لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تاکی پنه گذرا در نوزاد تازه متولد شده

تاکی پنه گذرا در نوزاد تازه متولد شده | پزشکت

فهرست مطالب

تاکی پنه گذرا در نوزاد تازه متولد شده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از نوزادان به دلیل ابتلا به یک بیماری ریوی به نام تاکی پنه گذرا در نوزادان (TTN) در چند ساعت اول زندگی تنفس بسیار سریع یا سختی دارند. “گذرا” به این معنی است که این اختلال مدت زیادی دوام نمی آورد. این اختلال معمولاً در کمتر از 24 ساعت برطرف می شود. همچنین کلمه “Tachypnea” (tak-ip-NEE-uh) به معنی تنفس سریع است.

نوزادان مبتلا به تاکی پنه گذرا در بیمارستان تحت مراقبت دقیق قرار می گیرند. برخی از آن ها ممکن است برای چند روز به اکسیژن درمانی نیاز داشته باشند. اکثر نوزادان مبتلا به این اختلال، بهبودی کامل را تجربه می کنند. TTN معمولاً هیچ اثر ماندگاری بر رشد یا نمو کودک ندارد.

تاکی پنه گذرا در نوزاد چیست؟

مایع آمنیوتیک موجود در کیسه آمنیوتیک برای نوزاد در حال رشد بسیار مهم است. این مایع نوزاد متولد نشده شما را در رحم احاطه کرده و به عنوان یک بالش برای محافظت از نوزاد در برابر آسیب عمل می کند. همچنین این مایع، دما را ثابت نگه می دارد و برای رشد استخوان ها و داشتن ریه های سالم در نوزاد مورد نیاز است. در رحم، ریه های کودک پر از مایع است. این یک امر طبیعی و سالم است.

در حین زایمان، بدن نوزاد شما مواد شیمیایی خاصی ترشح می کند تا به ریه ها کمک کند مایع موجود در این بافت را خارج کنند. فشار کانال زایمان بر قفسه سینه نوزاد شما نیز مایع را از ریه های او خارج می کند. پس از تولد، سرفه نوزاد و همچنین پر شدن هوا در ریه ها، باید به طور طبیعی مایع آمنیوتیک باقی مانده را دفع کند.

با این حال، گاهی اوقات مایع ریه های نوزاد، آنطور که باید و به سرعت از ریه ها خارج نمی شود. این مایع اضافی در ریه ها می تواند عملکرد صحیح ریه های نوزاد را با مشکل مواجه کند. این وضعیت به عنوان تاکیپنه گذرا نوزادان (TTN) شناخته می شود.

این حالت معمولاً باعث بروز تنفس سریع (تاکی پنه) در نوزاد تازه متولد شده می شود. در حالی که علائم این اختلال ممکن است ناراحت کننده باشد، اما معمولاً خطرناک، جدی و یا کشنده نیستند. این علائم معمولاً طی یک تا سه روز پس از تولد ناپدید می شوند.

برخی از نام های دیگر تاکی پنه گذرا در نوزادان عبارت اند از:

  • مرطوب شدن ریه در نوزادان
  • باقی ماندن مایع رحمی در ریه جنین

چه نوزادانی دچار تاکی پنه گذرا می شوند؟

بروز تاکی پنه گذرا نوزادان در موارد زیر شایع تر است:

  • نوزادان نارس. زیرا ریه های آنها به طور کامل رشد نکرده است.
  • نوزادانی که از طریق زایمان سریع واژینال یا سزارین متولد می شوند. آن ها تغییرات هورمونی معمول زایمان را انجام نمی دهند، بنابراین وقت کافی برای جذب مایعات اضافی بدن ندارند.

همچنین نوزادانی که مادران آنها مبتلا به آسم یا دیابت است، در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

علائم اختلال تاکی پنه گذرا در نوزادان کدامند؟

تاکی پنه گذرا در نوزاد تازه متولد شده | پزشکت

علائم تاکی پنه گذرا در هر نوزاد معمولا متفاوت است. علائم رایج این بیماری عبارت اند از:

  • تنفس سریع، یعنی بیش از 60 تنفس در دقیقه
  • تنفس سخت، از جمله غر زدن و ناله غیرعادی
  • تغییر رنگ عادی پوست به رنگ مایل به آبی (سیانوز)
  • قفسه سینه با هر نفس به شدت منقبض می شود.

علت بروز اختلال تاکی پنه گذرا در نوزادان چیست؟

علت دقیق بروز تاکی پنه گذرا در نوزادان همیشه مشخص نیست. این اختلال ممکن است ناشی از ناتوانی ریه های نوزاد در دفع یا جذب مایع آمنیوتیک در حین زایمان و پس از آن باشد.

نوزادانی که به روش زایمان سزارین متولد می شوند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. سزارین اجازه نمی دهد مایع از ریه های نوزاد خارج شود. تخلیه مایع از ریه های نوزادان معمولاً در کانال زایمان و در هنگام زایمان طبیعی رخ می دهد.

عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد تاکی پنه گذرا در نوزادان نقش داشته باشند، عبارت اند از:

  • زایمان سریع واژینال
  • ابتلا مادر باردار به دیابت

نوزادان پسر و نوزادان دارای وزن بیشتر از حد نرمال در هنگام تولد نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

قبل از تولد، جنین در حال رشد، از ریه ها برای تنفس استفاده نمی کند. تمام اکسیژن مورد نیاز جنین از رگ های خونی جفت تامین می شود. در این مدت، ریه های نوزاد پر از مایع است. اما نوزاد به ریه هایش پس از تولد، جهت انجام تنفس نیاز خواهد داشت.

با نزدیک شدن به زمان تولد نوزاد، ریه ها شروع به جذب مایع موجود در فضای ریه می کنند. هنگام عبور نوزاد از مجرای زایمان، ممکن است مقداری مایع نیز خارج شود. پس از زایمان، هنگامی که نوزاد برای اولین بار نفس می کشد، ریه ها پر از هوا شده و مایعات بیشتری به بیرون رانده می شود.

برای دفع مایع باقی مانده، نوزاد به طور معمول سرفه می کند یا این مایع به آرامی از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی جذب می شود.

نوزادان مبتلا به TTN مایع اضافی در ریه های خود دارند. همچنین ممکن است این مایع بسیار کند از ریه های نوزادان مبتلا به این اختلال خارج شود. بنابراین آن ها باید سریعتر و سخت تر نفس بکشند تا اکسیژن کافی به ریه ها برسد. در واقع برای تامین اکسیژن مورد نیاز به تلاش بیشتری نیاز دارند.

تاکی پنه گذرا نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟

تاکی پنه گذرا در نوزاد تازه متولد شده | پزشکت

علائم تاکی پنه گذرا می تواند با سایر شرایط پزشکی مرتبط با نوزادان همراه باشد. این ممکن است تشخیص این بیماری را برای پزشک شما دشوار کند. بنابراین باید به صورت افتراقی این اختلال را تشخیص داد. پزشک شما بارداری، زایمان و علائم شما را برای تشخیص دقیق بررسی می کند. پزشک شما نوزاد تان را نیز معاینه می کند.

همچنین ممکن است برای تایید تشخیص نیاز به انجام آزمایش باشد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • آزمایش گازهای موجود در خون برای بررسی سطح اکسیژن خون و دی اکسید کربن نوزاد شما.
  • تصویربرداری اشعه ایکس قفسه سینه برای بررسی ریه ها جهت تشخیص علل ناراحتی و مشکلات تنفسی.
  • شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون برای بررسی اینکه آیا نوزاد شما دارای عفونت است یا خیر(عفونت هایی مانند ذات الریه).
  • نظارت برپالس اکسی متری، که در آن سنسور اکسیژن به پای کودک شما متصل می شود. این کار به پزشک اجازه می دهد سطح اکسیژن نوزاد را کنترل کند.

اگر علل دیگری برای علائم نوزاد شما وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است ابتلا نوزاد به تاکی پنه گذرا را تشخیص دهد.

تاکی پنه گذرا نوزادان چگونه درمان می شود؟

تاکی پنه گذرا در نوزاد تازه متولد شده | پزشکت

اگر نوزاد شما علائم تاکی پنه گذرا را داشته باشد، به او اکسیژن اضافی (در صورت نیاز) داده می شود تا سطح اکسیژن خون ثابت بماند. این اکسیژن معمولاً از طریق لوله ای که در اطراف سر نوزاد و بینی او قرار دارد (از طریق لوله بینی) به خون نوزاد وارد می شود.

اکثر نوزادان طی 12 تا 24 ساعت به درمان پاسخ می دهند. در این دوره، میزان اکسیژن مکمل مورد نیاز کودک شما باید کاهش یابد.

نوزادان دارای مشکل تنفسی ممکن است به درستی غذا نخورند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است مایعات و مواد مغذی را به نوزاد شما از طریق وریدی (از طریق تزریق) یا از طریق لوله ای که از طریق بینی او وارد معده اش می شود، به کودک تان بدهد.

از آنجا که تشخیص تاکی پنه گذرا از سایر عفونت ها دشوار است، پزشک ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک نیز تجویز کند. اگر نتایج آزمایش نشان دهد عفونت وجود ندارد، مصرف این آنتی بیوتیک ها متوقف خواهد شد.

در موارد نادر، معمولاً وقتی بیماری های دیگری غیر از TTN وجود دارد، مشکلات تنفسی ممکن است استفاده از دستگاه تنفس برای نوزاد تان را ضروری کند. ونتیلاتور دستگاهی است که می تواند به کودک شما کمک کند تا زمانی که قادر به تنفس طبیعی نیست، نفس بکشد.

علائم تاکی پنه گذرا معمولاً طی یک تا سه روز پس از تولد برطرف می شود. در برخی موارد، علائم ممکن است تا یک هفته ادامه یابد. هنگامی که علائم برطرف می شوند، نوزادان معمولاً هیچ مشکلی در سلامتی خود نداشته و یا نیاز به مراقبت ویژه ندارند.

چگونه می توان از بروز تاکی پنه گذرا نوزادان پیشگیری کرد؟

هیچ راهی برای پیشگیری قطعی از بروز تاکی پنه گذرا در نوزادان وجود ندارد. با این حال، شما می توانید شانس خود را برای به دنیا آوردن یک نوزاد سالم با انجام موارد زیر افزایش دهید:

  • ترک سیگار
  • مراجعه منظم به پزشک برای انجام معاینه قبل از زایمان
  • عدم مصرف الکل یا داروهایی که توسط پزشک تجویز نشده اند.
  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری، که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد.

راهنمای تنفس نوزادان مبتلا به تاکی پنه

برخی از نوزادان مبتلا به TTN به اکسیژن اضافی نیاز دارند. آن ها این اکسیژن اضافی را از طریق یک لوله کوچک زیر بینی به نام کانولای بینی دریافت می کنند.

نوزادی که اکسیژن اضافی دریافت کرده اما هنوز برای تنفس تلاش می کند، ممکن است به فشار مداوم مثبت راه هوایی (CPAP) احتیاج داشته باشد تا از توقف عملکرد ریه ها جلوگیری شود. با استفاده از CPAP، یک دستگاه جریان مداوم هوای تحت فشار یا اکسیژن را از طریق لوله یا ماسک بینی به بیمار ارائه می دهند. این روش به باز نگه داشتن ریه ها در طول تنفس کمک می کند.

تغذیه نوزاد مبتلا به تاکی پنه چگونه است؟

تاکی پنه گذرا در نوزاد تازه متولد شده | پزشکت

این اختلال زمانی می تواند برای تغذیه نوزاد شکل ساز باشد که نوزاد آنقدر سریع نفس بکشد که نتواند همزمان با مکیدن، بلعیدن و نفس کشیدن را انجام دهد. اگر چنین است، تزریق مایعات داخل وریدی (IV) می تواند نوزاد را هیدراته نگه دارد. همچنین این روش از افت شدید قند خون جلوگیری می کند.

اگر نوزاد شما TTN دارد و می خواهید به او شیر بدهید، با پزشک یا پرستار خود در مورد پمپاژ و ذخیره شیر مادر تا زمان آماده شدن نوزاد برای تغذیه صحبت کنید. گاهی اوقات نوزادان می توانند شیر مادر یا شیر خشک را از طریق موارد زیر دریافت کنند:

  • لوله نازوگاستریک (NG): لوله کوچکی که در بینی نوزاد قرار می گیرد و غذا را مستقیماً به معده منتقل می کند.
  • لوله اوروگاستریک (OG): لوله کوچکی که در دهان نوزاد قرار می گیرد و غذا را مستقیماً به معده او می رساند.

علائم تاکی پنه گذرا معمولاً در عرض 24-72 ساعت بهبود می یابد. وقتی تنفس طبیعی است و حداقل 24 ساعت است که نوزاد خوب تغذیه می کند، او می تواند به خانه برود.

نوزادان مبتلا به TTN معمولاً به طور کامل بهبود می یابند. اگر کودک شما دچار هر کدام از علائم زیر شد، فورا با پزشک تماس بگیرید:

  • مشکل در تنفس
  • نفس کشیدن سریع
  • وجود مشکل در تغذیه
  • تغییر رنگ پوست به رنگ مایل به آبی

منابع:

https://www.healthline.com/health/transient-tachypnea-newborn

https://kidshealth.org/en/parents/ttn.html

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز