لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مزیت تماس پوست به پوست با نوزادان

مزیت تماس پوست به پوست با نوزادان | پزشکت

فهرست مطالب

تماس پوست به پوست با نوزادان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

به طور کلی، تماس پوست با پوست با نوزادان، به معنای قرار دادن شکم نوزاد بر روی شکم مادر است، با شرط اینکه هر دو آنها لخت و بدون لباس باشند.

اولین تماس پوست به پوست نوزادان با مادران آنها، تماس بعد از تولد و یا همان زایمان است. انجام این کار می تواند پیوند والدین و نوزاد را تقویت کند. حتی باعث می شود کودک احساس گرما و امنیت کند.

متخصصان و کارشناسان، تماس مکرر و طولانی مدت پوست با پوست را هم برای کمک به مادر و هم کودک تشویق می کنند. به عنوان یک مادر، اگر به زودی قرار است نوزاد شما به دنیا بیاید و یا قصد باردار شدن دارید بهتر است در مورد مزیت های پوست به پوست در نوزادان و مادران اطلاعات بیشتری را کسب کنید. تا بتوانید برای برخوردار شدن از آن، برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

بر همین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله، مزیت های مهم و اصلی تماس پوست به پوست نوزاد و والدین را مورد بررسی قرار دهیم.

در تماس پوست با پوست چه اتفاقی میفتد؟

مزیت تماس پوست به پوست با نوزادان | پزشکت

حدود 15 تا 45 دقیقه پس از زایمان، سطح اکسی توسین مادر افزایش می یابد. این وضعیت احساسات مثبت مادر را تحریک می کنند. متخصصان به مادران توصیه می کنند: از این فرصت برای برقراری تماس پوست با پوست کودک خود استفاده کنند.

در این مدت، مادر می تواند به آرامی کودک خودش را لمس و حتی بو کند. با انجام این کار، هم مادر و هم نوزاد، هر دو آنها آرام می شوند. حتی باعث افزایش بیشتر تولید اکسی توسین می شوند که تولید شیر را تقویت می کند.

از طرف دیگر، نوزاد تازه متولد شده روی سینه مادر، ضربان قلب مادرشان را می شنود. حتی گرمای او را تجربه می کند. این باعث می شود که نوزاد احساس راحتی و آرامش داشته باشد. به همین دلیل دیگر گریه نمی کنند و به خواب می روند. اما وقتی مادر صدا او را صدا می زند، نوزاد با حرکت کوتاه بازوها، شانه ها و سرخود به مادرش واکنش نشان می دهد. علاوه بر آن، در حین تماس پوست با پوست بین نوزاد و مادر، نوزادان ناحیه پستان که برای یادگیری دلبستگی و شروع شیردهی ضروری است، را کشف می کنند.

مزایای تماس پوست با پوست چیست؟

مزیت تماس پوست به پوست با نوزادان | پزشکت

تماس فوری پوست با پوست در بین نوزاد و مادر، چه بعد از زایمان طبیعی و چه سزارین می تواند فواید زیادی برای مادر و نوزاد آنها به همراه داشته باشد. برخی از مزیت های اصلی تماس پوست به پوست برای نوزادان، عبارتند از:

گریه کمتر

تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که بلافاصله پس از تولد با مادر خود تماس پوستی برقرار می سازند، کمتر گریه و بی قراری می کنند. لمس و گرمای مادر به کودک اطمینان خاطر می بخشد. حتی باعث آرامش و احساس امنیت در نوزاد می شود.

شروع به موقع شیرخوردن نوزادان

در هنگام تماس پوست با پوست، نوزادان به دنبال سینه های مادر خود هستند. آنها را جستجو می کنند و با بوییدن و لیس زدن در اطراف ناحیه سینه مادر، آن منطقه را شناسایی می کنند. این به کودک کمک می کند تا نوک پستان و شیرخوردن را شناسایی کنند. متخصصان و کارشناسان معتقدند كودكی كه پس از تولد به پستان مادر خود متصل می شود، شیرخوردن را زودتر یاد می گیرد.

تنظیم دمای بهتر

 نوزادان مانند بزرگسالان نمی توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند. زیرا بدن نوزادان، می تواند تا چهار برابر سریع تر از بزرگسالان گرما را از دست بدهد. حتی تا ده درصد از اکسیژن بیشتری استفاده کند. بر همین اساس، متخصصان توصیه می کنند برای پیشگیری از فشار اضافی بر روی سیستم قلبی و عروقی نوزادان، تماس پوست به پوست بلافاصله پس از تولد نوزاد صورت بگیرد. تحقیقات نشان می دهد تماس پوست با پوست به مدت یک ساعت، می تواند به اندازه استفاده از گرم کننده تابشی موثر باشد.

انتقال باکتری های مفید

بعد از عبور نوزاد از کانال زایمان، تماس پوست با پوست، راهی برای انتقال باکتری های مفید از پوست مادر به کودک است. انتقال باکتری های مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شود. حمایت و پشتیبانی و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان، برای مبارزه با عفونت ها کاملا ضروری است.

علاوه بر این، تماس پوست به پوست می تواند به ثبات سطح گلوکز کودک، بهبود عملکردهای قلبی تنفسی و حمایت از رشد سالم کودک در طولانی مدت کمک کند.

تماس پوست با پوست در نوزادان بستری شده در بخش های مراقبت های ویژه به عنوان “مراقبت کانگورو” نامیده می شود. مراقبت کانگورو می تواند مزیت های زیر را داشته باشد:

  • بهبود اکسیژن اشباع
  • رشد و تکامل و پیشرفت کودک
  • کاهش استرس (کاهش سطح کورتیزول)
  • کاهش مدت زمان بستری شدن نوزاد در بیمارستان

مزیت تماس پوست با پوست در مادران

مزیت تماس پوست به پوست با نوزادان | پزشکت

علاوه بر مزایای تماس پوست با پوست در نوزادان، این تماس می تواند مزیت های برای مادران داشته باشد، از جمله:

تامین شیر کافی: تماس پوست با پوست باعث آزاد شدن اکسی توسین و پرولاکتین در بدن مادر می شود. این هورمون ها تولید و تأمین شیر مادر را تسهیل می کنند.

کاهش اضطراب و استرس: بدن مادر در هنگام تماس پوست با پوست، چندین هورمون مانند اکسی توسین، پرولاکتین و اندورفین آزاد می کند. این هورمون ها موجی از شادی را در احساسات مادر ایجاد می کنند. به نوبه خود می تواند منجر به تقویت پیوند مادر و کودک شود. همچنین، ترشح این هومورن ها می تواند اضطراب و استرس در مادر را کاهش می دهند. حتی باعث احساس دوست داشتن در آنها می شود. همه این تأثیرات برای کاهش خطر افسردگی پس از زایمان، که مادران زیادی آن را تجربه می کنند، ضروری است.

برقراری ارتباط بهتر: مادران در حین تماس پوست به پوست با نوزادان خود علائم گرسنگی و سیری آنها را بهتر می فهمند. آنها همچنین یاد می گیرند که علائم ناراحتی کودک خود را زودتر تشخیص دهند. این وضعیت باعث می شود مادران اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند تا به غرایز کودک خود اعتماد کنند.

تحقیقات نیز نشان می دهد مادرانی که بلافاصله پس از زایمان با کودک خود تماس پوستی دارند، خونریزی پس از زایمان را کاهش داده و خطر کمتری در ابتلا به افسردگی پس از زایمان دارند. هنگام برقراری تماس پوست نوزاد تازه متولد شده با پوست، سطح اکسی توسین افزایش می یابد. به نوبه خود فشار خون و استرس را کاهش می دهد. حتی بهبود پس از زایمان را تسهیل می کند.

آیا پدران نیز به تماس پوست با پوست نیاز دارند؟

بررسی ها نشان می دهد که درست مانند مادران، پدران نیز باید مرتباً با کودک خود تماس پوست به پوست داشته باشند. این تماس به تنظیم دمای بدن و ضربان قلب کودک کمک می کند. علاوه بر این، این امر باعث برانگیختن غرایز پدرانه شده و در این شرایط پدر نسبت به کودک احساس اعتماد به نفس، مسئولیت و محافظت بیشتری پیدا می کند.

وقتی پدری کودک را در تماس پوست به پوست نگه می دارد، پیوند پدر و کودک تقویت می شود. این پیوند برای افزایش اعتماد به نفس نوزاد و ایجاد احساس امنیت در او لازم و ضروری است. علاوه بر آن، این پیوند به پدر کمک می کند در زمان استراحت مادر، بتواند از نوزاد خود نگهداری کند. در هنگام سزارین، پدران معمولاً اولین کسانی هستند که با کودک تماس پوست به پوست برقرار می کنند.

چه مدت باید تماس پوست با پوست را ادامه می دهیم؟

مزیت تماس پوست به پوست با نوزادان | پزشکت

تماس پوست با پوست در کودک محدودیت زمانی مشخصی ندارد. به گفته متخصصان، تماس مکرر پوست به پوست در چند ماه اول پس از تولد می تواند به آرامش کودک کمک کند. بهتر است در هر جلسه شیردهی با نوزاد خود تماس پوست با پوست داشته باشید.

نوزادان ممکن است با بزرگتر شدن واکنش های متفاوتی از خودشان بروز دهند. اگر مشاهده کردید که کودک شما در تماس پوست به پوست بی قرار است یا سعی در دور شدن از شما را دارد، بهتر است او را مجبور به برقراری تماس نکنید. شما می توانید انواع دیگری از اتصال، مانند آغوش گرفتن و بازی با کودک خود را ادامه دهید.

از همه مهمتر، تماس پوست با پوست فقط مربوط به ساعت ها و روزهای بلافاصله پس از زایمان نیست. پس از رفتن به خانه و تا زمانی که هم خودتان و هم کودک از آن لذت می برید، این تمرین را ادامه دهید. بسیاری از والدین دریافتند که برقراری تماس پوست به پوست در یک اتاق ساکت و کم نور همراه با کودک خود روی قفسه سینه حداقل 20 دقیقه می تواند باعث شیردهی، آرامش، استحکام پیوند نوزاد و مادر شود.

سخن آخر

هنگام برنامه ریزی برای تولد نوزاد خود، یکی از مهمترین مواردی که باید آن را به خاطر بسپارید ارزش باورنکردنی تماس پوست با پوست پس از تولد است. تماس پوست با پوست پس از تولد، وضعیتی است که در آن نوزاد تازه متولد شده بلافاصله پس از زایمان به آرامی روی سینه مادر قرار می گیرد.

این وضعیت توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و آکادمی اطفال آمریکا توصیه می شود. به طور کلی، در حین تماس پوست به پوست، پزشک، ماما یا پرستار شما کودک کوچک شما را خشک می کنند. نوزاد را لای کلاه و پتو گرم می پیچاند و سپس به شما کمک می کند تا کودک را روی سینه لخت خود قرار دهید. اولین تماس قبل از انجام هر گونه آزمایش قبل از تولد، انجام می شود. مگر اینکه ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما دلیلی داشته باشد که بخواهد فوراً معاینات خاصی را انجام دهد.

تماس پوست با کودک، یک عمل بسیار مهم بعد از تولد نوزاد است که چندین مزیت اساسی دارد. مادر و پدر هر دو باید به طور مکرر، به خصوص در ماه های اولیه با کودک خود تماس پوست به پوست داشته باشند. نگه داشتن کودک در کنار بدن خود نه تنها باعث آرامش کودک می شود. بلکه به او این امکان را می دهد تا در طولانی مدت از مزایای سلامتی بیشماری بهره مند شود.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/skin-to-skin-contact-babies-mother-benefits_00711000/

https://www.medela.us/breastfeeding/articles/why-skin-to-skin-contact-after-birth-matters

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز