لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

انواع مکمل های زینک

انواع مکمل های زینک را بشناسید | پزشکت

فهرست مطالب

انواع مکمل های زینک را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انواع مکمل های زینک ، می توانند بر سلامتی ما تأثیر بگذارند. در بین انواع مکمل های زینک، سه نوع مکمل آن به راحتی جذب بدن شده و اثر می گذارند، پیکولینات روی، استات روی و سیترات روی هستند. وقتی فصل سرماخوردگی و آنفولانزا شروع می شود، تامین ویتامین بدن، برای تقویت سیستم ایمنی بدن عاقلانه است. روی یک ماده معدنی کمیاب است. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و یک داروی طبیعی و بدون نسخه برای سرماخوردگی است. در حالی که اکثر ما به اندازه کافی روی در رژیم های غذایی خود داریم، شرایط خاصی می تواند منجر به کمبود روی شود.

به طور کلی انواع مکمل های زینک به صورت کپسول، قرص موجود هستند. به یاد داشته باشید که اسپری های بینی حاوی روی با از بین رفتن بویایی ارتباط دارند و باید از آنها اجتناب شود.

روی یک ریز مغذی ضروری است. تقریباً برای همه جنبه های سلامتی شما تاثیر می گذارد. از مکمل های زینک که به اشکال مختلف موجود هستند. اغلب از آنها برای درمان مجموعه ای از بیماری ها استفاده می شوند. این ماده معدنی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. سطح قند خون را تثبیت و به سلامت پوست، چشم و قلب شما کمک کند.

برخی از علائم کمبود روی عبارتند از:

  • ریزش مو
  • کاهش وزن
  • اسهال مزمن
  • زخم های باز پوست
  • زخم که بهبود نمی یابد.
  • کاهش حس بویایی و چشایی

در صورت بروز این علائم، به پزشک مراجعه کنید. وی با تشخیص بهتر می تواند مکمل روی متناسب با وضعیت شما را تجویز کند.

انواع مکمل های روی، عبارتند از:

انواع مکمل های زینک را بشناسید | پزشکت

اوروتات روی

این فرم به اسید اروتیک و یکی از رایج ترین انواع مکمل های روی در بازار است.

گلوکونات روی

گلوکونات روی، به عنوان یکی از رایج ترین فرم های روی بدون نسخه است. گلوکونات روی نوع دیگری از روی کلاته است. این ماده غالباً در اسپری های روی بینی یافت می شود و گاهی اورازینک نیز نامیده می شود. این فرم نیز به راحتی توسط بدن جذب می شود.

استات روی

استات روی، مانند گلوکونات روی، نیز اغلب برای کاهش علائم و تسریع در بهبودی به قرص های سرماخوردگی اضافه می شود. به استات روی، دی هیدرات نمک روی یا استات روی نیز گفته می شود. فرم كپسولي استات روي فقط براي درمان بيماری ويلسون با نسخه تجويز مي شود.

سولفات روی

سولفات روی یک فرم محلول در آب است، به این معنی که به راحتی توسط بدن جذب می شود. با این حال، این بهترین انتخاب برای افزایش سطح روی نیست. بررسی ها نشان داده که سولفات روی علاوه بر پیشگیری از کمبود روی، از شدت آکنه نیز می کاهد.

پیکولینات روی

برخی تحقیقات نشان می دهد که بدن شما ممکن است این فرم را بهتر از انواع دیگر روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی، جذب کند. پیکولینات روی شکلی است که بدن به بهترین وجه آن را جذب می کند که این امر را به گزینه ای معمول برای درمان کمبود روی در زنان باردار تبدیل می کند. این فرم کلاته است، به این معنی که به اسیدهای آمینه پیکولینیک متصل است تا به شما کمک کند تا برای جذب در روده های شما راحتتر عبور کند.

سیترات روی

یک مطالعه نشان داد که این نوع مکمل روی به اندازه گلوکونات روی جذب می شود اما طعم تلخی دارد. سیترات روی یکی از اشکالی است که به راحتی جذب می شود و با اسید سیتریک ترکیب می شود. اغلب به صورت کپسول در می آید. سیترات روی می تواند طعم فلزی در دهان باقی بگذارد، اما بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می رود.

گلیسینات روی

گلیسینات روی نوعی روی کلاته است که به اسید آمینه گلیسین متصل است. این ماده اغلب با بیوفلاونوئیدها (ترکیبات گیاهی) ترکیب می شود تا درد و التهاب مرتبط با آرتروز را کاهش دهد که معمولاً فقط با نسخه پزشک در دسترس قرار می گیرد.

کاربرد مکمل های زینک

در برخی شرایط، پزشکان ممکن است مصرف مکمل های روی را برای بیمار تجویز کنند، از جمله:

  • افراد مبتلا به برخی از بیماری ها. بیماران مبتلا به دیابت، مشکلات مزمن دستگاه گوارش، اعتیاد به الکل، بیماری کبد و کم خونی سلول داسی ممکن است روی را به اندازه کافی جذب نکنند. اگر هر یک از این موارد را دارید، از پزشک خود در مورد مصرف مکمل روی سوال کنید.
  • گیاهخواران. گیاهخواران ممکن است روی کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشند زیرا گوشت حاوی مقدار زیادی روی است که گیاهخواران از خوردن آن پرهیز می کنند.
  • مادران باردار و شیرده. این افراد برای رشد و نمو کودک خود به روی اضافی احتیاج دارند. توجه داشته باشید که بیشتر ویتامین های قبل از تولد، حاوی روی هستند.

از دیگر مزایای مکمل روی می توان به افزایش ایمنی، متعادل نگه داشتن هورمون های بدن، بهبود قدرت باروری، درمان آکنه، بهبود سریع زخم و کاهش التهاب اشاره کرد. از طرفی هم، روی برای بسیاری از جنبه های سلامتی حیاتی است و مصرف مکمل های آن با مزایای مختلفی همراه است.

مهمترین کاربرد ها و مزایای مکمل های زینک، عبارتند از:

بهبودی سیستم ایمنی بدن

در بسیاری از داروهای بدون نسخه و داروهای طبیعی به دلیل توانایی آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب، از روی استفاده می شود. بررسی ها نشان داده مصرف قرص های مکیدنی روی شامل 80-92 میلی گرم روی ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را تا 33٪ کاهش دهد.

روی همچنین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک می کند.

یک بررسی در بین 50 فرد مسن نشان داده که مصرف 45 میلی گرم گلوکونات روی به مدت یک سال باعث کاهش چندین نشانگر التهاب و کاهش تعداد دفعات ابتلا به عفونت می شود.

کنترل قند خون

روی به دلیل نقش خود در کنترل قند خون و ترشح انسولین بسیار مشهور است. انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از جریان خون به بافت های شما است. برخی تحقیقات نشان می دهد که روی می تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک کرده و حساسیت بدن شما به انسولین را بهبود بخشد.

مکمل های روی در افزایش کنترل کوتاه مدت و بلند مدت قند خون در افراد دیابتی موثر است. از طرفی، روی می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند و توانایی بدن شما را برای استفاده موثر از انسولین برای حفظ سطح طبیعی قند خون بهبود می بخشد.

مبارزه با آکنه

انواع مکمل های زینک را بشناسید | پزشکت

از مکمل های روی اغلب برای تقویت سلامت پوست و درمان بیماری های شایع پوستی مانند آکنه استفاده می شود. سولفات روی به ویژه برای کاهش علائم آکنه شدید مفید است.

یک مطالعه 3 ماهه بر روی 332 نفر نشان داد که مصرف 30 میلی گرم روی بنیادی (اصطلاحی که به مقدار واقعی روی موجود در یک مکمل اشاره دارد) در درمان آکنه التهابی موثر است. مکمل های روی نیز اغلب نسبت به سایر روش های درمانی کاربرد های بیشتری دارند، زیرا ارزان، موثر و همراه با عوارض جانبی بسیار کمتری هستند.

بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی یک مشکل جدی است، تقریباً 33٪ از مرگ و میر در سراسر جهان را تشکیل می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روی ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد و حتی می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد.

یک بررسی از 24 مطالعه نشان داده که مکمل های روی به کاهش سطح کلسترول LDL کل و «بد» و همچنین تری گلیسیرید خون کمک می کنند که به طور بالقوه می تواند در جلوگیری از بیماری قلبی موثر باشد. علاوه بر این، یک مطالعه در 40 زن جوان نشان داد که مصرف بیشتر روی با سطح پایین تر فشار خون سیستولیک ارتباط دارد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که سطح پایین روی ممکن است با خطر بیشتری برای بیماری کرونر قلب همراه باشد، اما یافته ها بی نتیجه مانده اند.

پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع چشم است. این بیماری یکی از اصلی ترین دلایل از دست دادن بینایی در سراسر کره زمین است.

مکمل های روی اغلب برای کند کردن پیشرفت تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) و محافظت در برابر از دست دادن بینایی و نابینایی استفاده می شوند. یک مطالعه در 72 فرد مبتلا به AMD نشان داد که مصرف 50 میلی گرم سولفات روی به مدت سه ماه روزانه روند پیشرفت بیماری را کند می کند. علاوه بر آن، مکمل روی روی کاهش خطر پیشرفت به دژنراسیون ماکولا پیشرفته موثر است.

با این حال، مطالعات دیگر در این بررسی نشان می دهد که مکمل های روی به تنهایی ممکن است بهبود چشمگیری نداشته باشند و برای به حداکثر رساندن نتایج باید با گزینه های درمانی دیگر همراه شوند.

میزان دوز مصرفی مکمل های زینک

انواع مکمل های زینک را بشناسید | پزشکت

میزان دوز مصرفی مکمل های زینک، به نوع مکمل بستگی دارد، زیرا هر مکمل حاوی مقدار متفاوتی از عناصر روی است. به عنوان مثال، سولفات روی از 23٪ عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین 220 میلی گرم سولفات روی برابر با 50 میلی گرم روی است. این مقدار معمولاً در برچسب مکمل درج می شود و به راحتی می توانید مقدار مورد نیاز برای تأمین نیازهای روزانه خود را تعیین کنید.

برای بزرگسالان، مقدار توصیه شده روزانه به طور معمول 15-30 میلی گرم روی عنصری است. از دوزهای بالاتر برای معالجه شرایط خاص از جمله آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده شده است. با این حال، به دلیل عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد روی، بهتر است از حد بالای 40 میلی گرم در روز بیشتر استفاده نکنید.

 عوارض مکمل های زینک

انواع مکمل های زینک را بشناسید | پزشکت

مصرف مکمل های روی طبق دستورالعمل آن ها، می توانند روشی ایمن و موثر برای افزایش مصرف روی و بهبود جنبه های مختلف سلامتی باشند. با این حال، مصرف بیش از حد انها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. مکمل های روی می توانند حالت تهوع ایجاد کنند، به خصوص اگر همراه غذا مصرف نشوند. مصرف زیاد روی می تواند در جذب آهن و مس در بدن اختلال ایجاد کند و علائمی مانند استفراغ، اسهال، گرفتگی شکم، سردرد و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن ایجاد کند.

مصرف بیش از 40 میلی گرم در روز مکمل های روی می تواند علائم آنفلوانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند. روی همچنین می تواند در بدن شما در جذب مس اختلال ایجاد کند که به مرور منجر به کمبود این ماده معدنی کلیدی می شود.

مکمل های روی در جذب برخی از آنتی بیوتیک ها تداخل ایجاد می کنند. در صورت مصرف همزمان، اثر آنها کاهش می یابد. برای کاهش خطر عوارض جانبی، به دوز توصیه شده پایبند باشید. از تجویز بیش از حد مجاز 40 میلی گرم در روز خودداری کنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشد. اگر بعد از مصرف مکمل های روی عوارض جانبی منفی مشاهده کردید، دوز مصرفی خود را کاهش دهید. در صورت ادامه علائم با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز