لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چیست؟

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چیست؟ 1 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال، محبوب ترین روش تسکین درد در هنگام زایمان است. زنان بیش از هر روش دیگری برای تسکین درد، اپیدورال را انتخاب می کنند. بیش از 50٪ زنان در بیمارستان ها از بیهوشی اپیدورال استفاده می کنند.

در حالی که خود را برای “روز زایمان” آماده می کنید، سعی کنید تا آنجا که امکان دارد در مورد گزینه های کاهش درد اطلاعات لازم را کسب کنید تا در مراحل زایمان، آمادگی بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشید. شناخت انواع اپیدورال، نحوه تجویز آنها و فواید و خطرات آنها در تصمیم گیری در طول دوره زایمان موثر است.

بیهوشی اپیدورال چیست؟

بیهوشی اپیدورال، بی حسی منطقه ای است که اعصاب درد را در یک منطقه خاص از بدن مسدود می کند. هدف از اپیدورال، تسکین درد به جای بیهوشی است که منجر به کاهش احساس می شود. اپیدورال، تکانه های عصبی را از قسمت های پایین نخاع مسدود می کند و منجر به کاهش احساس در نیمه تحتانی بدن می شود.

داروهای اپیدورال مانند بوپیواکائین، کلروپروکائین یا لیدوکائین در یک دسته از داروها به نام بی حسی موضعی قرار می گیرند. این داروها اغلب به منظور کاهش دوز مورد نیاز بی حسی موضعی، در ترکیب با مواد افیونی یا مخدر مانند فنتانیل و سوفنتانیل تجویز و باعث کاهش درد با حداقل اثرات می شود. این داروها احتمال دارد همراه با اپی نفرین، فنتانیل، مرفین یا کلونیدین برای طولانی شدن اثر اپیدورال یا تثبیت فشار خون مادر استفاده شوند.

مطالعه بیشتر: درد زایمان و راه های کاهش آن

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چیست؟ 4 | پزشکت

اپیدورال چگونه انجام می شود؟

مایعات داخل وریدی (IV) قبل از شروع زایمان طبیعی و قبل از روش قرارگیری اپیدورال شروع می شود. ممکن است 1-2 لیتر مایعات IV در طول زایمان دریافت کنید. یک متخصص بیهوشی، یک متخصص زنان و زایمان، بیهوشی اپیدورال را انجام می دهند.

از شما خواسته می شود پشت خود را قوس دهید و در حالت خوابیده به پهلوی چپ یا ایستاده بی حرکت بمانید. این موقعیت برای پیشگیری از مشکلات و افزایش اثر اپیدورال، حیاتی است.

از محلول ضد عفونی کننده برای پاک کردن ناحیه کمر استفاده می شود تا احتمال عفونت به حداقل برسد. به ناحیه کوچکی از پشت بی حسی موضعی تزریق می شود. سپس یک سوزن به قسمت بی حس شده اطراف نخاع در قسمت کمر وارد می شود.

پس از آن، یک لوله یا کاتتر کوچک از طریق سوزن به فضای اپیدورال وصل می شود. بعد سوزن با دقت برداشته می شود و کاتتر در محل خود باقی می ماند تا دارو را از طریق تزریق دوره ای یا مداوم فراهم کند. کاتتر به پشت چسب زده خواهد شد تا از لیز خوردن آن پیشگیری شود.

سلامت بانوان

به طور معمول اپیدورال وقتی که دهانه رحم تا 4/5 سانتی متر گشاد شود و در حال زایمان واقعی باشید، صورت می گیرد.

اپیدورال بی حسی را از دکمه شکم تا قسمت بالایی پاها ایجاد می کند و این امکان را می دهد که در تمام مدت زایمان بیدار و هوشیار باشید و همچنین احساس فشار کنید. توانایی احساس فشاردر حین زایمان، فرد را قادر می سازد وقتی زمان تولد کودک فرا می رسد فشار ایجاد کند. تقریباً 15 دقیقه طول می کشد تا داروی ضد درد اثر کند.

مطالعه بیشتر:زایمان در آب گرم

انواع مختلف اپیدورال کدامند؟

امروزه از دو اپیدورال اساسی استفاده می شود. در دوزها و ترکیبات دارو در بیمارستان ها و متخصصان بیهوشی متفاوت خواهد بود. از ارائه دهندگان مراقبت های خود در بیمارستان در مورد اقدامات آنها در این زمینه سوال کنید.

اپیدورال منظم:

بعد از قرار گرفتن کاتتر، ترکیبی از مواد مسکن و بیهوشی یا توسط پمپ یا با تزریق دوره ای در فضای اپیدورال انجام می شود. یک مسکن مانند فنتانیل یا مرفین برای جایگزینی برخی از دوزهای بالاتر بیهوشی مانند بوپیواکائین، کلروپروکائین یا لیدوکائین تجویز می شود.

این به کاهش برخی از عوارض جانبی بیهوشی کمک می کند.

ترکیبی یا نخاعی – اپیدورالی:

بلوک ستون فقرات گاهی اوقات همراه با اپیدورال در حین زایمان، برای تسکین فوری درد استفاده می شود. بلوک ستون فقرات، مانند اپیدورال، شامل تزریق در کمر است. در حالی که باید در رختخواب به پهلو قرار بگیرید، در این وضعیت مقدار کمی دارو به مایع نخاع تزریق خواهد شد تا نیمه پایینی بدن بی حس شود. این روش، تسکین خوبی برای درد است و سریع شروع به کار می کند، اما فقط یک یا دو ساعت طول می کشد و معمولاً فقط یک بار در حین زایمان تجویز، تکرار می شود. اپیدورال پس از بین رفتن بلوک نخاعی، تسکین درد را ادامه می دهد.

مزایای بیهوشی اپیدورال چیست؟

بیهوشی اپیدورال این امکان را می دهد که در صورت طولانی شدن مدت زایمان، استراحت کنید. با کاهش ناراحتی هنگام زایمان، برخی از زنان زایمان بهتر و راحت تری  خواهند داشت.

  • به طور طبیعی، اپیدورال این امکان را می دهد تا هوشیار و در تولد خود یک شرکت کننده فعال باشید.
  • هنگامی که دیگر انواع مکانیسم های کاهش درد موثر نباشند، اپیدورال می تواند در مقابله با خستگی و تحریک پذیری تاثیر زیادی داشته باشد. اپیدورال به شما این امکان را می دهد تا بتوانید استراحت کنید، آرام باشید، تمرکز کنید و امکان قدرت حرکت به جلو را به عنوان یک شرکت کننده فعال در تجربه تولد خود بدهید.
  • استفاده از بیهوشی اپیدورال در هنگام زایمان به طور مداوم تکرار می شود و موفقیت آن به مهارت در استفاده از آن بستگی دارد.

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چیست؟ 3 | پزشکت

خطرات بیهوشی اپیدورال چیست؟

– اپیدورال احتمال دارد باعث کاهش ناگهانی فشار خون شود. به همین دلیل، فشار خون به طور منظم بررسی می شود تا کمک کند جریان خون کافی به کودک برسد. در صورت افت ناگهانی فشار خون، شاید نیاز به درمان با مایعات IV، داروها و اکسیژن داشته باشید.

– احتمال دارد سردرد شدید ناشی از نشت مایع نخاع را تجربه کنید. کمتر از 1٪ زنان این عارضه را تجربه می کنند. در صورت ادامه علائم، روشی به نام “وصله خون” که تزریق خون در فضای اپیدورال است می تواند برای تسکین سردرد انجام شود.

– بعد از قرارگیری اپیدورال، باید نظارت مداوم برای تغییرات ضربان قلب جنین داشته باشید. دراز کشیدن در یک موقعیت می تواند باعث کند شدن یا متوقف شدن زایمان شود.

– احتمال دارد عوارض جانبی مانند لرز، صدای زنگ گوش، کمر درد، درد در محل قرارگیری سوزن، حالت تهوع یا مشکل ادرار را تجربه کنید.

– برای چند ساعت پس از زایمان، شاید نیمه پایین بدن بی حس شود. در موارد نادر، شاید آسیب عصبی در ناحیه ای که کاتتر قرار داده می شود، دائمی باشد.

– اگرچه بررسی ها تا حدودی مبهم است، اما بیشتر آنها نشان می دهد که برخی از نوزادان در شیر خوردن مشکل دارند. بررسی های دیگر حاکی از آن است که کودک احتمال دارد دچار اختلال تنفسی، بدخیمی در جنین و افزایش تنوع ضربان قلب شود، بنابراین اپیدروال ممکن است نیاز به پنس، وکیوم، زایمان های سزارین و اپیزوتومی را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: فرق زایمان طبیعی و سزارین

اپیدورال چه مدت طول می کشد؟

هنگامی که کاتتر در محل قرار گرفت، متخصص بیهوشی می تواند یک پمپ اپیدورال ایجاد کند. پمپ به طور مداوم محلول اپیدورال را به کاتتر منتقل می کند، و تا آنجا که لازم باشد درد را تسکین می دهد.

در صورت لزوم می توان نوع، مقدار و قدرت بی حس کننده را تنظیم کرد. همچنین شاید امکان کنترل پمپ دارو را به فرد بدهند. به این حالت بی دردی کنترل شده توسط بیمار گفته می شود. میزان مسکن هنوز هم تنظیم می شود، بنابراین به طور تصادفی نمی توانید میزان آن را افزایش دهید.

 آیا اپیدورال می تواند زایمان را کند یا منجر به زایمان سزارین شود؟

هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که این امر را ثابت کند. هنگامی که یک زن به سزارین نیاز دارد، عوامل دیگری، از جمله اندازه یا موقعیت کودک یا پیشرفت کند زایمان به دلیل سایر مسائل نیز نقش دارند. با اپیدورال، احتمال دارد احساس انقباض کنید. برخی شواهد نشان می دهد که اپیدورال با آرامش دادن به مادر می تواند مرحله اول زایمان را تسریع کند.

برای آشنایی با علل تاخیر در زایمان مقاله بارداری عقب افتاده را مطالعه نمایید.

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چیست؟ 1 | پزشکت

اپیدورال چگونه می تواند بر کودک تأثیر بگذارد؟

بررسی ها در مورد اثرات اپیدورال بر روی نوزادان تا حدودی مبهم است و بسیاری از عوامل می توانند بر سلامتی نوزاد متأثر شوند. تعیین میزان تأثیر این داروها دشوار است و می تواند براساس دوز، طول زایمان و ویژگی های هر کودک متفاوت باشد.

از آنجا که دوزها و داروها احتمال دارد متفاوت باشد، اطلاعات مشخصی از بررسی ها در حال حاضر در دسترس نیست. یک عارضه جانبی احتمالی اپیدورال در بعضی از نوزادان، مشکل در شیرخوردن است. دیگر اینکه در حین رحم، احتمال دارد کودک نیز بی حال و در موقعیت مناسب برای زایمان دچار مشکل شود.

همچنین مشخص شده که این داروها باعث اختلال تنفسی و کاهش ضربان قلب جنین در نوزادان می شوند. اگرچه احتمال دارد دارو به این نوزادان آسیب نرساند، اما می تواند اثرات نامطلوبی بر نوزاد داشته باشد.

مطالعه بیشتر: زایمان طبیعی

بعد از قرار دادن اپیدورال چه احساسی خواهم داشت؟

اعصاب رحم باید در عرض چند دقیقه پس از دوز اولیه شروع به بی حس شدن کنند. احتمالاً بعد از 10-20 دقیقه کل اثر بی حسی را احساس خواهید کرد. با شروع از بین رفتن دوز بیهوشی، دوزهای بیشتری – معمولاً هر یک تا دو ساعت تجویز می شود.

بسته به نوع اپیدورال و دوز تجویز شده، می توانید در رختخواب خود بمانید و اجازه بلند شدن و حرکت را ندارید.

اگر زایمان بیش از چند ساعت ادامه یابد، احتمالاً به سوند ادراری احتیاج خواهید داشت، زیرا شکم بی حس می شود و ادرار را دشوار می کند. پس از تولد کودک، کاتتر برداشته می شود و معمولاً طی یک یا دو ساعت اثر بیهوشی از بین می رود.

برخی از زنان گزارش می کنند که با از بین رفتن دارو، احساس سوزش ناخوشایندی در اطراف کانال زایمان وجود دارد.

 آیا با اپیدورال قادر به فشار آوردن خواهم بود؟

به دلیل بیهوشی اپیدورال احتمال دارد نتوانید بگویید که دچار انقباض شده اید. اگر نمی توانید انقباضات خود را احساس کنید، کنترل فشار می تواند دشوار باشد. به همین دلیل، شاید کودک برای پایین آمدن از کانال زایمان به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. این کار معمولاً با استفاده از پنس صورت می گیرد.

آیا اپیدورال همیشه جواب می دهد؟

در بیشتر موارد، اپیدورال در تسکین درد هنگام زایمان موثر است. برخی از زنان از احساس درد شکایت دارند یا فکر می کنند این دارو در یک طرف بدن بهتر عمل می کند. از طریق اپیدورال می توانید تا زمانی که به تسکین درد نیاز دارید، آن را دریافت کنید. مقدار دارویی که از طریق اپیدورال دریافت می کنید در صورت لزوم می تواند کم یا زیاد شود.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چیست؟ 2 | پزشکت

آیا خطرات و عوارض جانبی برای اپیدورال وجود دارد؟

اپیدورال بسیار ایمن، و عوارض جدی آن بسیار نادر است. با این حال، مانند تمام داروها و روش های پزشکی، عوارض جانبی بالقوه ای نیز وجود دارد:

کاهش فشار خون. دارو احتمال دارد فشار خون را کاهش دهد، که همزمان می تواند ضربان قلب کودک را نیز کاهش دهد. برای اینکه احتمال این امر کمتر شود، مایعات اضافی از طریق لوله ای در بازو (IV) داده می شود که شاید لازم باشد به پهلو دراز بکشید. گاهی اوقات، پزشک بیهوشی برای حفظ فشار خون دارو می دهد.

درد پشت. قسمت کمر در جایی که سوزن برای رساندن دارو وارد شده است، شاید دردناک باشد. این درد باید بعد از چند روز بهبود یابد. هیچ مدرکی وجود ندارد که اپیدورال می تواند باعث درد دائمی کمر شود.

سردرد. در موارد نادر، سوزن، پوشش نخاع را سوراخ می کند، که در صورت عدم درمان می تواند سردرد ایجاد کند و احتمال دارد چند روز طول بکشد. در صورت بروز این وضعیت، گزینه های درمان را با پزشک بیهوشی خود در میان بگذارید.

خطرات زایمان بدون دارو

چند خطر جدی در رابطه با زایمان های بدون دارو وجود دارد. خطرات معمولاً در صورت وجود بیماری در مادر و يا مشكلي كه مانع از حركت طبيعي نوزاد در كانال تولد مي شود، وجود دارد.

سایر نگرانی های مربوط به زایمان واژینال عبارتند از:

  • بواسیر
  • افزایش درد
  • ضربه روانی
  • مشکلات روده
  • بی اختیاری ادرار
  • اشک در پرینه (ناحیه پشت دیواره واژن)

زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال چیست؟ 1 | پزشکت

آماده سازی برای زایمان بدون دارو

آماده سازی زائو برای خطرات زایمان بدون دارو مهم است. مادران احتمال دارد فکر کنند که یک ماما به خانه خود بیاید یا شاید مراحل زایمان را در بیمارستان انجام دهند.

کلاسهای آموزش زایمان کمک می کند تا برای آنچه انتظار دارید آماده شوید. در صورت بروز هرگونه عارضه، این یک شبکه ایمنی را ایجاد می کند.

روش های عدم دارو که برای کاهش درد زایمان استفاده می شود:

  • طب فشاری
  • ماساژ درمانی
  • تکنیک های تنفس
  • حمام گرم یا استفاده از بسته گرم
  • تغییرات مکرر در موقعیت برای جبران تغییرات در لگن

چه زمانی نمی توان از اپیدورال استفاده کرد؟

اگر یکی از موارد زیر را داشته باشید، اپیدورال احتمال دارد گزینه ای برای تسکین درد هنگام زایمان نباشد:

– تعداد پلاکت کم باشد.

– عفونت خون داشته باشید.

– زمانی که خونریزی یا شوک دارید.

– در قسمت کمر خود عفونت داشته باشید.

– از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید.

– دسترسی به فضای اپیدورال توسط پزشک امکان پذیر نیست.

حرف آخر

به دلیل پیچیدگی زایمان، در مورد آن هیچ روش متناسبی وجود ندارد. به گفته دفتر بهداشت زنان، اینها برخی از عواملی است که پزشکان و ماماها توصیه می کنند:

  • اندازه لگن مادر
  • سطح تحمل درد مادر
  • سطح شدت انقباضات
  • اندازه یا موقعیت کودک
  • سلامت کلی و عاطفی مادر

بهتر است همه گزینه های خود را درک کنید و بدانید چه زمانی به دارو نیاز دارید تا مطمئن شوید کودک بدون عارضه می تواند وارد جهان شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز