لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها به افرادی که بدن آنها میزان ویتامین کمتری را جذب می کند، بسیار مفید هستند. اما آیا می دانستید که نیمی از آمریکایی های 20 ساله و بالاتر از مکمل های غذایی استفاده می کنند؟ در واقع، 80 درصد از زنان 60 ساله و بالاتر نوعی مکمل مصرف می کنند. فراهمی زیستی ویتامین ها یکی از مواردی است که بسیاری از افراد هنگام افزودن ویتامین ها یا مکمل ها به رژیم غذایی خود آن را در نظر نمی گیرند. فراهمی زیستی به این معناست که بدن شما چقدر می‌تواند مواد مغذی را جذب کند، که نقش مهمی در موثر بودن یک مکمل یا ویتامین دارد. اگر مطمئن نیستید که بدن شما بیشترین میزان ویتامین ها را جذب می کند یا نه بهتر است ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

فراهمی زیستی چیست؟

فراهمی زیستی، اصطلاحی علمی برای میزان جذب یا در دسترس بودن یک ماده مغذی در بدن است. به عبارت دیگر، فقط به این دلیل که یک غذا یا مکمل حاوی یک ماده مغذی خاص است، تضمینی نیست که بدن شما واقعاً قادر به جذب و استفاده از آن باشد. برخی از مواد مغذی بیش از سایرین در دسترس زیستی هستند. اگر بدن شما نتواند این ماده را جذب کند، از هیچ یک از مزایای آن بهره مند نخواهد شد.

ویتامین ها چگونه جذب بدن می شوند؟

وقتی چیزی را می‌خورید، در دستگاه گوارش شما حرکت می‌کند. بدن شما مواد مغذی مفیدی را برای استفاده توسط سلول ها جذب نموده و مازاد آن را ذخیره می کند. اما همه چیز آنها قابل استفاده نیست. آن دسته از مواد مغذی که در دسترس زیستی نیستند از بین می روند یا دفع می شوند. این بدان معناست که فقط به این دلیل که یک غذا دارای یک ریزمغذی یا ویتامین خاص در آن است، لزوماً به این معنی نیست که بدن شما از آن استفاده می کند. جذب مهم است و چند چیز می تواند بر جذب ویتامین تاثیر بگذارد.

چه چیزی بر جذب ویتامین تاثیر می گذارد؟

از آنجایی که همه ویتامین ها و مواد معدنی متفاوت هستند، آنچه بر فراهمی زیستی هر کدام تأثیر می گذارد متفاوت است. تانجا بارکو، می‌گوید: نکته مهمی که مردم باید در نظر بگیرند نوع صحیح ویتامین یا ریز مغذی است. مواردی که می توانند بر جذب ویتامین تأثیر بگذارند، عبارتند از:

  • آن چه که هنگام مصرف می خورید و می نوشید.
  • سایر داروها، مانند داروهای رفلاکس اسید یا متفورمین
  • مشکلات گوارشی، مانند بیماری سلیاک، پانکراتیت یا بیماری کرون
  • فرم مکمل (به عنوان مثال، قرص در مقابل مایع در مقابل پودر)
  • نوع (به عنوان مثال، کربنات کلسیم در مقابل سیترات کلسیم)

چگونه روند جذب ویتامین ها را تقویت کنیم؟

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها || پزشکت

بهترین راه برای جذب ویتامین ها هنگام مصرف این است که مناسب ترین روش ها برای به حداکثر رساندن جذب هر نوع از آنها را بدانید. حتی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای تعیین بهترین شکل برای شرایط خود همکاری کنید. برخی از این راهکارها، عبارتند از:

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها کلسیم را با ویتامین D مصرف کنید.

دو نوع رایج کلسیم کربنات و سیترات که برای کمک به پیشگیری از پوکی استخوان مصرف می شود. کربنات کلسیم معمولاً ارزان‌تر است، اما سیترات کلسیم عوارض کمتری دارد و هر دو هنگام مصرف با غذا بهتر جذب بدن می‌شوند. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند.

مکمل کلسیمی را انتخاب کنید که با ویتامین D ترکیب شده باشد، یا کلسیم را در کنار غذاهای غنی از ویتامین D مانند تخم مرغ (با زرده)، قارچ و ماهی چرب مصرف کنید. مکمل های کلسیم به صورت کپسول، قرص، پودر و جویدن در دسترس هستند. آنها در دوزهای کمتر بهتر جذب می شوند، بنابراین از دوزهای 500 میلی گرم یا کمتر استفاده کنید (چند بار در روز مصرف می شود).

مکمل‌های کلسیم می‌توانند با برخی از داروهای رایج، از جمله آنتی‌بیوتیک‌های خاص، داروهای تیروئید و غیره تداخل داشته باشند، بنابراین در صورت مصرف این مکمل حتماً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها، منیزیم را با کربوهیدرات ها ترکیب کنید.

منیزیم برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب بدن شما ضروری است. انواع متداول منیزیم شامل اکسید، سیترات، ال ترئونات، گلیسینات، کلرید و آسپارتات هستند.

نوع منیزیمی که انتخاب می کنید بستگی به این دارد که برای چه چیزی از آن استفاده می کنید – برای مثال، سیترات منیزیم برای گرفتگی عضلات بهترین کار را دارد. و L-threonate ممکن است خواب، اضطراب و میگرن را بهبود بخشد. نوعی که اکثر ارائه دهندگان تجویز می کنند، اکسید منیزیم است. منیزیم در اشکال مختلف از جمله قرص، پودر، و انواع پوستی یا پوستی مانند روغن ها و لوسیون ها موجود است.

ترکیب مکمل‌های منیزیم با ویتامین D، چه از طریق مکمل‌ها، نور خورشید، یا غذاهای غنی از ویتامین D، از جمله پنیر، تخم‌مرغ، یا غلات غنی‌شده، ممکن است به فراهمی زیستی منیزیم کمک کند. ترکیب منیزیم با کربوهیدرات هایی مانند غلات نیز می تواند کمک کننده باشد.

اگر از مکمل های روی نیز استفاده می کنید، بهتر است آنها را همراه با منیزیم مصرف نکنید. منیزیم می تواند با برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای پوکی استخوان و برخی از داروهای تیروئید و قلب تداخل داشته باشد. علاوه بر این، اگر بیماری کلیوی دارید، باید قبل از مصرف مکمل های منیزیم با پزشک خود مشورت کنید.

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها، آهن را یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید.

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها || پزشکت

آهن به انتقال اکسیژن در خون کمک می کند و عمدتاً در محصولات حیوانی یا غذاهای غنی شده با آهن مانند غلات یافت می شود. مکمل‌های آهن به جای افزودن بیشتر غذاهای غنی از آهن به رژیم غذایی‌تان، سریع‌تر به جایگزینی آهن کمک می‌کنند، بنابراین اگر کمبود آهن دارید یا کم‌خونی فقر آهن در شما تشخیص داده شده است، ممکن است ارائه‌دهنده مکمل‌ها را توصیه کند.

فراهمی زیستی آهن تحت تأثیر میزان آهن موجود در بدن شما قرار می گیرد. آهن کم به معنای فراهمی زیستی بیشتر است، در حالی که داشتن سطوح بالاتر آهن از قبل به این معنی است که بدن شما کمتر از مکمل ها جذب می کند. برای بهبود بیشتر جذب، مکمل آهن را با معده خالی، یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید. یک منبع ویتامین C، مانند آب پرتقال، ممکن است به شما کمک کند کمی بیشتر آهن جذب کنید.

آهن به اشکال مختلف از جمله قرص و مایع موجود است. اگر از یک کپسول یا یک قرص طولانی رهش استفاده می کنید، حتما آنها را کامل مصرف کنید، نه له شده یا جویده شده. همچنین از مصرف آهن با چای، قهوه، شیر یا نوشابه خودداری کنید، زیرا جذب آهن را کاهش می دهند. همچنین اعتقاد بر این است که جذب آهن می تواند تحت تأثیر کلسیم قرار گیرد، بنابراین اگر هر دو مکمل را مصرف می کنید، بهتر است آنها را در ساعات مختلف روز مصرف کنید.

برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای بیماری تیروئید، داروهای بیماری پارکینسون و آنتی اسیدها می توانند تحت تاثیر مکمل های آهن قرار گیرند. اگر اینها را مصرف می کنید، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها، فلفل سیاه را با زردچوبه بخورید.

کورکومین ماده اصلی زردچوبه است، ادویه ای که هزاران سال است در فرهنگ های آسیایی و هندی به دلیل خواص درمانی آن استفاده می شود. محبوبیت مکمل‌های زردچوبه افزایش یافته است، اما اندازه‌گیری اثربخشی آن‌ها دشوار است، زیرا کورکومین ناپایدار است، به راحتی به ماده دیگری تبدیل می‌شود. در صورت مصرف خوراکی به خوبی توسط بدن جذب نمی‌شود.

پیپرین، یکی از ترکیبات موجود در فلفل سیاه، می تواند جذب زیستی کورکومین و زردچوبه را بهبود بخشد. می توانید یک مکمل پیپرین همراه با کورکومین مصرف کنید یا از غذاهای دم کرده زردچوبه خود با دوز دلپذیر فلفل سیاه تازه خرد شده لذت ببرید. Jacob Hascalovici، MD، Ph.D، بنیانگذار و مدیر ارشد پزشکی در مراقبت از درد مزمن Clearing می گوید: مکمل های کورکومین یا ادویه زردچوبه نیز باید از وعده های غذایی ترکیبی حاوی چربی مانند آووکادو یا زیتون باشد. این در مورد ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K نیز صادق است.

زردچوبه ممکن است با برخی داروها مانند رقیق کننده های خون و آنتی اسیدها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین B12 را در صبح بخورید.

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها || پزشکت

این ویتامین در ایجاد گلبول های قرمز خون مهم است و به طور طبیعی در غذاهای حیوانی یافت می شود. اگر مکمل B12 را مصرف کنید، بدن شما فقط به اندازه کمبود آن جذب می‌کند و هر چیزی که اضافه می‌کند هنگام ادرار دفع می‌شود. بیشتر مکمل های ویتامین B12 از سیانوکوبالامین، شکل مصنوعی این ویتامین، تشکیل شده اند. این ماده به راحتی توسط بدن جذب می شود و تولید آن ارزان تر است.

B12 یک ویتامین محلول در آب است، بنابراین مصرف آن با آب با معده خالی به جذب B12 کمک می کند. یکی از عوارض جانبی مثبت مکمل های ویتامین B12 برای برخی افراد، افزایش انرژی است، بنابراین مصرف آن در صبح بهترین است.

مصرف B12 با ویتامین C می تواند فراهمی زیستی B12 را کاهش دهد، بنابراین اگر هر دو مکمل را مصرف می کنید، بهتر است آنها را با فاصله چند ساعتی از یکدیگر نگه دارید.

روی را همراه با پروتئین مصرف کنید.

روی یک ماده معدنی ضروری برای بسیاری از عملکردهای بدن، مانند سیستم ایمنی و لخته شدن خون، یک مکمل رایج است. به عنوان یک مکمل، می توانید روی را به صورت قرص، قرص، قرص یا به صورت پودر قابل حل خریداری کنید. سولفات روی معمولاً ارزان‌ترین است، اما شکلی است که به راحتی توسط بدن شما جذب می‌شود و می‌تواند منجر به معده درد شود. جایگزین های خوب شامل سیترات روی یا روی گلیسینات است.

غذا می تواند بر فراهمی زیستی روی تأثیر بگذارد. روی بهتر است با آب یا آب میوه با معده خالی، یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود، اگرچه اگر معده شما را ناراحت کند، مصرف آن با غذا اشکالی ندارد. پروتئین ممکن است جذب روی را بهبود بخشد، اما کازئین، پروتئین موجود در محصولات لبنی، ممکن است کمی جذب روی را مهار کند.

سطوح بالای روی می تواند جذب مس را مهار کند، بنابراین اگر مکمل روی مصرف می کنید، باید با ارائه دهنده خود در مورد افزودن مکمل مس نیز (یا مصرف مکمل روی حاوی مس) مشورت کنید. مکمل های آهن و کلسیم نباید همزمان با روی مصرف شوند، زیرا می توانند جذب را مهار کنند. روی همچنین می تواند با برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای فشار خون، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و دیورتیک ها تداخل داشته باشد.

ویتامین C را با معده خالی مصرف کنید.

ترفندهای افزایش جذب ویتامین ها || پزشکت

ویتامین C برای سالم نگه داشتن سلول ها، حفظ و ترمیم بافت های بدن از جمله پوست و استخوان ها و کمک به بهبود زخم ها بسیار مهم است. بیشتر مکمل‌های ویتامین C از اسید آسکوربیک مصنوعی تشکیل شده‌اند که دسترسی زیستی مشابهی با اسید آسکوربیک طبیعی موجود در غذاهایی مانند پرتقال تازه و کلم بروکلی پخته دارد. ویتامین C به چند شکل دیگر نیز وجود دارد: آسکوربات معدنی و کپسول های آزاد شده با زمان.

ویتامین C نمی تواند در بدن ذخیره شود، بنابراین اگر بیش از نیاز خود مصرف کنید، مقدار اضافی آن را دفع خواهید کرد. به عنوان یک ویتامین محلول در آب، توصیه می شود ویتامین C را با آب و بدون غذا مصرف کنید. اما اگر به اسیدها حساس هستید، مصرف آن در وعده‌های غذایی می‌تواند به رفع هر گونه عوارض جانبی معده کمک کند یا می‌توانید ویتامین C بافری را امتحان کنید که برای معده ملایم‌تر است. به نظر می رسد ویتامین C طبیعی و مصنوعی هر دو به یک اندازه در دسترس زیستی هستند. بیوفلاونوئیدها می توانند به جذب ویتامین C کمک کنند.

ویتامین C می تواند با پرتودرمانی یا شیمی درمانی تداخل داشته باشد، بنابراین اگر سرطان دارید، قبل از مصرف هر گونه ویتامین یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت استفاده از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی یا درمان جایگزینی هورمون، می تواند با سطح استروژن تداخل داشته باشد. برخی از داروهای دیگر مانند وارفارین (رقیق کننده خون)، استاتین ها (برای کلسترول)، و برخی داروهای ضد ویروسی می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیز باید قبل از مصرف ویتامین C با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

نتیجه نهایی: آیا مصرف مکمل ها ارزشش را دارند؟

قبل از مصرف ویتامین ها یا مکمل ها برای کمبودها، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا ببینید آیا آن ضروری است یا خیر. پزشک شما می تواند شما را از نظر اکثر کمبودها آزمایش کند یا مطمئن شود که علائمی که ممکن است داشته باشید در واقع ناشی از کمبود است و نه چیز دیگری.

برخی از گروه‌های مردم واقعاً از مکمل‌های ویتامین سود می‌برند، مانند آن‌هایی که باردار هستند، رژیم‌های غذایی محدودی دارند (چه به انتخاب یا به دلیل نیاز پزشکی)، یا در معرض نور خورشید قرار نگیرند. دکتر هاسکالوویچی می‌گوید برای اکثر مردم مکمل‌ها ضروری نیستند و در صورت لزوم، باید راه‌حلی کوتاه‌مدت برای یک مشکل بزرگ‌تر در نظر گرفته شوند.

همچنین مهم است که در صورت کاهش اثربخشی مکمل‌های شما، آنچه را مصرف می‌کنید، فاش کنید. مانند بسیاری از عادات بهداشتی، وقتی صحبت از جذب ویتامین و مواد معدنی به میان می‌آید، خوب است که از علم کلی آگاه باشید، عادات غذایی و ورزش متعادل را تمرین کنید، زیرا ورزش می‌تواند به افزایش سطح برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین D کمک کند. دکتر Hascalovici می گوید: اهداف خاص مرتبط با سلامتی خود را بشناسید تا بتوانید استراتژی های جذب خاصی را توسعه دهید.

هنگام مصرف ویتامین ها، قوانین کلی وجود دارد که اعمال می شود:
  • در زمان مصرف ویتامین ها از مصرف الکل خودداری کنید.
  • ویتامین های محلول در آب را با معده خالی مصرف کنید.
  • به دوز توصیه شده پایبند باشید، مگر اینکه توسط ارائه دهنده شما دستور دیگری داده باشد.
  • چند ساعت بین ویتامین ها و مصرف فنجان قهوه فاصله بگذارید. کافئین می تواند بر جذب مکمل تاثیر بگذارد.
  • ویتامین‌های محلول در چربی را در وعده‌های غذایی مصرف کنید که حاوی نوعی چربی غذایی مانند آووکادو یا روغن زیتون است.
  • از سیگار کشیدن همزمان با مصرف ویتامین ها خودداری کنید. در واقع، ترک سیگار احتمالاً بیش از هر مکملی برای سلامتی شما مفید است.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که سازمان غذا و دارو مکمل ها را به عنوان غذا تنظیم می کند، نه دارو. به این معنی که آنها از نظر ایمنی و کارایی ارزیابی نمی شوند. مراقب مصرف مکمل‌هایی باشید که بیش از حد خوب به نظر می‌رسند که درست نیستند و ابتدا آنها را توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بررسی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز