداش مرتبط است. این هورمون برانگیختگی جنسی را افزایش می دهد. بدن این هورمون را در مرحله میل و یا هیجان، ترشح می کند.

علل عدم لذت بخش بودن رابطه جنسی

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؟ || پزشکت

باید به این نکته توجه داشته باشید که رابطه جنسی برای همه افراد، لذت بخش نیست. در واقع، برخی از افراد هنگام رابطه جنسی، احساس درد می کنند. این حس در زنان بسیار بیشتر است. حدود 75 درصد از زنان گزارش می دهند که در طول زندگی خود، در حین رابطه جنسی، احساس درد دارند.

در حدود 10-20٪ زنان در ایالات متحده، درد جنسی منظم یا دیسپارونی را تجربه می کنند. برخی از علل شایع بروز درد جنسی در زنان، عبارت اند از:

  • عفونت های واژن، مانند عفونت های مخمری
  • تغییرات هورمونی که ممکن است باعث خشکی و درد واژن شوند.
  • بروز آسیب یا اختلال در عملکرد عضلانی، به ویژه آسیب های کف لگن پس از زایمان
  • ولوودینیا، یک بیماری مزمن است که باعث خارش و همچنین احساس درد و سوزش در حین و بعد از رابطه جنسی می شود.

مردان نیز ممکن است در حین رابطه جنسی درد داشته باشند. برخی از علل شایع احساس درد در مردان، عبارت اند از:

  • عفونت
  • مشکلات پروستات، مانند پروستاتیت
  • ناهنجاری های ساختاری آلت تناسلی مانند، فیموز

افرادی که خود را علاقه مند رابطه جنسی نمی دانند، ممکن است تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشند یا از آن لذت نبرند. افرادی که خود را غیر جنس ‌گرا می ‌شناسند، ممکن است فقط در زمینه‌ های محدودی لذت جنسی را تجربه کنند، مانند زمانی که احساس می ‌کنند عاشق یک فرد هستند.

عوامل موثر بر روابط جنسی

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؟ || پزشکت

برخی دیگر از عواملی که می توانند بر لذت جنسی، در تمام جنسیت ها، و جهت گیری های جنسی تأثیر بگذارند، عبارت اند از:

  • عدم برانگیختگی
  • عفونت های مقاربتی
  • بی حوصلگی و عدم علاقه به رابطه جنسی یا شریک زندگی
  • تعاملات جنسی که با تمایلات یا علایق جنسی خاص فرد مطابقت ندارد.
  • روانکاری ناکافی، که می تواند باعث ایجاد احساس درد در هنگام رابطه جنسی شود.
  • سابقه ضربه یا سوء استفاده، که می تواند باعث ایجاد احساس تهدید یا درد در رابطه جنسی شود.

در مورد درد یا نارضایتی جنسی، در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • درد با گذشت زمان ادامه می یابد یا بدتر می شود.
  • درد به دنبال جراحت، زایمان یا یک عمل پزشکی ایجاد می شود.
  • استراتژی های مدیریتی، مانند استفاده از روغن بیشتر یا تغییر موقعیت، کارساز نیستند.
  • درد با علائم دیگری مانند درد هنگام ادرار کردن یا خونریزی واژینال رخ می دهد.

رابطه جنسی نباید به شما آسیب برساند و تقریبا همیشه راه حلی وجود دارد. یک پزشک آگاه و دلسوز، باید متعهد به تشخیص و درمان مشکل شما باشد.

چگونه رابطه جنسی لذت بخش داشته باشیم؟

ارتباط صمیمی با همسر برای آگاهی از نیازهای مختلف، می تواند باعث داشتن یک رابطه جنسی لذت بخش شود. یک مطالعه نشان داد که شکاف قابل توجهی در ارگاسم بین مردان و زنان وجود دارد. همچنین این مطالعه، استراتژی های مرتبط با ارگاسم بیشتر، و به طور بالقوه رابطه جنسی لذت بخش تر را، برای زنان، شناسایی کرد. این استراتژی ها، عبارت اند از:

  • رضایت از رابطه
  • رابطه جنسی طولانی تر
  • ابراز عشق در حین رابطه جنسی
  • بحث در مورد فانتزی ها و تمایلات جنسی
  • رابطه جنسی دهانی و تحریک دستی دستگاه تناسلی

اگرچه تخمین ها، از تعداد دقیق، متفاوت اند، اما اکثر زنان، بدون تحریک کلیتورال نمی توانند به ارگاسم برسند. در مورد برخی از زنان، تحریک غیرمستقیم از موقعیت های جنسی خاص، کافی خواهد بود. برخی دیگر، به تحریک مستقیم و طولانی مدت در حین یا بعد از مقاربت نیاز دارند.

این مسئله، طبیعی و معمولی است و زنان نباید از نیاز یا درخواست تحریک کلیتورال احساس شرم کنند. مردها ممکن است از رابطه جنسی لذت ببرند که زمان بیشتری طول بکشد. این مسئله، هم به این علت است که این امر باعث ایجاد لذت در طول زمان می شود و هم به این علت است که شانس اینکه همسر فرد برای رسیدن به ارگاسم زمان داشته باشد را افزایش می دهد.

تنفس عمیق را امتحان کنید.

تنفس عمیق ممکن است به تاخیر در انزال مرد کمک کند، همانطور که وقتی احساسات بیش از حد شدید می شود، تنفس عمیق می تواند آن ها را تقلیل دهد. در مورد افرادی که به سختی می توانند نعوظ داشته باشند یا نعوظ خود را حفظ کنند، ورزش ممکن است جریان خون را افزایش و نعوظ و عملکرد جنسی را بهبود بخشد.

مصرف داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل(ویاگرا) نیز ممکن است مفید باشند. افراد ممکن است متوجه شوند که استفاده از یک روان کننده جنسی، اصطکاک را کاهش می دهد و رابطه جنسی را بهبود می بخشد. تمرینات کف لگن، ماهیچه هایی را که در ارگاسم نقش دارند، تقویت می کند و به طور بالقوه به زنان و مردان کمک می کند تا ارگاسم قوی تر و کنترل بهتری بر زمان ارگاسم داشته باشند.

برای ورزش دادن کف لگن، سعی کنید ماهیچه هایی را که جریان ادرار را متوقف می کنند، سفت کنید. برخی از افراد این کار را با توقف و شروع مجدد در حین ادرار، انجام می دهند. به تدریج، این وضعیت را به مدت 10 ثانیه یا بیشتر حفظ کنید و آن را در طول روز تکرار کنید.

برخی از افراد ممکن است نیاز به مراجعه به یک فیزیوتراپیست داشته باشند. فیزیوتراپیست، می تواند به آن ها نکات و توصیه هایی را در مورد چگونگی بهبود و لذت کامل از رابطه جنسی، بدهد. اگر سوالات بیشتری دارید، می توانید با یک پزشک تماس گرفته و با متخصصین این امر، مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام
    این مقاله توی سایتتون عالی بود…خیلی ممنونم
    فقط لطفا اگر میتونید شماره ستاره ها رو هم زیر هر ستاره بنویسید تا کسی مثل من فکر نکنه 5 ستاره سمت راسته بزنه روش 1 ستاره بشه😅
    ⭐⭐⭐⭐⭐ بود!
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز