لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تست بینایی چیست؟

تست بینایی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

تست بینایی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تست بینایی نوعی معاینه چشمی است که نحوه دیدن و تشخیص و جزئیات یک حرف یا نماد را از فاصله مشخص را بررسی می کند. قدرت بینایی به توانایی شما در تشخیص اشکال و جزئیات چیزهایی که می بینید اشاره دارد. قدرت بینایی فقط یک عامل در دید کلی شماست. سایر موارد شامل دید رنگی، دید محیطی و درک عمق است.

چند تست مختلف بینایی وجود دارد که بیشتر آنها بسیار ساده هستند. بسته به نوع آزمون و محل انجام آن، آزمون را می توان با موارد زیر انجام داد:

  • یک اپتیک
  • یک تکنسین
  • یک پرستار
  • یک بینایی سنج
  • یک چشم پزشک

 آزمایش قدرت بینایی منجر به هیچ گونه خطر و عوارضی نمی شود و شما نیازی به آمادگی خاصی ندارید.

هدف از آزمون بینایی چیست؟

اگر احساس می کنید با مشکل بینایی روبرو هستید یا بینایی شما تغییر کرده است، ممکن است به معاینه چشم نیاز داشته باشید. آزمون بینایی بخشی از یک آزمایش جامع چشم است. کودکان به طور مکرر آزمایش های بینایی را انجام می دهند. آزمایش زودهنگام و تشخیص مشکلات بینایی می تواند از بدتر شدن مسائل جلوگیری کند. متخصصان بینایی سنجی، دفاتر صدور گواهینامه رانندگی و بسیاری از سازمان ها از این تست برای بررسی توانایی بینایی شما استفاده می کنند.

نحوه انجام آزمون بینایی

تست بینایی چیست؟ | پزشکت

دو آزمون معمولاً مورد استفاده Snellen و آزمون E تصادفی است.

اسنلن

آزمون اسنلن از نمودار حروف یا نمادها استفاده می کند. این نمودار را احتمالاً در مطب پرستار مدرسه یا مطب پزشک چشم دیده اید. حروف اندازه های مختلف دارند و به صورت ردیف و ستون چیده شده اند. این نمودار که از فاصله 14 تا 20 فوت مشاهده شده است، به شما کمک می کند تا حروف و اشکال را به خوبی ببینید.

در طول آزمون، در فاصله مشخصی از نمودار می نشینید یا می ایستید و یک چشم خود را می پوشانید. نام هایی را که با چشم بدون پوشش می بینید با صدای بلند خواهید خواند. این روند را با چشم دیگر خود تکرار خواهید کرد. به طور معمول، پزشک از شما می خواهد حروف کوچکتر و کوچکتر را بخوانید تا زمانی که دیگر نتوانید حروف را به طور دقیق تشخیص دهید.

آزمون E تصادفی

در آزمون E تصادفی، جهتی را که حرف “E” رو به رو است را باید تشخیص دهید. با مشاهده نامه روی نمودار یا فرافکنی، جهتی را که حرف E به سمت آن است، نشان می دهید: بالا، پایین، چپ یا راست.

این آزمایشات بیشتر در کلینیک چشم پزشکی انجام شود. در مطب پزشک چشم، نمودار ممکن است به عنوان بازتاب آینه نمایش داده شود. شما از طریق لنزهای مختلف به نمودار نگاه خواهید کرد. پزشک شما لنزها را خاموش می کند تا زمانی که بتوانید نمودار را به وضوح ببینید. در صورت نیاز به اصلاح بینایی، این امر به شما در تعیین عینک مناسب شما یا نسخه لنزهای تماسی کمک می کند.

چشم پزشک

نتایج آزمون بینایی چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج آزمون بینایی بصورت کسری مانند 20/20 بیان می شود. داشتن بینایی 20/20 به معنای طبیعی بودن بینایی شما در فاصله 20 فوت از یک جسم است. به عنوان مثال اگر 20/40 دید دارید، این بدان معناست که شما باید 20 فوت فاصله داشته باشید تا شیئی را ببینید که افراد به طور معمول از فاصله 40 فوت آن را می بینند.

اگر قدرت بینایی شما 20/20 نیست، ممکن است به عینک اصلاحی، لنزهای تماسی یا جراحی نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است یک بیماری چشمی مانند عفونت چشم یا آسیب دیدگی داشته باشید که باید درمان شود. شما می توانید با پزشک در مورد نتایج آزمایش خود و همچنین در مورد هرگونه درمان یا اصلاح که ممکن است لازم باشد، مشورت کنید.

تست انکسار چیست؟

تست بینایی چیست؟ | پزشکت

آزمایش انکسار به عنوان بخشی از معاینه معمول چشم، انجام می شود. ممکن است به آزمایش انکسار، آزمایش بینایی نیز گفته شود. این آزمایش دقیقاً به چشم پزشک در تعیین نوع عینک یا لنزهای تماسی کمک می کند.

به طور معمول، مقدار 20/20 به عنوان دید مطلوب یا مطلوب در نظر گرفته می شود. افرادی که بینایی 20/20 دارند، قادر به خواندن حروفی هستند که 3/8 اینچ از 20 فوت فاصله دارند.

اگر بینایی 20/20 نداشته باشند، آن چیزی را که عیب انکسار نامیده می شود، دارید. عیب انکساری به این معنی است که وقتی نور از لنز چشم شما عبور می کند به درستی خم نمی شود. آزمایش انکسار به پزشک شما می گوید که برای داشتن دید 20/20 باید چه لنزهای را برایتان تجویز کند.

چرا از تست های بینایی استفاده می شود؟

این آزمایش اطلاعاتی در مورد نوع لنزهای تجویزی به شما می دهد.

نتایج آزمایش برای تشخیص شرایط زیر استفاده می شود:

  • نزدیک بینی، که به عنوان کوته بینی نیز شناخته می شود.
  • پیرچشمی، بیماری مرتبط با افزایش سن که باعث می شود لنز چشم در تمرکز مشکل داشته باشد.
  • آستیگماتیسم، یک مشکل انکساری در چشم مربوط به شکل لنز است که باعث تاری دید می شود.
  • دوربینی که یکی از مشکلات شایع مربوط به بینایی است که فرد مبتلا قادر به دیدن واضح اشیاء دور بوده ولی اشیاء با فاصله نزدیک را تار می بیند. در نتیجه میزان دوربینی فرد بر توانایی تمرکز فرد روی اشیاء اطراف تأثیر می گذارد. 

علاوه بر آن، نتایج آزمایش می تواند به تشخیص شرایط زیر کمک کند:

  • جدا شدن شبکیه، هنگامی که شبکیه از بقیه چشم جدا می شود، رخ می دهد.
  • رتینیت پیگمنتوزا، یک بیماری ژنتیکی نادر است که به شبکیه آسیب می رساند.
  • دژنراسیون ماکولا، وضعیتی مربوط به پیری است که بر دید مرکزی شدید شما تأثیر می گذارد.
  • انسداد عروق شبکیه، وضعیتی که باعث انسداد رگ های خونی کوچک نزدیک شبکیه می شود.

تست بینایی برای چه افرادی تجویز می شود؟

تست بینایی چیست؟ | پزشکت

بزرگسالان سالم زیر 60 سال که مشکل بینایی را تجربه نمی کنند باید هر دو سال یکبار آزمایش انکسار انجام دهند. کودکان باید هر یک تا دو سال یکبار تست انکسار انجام دهند، این کار باید از حداکثر 3 سالگی شروع شود.

اگر در حال حاضر از عینک طبی یا لنز استفاده می کنید، باید هر یک تا دو سال یکبار آزمایش شکستگی انجام دهید. این به شما این امکان را می دهد که پزشک شما نوع نسخه عینک و لنز شما را تشخیص دهد. اگر بین امتحانات از نظر بینایی مشکل دارید، باید برای انجام یک آزمایش انکسار دیگر به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، هر ساله باید معاینه چشم انجام دهید. تعدادی از بیماری های چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم با دیابت مرتبط هستند. طبق انجمن دیابت آمریکا، افراد دیابتی بیشتر از سایر آمریکایی ها در معرض خطر نابینایی قرار دارند.

اگر شما بیش از 60 سال دارید و یا سابقه خانوادگی گلوکوم دارید، باید هر ساله آزمایش انکسار انجام دهید. گلوکوم هنگامی رخ می دهد که فشار در چشم جمع شده و به شبکیه و عصب بینایی آسیب برساند. معاینات منظم به شما کمک می کند تا پزشک چشم شما را از نظر گلوکوم و سایر بیماری های چشم مرتبط با افزایش سن بررسی کند و در صورت امکان، آنها را به موقع معالجه کنید.

در طول تست بینای چه اتفاقی میفتد؟

تست بینایی چیست؟ | پزشکت

پزشک ابتدا ارزیابی می کند که چرا نور هنگام حرکت از طریق قرنیه و عدسی چشم شما خم می شود. این آزمایش به چشم پزشک شما کمک می کند تا تشخیص دهد آیا به لنزهای اصلاحی احتیاج دارید و در این صورت، به چه نوع نسخه ای نیاز دارید. ممکن است پزشک از یک رفرکتور رایانه ای برای این قسمت از آزمایش استفاده کند، یا ممکن است به راحتی نور را به چشم شما بتاباند.

در آزمایش رایانه ای، شما به دستگاهی نگاه می کنید که میزان نور منعکس شده توسط شبکیه شما را اندازه گیری می کند.

پزشک همچنین ممکن است این آزمایش را بدون کمک دستگاه انجام دهد. در این حالت، آنها به هر چشم شما نوری می تابانند و به میزان نوری که از شبکیه چشم شما برای اندازه گیری شکست انکساری باز می گردد، نگاه می کنند.

پس از آن، پزشک دقیقاً مشخص می کند که شما به چه نسخه ای از عینک نیاز دارید. برای این قسمت از آزمون، شما در مقابل یک قطعه از تجهیزات به نام Phoroptor قرار خواهید گرفت. به نظر می رسد این یک ماسک بزرگ است که سوراخ هایی برای چشم شما ایجاد می کند. روی دیواری حدود 20 فوت جلوتر از شما نمودار حروف قرار دارد. برای کودکانی که هنوز نمی توانند حروف را بخوانند، چشم پزشک از یک نمودار با تصاویر کوچک از موارد مشترک استفاده می کند.

با آزمایش یک چشم، پزشک از شما می خواهد کوچکترین سطر از حروفی را که می بینید بخوانید. وقتی چشم پزشک آزمایش یک چشم را به پایان رساند، آنها روش چشم دیگر را تکرار می کنند. سرانجام، آنها ترکیبی را پیدا می کنند که نزدیک به دید 20/20 باشد.

آیا همه به تست انکسار نیاز دارند؟

معاینات منظم چشم برای حفظ سلامت بینایی شما بسیار مهم است. آنها بخشی معمول از مراجعه به چشم پزشک هستند و از طرفی به هیچ گونه آمادگی لازم ندارند. آنها می توانند به پزشک در تشخیص و درمان بیماری هایی مانند گلوکوم و تعیین نیاز به لنزهای اصلاحی، از جمله موارد دیگر، کمک کنند. بزرگسالان سالم باید هر دو سال یکبار آزمایش انکسار داشته باشند، در حالی که کودکان از 3 سالگی هر یک یا دو سال یکبار به آنها نیاز دارند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/refraction-test#summary

[advisers limit=3 online =true skill=”17″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز