لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان | پزشکت

فهرست مطالب

پوکی استخوان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پوکی استخوان چیست؟ این سوالی هست که به ذهن بیماران، با مشکلات استخوانی خطور می کند. بیماری زمانی ایجاد می شود که استخوان سازی کم شود. پوکی استخوان باعث ضعف و شکنندگی استخوان ها می شود. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان بیشتر در مفصل ران، مچ یا ستون فقرات رخ می دهد. استخوان بافت زنده ای است که مدام در حال شکسته شدن و جایگزینی است. پوکی استخوان وقتی ایجاد می شود که سرعت ایجاد استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قدیمی همخوانی نداشته باشد. پوکی استخوان زنان و مردان از همه نژادها را تحت تأثیر قرار می دهد. اما زنان سفید پوست و آسیایی به ویژه زنان مسن که یائسگی را پشت سر می گذارند، بیشترین خطر را دارند. داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش با تحمل وزن می توانند به جلوگیری از ضعیف شدن استخوان یا تقویت استخوان های ضعیف کمک کنند.

علائم پوکی استخوان چیست؟

 

پوکی استخوان | پزشکت

به طور معمول هیچ علائمی در مراحل اولیه از دست دادن استخوان وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان های شما از پوکی استخوان ضعیف شده است، ممکن است علائمی داشته باشید که عبارتند از:

  • از دست دادن قد به مرور زمان
  • کمردرد، ناشی از شکستگی یا افتادن مهره ها
  • استخوانی که بسیار راحت تر از حد انتظار می شکند.

 اگر در دوران یائسگی زودرس یا در مدت زمان چند ماه کورتیکواستروئید مصرف کردید، یا اگر یکی از والدین شما دچار شکستگی لگن شده، بهتر است در مورد پوکی استخوان با پزشک خود صحبت کنید.

چرا استخوان ها ضعیف می شوند؟

استخوان ها به طور مداوم در حال بازسازی هستند. استخوان جدید ساخته شده و استخوان های قدیمی شکسته می شوند. هنگامی که جوان هستید، استخوان سازی زود انجام می گیرد و توده استخوانی شما افزایش می یابد. پس از اوایل دهه 20 این روند کند می شود و بیشتر افراد تا سن 30 سالگی به اوج رشد استخوانی خود می رسند. با افزایش سن، توده استخوان سریعتر از آن ایجاد می شود.

چه عواملی خطر پوکی استخوان را افزایش می دهند؟

پوکی استخوان | پزشکت

تعدادی از عوامل می توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند، از جمله سن، نژاد، انتخاب سبک زندگی و شرایط پزشکی.

عوامل خطر غیرقابل تغییر

برخی از عوامل خطر پوکی استخوان، قابل کنترل نیستند، از جمله:

  • سن. خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن، بیشتر می شود.
  • جنس شما. زنان نسبت به مردان به احتمال زیاد به پوکی استخوان مبتلا می شوند.
  • مسابقه. افراد سفید پوست یا از آسیایی، یشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارند.
  • اندازه قاب بدن. آقایان و زنانی که دارای قاب های بدن اندکی هستند، احتمال خطر بیشتری دارند زیرا ممکن است با افزایش سن، توده استخوانی کمتری داشته باشند.
  • سابقه خانوادگی. داشتن والدین یا خواهر و برادر با پوکی استخوان، شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، به خصوص اگر مادر یا پدر دچار شکستگی لگن شده اند.
سطح هورمون

پوکی استخوان در افرادی که  هورمون های خاصی یا زیادی در بدنشان وجود دارد بسیار شایع است.

  • مشکلات تیروئید مانند پرکاری تیروئید
  • هورمون های جنسی. کاهش سطح هورمون جنسی تمایل به تضعیف استخوان دارد. کاهش سطح استروژن در زنان در یائسگی یکی از مهمترین عوامل خطر در بروز پوکی استخوان است. مردان با افزایش سن، به تدریج در میزان تستوسترون کاهش می یابند. درمان سرطان پروستات که باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان و درمان سرطان سینه که باعث کاهش سطح استروژن در خانم ها می شود، احتمالاً باعث از بین رفتن استخوان می شود.
  • غدد دیگرپوکی استخوان همچنین با افزایش بیش از حد پاراتیروئید و غده فوق کلیوی همراه بوده است.
آیا رژیم غذایی تاثیری در پوکی استخوان دارد؟

پوکی استخوان به احتمال زیاد در افراد با رژیم های غذایی و اختلالات گوارشی خاص همراه است، مثلا:

  • اختلالات اشتها
  • محدود کردن شدید مصرف مواد غذایی و کمبود وزن باعث ضعف استخوان در زنان و مردان می شود.
  • جراحی دستگاه گوارش. جراحی برای کاهش اندازه معده یا از بین بردن بخشی از روده، میزان سطح موجود برای جذب مواد مغذی از جمله کلسیم را محدود می کند. این جراحی ها شامل مواردی هستند که برای کاهش وزن و سایر اختلالات دستگاه گوارش به شما کمک می کنند.
  • مصرف کلسیم کم استکمبود مادام العمر کلسیم در ایجاد پوکی استخوان نقش دارد. کمبود کلسیم باعث کاهش تراکم استخوان، ضعف زودرس استخوان و افزایش خطر شکستگی می شود.
چه دارو هایی در بروز پوکی استخوان تاثیر دارند؟ 

پوکی استخوان | پزشکت

استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی، مانند پردنیزون و کورتیزون، در روند بازسازی استخوان دخالت دارد. پوکی استخوان همچنین با داروهای مورد استفاده در مبارزه یا جلوگیری از بیماری همراه بوده است:

  • تشنج
  • سرطان
  • رد پیوند
  • رفلاکس معده

خطر پوکی استخوان در افرادی که مشکلات پزشکی خاصی دارند، دیده می شود:

انتخاب سبک زندگی چه تاثیری در پوکی استخوان دارد؟

برخی از عادات بد می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

  • مصرف زیاد الکل. مصرف الکل خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
  • مصرف دخانیات نقش دقیق دخانیات در پوکی استخوان مشخص نیست، اما نشان داده شده است که مصرف دخانیات به ضعف استخوان ها کمک می کند.
  • شیوه زندگی کم تحرکدر افرادی که زیاد نشسته کار می کنند، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر از افرادی است که فعال تر هستند. هرگونه فعالیت وزنه برداری و فعالیت هایی که باعث ایجاد تعادل و وضعیت خوب بدن می شود، برای استخوان های شما مفید است، اما راه رفتن، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه برداری مفیدتر هستند.

عوارض پوکی استخوان چیست؟

شکستگی استخوان ها، به ویژه در ستون فقرات یا لگن، جدی ترین عارضه پوکی استخوان است. شکستگی های باسن اغلب در اثر افتادن ایجاد می شود و می تواند منجر به ناتوانی و حتی افزایش خطر مرگ در سال اول پس از آسیب شود. در بعضی موارد، شکستگی ستون فقرات بدون افتادن رخ می دهد. استخوان هایی که ستون فقرات (مهره ها) را تشکیل می دهند می توانند تا حد خرد شدن ضعیف شوند و این می تواند منجر به کمردرد، از دست رفته قد و حالت خم شدن به سمت جلو شود.

چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟

پوکی استخوان | پزشکت

تغذیه مناسب و ورزش منظم برای سالم نگه داشتن استخوان های شما در طول زندگی ضروری است.

پروتئین

پروتئین یکی از مواد سازنده استخوانی است. با این حال، شواهد متضاد در مورد تأثیر پروتئین در جذب استخوان وجود دارد. بیشتر افراد پروتئین زیادی را در رژیم های غذایی خود دریافت می کنند، اما برخی از افراد با کمبود آن روبرو هستند. گیاهخواران می توانند پروتئین کافی در رژیم دریافت کنند. آنها باید به دنبال منابع مناسب مانند سویا، آجیل، حبوبات، دانه گیاهخواران و گیاهخواران و لبنیات و تخم مرغ برای گیاهخواران باشند. بزرگسالان مسن به دلایل مختلف ممکن است پروتئین کمتری بخورند. اگر فکر می کنید پروتئین کافی دریافت نمی کنید، از پزشک خود در مورد مصرف مکمل ها مشورت بگیرید.

وزن بدن

کمبود وزن احتمال سقوط و شکستگی استخوان را افزایش می دهد. وزن بیش از حد خطر شکستگی در بازو و مچ شما را افزایش می دهد. به همین ترتیب، حفظ وزن مناسب بدن دقیقاً برای سلامتی استخوان ها ضروری است.

کلسیم

زنان و مردان بین 18 تا 50 سال نیاز به 1000 میلی گرم کلسیم در روز دارند. این مقدار روزانه وقتی زنان 50 ساله و مردان 70 ساله می شوند، به 1200 میلی گرم افزایش می یابد.

منابع خوب کلسیم، عبارتند از:

  • محصولات لبنی کم چرب
  • سبزیجات برگ سبز تیره
  • محصولات سویا مانند توفو
  • غلات غنی شده از کلسیم و آب پرتقال
  • کنسرو ماهی قزل آلا یا ساردین با استخوان

اگر دریافت مقدار کافی کلسیم از رژیم غذایی خود مشکل دارید، مصرف مکمل های کلسیم را در نظر بگیرید. با این حال، کلسیم بیش از حد منجر به سنگ کلیه می شود. اگرچه هنوز مشخص نیست، اما برخی از متخصصان معتقدند که کلسیم بیش از حد به ویژه در مکمل ها می تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد.

بخش بهداشت و پزشکی آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی (که قبلاً انستیتو پزشکی بود) توصیه می کند که کل کلسیم، از مکمل ها و رژیم های غذایی ترکیبی، نباید بیش از 2000 میلی گرم در روز برای افراد بالاتر از 50 سال باشد.

ویتامین دی

ویتامین D توانایی بدن در جذب کلسیم را بهبود می بخشد و سلامت استخوان را از راه های دیگر بهبود می بخشد. افراد می توانند مقداری از ویتامین D خود را از نور آفتاب دریافت کنند. برای دریافت ویتامین D کافی برای حفظ سلامتی استخوان، توصیه می شود بزرگسالان در سنین 51 تا 70 سال 600 واحد بین المللی (IU) و 800 IU روزانه بعد از سن 70 سالگی از طریق غذا یا مکمل دریافت کنند. افرادی که دیگر منابع ویتامین D ندارند و به خصوص در معرض آفتاب محدود هستند ممکن است به یک مکمل نیاز داشته باشند. بیشتر محصولات مولتی ویتامین حاوی 600 تا 800 IU ویتامین D. تا 4000 IU ویتامین D در روز برای اکثر افراد بی خطر است.

ورزش

ورزش می تواند به شما در ساخت استخوان های قوی و کند شدن استخوان کمک کند. ورزش بدون توجه به زمان شروع کار، برای استخوان ها مناسب هستند، اما اگر در سن جوانی به طور مرتب ورزش کنید و به ورزش خود ادامه دهید، بیشترین مزایا را خواهید داشت. تمرینات قدرتی را با تمرینات وزنه برداری و تعادلی ترکیب کنید. تمرین قدرتی به تقویت عضلات و استخوان در بازوها و ستون فقرات شما کمک می کند.

تمرینات تحمل وزن – مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دویدن، صعود از پله ها، پرش از طناب، اسکی و ورزش هایی با ضربه – عمدتا بر استخوان های پاها، باسن و ستون فقرات شما تأثیر می گذارد. تمرینات تعادل مانند تای چی می تواند خطر افتادن را کاهش دهد. شنا، دوچرخه سواری و ورزش بر روی ماشینهایی مانند مربیان بیضوی می توانند یک تمرین قلبی عروقی خوبی داشته باشند اما سلامت استخوان ها را بهبود نمی بخشد.

راه های تشخیص پوکی استخوان چیست؟

تراکم استخوان شما را می توان با دستگاهی که از اشعه X کم استفاده می کند، اندازه گیری کرد. در طول این آزمایش بدون درد، وقتی یک اسکنر از بدن شما عبور می کند. در بیشتر موارد، فقط چند استخوان معمولاً در لگن و ستون فقرات بررسی می شود.

درمان پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان | پزشکت

توصیه های درمانی غالباً براساس تخمین خطر احتمال شکستن استخوان در 10 سال آینده با استفاده از اطلاعاتی مانند آزمایش تراکم استخوان انجام می شود. اگر خطر شما زیاد نیست، ممکن است درمان شامل دارو نباشد و در عوض ممکن است بر اصلاح عوامل خطر متمرکز شود.

هورمون درمانی

استروژن به ویژه هنگامی که بلافاصله پس از یائسگی شروع به کار کرد، می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. اما استروژن درمانی می تواند خطر لخته شدن خون، سرطان آندومتر، سرطان پستان و احتمالاً بیماری قلبی را افزایش دهد. بنابراین، استروژن به طور معمول برای سلامتی استخوان در خانم های جوان تر یا در زنانی استفاده می شود که علائم یائسگی نیز به درمان نیاز دارد.

در مردان، پوکی استخوان ممکن است با کاهش تدریجی وابسته به سن در سطح تستوسترون مرتبط باشد. درمان جایگزینی تستوسترون می تواند به بهبود علائم تستوسترون پایین کمک کند، اما داروهای پوکی استخوان بهتر در مردان برای درمان پوکی استخوان مورد مطالعه قرار گرفته است و بنابراین به تنهایی یا علاوه بر تستوسترون توصیه می شود.

سبک زندگی و درمان های خانگی پوکی استخوان

پوکی استخوان | پزشکت

این پیشنهادات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان یا شکستن استخوان ها کمک کند:

  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن باعث افزایش ضعف استخوان و احتمال شکستگی می شود.
  • از مصرف الکل خودداری کنید. سوء مصرف الکل همچنین می تواند خطر سقوط و افتادن و شکستگی استخوان را افزایش دهد.

شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی مکمل های خاص مانند ویتامین K-2 و سویا می توانند به کاهش خطر شکستگی در پوکی استخوان کمک کنند، اما مطالعات بیشتری برای اثبات فواید و تعیین خطرات لازم است.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/osteoporosis/symptoms-causes/syc-20351968

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز