لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین اختلالات خواب

شایع ترین اختلالات خواب | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین اختلالات خواب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 بیخوابی، خروپف و آپنه خواب شایع ترین اختلالات خواب هستند که ممکن است تاثیر زیادی در زندگی افراد داشته باشند و عملکرد روزانه فرد را مختل کنند. انواع زیادی از اختلالات خواب زندگی میلیون ها افراد را تحت تاثیر قرار داده و منجر به اختلال در عملکرد آنها می شود. بسیاری از اختلالات خواب به بیماری زمینه ای دیگری مانند اضطراب یا افسردگی و برخی از آن ها صرفاً از بهداشت ضعیف خواب ناشی می شوند. علاوه بر آن، اختلالات خواب، در درجه دوم بعد از شکایت درد، دلیل اصلی مراجعه مردم به پزشک می باشند. متأسفانه، آن ها شایع هستند و بیش از یک سوم بزرگسالان به طور منظم خواب کافی ندارند.

برخی از شایع ترین اختلالات خواب شامل موارد زیر است:

سایر شرایطی که می توانند منجر به اختلالات خواب شوند، عبارتند از:

بی خوابی

شایع ترین اختلالات خواب | پزشکت

 بی خوابی شایعترین اختلال خواب است. در حدود 10٪ از بزرگسالان به صورت مزمن و 25 درصد از بزرگسالان، به طور حاد به آن مبتلا می شود. بی خوابی، ممکن است انواع مختلفی داشته باشد. برخی از افراد در شروع خوابیدن مشکلی دارند، برخی دیگر مرتباً از خواب بیدار می شوند و نمی توانند دوباره به خواب بروند. بی خوابی می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) باشد. اگر مشکل شما حداقل سه شب در هفته به مدت حداقل سه ماه رخ دهد، ممکن است به بی خوابی مزمن مبتلا شده باشید.

چندین نوع بی خوابی دیگر وجود دارد، از جمله بی خوابی مهلک خانوادگی نوع نادری که همانطور که از نام آن پیداست، در خانواده ها بوجود می آید و باعث می شود افراد نتوانند به اندازه کافی طولانی بخوابند که می تواند خطرناک باشد. درمان های مؤثر برای بسیاری از انواع بی خوابی شامل درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBTI) و استفاده محدود از قرص های خواب آور است.

خروپف

شایع ترین اختلالات خواب | پزشکت

خروپف صدایی خشن یا بلندی است که از جریان هوا در بافت های گلو ایجاد و باعث می شود که بافت ها هنگام نفس کشیدن لرزش داشته باشند. تقریباً همه افراد خروپف می کنند، اما در برخی از افراد خروپف کردن می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود و حتی ممکن است علائم یک بیماری باشد. خروپف در طولانی مدت می تواند باعث اختلال در خواب و خستگی در طول روز، افزایش تحریک پذیری، افزایش مشکلات سلامتی فرد شود و حتی در خواب اطرافیان مشکل ایجاد کند. تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن و ترک مصرف الکل، درمان های پزشکی و روش های جراحی می توانند میزان خروپف را کاهش دهند. با این حال، روش های درمانی برای همه افرادی که خروپف می کنند مناسب یا لازم نیستند.

آپنه خواب

 فرد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در حین خواب به مدت 10 ثانیه یا بیشتر چندین بار در ساعت، تنفسش قطع شود. قطع تنفس یا آپنه می تواند در اثر انسداد راه هوایی فوقانی که به آن آپنه انسدادی خواب گفته می شود ایجاد شود. آپنه خواب نوعی، اختلال بی خواب است که در آن نفس کشیدن به طور مکرر قطع می شود. اگر با صدای بلند خروپف می کنید و یا حتی بعد از یک خواب کامل احساس خستگی می کنید، ممکن است دچار آپنه خواب شده باشید. آپنه خواب و خواب ضعیف باعث وخیم تر شدن سایر شرایط پزشکی از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی، دیابت، حمله قلبی یا نارسایی قلبی، سکته مغزی و مرگ ناگهانی می شود. 5 آپنه خواب به طور معمول با یک مطالعه خواب تشخیص داده می شود که به آن polysomnography نیز گفته می شود.

شایع ترین علائم و نشانه های  آپنه انسدادی و مرکزی شامل موارد زیر است:

  • خروپف بلند
  • تنگی نفس
  • تحریک پذیری
  • مشکل در خواب
  • سردرد صبحگاهی
  • بیدار شدن با دهان خشک
  • مشکل در تمرکز در بیداری
  • خواب آلودگی بیش از حد در روز (هایپرسومیا)

خروپف با صدای بلند می تواند یک مشکل جدی را نشان دهد، اما همه کسانی که قطع تنفس در خواب دارند خروپف نمی کنند.

پاراسومنیا

پاراسومنیا، رفتارهای غیرطبیعی هستند که بین مراحل مختلف خواب رخ می دهند و شامل حرف زدن در خواب، ناله کردن، کابوس ها و شب ادراری می باشند. کارشناسان خواب تخمین می زنند که اکثر بزرگسالان (66٪) در بعضی از مراحی زندگی دچار پاراسومنیا می شوند. افراد مبتلا به پاراسومنیا غالباً علائم خود را به یاد نمی آورد و آن ها بیشتر توسط اعضاء دیگر خانواده تشخیص داده می شوند. برای همین تشخیص این نوع اختلالات خواب تا حدی دشوار است. علت اصلی پارازومنیا ممکن است یکی دیگر از شرایط خواب مانند آپنه خواب باشد. در این حالت، درمان شرایط اساسی ممکن است باعث متوقف کردن رفتار شود.

فلج خواب

شایع ترین اختلالات خواب | پزشکت

شما در نیمه شب بیدار می شوید، احساس می کنید که یک چهره شیطانی می بینید، تلاش می کنید حرکت کنید، اما بدن شما تکان نمی خورد. سعی می کنید فریاد بزنید اما هیچ صدای از شما بیرون نمی آید. هیولا نزدیک تر می شود. ممکن است مانند صحنه فیلم ترسناک به نظر برسد، اما این تجربه واقعی است، شما در این حالت فلج خواب را تجربه می کنید. فلج خواب یک مشکل خواب نسبتاً متداول است.

در فلج خواب فرد کاملا هوشیاری است، اما ممکن است احساس کند که فشارهایی بر او وارد می شود و احساس خفگی می کند. فلج خواب احتمال دارد با توهم و ترس شدید همراه باشد. این بیماری اغلب در دوران نوجوانی شروع می شود و ممکن است در دهه 20 و 30 تکرار شود، میانگین سنی که برای اولین بار فلج خواب را تجربه می کنند 14 تا 17 سال است.

طبق بررسی سال 2011، حدود 7.6٪ از جمعیت جهان حداقل یک قسمت فلج خواب را در طول زندگی خود تجربه می کنند، فلج خواب بیشتر در دانشجویان و بیماران روان پزشکی، به ویژه کسانی که دارای استرس پس از سانحه یا اختلال هراس هستند، مشاهده شده است. فلج خواب نیز یکی از علائم شایع نارکولپسی است، نارکولپسی وضعیتی است که با خواب آلودگی بیش از حد در روز و حملات خواب همراه است. ناركولپسی یك اختلال مهم در خواب است كه در اثر اختلال در توانایی مغز و تنظیم خواب ایجاد می شود.

سندرم پاهای بی قرار

شایع ترین اختلالات خواب | پزشکت

سندرم پاهای بی قرار (RLS) نوعی اختلال حرکات عصبی است که با احساسات ناخوشایند در پاها همراه با نیاز به حرکت به وجود می آید.

این احساسات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • سوزش
  • مور مور
  • احساس ناخوشایندی
  • مانند اشکالات خزنده روی پاها

تعدادی از محرک ها و داروها خودشان باعث سندرم پاهای بی قرار نمی شوند، اما می توانند علائم آن را بدتر کنند.

این داروها شامل موارد زیر است:

  • ضد روانپریشی
  • برخی از آنتی هیستامین ها
  • برخی از داروهای ضد افسردگی
  • متوکلوپرامید (برای تسکین حالت تهوع)
  • لیتیوم (مورد استفاده در درمان اختلال دو قطبی)
  • مسدود کننده های کانال کلسیم (مورد استفاده در درمان فشار خون بالا)

سایر محرک های احتمالی عبارتند از:

  • فشارهای عصبی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • عدم تحرک و ورزش
  • سیگار کشیدن بیش از حد
  • مصرف بیش از حد کافئین یا الکل

سندرم پاهای بی قرار می تواند در هر سنی حتی در دوران کودکی بروز کند.  سندرم پاهای بی قرار می تواند در هر سنی حتی در دوران کودکی بروز کند.

ناركولپسی

شایع ترین اختلالات خواب | پزشکت

Narcolepsy نوعی اختلال خواب است.

Narcolepsy با خواب آلودگی بیش از حد روز مشخص می شود و می تواند عمیق باشد و منجر به خواب رفتن در شرایط نامناسب مانند کار هنگام رانندگی یا رانندگی در اتومبیل شود.

ناركولپسی اغلب با این علائم اضافی همراه است:

  • فلج خواب.عدم توانایی حرکت هنگام بیدار شدن است که در طی آن کاملاً هوشیار هستید.
  • منجنیق. اغلب به عنوان از دست دادن ناگهانی نیروی عضلانی توصیف می شود. منجنیق غالباً در پاسخ به مواردی مانند مبهوت بودن، هیجان زده شدن، خندیدن یا تجربه یک احساسات شدید منجر به افت جسمی شدید در افراد می شود.
  • توهم های هیپنوتیزم. این توهم ها در حالی که می خواهید بخوابید اتفاق می افتد. در این شرایط با اینکه کاملا بیدار و هوشیار هستید فکر می کنید خواب می بینید. آنها اغلب ترسناک هستند و می توانند شامل احساسات دیداری، شنوایی یا لمسی باشند.

اعتقاد بر این است که این وضعیت ترسناک و خطرناک و بی نظم ناشی از عدم وجود یک ماده شیمیایی مغز به نام هیپوکرتین است که باعث بیدار شدن و ضعف ماهیچه ها می شود. این کمبود ممکن است به دلیل یک فرایند خود ایمنی، ژنتیک، تومورهای مغزی یا ضایعات یا سایر آسیب های مغز باشد.

برخی از داروها و مواد مخدر منجر به کمبود هیپوکرتین می شوند، از جمله:

  • داروهای ضد افسردگی تا علائم متوسط
  • اکسیبات سدیم (Xyrem) برای بهبود خواب
  • محرک هایی که شما را در طول روز بیدار نگه می دارند.
سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن به عنوان یک اختلال خواب تعریف نشده است، اما ارتباط بسیاری با آنها دارد سندرم خستگی مزمن، (CFS) نوعی اختلال پیچیده ای است که با خستگی شدید مشخص می شود و هیچ علت مشخصی ندارد. سندرم خستگی مزمن با هیچ بیماری پزشکی قابل توضیح نیست. ممکن است خستگی با فعالیت جسمی یا روانی بدتر شود اما با استراحت بهبود نیابد. این بیماری همچنین به عنوان بیماری تحمل سیستمیک (SEID) یا آنسفالو میلیتیت میالژیک (ME) شناخته می شود. گاهی اوقات به صورت مختصر به عنوان سندرم خستگی مزمن بیان می شود.

علت سندرم خستگی مزمن ناشناخته است، اگرچه تئوری های بسیاری مانند عفونت های ویروسی تا استرس روانی در مورد آن وجود دارد. برخی از متخصصان معتقدند که ممکن است ترکیبی از عوامل باعث ایجاد سندرم خستگی مزمن شود.

هیچ آزمایش مشخصی برای تأیید تشخیص سندرم خستگی مزمن وجود ندارد. پزشک می تواند برای رد و یا تایید کردن بیماری های دیگر که علائم مشابهی با سندرم خستگی مزمن دارند، انواع آزمایشات پزشکی را تجویز کنند. درمان سندرم خستگی مزمن بر تسکین علائم متمرکز است.

اختلال جت تاخیری

شایع ترین اختلالات خواب | پزشکت

 اختلال جت تاخیری، desynchronosis و خستگی پرواز یا جت لگ، یک اختلال موقتی است که در نتیجه سفر هوایی با اختلاف های زمانی ایجاد شده و باعث خستگی، بی خوابی و علائم دیگر می شود. اختلال جت تاخیر یک اختلال خواب ریتم شبانه روزی محسوب می شود که نوعی اختلال در ساعت شبانه روزی داخلی است. بدن افراد دارای ساعت داخلی یا ریتم های شبانه روزی می باشد، که به بدن فرد آموزش می دهد چه وقت از خواب بیدار شوند و چه موقع بخوابند. وقتی فرد از یک منطقه به منطقه دیگر که از نظر اوقات شبانه روزی با هم اختلاف دارند سفر می کند، ساعت داخلی بدن او با مشکل روبرو شده و دچار اختلال جت تاخیری می شود. هر چه این میزان اختلاف زمانی بیشتر باشد، احتمال وقوع تاخیر جت بیشتر می شود.

اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک اختلال افسردگی مکرر با الگوی فصلی است. علائم برجسته آن علائم افسردگی اساسی است و اغلب شامل خواب آلودگی بیش از حد در ماه های زمستان می باشد. SAD اغلب با استفاده از جعبه نور که تابش نور خورشید است، درمان می شود.

اختلالات ریتم شبانه روزی

اختلالات ریتم شبانه روزی، در افرادی که دارای ریتم شبانه روزی یا چرخه خواب – بیدار هستند، تأثیر می گذارد. یک ریتم شبانه روزی سالم تقریباً از الگوهای خورشید پیروی می کند که فرد صبح همزمان با طلوع آفتاب از خواب بیدار می شود، هنگام غروب آفتاب احساس خستگی کرده و هنگام شب به راحتی می خوابد. در نتیجه، وقتی افراد ریتم شبانه روزی غیرطبیعی دارند، کیفیت زندگی آن ها مختل می شود. این افراد در بیدار شدن و خوابیدن در مواقع عادی مشکل دارند، در طول روز احساس خستگی می کنند و به طور کلی با مشکل عدم تمرکز روبرو می شوند.

اختلالات ریتم شبانه روزی، می تواند ناشی از دلایل سبک زندگی باشد. بطور مثال افرادی که به دلیل کار در شیفت شب کمتر از نور طبیعی خورشید برخوردار هستند ممکن است در خطر ابتلا به اختلال خواب قرار گیرند. همچنین اختلالات ریتم شبانه روزی ممکن است بصورت مادرزادی باشد. افراد نابینا یا کم بینا که در درک نور مشکل دارند، بیشتر مستعد ابتلا این اختلالات می باشند.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/overview-of-common-sleep-disorders-3014775

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز