لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های چشمتغذیه

مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم

مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در ارتباط با مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم، احتمالاً شنیده اید که کسی می گوید: “هویج بخورید، برای چشم شما مفید است.” همچنین ممکن است تبلیغات مکمل های غذایی برای سلامت چشم را دیده باشید. آیا ویتامین ها و مواد معدنی می توانند برای سلامت چشم و بینایی شما مفید باشند؟

ادعاهای زیادی در مورد تأثیرات مثبت مکمل ها بر روی بینایی و سلامت چشم ارائه می شود. اما مطالعات و تحقیقاتی بسیار کمی این ادعاها را تایید می کند یک استثناء مطالعات مربوط به بیماری های چشمی مربوط به سن (AREDS و AREDS2) است. اینها مطالعات بزرگی است که توسط انستیتوی ملی چشم انجام شده است.

این مطالعات بر روی دو بیماری که میلیون ها آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد، انحطاط ماکولا (AMD) و آب مروارید است.

تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD)

AMD دلیل اصلی کاهش بینایی در ایالات متحده است. این بیماری بیش از 10 میلیون نفر را درگیر می کند. این بیماری عمدتا با افزایش سن همراه است، اما برخی از اشکال دژنراسیون ماکولا در افراد جوان نیز تأثیر می گذارد. AMD هنگامی رخ می دهد که سلولهای حساس به نور در ناحیه ماکولای شبکیه چشم خراب شود.

ماکولای شبکیه بخشی از چشم است که وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تمرکز کردن
  • دیدن جزئیات خوب
  • ثبت آنچه می بینیم و ارسال اطلاعات به مغز ما

آب مروارید

آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است. حتی ممکن است توانایی شما را در بینایی کافی برای انجام کارهای روزمره مختل کند و با گذشت زمان بدتر شود. آب مروارید بخصوص در بزرگسالان و سالمندان بسیار شایع است. در سال 2010، 24.4 میلیون آمریکایی مبتلا به آب مروارید شدند.

مکمل های پیشنهادی در سلامت بینایی و چشم

مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم | پزشکت

AREDS و AREDS2 اثرات دوزهای بالای چندین آنتی اکسیدان را که برای چندین سال با هم مصرف شده بودند، بررسی کردند. آخرین توصیه های AREDS2 عبارتند از:

ویتامین سی 500 میلی گرم
ویتامین E 400 واحد بین المللی
لوتئین 10 میلی گرم
زاگزانتین 2 میلی گرم
فلز روی 80 میلی گرم
فلز مس 2 میلی گرم (مصرف شده برای جلوگیری از کمبود مس ناشی از روی)

نتایج بررسی اثرات مکمل ها بر سلامت بینایی

شرکت کنندگان در مطالعه AREDS2 یکی از چهار فرمول مکمل را که در مطالعه AREDS به عنوان بالقوه مفید شناخته شده بود، استفاده کردند. هر شرکت کننده به مدت پنج سال روزانه مکمل ها را مصرف کرد.

در شرکت کنندگان در مطالعه، در طی شش سال، خطر AMD و کاهش جدی بینایی 25 درصد کاهش یافت. در افراد مبتلا به AMD، فقط در افراد با AMD متوسط این وضعیت کند شد. مکمل ها برای افرادی که مراحل خفیف یا خیلی پیشرفته از بیماری را دارند موثر نیستند.

چشم پزشک

علاوه بر این، مکمل های استفاده شده در این مطالعه از AMD جلوگیری نکرده و یا از دست دادن بینایی را بازیابی نمی کند.

مکمل های لوتئین و زاگزانتین که به عنوان بخشی از فرمولاسیون AREDS2 مصرف می شود، 32 درصد در افرادی که در ابتدا کمبود این کاروتنوئیدها را در رژیم غذایی داشته اند، نیاز به جراحی آب مروارید را کاهش می دهد.

این بررسی ها امیدوار کننده بودند و دریافتند که برخی مکمل ها فوایدی دارند اما در همه افراد اثرات مفیدی نخواهد داشت. برای درک بهتر ارتباط بین مکمل ها و سلامت چشم، تحقیقات بیشتری لازم است.

چه مکمل هایی می توانند به سلامت چشم  کمک کنند؟

مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم | پزشکت

بررسی ها نشان داده که مکمل های زیر برای برخی از افراد مفید است.

لوتئین و زاگزانتین

لوتئین و زاگزانتین کاروتنوئیدها محسوب می شوند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در گیاهان و در شبکیه چشم شما یافت می شوند. مکمل این رنگدانه ها به افزایش تراکم آنها در شبکیه چشم کمک می کند. آنها همچنین نور آبی و ماوراء بنفش پر انرژی را جذب می کنند که می تواند به ساختار و عملکرد چشم شما آسیب برساند.

روی

روی همچنین به طور طبیعی در چشم یافت می شود، یک آنتی اکسیدان قوی است که شما را از آسیب سلول محافظت می کند. هنگام مصرف روی، جذب مس کاهش می یابد. توصیه می شود روی با مکمل های مس ترکیب شود.

ویتامین B1 یا تیامین

ویتامین B1 برای سلامت چشم شما ضروری است. شواهدی وجود دارد که ویتامین B1، همراه با سایر ویتامین ها، ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است. ویتامین B1 به عنوان یکی از ویتامین های B “ضد استرس” شناخته می شود و التهاب را کاهش می دهد. پژوهش اولیه همچنین نشان می دهد که ممکن است برای درمان یووئیت، یک بیماری التهابی چشم که می تواند منجر به کوری شود، موثر باشد.

اسیدهای چرب امگا 3

رژیم غذایی اکثر آمریکایی ها به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3  که منبع اصلی آن ماهی است را شامل نمی شود. سلولهای گیرنده های نوری در شبکیه چشم شما حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 هستند. اعتقاد بر این است که اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، نوعی اسید چرب امگا 3، به رشد سلول های شبکیه کمک می کند. همچنین تصور می شود که در کاهش التهاب و کمک به سلولهای شبکیه و قرنیه برای بهبودی و بازسازی پس از آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور و افزایش سن نقش دارد.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که بیش از دو اسید چرب امگا 3، DHA و اسید ایکوزاپنتائوئیک (EPA) مصرف می کنند، کمتر به AMD مبتلا می شوند . مقادیر کم اسیدهای چرب امگا 3 با سندرم خشکی چشم و رتینوپاتی مرتبط است، بیماری که باعث آسیب تدریجی به شبکیه چشم می شود. بررسی ها نشان داده است که نوزادانی که شیر خشک آنها حاوی DHA است نسبت به نوزادانی که به آنها DHA داده نمی شود، بینایی بهتری دارند.

ویتامین C

یکی از مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم ویتامین C است. چندین مطالعه بزرگ نشان می دهد که ویتامین C خطر ابتلا به برخی از انواع آب مروارید را کاهش می دهد. همچنین دو مورد از این مطالعات نشان داد که ترکیبی از مکمل های ویتامین C و E خطر آب مروارید را کاهش داده و روند پیشرفت آب مروارید را کند می کند.

آیا شما به مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم نیاز دارید؟

مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم | پزشکت

رژیم غذایی باید همیشه منبع اصلی ویتامین ها و مواد معدنی شما باشد. با این حال، موسسه ملی چشم توصیه می کند که دوزهای بالای موجود در AREDS2 را نمی توان فقط از طریق رژیم غذایی دریافت کرد. علاوه بر رژیم غذایی و مکمل ها، موارد دیگری نیز وجود دارد که می توانید در خانه برای ارتقا  سلامت چشم انجام دهید:

  • چشمان خود را با اشک مصنوعی مرطوب نگه دارید.
  • از رفتن به محیط هایی که هوای غبارآلود یا کثیف دارند خودداری کنید.
  • آب زیادی را بنوشید. بزرگسالان باید تقریباً بین 1.5 لیتر (6 لیوان فنجان) تا 2 لیتر (3/8 لیوان) مایعات روزانه بنوشند.
  • از کمپرس سرد، خیار یا کیسه های چای سبز یا سیاه مرطوب و خنک شده روی چشم خود استفاده کنید. برخی افراد چای گل همیشه بهار را ترجیح می دهند.
  • اگر خانه شما خشک است از مرطوب کننده هوا استفاده کنید. فقط ممکن است لازم باشد از آن به صورت فصلی استفاده کنید یا بسته به آب و هوایی که در آن زندگی می کنید لازم است در طول سال استفاده شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

قبل از مصرف هر گونه مکمل با چشم پزشک خود مشورت کنید. چشم پزشک پزشکی است که در زمینه بهداشت چشم تخصص دارد. با توجه به وضعیت سلامت چشم، پزشک می تواند تعیین کند که مکمل ها برای شما موثر هستند یا نیستند. از آنجا که دوزهای بالا مکمل ها می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد و نباید توسط افراد مبتلا به بیماری های خاص مصرف شود، لازم است با پزشک  نیز در مورد مکمل ها مشورت کنید.

آیا می توانم از مکمل ها برای بهبود سلامت چشم خود استفاده کنم؟

مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم | پزشکت

چشم و بینایی شما تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله ژنتیک و سن قرار دارد. حفظ یک سبک زندگی سالم و داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان باشد می تواند به طور چشمگیری در سلامت چشم شما نقش داشته باشد.

نکاتی برای سلامتی چشم

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهره مندی از سلامت چشم خود انجام دهید، از جمله:

  • وزن سالم و سبک زندگی فعال داشته باشید.
  • بعد از 60 سالگی، هر ساله معاینه چشم را انجام دهید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن به عروق خونی چشم آسیب می رساند و می تواند منجر به آب مروارید، تخریب ماکولا و سایر مشکلات بینایی شود.
  • از چشمان خود در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید. هنگام بیرون بودن از عینک آفتابی استفاده کنید و از خیره شدن مستقیم به چراغ های روشن خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز، اسفناج، ذرت، پرتقال، تخم مرغ، هویج زرد باشد. این غذاها حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند، که برای سلامت چشم مفید شناخته شده اند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/eye-health/eye-health-supplements

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز