لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اختلال رشد زبان بیانی (DELD)

اختلال رشد زبان بیانی (DELD) | پزشکت

فهرست مطالب

اختلال رشد زبان بیانی (DELD)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر کودک شما به یک اختلال رشد زبان بیانی (DELD) مبتلا باشد، ممکن است در به خاطر سپردن کلمات واژگان یا استفاده از جملات پیچیده مشکل داشته باشد. به عنوان مثال، یک کودک 5 ساله مبتلا به DELD ممکن است با جملات کوتاه، سه کلمه ای صحبت کند. وقتی از وی سوالی پرسیده شود، کودک نمی تواند کلمات مناسبی برای پاسخگویی به شما پیدا کند.

كودكان مبتلا به اختلال رسایی زبان یا اختلال زبان بياني در بيان خود از طريق گفتار، نوشتن يا اشاره دشوار هستند. برای بسیاری از کودکان، علت اختلال رسایی زبان ناشناخته است. درمان اختلال رسایی زبان به شدت آن بستگی دارد، اما ممکن است شامل درمان با یک آسیب شناس گفتاری باشد.

کودکان مبتلا به اختلال رسایی زبان در انتقال یا بیان اطلاعات در گفتار، نوشتن، زبان اشاره یا ژست مشکل دارند. برای کودکان پیش دبستانی، دشواری بیان خود در نوشتن مشهود نیست، زیرا آنها آموزش رسمی را شروع نکرده اند.

کودکانی که در بیان کلامی خود با مشکل روبرو هستند ممکن است با اختلال رسایی زبان یا نقص زبان دیگر تشخیص داده شوند.

DELD معمولاً به بیان و طرز صحبت کردن محدود می شود و بر توانایی کودک شما در خواندن، گوش دادن یا تولید صدا تأثیر نمی گذارد، مگر اینکه کودک به سایر ناتوانی های یادگیری هم مبتلا باشد.

علت اختلال رشد زبان بیانی

اختلال رشد زبان بیانی (DELD) | پزشکت

علت DELD به درستی شناخته نشده است. اما معمولاً به سطح هوش کودک شما ارتباط ندارد. به طور معمول، هیچ دلیل خاصی برای اختلال رشد زبان بیانی وجود ندارد. برای بسیاری از کودکان، علت اختلال رسایی زبان مشخص نیست. بعضی از کودکان تنها در رشد زبان دچار مشکل می شوند، در حالی که سایر زمینه های رشد آنها همانطور که انتظار می رود در حال پیشرفت هستند. برای کودکان دیگر، اختلال رسایی زبان با مشکلات رشد یا اختلالات شناخته شده ای همراه است (به عنوان مثال، سندرم داون، اوتیسم یا کاهش شنوایی).

سایر موارد مانند اوتیسم و اختلال شنوایی با برخی از اختلال رشد زبان بیانی همراه است. این مسائل می تواند علائم کودک شما را بدتر کند. اگر سیستم عصبی مرکزی کودک شما آسیب دیده باشد، احتمال دارد که به یک اختلال زبانی به نام آفازی مبتلا شوند.

اختلال زبان بیانی می تواند یک نقص در رشد (از بدو تولد) یا یک اختلال اکتسابی باشد (پس از یک دوره رشد طبیعی رخ می دهد). همچنین می تواند نتیجه ضربه (مانند ضربه به سر) یا یک بیماری و حتی سوءتغذیه باشد. تحقیقات نشان می دهد که، در برخی موارد، اختلال رسایی زبان در بیش از یک عضو خانواده و در بین نسل ها رخ می دهد.

علائم اختلال رشد زبان بیانی

اختلال رشد زبان بیانی (DELD) | پزشکت

کودکان مبتلا به اختلال رسایی زبان در ترکیب کلمات برای تشکیل عبارات و جملات دقیق مشکل دارند. به عنوان مثال، كودك ممكن است از فرم صحیح فعل زمان استفاده نكند (آنها ممكن است بگویند “من می روم” كه معنی آنها “من رفتم”) یا كلمات دستوری مهم را حذف كنند (ممكن است بگویند “من می روم” در حالی که باید بگویند من دارم می روم ).

آنها به طور معمول از عبارات و جملات بسیار کوتاه تری نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود استفاده می کنند و واژگان آنها کوچکتر و اساسی تر است.

کودکان مبتلا به این اختلال معمولا نسبت به هم سن و سالان خودشان، نسبت به موارد زیر کمبود هایی را دارند:

  • یادآوری کلمات
  • قرار دادن کلمات و جملات کنار هم برای بیان افکار و عقاید
  • استفاده از زبان به طور مناسب در تنظیمات مختلف با افراد مختلف (به عنوان مثال، در خانه، مدرسه، با والدین و معلمان).

نمونه های خاص اختلال رسایی زبان ، عبارتند از:

  • یک کودک هفت ساله قادر به پیوستن جملات با کلماتی مانند “و”، “اما” یا “اگر” نیست.
  • کودک سه ساله ای که فقط در عبارات دو کلمه ای صحبت می کند .
علائم اختلال رسایی زبان از یک کودک به فرزند دیگر متفاوت است و به سن کودک و درجه اختلال بستگی دارد. علائم رایج عبارتند از:
  • تکرار سوالات و حرف های دیگران
  • عدم توانایی در شروع یا برقراری مکالمه
  • رعایت نکردن قوانین عمومی ارتباط با دیگران
  • مشکل در کار شفاهی و کتبی، و تکالیف مدرسه
  • شک و تردید هنگام تلاش برای مکالمه
  • عدم توانایی رسیدن به موضوع، یا صحبت “در محافل”
  • استفاده از واژگان غیر اختصاصی مانند “این” یا “چیز”
  • داشتن واژگان محدود و ابتدایی تر نسبت به کودکان در سن مشابه
  • استفاده از جمله کوتاه تر و ساده تر از کودکان در یک سن مشابه
  • استفاده از کلمات اشتباه در جملات یا معنای گیج کننده در جملات
  • استفاده از کلمات و جملات نسبت به کودکان هم سن و سال خودش کمتر
  • داشتن مشکلی در بازگویی داستان یا انتقال اطلاعات به روشی سازمان یافته یا منسجم
  • اشتباهات دستوری، کنار گذاشتن کلمات و استفاده از ساختار جمله ضعیف یا ناقص (به عنوان مثال، “او کار می کند” به جای “او می خواهد کار کند” و “من صحبت می کنم” به جای “من می توانم صحبت کنم”).

اختلالات همراه با اختلال رشد زبان بیانی

اختلال رشد زبان بیانی (DELD) | پزشکت

این اختلال ممکن است به تنهایی یا با اختلالات زبان دیگر ظاهر شود. علائم معمولاً به مشکلات لغات و حافظه کلمات نادرست محدود می شود. به عنوان مثال، ممکن است کودک شما قادر به یادآوری کلماتی که تازه یاد گرفته است، نباشد.در این شرایط احتمال دارد واژگان کودک  در مقایسه با سایر کودکان در همان گروه سنی کمتر از حد متوسط ​​باشد. کودک  ممکن است نتواند یک جمله طولانی درست را بیان کند و شاید  کلمات را حذف کرده یا آنها را به ترتیب اشتباه استفاده کند. همچنین ممکن است زمان ها را اشتباه بگیرند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به جای “من پریدم” بگویند “من می پریدم”.

کودکان مبتلا به DELD معمولاً از اصوات پر کننده مانند “uh” و “um” استفاده می کنند، زیرا آنها نمی توانند به بهترین شکل بیان خود فکر کنند. آنها همچنین معمولاً عبارات و سوالات را تکرار می کنند. کودک شما ممکن است بخشی از سوال شما را در حالی که به چگونگی پاسخ دادن فکر می کند، دوباره تکرار کند.

اختلال زبانی پذیرا – بیانی

اگر کودک شما علائم فوق را از خود بروز می دهد و همچنین در درک حرف های شما برای او دشوار است، ممکن است دچار اختلال زبان پذیرا-رسا شده باشد (RELD). در این صورت، ممکن است کودک  برای درک اطلاعات، سازماندهی افکار و پیروی از دستورالعمل ها نیز با مشکل روبرو شود.

تشخیص اختلال رشد زبان بیانی

اختلال رشد زبان بیانی (DELD) | پزشکت

برخی از مهارت های زبانی کودکان با تاخیر شروع می شود اما با گذشت زمان جبران خواهند شد. با این حال، در مورد DELD، کودک  ممکن است برخی مهارت های زبانی یاد بگیرد. درک نکات مهم در زبان مشترک در کودکان می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا به پزشک کودک  مراجعه کنید یا نه.

پزشک می تواند  کودک را به یک گفتاردرمانگر، یک روانشناس یا یک متخصص رشد کودک ارجاع دهد. آنها معمولاً برای تعیین اینکه آیا افراد دیگر در خانواده شما دارای اختلال زبان یا گفتار هستند، سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند.

چه موقع در مورد رشد زبان کودک خود به پزشک مراجعه کنید؟
15 ماهه کودک شما هیچ کلمه ای نمی گوید.
2 ساله واژگان کودک شما به کمتر از 25 کلمه محدود می شود.
3 ساله کودک شما هنوز با جملات دو کلمه ای صحبت می کند.
4 ساله کودک شما اغلب سوالات شما را تکرار یا با جملات کامل صحبت نمی کند.

در این شرایط معمولاً مراجعه به یک آسیب شناس گفتاری زبان،  توصیه می شود. آنها در درمان و ارزیابی افرادی که در بیان زبان مشکل دارند، تخصص دارند. در هنگام ملاقات با یک متخصص، کودک شما یک آزمایش استاندارد برای اختلال رسایی زبان انجام می دهد. همچنین ممکن است کودک  به آزمایش شنوایی نیاز داشته باشد. احتمال دارد کم شنوایی باعث ایجاد مشکل در زبان کودک شما شده باشد .

آسیب شناسان گفتاری همچنین ممکن است روند های تشخیصی زیر را توصیه کنند:

  • تست پردازش شنوایی (این با تست شنوایی استاندارد متفاوت است).
  • آزمایشی برای اختلالات یادگیری (برای کودکان در سنین مدرسه)
  • ارزیابی عملکرد شناختی (تفکر و هوش) توسط یک روانشناس ثبت شده.

درمان اختلال رشد زبان بیانی

اختلال رشد زبان بیانی (DELD) | پزشکت

گزینه های درمانی DELD شامل زبان درمانی و مشاوره است.

زبان درمانی

کودکان برای رشد مهارت های زبانی باید بتوانند موارد زیر را انجام دهند:

  • دریافت اطلاعات
  • اطلاعات را درک کند.
  • اطلاعات را حفظ کند.

گفتاردرمانی بر آزمایش و تقویت این مهارت ها و کمک به کودک در افزایش واژگان خود متمرکز است. یک گفتاردرمانگر می تواند از تکرار کلمات، تصاویر، مطالب خواندنی متناسب و ابزارهای دیگر برای پرورش مهارت های ارتباطی کودک شما استفاده کند.

مشاوره

کودکانی که در بیان خود مشکل دارند ممکن است احساس ناامیدی و انزوای اجتماعی کنند. کودک شما احتمالا زیاد با اطرافیان خود درگیر می شود. زیرا در هنگام مشاجره نمی تواند کلمات مناسب را پیدا و منظور خودش را بیان کند. مشاوره به کودک کمک می کند در هنگام بروز درگیری ها چگونه از خودش دفاع کند و مشکل را برطرف کند.

به طور کلی، گزینه های درمانی برای این اختلال به شدت آن بستگی دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کمک از معلمان آموزش ویژه
  • جلسات گروهی با گفتار درمان
  • جلسات درمانی فردی با گفتار درمان
  • کمک معلم برای کودکان با اختلال شدید زبان
  • جلسات گفتار درمانی همراه با برنامه های خانگی که والدین می توانند با کودک خود استفاده کنند.

پیش آگهی اختلال رشد زبان بیانی

پیش آگهی کودکان مبتلا به DELD زمانی خوب و مثبت است که این اختلال با بیماری دیگری مانند نقص شنوایی، آسیب مغزی یا اختلال یادگیری همراه نباشد. کودکان مبتلا به DELD معمولاً از طریق زبان درمانی،  یاد می گیرند که چگونه حرف های خودشان را کاملاً بیان کنند. مشاوره همچنین می تواند به فرزندتان کمک کند تا از نظر اجتماعی خود شان را نشان دهند و از اعتماد به نفس پایین جلوگیری کند. شروع درمان به موقع و سریع برای به حداقل رساندن چالش های روانشناختی که کودک شما ممکن است در نتیجه این اختلال تجربه کند مهم است.

 منابع:

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/expressive-language-disorder

https://www.healthline.com/health/expressive-language-disorder-developmental

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز