لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سوالات رایج در مورد انزال

سوالات رایج در مورد انزال | پزشکت

فهرست مطالب

سوالات رایج در مورد انزال

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سوالات بسیاری در مورد انزال وجود دارد. اما اکثر مردان به خاطر خجالت از مطرح کردن سوالات جنسی به دنبال پاسخی برای سوالات رایج در مورد انزال نیستند.

این در حالی است که اختلالات در مورد انزال نسبتاً شایع و قابل درمان است و می تواند اولین علامت بیماری مانند التهاب در پروستات باشد. بر همین اساس ما در این مقاله سعی کردیم به برخی از سوالات رایج در مورد انزال در مردان را مورد بررسی قرار داده ایم.

انزال دردناک در مردان

 بررسی های مختلف نشان داده است که بین 1 تا 10 درصد مردان این انزال را تجربه می کنند. در حدود 30-75 درصد مردان مبتلا به بیماری پروستاتیت، در حین انزال دچار درد می شوند.

در ارتباط انزال دردناک، باید توجه کرد که درد احتمال دارد در طی انزال یا به دنبال آن و در آلت تناسلی، مثانه یا راست روده نیز ایجاد شود. اما از طرفی هم انزال دردناک می تواند به روابط بین دو طرف آسیب برساند، عزت نفس را تضعیف کرده و یکی از لذت های زندگی را به یک منبع ناامیدی تبدیل کند. حتی می تواند یک تجربه ترسناک باشد، اما جای ناراحتی ندارد. برای اکثر مردان، این درد به صورت درد هنگام انزال یا بلافاصله پس از آن بروز می کند.

علائم مشخص انزال دردناک چیست؟

در حقیقت، انزال به قدری با لذت همراه است که می توان به راحتی اشتباه تشخیص داده شود. احتمال دارد درد به صورت انزال جدا شده یا اینکه با سایر علائمی که تجربه می کنید هم زمان رخ دهد. در هر صورت، مهم بهتر است که در هنگام برخورد با انزال دردناک، همه عوامل را به دقت بررسی کنید .اگر انزال دردناکی را تجربه می کنید، به احتمال زیاد می تواند به صورت شرایط زیر توصیف شود:

  • کمردرد
  • درد در هنگام انزال
  • درد بلافاصله پس از انزال
  • درد عمومی در آلت تناسلی مرد و یا کیسه بیضه

انزال، اوج تحریک جنسی مردان و شامل آزاد شدن منی از آلت تناسلی است. انزال، بخشی از ارگاسم مردان است که پس از شروع، به مجموعه ای از انقباضات غیرارادی همراه با ترشح تبدیل می شود. به طور معمول این یک تجربه لذت بخش برای یک مرد است و نباید همراه با درد باشد. علائم انزال دردناک اغلب نشانه یک مسئله قابل توجه است. چنین اتفاقی شاید خود به خود رخ دهد یا با علائم دیگری همراه باشد که نیاز به بررسی و درمان دارد.

چه عواملی باعث انزال دردناک می شود؟

سوالات رایج در مورد انزال | پزشکت

هر مشکل و اختلالی در ناحیه دستگاه تناسلی اغلب باعث نگرانی می شود. انزال دردناک هم از این موضوع استثناء نیست. انزال دردناک ناشی از طیف وسیعی از بیماری های زمینه ای است. برخی از رایج ترین عواملی که می تواند باعث انزال دردناک شود، عبارتند از:

  • تومورها
  • تغییرات سلامتی
  • پروستاتیت مزمن
  • کیست یا سنگ
  • بیماری های التهابی
  • بیماری های مقاربتی STDs
  • سندرم مثانه دردناک (سیستیت بینابینی)
انزال دردناک را چگونه درمان کنیم؟

درمان این عارضه به علت آن بستگی دارد. معاینه باید با یک تاریخچه پزشکی کامل آغاز شود که شامل سوالاتی در مورد سلامت روان و روابط یک مرد است. پزشک درمورد داروهایی که در حال حاضر و در گذشته استفاده می کردید و همچنین در مورد سابقه STI در حال حاضر یا قبلا سوال خواهد کرد. آزمایش جامع برای STI نیز می تواند مفید باشد.

معاینه لگن، از جمله آزمایش پروستات، می تواند پروستاتیت، BPH و آسیب ها را ارزیابی کند. همچنین احتمال دارد پزشک برای تعیین آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) آزمایش خون انجام دهد. این ماده در مردان با برخی شرایط خاص پروستات، از جمله سرطان پروستات، افزایش می یابد.

مردان
درمان انزال دردناک تا چه حدی موفقیت آمیز است؟

سوالات رایج در مورد انزال | پزشکت

بعضی از مردان از انزال دردناک احساس خجالت می کنند، یا اینکه درمورد صحبت با پزشک خود ناراحت هستند. انزال دردناک یک مشکل پزشکی واقعی است که نیاز به درمان سریع دارد. چند بارمشورت با پزشک احتمال دارد تمام مواردی باشد که برای بهبود زندگی جنسی مرد و کاهش درد  لازم است. درد و رنج در سکوت هیچ فایده ای ندارد، به خصوص که انزال دردناک درمان نشده اغلب بدتر می شود. احتمال دارد درد به صورت انزال جدا یا اینکه با سایر علائمی که تجربه می کنید هم زمان باشد.

در هر صورت، مهم است که در هنگام برخورد با انزال دردناک، همه عوامل را به دقت بررسی کنید. همیشه علائم انزال دردناک خود را جدی بگیرید. به احتمال زیاد، علت به سادگی و بدون درمان با گذشت زمان از بین نخواهد رفت.

حفظ سبک زندگی سالم و کاهش استرس می تواند گام های مثبتی در جهت به حداقل رساندن علائم انزال دردناک باشد. یک قسمت مهم در مقابله با انزال دردناک، درمان بیماری است. بعضی اوقات استراحت با کیسه بیضه بالا و استفاده از کیسه های یخ می تواند باعث تسکین موقتی شود، اما به احتمال زیاد نیاز به درمان پیشرفته است.

آیا عفونت ادراری باعث انزال دردناک می شود؟

بله، عفونت های دستگاه ادراری (UTI) می توانند باعث انزال دردناک شوند، به خصوص اگر عفونت به غده پروستات رسیده باشد. این باعث پاسخ التهابی پروستات می شود که به پروستاتیت معروف است. احتمال دارد به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید و باید فوراً به پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید.

آیا بیماری مقاربتی می تواند باعث انزال دردناک شود؟

بیماری های مقاربتی (STD) که به آن عفونت های مقاربتی (STI) نیز گفته می شود، بیماری هایی مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس است. اینها می توانند باعث درد همراه با انزال، ادرار و مقاربت جنسی شوند. اگر فکر می کنید یک بیماری مقاربتی دارید باید سریعاً با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کنید.

چرا هنگام انزال و ادرار درد دارم؟

درد همراه با ادرار و انزال می تواند در اثر عفونت های دستگاه ادراری (UTI) یا بیماری های مقاربتی STD یا عفونت های منتقله از راه جنسی، STI) مانند تبخال، کلامیدیا و سوزاک) ایجاد شود. درد به خصوص با انزال احتمال دارد به دلیل عفونت یا التهاب پروستات باشد.

آیا سنگ کلیه می تواند باعث انزال دردناک شود؟

بله، سنگ کلیه (نفرولیتیازیس) می تواند باعث انزال دردناک هنگام عبور از مجرای انزال شود. سنگها همچنین می تواند مجرای انزالی را مسدود کرده و باعث ناباروری شوند. متناوباً، بسیاری از سنگ های کلیه بدون قرار گرفتن در مجرای انزال عبور می کنند.

علل انزال دردناک دوره ای چیست؟

سوالات رایج در مورد انزال | پزشکت

احتمال دارد انزال دردناک گاه به گاه به دلیل عفونت های دستگاه ادراری (UTI)، بیماری های مقاربتی یا عفونت STD یا عبور سنگ کلیه ایجاد شود. انزال دردناک همچنین می تواند در اثر جراحی پروستات، برخی داروهای ضد افسردگی، سرطان پروستات و پرتودرمانی ایجاد شود.

سوالاتی که احتمال دارد پزشک درباره انزال دردناک از بیمار بپرسد، عبارتند از:

  • آیا شما از نظر جنسی فعال هستید؟
  • آیا هنگام ادرار احساس درد می کنید؟
  • آیا تابحال به بیماری مقاربتی (STD) مبتلا شده اید؟
  • آیا مشاهده می کنید که با بیضه یا کیسه بیضه اتفاق میفتد؟

انزال رتروگرید یا برگشت منی به مثانه چیست؟

انزال رتروگرید زمانی اتفاق میفتد که مایع منی در هنگام ارگاسم به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی، وارد مثانه شود. انزال رتروگرید بر توانایی شما در نعوظ یا ارگاسم تأثیری نمی گذارد. انزال رتروگرید خطرناک و دردناک نیست، اما انزال رتروگرید مسئول 0.3-3 درصد موارد ناباروری است. درمان انزال رتروگرید معمولاً فقط برای معالجه باروری انجام می شود. با این حال، مردان مبتلا به این بیماری مقادیر کمی از مایع منی را ترشح می کنند و حتی ممکن است از شرایط خودشان اطلاعی نداشته باشند.

علائم انزال رتروگرید شامل موارد زیر است:

  • ناباروری
  • ارگاسم خشک یکی از علائم شایع انزال رتروگرید است.
  • ادرار ابری بعد از ارگاسم، چون ادرار ممکن است حاوی مایع منی باشد.
  • ارگاسم ممکن است بدون ترشح مایع منی و یا منی بسیار کم از آلت تناسلی باشد.
علت و عوارض انزال رتروگرید کدامند؟

در طی ارگاسم مردانه، لوله ای به نام مجرای دفران، اسپرم را به پروستات منتقل می کند. در پروستات اسپرم با مایعات دیگر برای تولید مایع منی (انزال) مخلوط می شود. عضله گردن مثانه سفت می شود که مایع منی به جای مثانه به پروستات رفته  و به داخل  آلت تناسلی هدایت شود. در انزال رتروگراد، عضله گردن مثانه به درستی سفت نمی شود. در نتیجه اسپرم می تواند به جای بیرون آمدن از بدن از طریق آلت تناسلی، وارد مثانه شود.

انزال رتروگرید ایجاد درد یا عوارض جدی در سلامتی نمی شود. مانع از نعوظ و ارگاسم شما هم نخواهد شد. اگر عدم انزال باعث اظطراب شده و مطمئناً می تواند لذت جنسی شما را مختل کند. عمده ترین عارضه این بیماری، ناباروری است.

انزال دیررس چه فرقی با سایر انزال ها دارد؟

سوالات رایج در مورد انزال | پزشکت

انزال دیررس و یا انزال به تاخیر افتاده که گاه به آن اختلال در انزال نیز گفته می شود، شرایطی است که در آن مدت زمان لازم برای تحریک جنسی که یک مرد بتواند به اوج جنسی خودش برسد و مایع منی را از آلت تناسلی (انزال) آزاد کنند، طولانی می شود. انزال تاخیری (DE) هنگامی رخ می دهد که یک مرد برای رسیدن به ارگاسم و انزال به بیش از 30 دقیقه تحریک جنسی نیاز داشته باشد. برخی از مردانی که این مشکل را دارند به هیچ وجه قادر به انزال و یا آزاد کردن مایع منی خود از آلت تناسلی نیستند.

تاخیر در انزال می تواند ناشی از عوارض داروها، شرایط سلامتی، بیماری و جراحی های خاص باشد. یا ممکن است ناشی از سوء مصرف مواد یا نگرانی از سلامت روان مانند  افسردگی، اضطراب یا استرس باشد. در بسیاری از موارد، انزال تاخیری به دلیل ترکیبی از نگرانی های جسمی و روانی است.

علائم انزال دیررس چیست؟

برخی از مردان با انزال دیررس به 30 دقیقه یا بیشتر زمان برای تحریک جنسی نیاز دارند تا بتوانند به ارگاسم برسند و انزال داشته باشند. در برخی مواقع هم ممکن است مردان به هیچ وجه نتوانند انزال کنند. اما، زمان مشخصی برای تشخیص انزال دیررس وجود ندارد. در عوض، اگر تأخیر باعث ایجاد پریشانی یا ناامیدی فرد شود، یا اگر مرد مجبور شود فعالیت جنسی خودش را به دلیل خستگی، تحریک جسمی، از دست دادن نعوظ یا درخواست شریک زندگی خودش متوقف کند، آن وقت می تواند گفت فرد به انزال دیررس دچار شده است. اغلب، مردان ممکن است در طی مقاربت یا سایر فعالیت های جنسی با شریک زندگی، در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند و بعضی از آن ها فقط هنگام استمناء می توانند انزال کنند.

 منابع:

https://www.buoyhealth.com/learn/painful-ejaculation

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320470#outlook

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز