لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مسمومیت با پروتئین

مسمومیت با پروتئین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ما همیشه در مورد اینکه چقدر پروتئین ها برای بدن ما سالم هستند صحبت می کنیم که در واقع درست است. اما در عین حال گاهی اوقات زیاده روی در مصرف این موارد یا مسمومیت با آنها نیز می تواند مشکل ساز باشد. پروتئین ها یکی از سه ماده مغذی ضروری هستند که پایه ای برای رژیم غذایی مفید ما ایجاد می کنند. دو مورد دیگر شامل چربی و کربوهیدرات است که اگر این مقدار در رژیم غذایی ما به اندازه کافی نباشد، ممکن است باعث مشکلات و بیماری هایی شود. نکته کلیدی این است که هر سه اینها باید به مقدار کافی برای حفظ تعادل بدن در رژیم غذایی وجود داشته باشند، اگر پروتئین های بیش از حد با چربی ها و کربوهیدرات های ناچیز مصرف کنید، ممکن است منجر به مسمومیت با پروتئین شود. در این مقاله از پزشکت سعی خواهیم کرد این مشکل را درک کنیم و علل، علائم و اثرات این مسمومیت بر سلامت را بشناسیم.

مسمومیت با پروتئین چیست؟

پروتئین یکی از سه عنصر درشت مغذی به همراه چربی و کربوهیدرات است. اینها برای عملکرد مطلوب بدن ضروری هستند. با این حال، مصرف پروتئین بیش از حد (به خصوص بدون چربی یا کربوهیدرات) می تواند مضر باشد. با توجه به شیوع بسیاری از رژیم های غذایی با پروتئین بالا، باید از این موضوع آگاه بود.

مسمومیت پروتئینی، زمانی رخ می دهد که بدن پروتئین بیش از حد را بدون چربی و کربوهیدرات کافی برای مدت طولانی دریافت کند. این شرایط فقط مصرف پروتئین های بسیار کم چربی را بدون مصرف سایر مواد مغذی توصیف می کند. بنابراین، اگرچه ممکن است کالری کافی از پروتئین دریافت کنید، اما بدن شما به دلیل کمبود سایر مواد مغذی مانند چربی و کربوهیدرات دچار سوءتغذیه و بیماری های ناشی از سوء تغذیه می شود.

کبد و کلیه ها نقش کلیدی در متابولیسم پروتئین ها دارند. هنگامی که مقادیر بیش از حد مصرف شود، بدن را در معرض خطر افزایش سطح آمونیاک، اوره و اسیدهای آمینه در خون قرار می دهد. اگر چه بسیار نادر است، اما مسمومیت با پروتئین می تواند کشنده باشد زیرا این سطوح افزایش یافته است. این نوع مسمومیت این روزها رایج‌تر شده است زیرا جوانان در رژیم‌های ورزشی سنگین قرار می‌گیرند و به دلیل اطلاعات نادرست و عدم آگاهی، در نهایت رژیم‌های پروتئین سنگین و کم‌مغذی مصرف می‌کنند که به سلامت آنها آسیب می‌زند.

علائم مسمومیت با پروتئین چیست؟

علائم مسمومیت با پروتئین عبارتند از:

  • ضعف
  • اسهال
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • خستگی مفرط
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب آهسته
  • نوسانات خلق و خوی
  • هوس غذایی و گرسنگی ناگهانی

چه چیزی باعث مسمومیت با پروتئین می شود؟

مسمومیت با پروتئین || پزشکت

برای عملکرد صحیح بدن شما به موارد زیر نیاز دارد:

  • چربی ها
  • پروتئین
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • کربوهیدرات ها

اگر مصرف هر یک از این موارد خیلی کم یا زیاد باشد، عملکرد بدن کاهش می یابد. حتی اگر کالری کافی را از یک درشت مغذی دریافت می کنید، اطمینان از وجود تعادل برای سلامتی مطلوب مهم است.

لازم به ذکر است که محدوده توزیع قابل قبول درشت مغذی ها (AMDR) به عنوان محدوده ای تعریف می شود که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن همراه است و در عین حال نیازهای بدن به مواد مغذی را برآورده می کند.  AMDR  فعلی با توجه به موسسه پزشکی موارد زیر را توصیه می کند:

  • مصرف چربی. 20 تا 35 درصد از کل کالری
  • پروتئین دریافتی. 10 تا 35 درصد از کل کالری
  • مصرف کربوهیدرات. 45 تا 65 درصد از کل کالری

مصرف بیش از حد درشت مغذی ها خارج از ADMR ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و دریافت ناکافی مواد مغذی ضروری شود. برای AMDR درشت مغذی های کربوهیدرات و چربی استثنائاتی وجود دارد، اما برای پروتئین وجود ندارد.

استثناهای رژیم غذایی شامل رژیم کتوژنیک است که چربی بیشتر رژیم غذایی را تشکیل می دهد یا در رژیم های گیاهی که کربوهیدرات ها ممکن است بیش از 65 درصد رژیم را تشکیل دهند. هر یک از این رژیم‌ها می‌تواند به مزایای سلامتی منجر شود. دریافت پروتئین بیش از AMDR یا 35 درصد کالری، این فواید را نشان نمی دهد و می تواند منجر به مسمومیت با پروتئین شود.

منظور از پروتئین بیش از حد چه مقدار است؟

به گفته متخصص تغذیه، اگر بیش از 35 درصد از کل کالری شما پروتئین باشد، می تواند منجر به مسمومیت با پروتئین شود. به عبارت ساده، اگر بیش از 175 گرم پروتئین در روز مصرف کنید که حدود 2000 کالری دارد، احتمال مسمومیت با پروتئین در شما زیاد است. زیرا مقدار توصیه شده روزانه (RDA) برای پروتئین 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم (0.36 گرم در هر پوند) از وزن بدن است. این مقدار برای رفع نیازهای اولیه بدن است. با این حال، توصیه ها برای نیازهای پروتئین بسته به موارد زیر متفاوت است:

  • وزن
  • ارتفاع
  • سطح فعالیت
  • وضعیت سلامت

در واقع نیاز به پروتئین معمولاً بین 1.2 تا 2.0 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. در صورتی که مصرف پروتئین بیش از حد نیاز باشد این امر خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن را افزایش می دهد و با کاهش کارایی عملکردهای بدن، بر سلامتی تأثیر می گذارد.

هنگامی که عملکرد بدن کاهش می یابد، می تواند مشکلات سلامتی بیشتری ایجاد کند که منجر به یک واکنش زنجیره ای می شود که در آن همه عملکردها به نحوی در یک بازه زمانی خاص تحت تأثیر قرار می گیرند. اگر این مورد درمان و کنترل نشود، ممکن است منجر به مرگ و میر نیز شود.

اثرات مسمومیت با پروتئین چیست؟

مسمومیت با پروتئین || پزشکت

در مسمومیت با پروتئین ممکن است برخی از اثرات اولیه وجود داشته باشد که ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند. برخی از اثرات مسمومیت با پروتئین که منجر به بروز بیماری های زمینه ای می شود، عبارتند از:

کم آبی بدن

مقدار بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی می تواند بر عملکرد کلیه شما تأثیر بگذارد و دفع ادرار را برای شما سخت کند. این ممکن است منجر به کم آبی بدن شود و بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. کم آبی بدن ممکن است باعث عدم تعادل، ضعف و حالت تهوع شود که ممکن است مشکل ساز باشد. برای جلوگیری از این مشکل، باید از سبزیجات و آب بیشتری استفاده کنید.

افزایش وزن

هنگامی که شروع به مصرف بیش از حد پروتئین کنید، ممکن است باعث افزایش وزن بدن شما شود. این به این دلیل است که پروتئین های اضافی می تواند سلامت روده شما را مختل کند و منجر به تجمع پروتئین در عضلات و در نهایت افزایش وزن شما شود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی دیگر از عوامل مهم در زندگی روزمره شماست. مصرف پروتئین های بالا یکی از دلایلی است که منجر به وسعت نامناسب دهان شما می شود و این ممکن است تا زمانی که مصرف پروتئین خود را کنترل نکنید طولانی شود. این وضعیت به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن چربی و کربوهیدرات‌ های انباشته شده روی عضلات و معده را پس از مصرف می‌ سوزاند و باعث ایجاد وسعت نامناسب می‌ شوند. اما با مصرف مقدار کافی کربوهیدرات و سایر مواد مغذی مهم به راحتی می توان آن را درمان کرد.

مشکلات سلامت روان

دریافت بیش از حد پروتئین در بدن، ممکن است باعث افسردگی و مشکلات روانی شود زیرا تعادل بدن را از بین می برد. بدن سالم به معنای داشتن ذهن سالم است، اگر یکی تحت تأثیر قرار گیرد، ممکن است دیگری نیز برای مقابله با آن مشکل داشته باشد. مقادیر نامتناسب پروتئین و کربوهیدرات کم در بدن، ممکن است باعث اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی و مجموعه ای از احساسات منفی شود.

مسمومیت با پروتئین چگونه درمان می شود؟

درمان مسمومیت با پروتئین نسبتاً ساده است و شامل مصرف بیشتر چربی ها و کربوهیدرات ها و کاهش مصرف پروتئین می باشد. یافتن یک تعادل سالم از درشت مغذی ها همانطور که در بالا توضیح داده شد توصیه می شود.

کاهش مصرف پروتئین به بیش از 2.0 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن (در حالی که شامل مقدار متوسطی از چربی‌های مفید و کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی است) می‌تواند مسمومیت پروتئین را درمان کند، مصرف فیبر را افزایش دهد و به سلامت کلی کمک کند.

آیا امکان مسمومیت در رژیم های با پروتئین بالا وجود دارد؟

مسمومیت با پروتئین || پزشکت

اکثر رژیم های غذایی با پروتئین بالا، از جمله اتکینز، کتو، و پالئو، مصرف بیشتر چربی و مقداری کربوهیدرات را تشویق می کنند، بنابراین مسمومیت با پروتئین در این نوع رژیم ها  بعید است. حذف چربی ها و کربوهیدرات ها به طور کلی در رژیم های غذایی توصیه نمی شود. مهم است که رژیم غذایی مناسبی برای سبک زندگی خود پیدا کنید و مطمئن شوید که هیچ شکافی در مواد مغذی وجود ندارد که پر شود.

مسمومیت با پروتئین در مقابل سمیت پروتئین

هنگامی که عملکرد کلیه ناکافی است و بدن قادر به متابولیسم پروتئین نیست، ممکن است مسمومیت ایجاد شود. این با مسمومیت با پروتئین متفاوت است. مسمومیت با پروتئین به دلیل مصرف بیش از حد پروتئین بدون کربوهیدرات و چربی است که مواد مغذی را متعادل می کند. سمیت پروتئینی تجمع ضایعات متابولیکی پروتئین به دلیل عملکرد ناقص کلیه ها است. مسمومیت با پروتئین در افراد مبتلا به بیماری کلیوی که بیش از توانایی بدنشان پروتئین مصرف می کنند، رایج است.

سخن آخر

مسمومیت با پروتئین اساساً داشتن مقدار اضافی پروتئین در بدن با کمبود سایر درشت مغذی‌ها است که برای ایجاد تعادل مهم هستند. مسمومیت با پروتئین زمانی ایجاد می شود که 35 درصد یا بیشتر کالری از پروتئین هایی باشد که شروع به کاهش عملکرد بدن می کنند. این می تواند منجر به ضعف شدید، اضطراب، حالت تهوع، سردرد و فشار خون پایین و غیره به عنوان علائم آن شود.

 مسمومیت با پروتئین به دلیل اطلاعات نادرست و عدم آگاهی در افراد جوان بیشتر شایع است. این را می توان با تنظیم رژیم غذایی و ایجاد تعادل مجدد در تمام درشت مغذی های مهم در بدن به راحتی درمان کرد. با این حال این هیچ ارتباطی با رژیم های غذایی همچون کتو یا هر شکل دیگری از رژیم غذایی با پروتئین بالا ندارد تا زمانی که پروتئین ها و چیزهای دیگر کنترل شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز