لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض مصرف الکل در بارداری چیست؟

عوارض مصرف الکل در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یکی از سوالات شایعی که ذهن مادران باردار را بخود مشغول می کند این است که عوارض مصرف الکل در بارداری چیست؟ سوء مصرف الکل در دوران بارداری و نوشیدن الکل (شراب، آبجو و مشروبات الکلی) می تواند منجر به عوارض جدی در دوران بارداری و بعد از تولد شود. مصرف الکل حتی به میزان خیلی کم هم، به طور بالقوه می تواند یک نوزاد متولد نشده را در معرض خطر قرار داده و سلامت یک زن باردار را به خطر بیاندازد. تحقیقات مبتنی بر شواهد نشان داده است که نوشیدن حتی مقادیر کمی الکل در حین بارداری می تواند خطر سقط جنین، سزارین، زایمان زودرس یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد.

متأسفانه، بسیاری از نوزادان به دلیل مصرف الکل مادر در حین بارداری، با عوارض سلامتی حتی خطرناک به دنیا آمده اند . برخی از نوزادان لازم است هفته ها یا ماه ها پس از تولد خود در بیمارستان بمانند تا کادر پزشکی بتوانند از نزدیک ویتامین ها و وصعیت آنها را کنترل کند. برخی دیگر ممکن است با طیف وسیعی از مشکلات رشدی، مانند اختلالات شناختی و ناتوانی های یادگیری روبرو شوند. نوزادانی که در رحم در معرض الکل قرار می گیرند نیز در معرض خطر اختلالات طیف الکل جنین (FASDs) و نقص هنگام تولد هستند.

مطالعه بیشتر: پریشانی جنین

مصرف الکل چه تاثیری بر رشد جنین دارد؟

در دوران بارداری میزان مشخصی برای مصرف الکل وجود ندارد. بعضی از افراد به اشتباه معتقدند نوشیدن مقدار کمی الکل در بارداری اشکالی ندارد، اما مغز کودک و سایر سیستم های بدن هنوز خیلی نابالغ هستند و به هر میزان در معرض الکل قرار می گیرند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تخمین می زند که 0.2-1.5 نوزادان از هر 1000 تولد، اختلال سندرم الکل جنینی دارند. معاینات بدنی کودکان نشان می دهد که 2-5 درصد از کودکان مبتلا به FASD هستند.

فقط زنان باردار نباید از مصرف الکل خودداری کنند، بلکه شریک زندگی او هم باید در طول بارداری از مصرف هرگونه مشروبات الكلی به طور كامل خودداری كند. مصرف مشروبات الکلی شریک زندگی ممکن است در رشد کودک تأثیر داشته باشد. حتی منجر به مشکلات روحی، فکری یا جسمی برای کودک پس از تولد شود.

مسائل شناختی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف حافظه
  • مشکلات توجه
  • تأخیر در گفتار و زبان
  • ناتوانی در یادگیری
  • مشکلات مربوط به مهارت های ریاضی
  • ضریب هوشی پایین و مهارت قضاوت ضعیف

کودک، ممکن است بیش فعالی و مسائل رفتاری را تجربه می کند. علاوه بر این، مطابق CDC، کودکان ممکن است مشکلات قلبی، اسکلتی، کلیوی، دید یا شنوایی داشته باشند.

مطالعه بیشتر: ناهنجاری کروموزومی در جنین 

عوارض مصرف الکل در بارداری | پزشکت

آیا الکل در بارداری، منجر به مشکلات روانی در کودک می شود؟ 

کودک همچنین می تواند از مشکلات بهداشت روانی مانند اضطراب یا افسردگی رنج ببرد. آنها احتمالا در کنترل انگیزه ها و رفتارها و عملکرد در خانه و مدرسه با مشکل روبرو شوند. هنگامی که یک زن باردار الکل مصرف می کند، الکل به سرعت در جریان خون حرکت کرده و درنهایت از راه جفت و بند ناف به کودک منتقل می شود. جفت و بند ناف اکسیژن و مواد مغذی تأمین می کند که برای رشد کودک بسیار مهم است. هر چیزی که مادر مصرف کند، از جمله مواد خطرناک مانند الکل به کودک خود منتقل می شود.

در حالی که الکل در طی چند ساعت در بدن یک فرد بزرگسال تجزیه می شود، ترک آن در بدن کودک بسیار طولانی تر خواهد بود. هرچه الكل بیشتر در بدن كودك باقی بماند، احتمال ایجاد آسیب در مغز و سایر اندام های حیاتی بدن بیشتر می شود. قرار گرفتن در معرض قبل از تولد در معرض الکل، بدون توجه به مقدار آن، می تواند طیف گسترده ای از عوارض سلامتی را قبل و بعد از تولد ایجاد کند.

سلامت بانوان

این می تواند هفته ها یا حتی ماه ها قبل از اینکه یک زن متوجه شود که باردار است، رخ دهد. مصرف الکل در مراحل اولیه بارداری، می تواند بسیار مضر باشد و حتی منجر به سقط جنی

ن شود. به همین دلیل، هر خانمی که فکر می کند ممکن است باردار باشد یا تصمیم به باردار شدن دارد باید الکل را ترک کند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

عوارض مصرف الکل در بارداری 

روش هایی که الکل می تواند بر کودک متولد نشده تأثیر بگذارد، متفاوت است، اما خطرات سلامتی می تواند شامل عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت باشد. اگرچه برخی از اثرات خطرناک قرار گرفتن در معرض الکل در رحم در نوزادان به سرعت قابل شناسایی هستند، اما سایر عوارض سلامتی ممکن است سالها طول بکشد. ویزیت های منظم اطفال، سلامت کودک را تضمین می کند تا کودک بتواند رشد و مهارت های حرکتی لازم را به دست آورد.

سقط جنین

یکی از مهمترین عواملی که بر سقط جنین و میزان زایمان تأثیر می گذارد، مصرف الکل در دوران بارداری است. سقط جنین زمانی است که جنین در 20 هفته اول بارداری از بین می رود و سقط جنین و زایمان زودرس می توانند در طی ماه ها، درد و رنج زیادی را برای مادر ایجاد کنند. برای کاهش احتمال سقط جنین، مادر باید از مصرف الکل خودداری کند و در حین بارداری از مراقبت های مناسب قبل از زایمان را رعایت کند.

زایمان زودرس

مصرف الکل به طور قابل توجهی، شانس زایمان زودرس را افزایش می دهد. زایمان زودرس هنگام، تولد نوزاد قبل از رسیدن مادر به 37 هفته بارداری اتفاق می افتد. نه تنها زایمان زودرس جنین را در معرض خطر زیادی قرار می دهد، بلکه می توانند کشنده باشند. حتی اگر کودک از بدو تولد زودرس زنده بماند، ممکن است تاخیرهای رشد در زندگی را تجربه کند. بسیاری اوقات، کودکی که زودرس متولد می شود، طی چند سال اول نیاز به مراقبت و مراقبت پزشکی بیشتری دارد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان

عوارض مصرف الکل در بارداری | پزشکت

اختلالات طیف الکل جنین (FASDs)

هنگامی که یک زن در حین بارداری الکل مصرف می کند، کودک خود را در معرض خطر ابتلا به تعدادی از مشکلات جسمی و رفتاری قرار می دهد. این شرایط، معروف به FASDs است که غیرقابل تحمل می باشد و می تواند اثرات مادام العمر داشته باشد. چندین مورد متداول که با FASD ایجاد می شود، اختلال در مهارت های شناختی، عدم توانایی در کنترل احساسات، مشکل در برقراری ارتباط و انجام کارهای روزمره است. از آنجا که FASD بر مغز تأثیر می گذارد، کودکان نیز ممکن است از اختلالات سلامت روان رنج ببرند.

كودكان مبتلا به FASD ممكن است ويژگيها و رفتارهاي زير را داشته باشند:

  • وزن کم بدن
  • حافظه ضعیف
  • اندازه سر کوچک
  • رفتار بیش فعالی
  • مشکل در تمرکز
  • هماهنگی ضعیف
  • تأخیر گفتار و زبان
  • قد کوتاهتر از متوسط
  • ناتوانی های یادگیری
  • بینایی یا مشکلات شنوایی
  • مشکلات قلب، کلیه یا استخوانها
  • ناتوانی ذهنی یا ضریب هوشی پایین

نقائص هنگام تولد

نوشیدن الکل در دوران بارداری یکی از دلایل اصلی نقایص هنگام تولد است. اغلب اوقات، نقص تولد در سه ماهه اول شکل می گیرد و بر نحوه ظاهر یا عملکرد بدن کودک تأثیر می گذارد. نقایص هنگام تولد می تواند شامل مشکلات قلبی، شکاف لب، اسپینا بیفیدا و سندرم داون باشد. در حالی که برخی از نقایص هنگام تولد با جراحی یا دارو قابل درمان است، مدیریت برخی دیگر آنها دشوارتر است و می تواند بر سلامت کودک در بزرگسالی تأثیر بگذارد. شیوه زندگی بدون الکل، بهترین روش برای جلوگیری از نقایص هنگام تولد و سایر پیامدهای مضر در دوران بارداری است. زنانی که به قبل از بارداری به صورت هفتگی الکل می نوشند، 50 درصد بیشتر در هنگام بارداری احتمال مصرف الکل را دارند.

اثرات الکل بر سیستم عصبی مرکزی جنین

قرار گرفتن در معرض الکل در رحم در اولین هفته های بارداری شروع می شود. در هفته سوم، الکل بر قلب و سیستم عصبی مرکزی جنین تأثیر می گذارد. با ادامه مصرف الکل مادر، چشم، بازوها، پاها و قلب جنین می تواند تأثیر منفی بگذارد.

در هفته ششم، ممکن است دندان ها و گوش ها تحت تأثیر قرار بگیرند و اگر مادر همچنان به مصرف خود ادامه بدهد، کام جنین و دستگاه تناسلی خارجی جنین تحت تأثیر قرار می گیرد. این تا هفته دوازدهم یا ماه سوم ادامه دارد.

در هفته دوازدهم تا بدو تولد نوزاد، مغز تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض مكرر الكل قرار می گیرد و منجر به اثرات شناختی، یادگیری و رفتاری قرار گرفتن در معرض الكل قبل از تولد می شود.

مصرف الکل چه تاثیری بر روی مادر دارد؟

الکل همچنین می تواند بر روی مادر باردار تأثیر منفی بگذارد، به خصوص اگر مادر با مشکلات اعتیاد دست و پنجه نرم کند. او ممکن است از تغذیه ضعیف یا وزن کمتر از حد متوسط ​​رنج ببرد. پس از به دنیا آمدن کودک، عادت های نوشیدن او ممکن است بر فرزندپروری و توانایی های فرزندپروری وی تأثیر بگذارد، در نتیجه هم برای او و هم برای کودک اثرات منفی خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: افزایش هوش جنین در بارداری

اگه می خوای الکل رو ترک کنی

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص درمان اعتیاد و روانشناس تلفنی صحبت کن.

عوارض مصرف الکل در بارداری | پزشکت

تشخیص مصرف الکل در دوران بارداری 

اعضای خانواده و دوستان معمولاً اولین افرادی هستند، که مصرف الکل افراد را تشخیص می دهد. برخی از زنان ممکن است در هنگام بارداری از مصرف الکل خود احساس شرمندگی یا درماندگی کنند. حتی برخی از مصرف کنندگان سعی دارند نوشیدن خود را پنهان کنند. اما مصرف الکل با  با کمک یک مشاور در زمینه الکل قابل ترک است. در حین درمان، افراد می توانند نگرانی های خود را در مورد الگوی نوشیدن زن و تأثیر آنها بر کودک متولد نشده ابراز کنند.

شایع ترین علائم جدی ناشی از رفتارهای خطرناک مصرف الکل در بارداری، عبارتند از:

  • پرخاشگری و انجام رفتارهای خطرناک
  • فاصله گرفتن از عزیزان و زندگی در انزوا
  • فراموش کردن مسئولیت ها و وظایف روزانه در خانه یا محل کار
  • توجیه کردن اینکه مقادیر اندک الکل بر بارداری تأثیر نمی گذارد.
  • جلوگیری از مراقبت های قبل از تولد مانند عدم مراجعه به پزشک و عدم مصرف مواد مغذی

در بسیاری از مناطق، قرارهای پزشک قبل از تولد شامل غربالگری سوءمصرف مواد نیز می شوند. در طی این غربالگری، کادر پزشکی به دنبال هرگونه علائم هشدار دهنده مواد مخدر و الکل هستند. در صورت مشکوک بودن مصرف الکل، مراجعه به درمان اغلب انجام می شود.

خطرات مصرف الکل در شیردهی 

مصرف سنگین الکل حتی پس از زایمان یک زن ممکن است بر کودک تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مصرف الکل در شیردهی خطرناک است. مشابه نحوه انتقال الکل از جریان خون زن به بند ناف و جفت، می تواند از شیر مادر نیز عبور کند. تصور غلط رایج این است که پمپاژ و ریختن شیر مادر به سرعت بخشیدن به روند از بین بردن الکل از بدن یک زن کمک می کند. در حقیقت، تنها یک نوشیدنی چند ساعت طول می کشد تا کاملاً از بدن دفع شود.

در کودکانی که از طریق شیر مادر در معرض الکل قرار دارند خطر افزایش تاخیر در پیشرفت مهارت حرکتی و سایر شرایط بهداشتی وجود دارد. برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی پس از تولد، یک زن باید در مورد مراقبت از یک نوزاد با یک روان شناس یا پزشک مشورت کند.

برای آشنایی بیشتر با عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی روی لینک کلیک کنید.

زنان باردار چگونه می توانند الکل را ترک کنند؟

برنامه های بیشماری برای درمان الکل وجود دارد که برای کمک به زنان باردار در ترک الکل کمک می کنند. ترک الکل هر چه زودتر انجام بگیرد، احتمال بارداری بدون مشکلات و عوارض و تولد نوزاد سالم بیشتر می شود.

روند درمانی توصیه شده برای ترک الکل اغلب بسته به مدت زمان مصرف و میزان آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر اختلال در مصرف الکل زن (AUD) جزئی باشد، پزشک ممکن است او را به یک مرکز درمانی سرپایی ارجاع دهد. با این حال، مراقبت های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان معمولاً برای موارد شدیدتر از مصرف الکل مورد نیاز است. این برنامه ها به ارائه دهندگان درمان اجازه می دهد تا مادر و نوزاد را از نزدیک در طول سم زدایی و سایر مراحل بهبودی تحت نظر داشته باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز