لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فرق بین سزارین و زایمان طبیعی چیست؟

فرق بین سزارین و زایمان طبیعی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سزارین و زایمان طبیعی یک سری فرق و تفاوت هایی دارند که زنان باردار با توجه به فرق بین سزارین و زایمان واژینال می توانند گزینه مناسبی را برای تولد نوزاد خود انتخاب کنند. این در حالی است که زنان در طول دوران بارداری هر چه به تاریخ زایمان نزدیک تر می شوند، هیجان آنها و حتی عصبانیت شان بیشتر می شود. بروز این هیجان و عصبانیت تا حدودی طبیعی است چون آنها نمی دانند که چه مسائل و مشکلاتی در انتظار آنها است.

اگر شما هم یکی از خانم هایی هستید که دوران بارداری خودتان را سپری می کنید، احتمالا سوالات زیادی در ذهن شما وجود دارد از جمله “کدام روش زایمان برای کودک من بی خطر است”، “آیا زایمان برای من دردناک خواهد بود” یا “چه مدت طول می کشد؟”. تمام این نگرانی ها و سوالات کاملا طبیعی هستند اما با دیدن کودک خود خیالتان راحت می شود.

همانطور که به تاریخ زایمان نزدیک می شوید، باید جزئیات دو روش زایمان را بدانید: زایمان طبیعی یا واژینال و زایمان سزارین. آگاهی از این روش ها به شما کمک می کند تا پیش بینی کنید چه اتفاقی قرار است برای شما رخ دهد. حتی به شما کمک خواهد کرد تا با اضطراب و ترس کنار بیایید. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله در مورد مزایا و خطرات این دو روش به شما اطلاعات لازم را ارائه دهیم. همچنین به برخی از سوالات مربوط به زایمان پاسخ خواهیم داد.

مطالعه بیشتر: درد زایمان و راه های کاهش آن

فرق بین سزارین و زایمان طبیعی چیست؟ | پزشکت

زایمان واژینال چیست؟

متداول ترین گزینه برای زایمان، زایمان واژینال شناخته شده است که خطرات کمتری نسبت به سزارین دارد. 70% تا 80٪ زنان بارداری که زایمان واژینال می کنند در معرض خطر کم تری قرار دارند. این روش همچنین برای اینکه زایمان به خودی خود شروع می شود و این نشان دهنده آماده بودن کودک برای ورود به دنیا است، زایمان طبیعی نامیده می شود. اما همه زایمان های طبیعی ممکن است بی خطر نباشند. احتمال دارد محدودیت های خاصی همراه با مزایای آن وجود داشته باشد، که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

مزایای زایمان طبیعی چیست؟

مزایای زایمان طبیعی برای مادر شامل موارد زیر می باشد:

تعامل مادر و کودک. زنانی که زایمان طبیعی داشته اند، رضایت بالاتر، تعامل بهتر با کودک و کنترل زایمان را بهتر تجربه کرده اند.

شیردهی. زایمان طبیعی همچنین به موفقیت بهتر مادر در شیردهی کمک می کند. تماس پوست با پوست در هنگام زایمان طبیعی نیز منجر به نتایج بهتری در رابطه با شیردهی و کنترل گریه نوزاد می شود.

بهبودی سریع تر پس از زایمان. زمان بهبودی پس از زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین کوتاه تر می باشد. بهبودی پس از زایمان طبیعی فقط یک یا دو روز طول می کشد.

مزایای زایمان طبیعی برای نوزاد شامل موارد زیر می باشند:

دریافت باکتری های مفید برای کودک. در هنگام زایمان طبیعی، کودک از کانال زایمان عبور می کند. در زایمان طبیعی، نوزاد، در معرض باکتری هایی قرار می گیرد که برای سلامت سیستم ایمنی، مغز و هضم آن و حتی در پیشگیری از عفونت او مفید هستند.

کاهش خطرات TTN. درست قبل از تولد، ریه های کودک پر از مایع می شود. اگر مایعات حتی پس از زایمان باقی بماند، کودک ممکن است دچار بیماری به نام تاکی پنه گذرا نوزاد (TTN) شود. با این حال، با زایمان طبیعی، مایع در حالی که کودک از کانال زایمان عبور می کند پاک می شود. از این رو، تقریباً هیچ خطری در این باره وجود ندارد.

مطالعه بیشتر: مزیت تماس پوست به پوست با نوزاد

مشکلات احتمالی مرتبط با زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی در مادر ممکن است با بروز انقباضات دردناک همراه باشند. اما معمولاً زایمان طبیعی خطرات عمده ای ندارد. اما در برخی موارد، خطراتی مانند اختلالات کف لگن، از جمله بی اختیاری ادرار و مدفوع و خونریزی بیش از حد وجود دارد.

معمولاً زایمان واژینال برای کودک بی خطر است. با این حال، در موارد نادر (زایمان دشوار، زایمان طولانی) ممکن است خطرات و صدمات خفیفی همراه داشته باشد که می تواند چند هفته پس از زایمان برطرف شود.

مطالعه بیشتر:زایمان در آب گرم

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

فرق بین سزارین و زایمان طبیعی چیست؟ | پزشکت

زایمان سزارین و مزایای آن چیست؟

در صورت وجود خطرات بیشتر از مزایای مربوط به زایمان طبیعی، پزشکان زایمان سزارین را پیشنهاد می کنند. زایمان به روش سزارین یک عمل جراحی است که در آن شکافی از طریق شکم و رحم مادر ایجاد می شود. وقتی زایمان واژینال برای زنان با بروز عوارض و خطراتی همراه باشد، پزشک باید از این روش سزارین استفاده کند.

مانند زایمان از طریق واژن، زایمان سزارین نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. مزایای زایمان سزارین برای مادر شامل موارد زیر می باشد:

کاهش مدت زمان عمل. در سال های اخیر، انجام روش های سزارین ساده تر شده است. نتایج آن خونریزی کم، مدت زمان عمل کوتاه تر و رضایت بیشتر بیمار است.

کاهش خطر بی اختیاری. در جراحی سزارین احتمال کشیدگی یا پارگی واژن وجود ندارد، بنابراین خطر افتادگی لگن، بی اختیاری مقعدی و ادراری کمتر است.

کاهش خطر انتقال عفونت. در چند مطالعه مشخص شده است که خطر انتقال ویروس هپاتیت B یا سایر عفونت ها به نوزاد با روش سزارین وجود ندارد. این خطر در مورد زایمان های واژینال زیاد است.

مزایای زایمان سزارین برای کودک شامل موارد زیر می باشد:

احتمال کاهش تروما و آسیب دیدگی. از آنجا که کودک مجبور نیست از طریق روش زایمان از طریق کانال تولد عبور کند، استرس و ضربه ای به کودک وارد نمی شود. کودک به طور مستقیم و ایمن از رحم مادر خارج می شود.

از طریق زایمان سزارین احتمال خطرات صدمه به کودک کمتر یا تقریباً وجود ندارد.

زایمان ایمن با شرایط غیر عادی. بعضی اوقات، کودک در رحم مادر در موقعیت های غیر طبیعی خاصی مستقر می شود. یا مادر ممکن است شرایطی مانند جفت سرراهی (جفتی که دهانه رحم را پوشانده است) داشته باشد. در چنین شرایطی، زایمان واژینال می تواند خطرناک باشد. اما با سزارین احتمال بروز خطر کاهش می یابد.

برای آشنایی با علل تاخیر در زایمان مقاله بارداری عقب افتاده را مطالعه نمایید.

فرق بین سزارین و زایمان طبیعی چیست؟ | پزشکت

مشکلات احتمالی زایمان سزارین چیست؟

مشکلات احتمالی زایمان سزارین برای مادر شامل موارد زیر می باشد:

عوارض مربوط به بیهوشی. بیهوشی قبل از سزارین خطرناک نیست. وضعیت بیمار ممکن است پس از تجویز بیهوشی منجر به بروز عوارض شود.

عفونت های مربوط به جراحی. همانند سایر جراحی ها، جراحی سزارین می تواند منجر به خطرات محل جراحی مانند آندومتریت و عفونت زخم شود.

سایر خطرات طولانی مدت. این احتمال وجود دارد که زایمان واژینال در بارداری بعدی امکان پذیر نباشد و شما مجبور به انتخاب سزارین شوید.

مشکلات احتمالی زایمان سزارین برای کودک شامل مشکلات تنفسی است. در زایمان سزارین، خطر تاکی پنه نوزاد گذرا (TTN) وجود دارد که تشکیل مایع در ریه های کودک است و تنفس نوزاد را دشوار می کند.

در حالت ایده آل، شما باید درباره بارداری خود با پزشک مشورت کنید و جوانب مثبت و منفی هر یک از روش ها را بسنجید. اگر بارداری شما به طور طبیعی پیش می رود و پزشکان خطری در شما نبینند، زایمان واژینال توصیه می شود. در غیر این صورت، پزشک سزارین را پیشنهاد می کند. در حالی که سزارین بی خطر است، اما برخی از مادران باردار ترجیح می دهند زایمان طبیعی داشته باشند.

مطالعه بیشتر: زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال

چگونه شانس خود را برای زایمان طبیعی بهبود ببخشم؟

برنامه ریزی و حفظ یک سبک زندگی سالم دقیقاً از زمان بارداری می تواند به شما کمک کند از زایمان سزارین پیشگیری کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید رعایت کنید:

  • می توانید کتاب های مربوط به زایمان را مطالعه کنید و در کلاس های مشاوره زایمان شرکت کنید. این کار به شما کمک می کند تا با ترس قبل از زایمان کنار بیایید.
  • سعی کنید غذاهای مفید میل کنید و همچنین ورزش را فراموش نکنید. فعال بودن در دوران بارداری بدن شما را برای زایمان طبیعی آماده می کند.
  • حتی اگر همه کارها طبق برنامه پیش نرود و اگر دکتر بگوید سزارین برای شما بی خطر است، سعی کنید صبور و آرام باشید. زیرا سلامتی و ایمنی کودک شما و خودتان در اولویت است.

آیا می توانم نحوه زایمان را انتخاب کنم؟

زنان در دوران بارداری می توانند نحوه زایمان خود را انتخاب کنند، اما به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است مایل باشید زایمان طبیعی داشته باشید، اما به دلیل موقعیت کودک یا سایر عوامل، پزشکان ممکن است سزارین را پیشنهاد دهند. در چنین مواردی، بهتر است با تصمیم پزشک کنار بیایید. از طرف دیگر، اگر بخاطر ترس از درد یا بی اختیاری می خواهید سزارین شوید و دکتر می گوید خطرات سزارین در شما وجود ندارد، می توانید سزارین را انجام دهید. مراقب باشید که هر روشی را که انتخاب کنید، هدف باید سلامت و ایمنی مادر و کودک باشد.

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

فرق بین سزارین و زایمان طبیعی چیست؟ | پزشکت

آیا زایمان طبیعی بعد از جراحی سزارین امکان پذیر است؟

زایمان واژینال پس از سزارین (VBAC) امکان پذیر است. طبق یک مطالعه، 75٪ این موارد موفق هستند. با این حال، ضروری است که شما در این باره با پزشک خود صحبت کنید و سپس بر اساس شرایط سلامتی خود تصمیم بگیرید.

انجام چند تولد سزارین مجاز است؟

سزارین های متوالی می توانند خطر جفت زائد را افزایش دهند، این بدان معنی است که جفت به طور غیر طبیعی رشد می کند. این خطر با هر بخش برش افزایش می یابد، اگرچه برای سه مورد اول 0.5٪ یا کمتر است. اما بعد از چهار سزارین، خطر به 2٪ افزایش می یابد و با شش سزارین، احتمال جفت زائد به 6٪ افزایش می یابد. با افزایش خطرات، نظارت و مدیریت کار توسط یک متخصص زنان و زایمان با تجربه ضروری می شود.

سعی کنید همیشه آرامش خود را حفظ و جزئیات را دوباره مرور کرده و با پزشک خود در مورد هر گونه نگرانی و مشکلاتی که دارید، مشورت کنید. هرچه آرامش بیشتری داشته باشید، بارداری و زایمان برای شما آسان تر خواهد بود. سلامتی خود را حفظ کنید و یک سبک زندگی سالم داشته باشید تا از بروز هرگونه عارضه در هنگام زایمان پیشگیری شود. همین که کودکتان را در آغوش بگیرید، تمام ترس و تردیدتان از بین می رود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز