لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما برای فرآیندهایی مانند سنتز DNA، تولید انرژی و عملکرد سیستم عصبی مرکزی به آن نیاز دارد. اگرچه این ویتامین در بسیاری از غذاها یافت می شود، کمبود B12 نسبتاً شایع است. کمبود ویتامین B12  اغلب به دلیل مصرف محدود رژیم غذایی، سوء جذب، برخی شرایط پزشکی یا استفاده از داروهای کاهش دهنده B12 است. در واقع، مطالعات نشان می دهد که تا 20٪ از افراد بالای 60 سال دچار کمبود این ویتامین هستند. برای مرجع، سطوح B12 بالای 300 pg/mL نرمال، سطوح 200-300 pg/mL مرزی و سطوح زیر 200 pg/mL کمبود در نظر گرفته می‌شوند.

از آنجایی که توانایی جذب ویتامین B12 از غذا با افزایش سن کاهش می یابد، کمبود آن در افراد مسن شایع تر است. با این حال، این بدان معنا نیست که کودکان و بزرگسالان، از جمله خانم هایی که باردار و یا در دوران شیردهی هستند، نمی توانند به کمبود B12 مبتلا شوند. متأسفانه، کمبود B12 اغلب نادیده گرفته می شود و به اشتباه تشخیص داده می شود. اغلب، این به دلیل آزمایشات آزمایشگاهی ناکافی است یا به این دلیل که علائم به تنهایی مختص کمبود ویتامین B12 نیست. اگر فکر می کنید که ممکن است کمبود B12 داشته باشید، مهم است که به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید تا در مورد علائم خود صحبت کنید و آزمایش های مناسب را انجام دهید. این مقاله 9 مورد از شایع ترین علائم گزارش شده مربوط به کمبود B12 و نحوه تشخیص و درمان این کمبود را پوشش می دهد.

خستگی و کمبود ویتامین  B12

اگر B12 کم یا کمبود دارید، احتمالاً احساس خستگی خواهید کرد. سلول های بدن شما برای عملکرد صحیح به B12 نیاز دارند. به این ترتیب، داشتن سطوح ناکافی B12 می تواند تولید طبیعی گلبول های قرمز خون را کاهش دهد، که می تواند اکسیژن رسانی را مختل کند.  به طور خاص، کمبود B12 یا فولات می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود . این وضعیت منجر به تشکیل گلبول های قرمز بزرگ، غیر طبیعی و نابالغ و اختلال در سنتز DNA می شود.

هنگامی که بدن شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت ها ندارد، احتمالاً احساس ضعف و خستگی خواهید کرد. مهم است بدانید که می‌توانید خستگی و سایر علائم مرتبط با کمبود B12 را تجربه کنید، حتی زمانی که سطح B12 شما در محدوده یا فقط در حد پایین در نظر گرفته شود.

رنگ پریدگی یا زرد شدن پوست

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 || پزشکت

یکی دیگر از علائمی که می تواند نشان دهنده کمبود B12 باشد، رنگ پریدگی یا زردی پوست است مانند بیماری به نام کم خونی فقر آهن، کم خونی مرتبط با کمبود B12 ممکن است پوست شما را به دلیل کمبود گلبول های قرمز کاملا بالغ و سالم در بدن رنگ پریده کند. کمبود B12 همچنین می تواند باعث بیماری به نام یرقان شود که باعث می شود پوست و سفیدی چشم شما رنگ زرد به خود بگیرند.

این رنگ به دلیل سطوح بالای بیلی روبین ایجاد می شود، یک ماده زائد که زمانی که بدن شما گلبول های قرمز را تجزیه می کند، ایجاد می شود.

سردرد

کمبود B12 می تواند منجر به عوارض عصبی از جمله سردرد شود. در واقع، سردرد یکی از شایع ترین علائم گزارش شده مربوط به کمبود B12 در بزرگسالان و کودکان است. برخی از مطالعات نشان داده اند که افرادی که اغلب انواع خاصی از سردردها را تجربه می کنند، به احتمال زیاد سطح B12 پایینی دارند.

یک مطالعه در سال 2019 با 140 نفر که نیمی از آنها میگرن را تجربه کردند، نشان داد که سطح B12 خون در شرکت‌کنندگان مبتلا به میگرن در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که سابقه میگرن نداشتند، به طور قابل‌توجهی کمتر بود. این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی با بالاترین سطح B12 در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که پایین‌ترین سطح B12 را داشتند، 80 درصد کمتر در معرض ابتلا به میگرن بودند.

تحقیقات برای بررسی اینکه آیا درمان با B12 ممکن است علائم سردرد میگرنی را در برخی افراد بهبود بخشد ادامه دارد.

علائم افسردگی و کمبود ویتامین  B12

B12 برای عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی شما ضروری است و کمبود این ماده مغذی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. به طور خاص، کمبود B12 با خطر بیشتر ابتلا به افسردگی مرتبط است. داشتن سطوح پایین B12 می تواند باعث افزایش سطح اسید آمینه حاوی گوگرد به نام هموسیستئین شود. به نوبه خود، این ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو، آسیب DNA و مرگ سلولی در بدن به ایجاد افسردگی کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 با 132 کودک و نوجوان، 89 نفر مبتلا به افسردگی و 43 نفر بدون افسردگی، نشان داد که شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی در مقایسه با افراد بدون افسردگی، سطوح B12 کمتر و سطوح بالاتری از هموسیستئین داشتند. علاوه بر علائم افسردگی، سطوح پایین یا کمبود B12 ممکن است منجر به سایر شرایط روانی، از جمله روان پریشی و اختلالات خلقی شود.

مشکلات گوارشی و کمبود ویتامین  B12

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 || پزشکت

کمبود B12 همچنین ممکن است باعث اسهال، حالت تهوع، یبوست، نفخ، گاز و سایر علائم بیماری های گوارشی شود. این مشکلات می تواند بر بزرگسالان و کودکان تأثیر بگذارد. البته به خاطر داشته باشید که بسیاری از این علائم غیراختصاصی هستند و ممکن است در اثر عوامل دیگری ایجاد شوند. به عنوان مثال، عدم تحمل غذایی، داروها و عفونت ها همگی می توانند منجر به اسهال شوند.

مشکل در تمرکز و اختلال ذهنی

از آنجایی که کمبود B12 بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی می‌گذارد، افرادی که سطح B12 پایین یا کمبود دارند ممکن است احساس مه‌آلودگی کنند و در تمرکز و انجام وظایف مشکل داشته باشند. افراد مسن به ویژه در معرض خطر این عوارض جانبی هستند زیرا خطر کمبود B12 با افزایش سن افزایش می یابد. در واقع، بسیاری از مطالعات سطوح پایین B12 را با بدتر شدن عملکرد ذهنی در افراد مسن مرتبط دانسته اند.

خوشبختانه، مطالعات نشان می دهد که اختلالات ذهنی مربوط به سطوح پایین B12 می تواند با درمان B12 بهبود یابد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 به 202 نفر با اختلالات ذهنی خفیف و سطوح پایین یا پایین B12 و سطوح هموسیستئین بالا B12 درمان جایگزین به مدت 3 ماه انجام داد. پس از درمان، 84 درصد از شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی در علائم، مانند تمرکز ضعیف، کاهش حافظه، و فراموشی گزارش کردند.

پارستزی در دست و پا

پارستزی یک اصطلاح پزشکی است که به احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در نواحی خاصی از بدن مانند دست ها و پاها اشاره دارد.

بسیاری از بزرگسالان و کودکانی که کمبود B12 دارند، پارستزی را گزارش می‌کنند. متأسفانه، این علامت کمبود B12 با علائم مربوط به نوروپاتی دیابتی همپوشانی دارد. آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا که می‌تواند باعث درد و بی‌حسی در اندام‌ها شود.

افراد مبتلا به دیابت که متفورمین مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود B12 هستند، زیرا این دارو می تواند جذب ویتامین B12 را در بدن کاهش دهد. بنابراین، کمبود B12 می تواند به اشتباه به عنوان نوروپاتی محیطی در افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده شود. در نتیجه، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند افرادی که به طور منظم متفورمین مصرف می کنند، از نظر کمبود ویتامین B12 غربالگری شوند.

درد و التهاب دهان و زبان

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 || پزشکت

گلوسیت یک اصطلاح پزشکی است که به زبان ملتهب، قرمز و دردناک اشاره دارد. ممکن است ناشی از کمبود B12 باشد. در افراد مبتلا به این کمبود، گلوسیت می تواند همراه با استوماتیت ظاهر شود که با زخم و التهاب در دهان مشخص می شود. اگرچه گلوسیت و استوماتیت در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود B12 شایع است، اما می توانند بدون کم خونی نیز رخ دهند و می توانند نشانه ای از کمبود اولیه B12 باشند.

همانطور که گفته شد، گلوسیت همچنین می تواند ناشی از کمبود سایر مواد مغذی مانند فولات، ریبوفلاوین  B2  و نیاسین  B3  باشد.

سایر علائم و نشانه های کمبود B12

علاوه بر علائم بالا، کمبود B12 ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • اختلالات بینایی. کمبود B12 ممکن است باعث اختلال در بینایی شود که احتمالاً به دلیل آسیب به عصب بینایی است.
  • اختلال در نعوظ. مردان مبتلا به کمبود B12 ممکن است اختلال نعوظ را در نتیجه افزایش سطح هموسیستئین در بدن تجربه کنند.
  • گرفتگی عضلات و ضعف عضلانی. کمبود B12 بر عملکرد اعصاب حرکتی و حسی تأثیر منفی می گذارد که می تواند باعث گرفتگی و ضعف عضلانی شود.
  • اختلال در هماهنگی آتاکسی، یا اختلال در تعادل و هماهنگی، یک علامت عصبی است که می تواند ناشی از کمبود B12 باشد. به این ترتیب، فرد مبتلا به کمبود B12 ممکن است در راه رفتن و حفظ تعادل مشکل داشته باشد.

کمبود B12 چگونه شناسایی و درمان می شود؟

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 || پزشکت

از آنجایی که علائم کمبود ویتامین B12 مختص این بیماری نیست، ممکن است تشخیص داده نشود یا اشتباه تشخیص داده شود. اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه می کنید، مهم است که آنها را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید. به خصوص افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند:

  • باردار یا شیرده هستند.
  • بالای 60 سال سن دارند.
  • یک بیماری پزشکی دارید که می تواند سطح B12 را کاهش دهد.
  • از یک رژیم غذایی محدود مانند رژیم گیاهخواری پیروی کنید.
  • از داروهای کاهش دهنده B12 مانند متفورمین یا مهارکننده های پمپ پروتون استفاده کنید.

علاوه بر اطلاع از علائم و معاینه فیزیکی، یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند با تجویز آزمایش خون، کمبود B12 را رد کند.

این تست ها می توانند شامل موارد زیر باشد:

  • سطوح B12
  • سطح فولات
  • سطح هموسیستئین
  • سطوح متیل مالونیک اسید MMA
  • شمارش کامل خون CBC با اسمیر محیطی

اگر سطوح بسیار پایین B12 در شما تشخیص داده شود، متخصص مراقبت های بهداشتی شما مناسب ترین درمان را توصیه می کند. ممکن است روند درمانی شما شامل تزریق B12، مکمل‌های خوراکی B12 یا رسیدگی به یک بیماری زمینه‌ای باشد که می‌تواند باعث کمبود شود.

تزریق B12 به طور کلی برای افرادی توصیه می شود که نمی توانند به درستی B12 را از غذا یا مکمل ها جذب کنند، مانند افرادی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند یا افرادی که بیماری های خودایمنی خاصی دارند. مکمل ها و تزریق های B12 حتی در دوزهای زیاد، ایمن و قابل تحمل در نظر گرفته می شوند.

اگر متخصص مراقبت های بهداشتی شما فکر می کند ممکن است B12 شما کم باشد، آزمایش خون مناسب را برای ارزیابی سطح B12 شما تجویز می کند. درمان کمبود B12 معمولاً شامل مکمل‌های خوراکی یا تزریقی است.

سخن آخر

کمبود B12 می تواند علائم مختلفی از جمله خستگی، سردرد، افسردگی، رنگ پریدگی یا زردی پوست، اختلالات ذهنی و درد و التهاب در دهان و زبان ایجاد کند. بسیاری از علائم ناشی از سطوح پایین B12 مختص کمبود B12 نیست، که می تواند باعث شود که این بیماری شناسایی نشود.

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه می کنید، مهم است که برای انجام آزمایشات مناسب و دریافت درمان مناسب به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز