لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مصرف الکل در دوران شیردهی

مصرف الکل در دوران شیردهی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اثرات و عوارض مصرف الکل در بارداری به خوبی ثابت شده است. با این حال، در مورد عواقب سوءمصرف الکل در دوران شیردهی و خطر احتمالی آن بر روی نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه می کنند اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. به نظر می رسد تغییرات قابل توجهی برای زنان شیرده که در دوران شیردهی خود الکل مصرف می کنند، وجود دارد. با توجه به مصرف الکل توسط زنان شیرده، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به پرهیز و ترک مصرف آن توصیه می کنند، در حالی که برخی دیگر اظهار می کنند که مصرف الکل توسط زنان شیرده خطرات کمی دارد.

الكل تا چند ساعت در شير مادر می ماند؟

الکل پس از مصرف به سرعت در خون جذب می‌شود و به شیر مادر منتقل می‌گردد. مدت زمانی که الکل در شیر مادر باقی می‌ماند، به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله مقدار مصرف شده، وزن و متابولیسم هر فرد، و همچنین از میزان زمانی که از زمان مصرف الکل می‌گذرد.

عمدتاً، اگر یک مادر الکل مصرف کند، بهتر است حداقل ۲-۳ ساعت منتظر بماند تا احتمال دفع الکل از بدن و شیر مادر افزایش یابد. مهم است که مادران شیرده اگر نوعی مشروب حاوی الکل مصرف می‌کنند، میزان مصرف را به حداقل برسانند و از زمان‌بندی مناسب برای مصرف الکل پیروی کنند تا به کودک خود صدمه نرساند. همچنین می‌توانند با مشاوره با پزشک خود در مورد اثرات الکل بر شیردهی و نحوه مدیریت مصرف الکل در دوران شیردهی مشورت کنند.

مطالعه بیشتر: احساس سنگینی پستان در شیردهی

آیا مصرف الکل باعث افزایش شیر در مادران می شود؟

گاهی اوقات به زنان توصیه می شود که برای افزایش تولید شیر مادر باید الکل بنوشند و مواد مغذی موجود در آبجوهای تیره به تغذیه کودک کمک می کند. در اوایل دهه 1900، شرکت های آبجو، آبجوهای کم الکل یا “تونیک” را به طور خاص برای زنان شیرده به عنوان ابزاری برای افزایش قدرت و افزایش تولید شیر مادر به بازار عرضه کردند. اما این توصیه ها تحت هیچ شرایطی حقیقت ندارند. جو مورد استفاده برای تولید آبجو حاوی پلی ساکارید است که تولید پرولاکتین را افزایش می دهد و به نوبه خود تولید شیر مادر را تحریک می کند. با این حال، الکل به تنهایی تولید شیر را کاهش می دهد.

الکل همچنین یک مهار کننده قوی اکسی توسین است. به دلیل این اثر، در دهه 1970 از آن برای توقف انقباضات و جلوگیری از زایمان زودرس استفاده شد. با این حال، در یک مادر شیرده، ترشح اکسی توسین همراه با مصرف الکل باعث تحریک خروج شیر می شود. حتی ممکن است میزان شیر در دسترس شیرخوار را نیز کاهش دهد.

اگر در رابطه با تغذیه دوران شیردهی سوالی داری، همین الان با متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید.

مصرف الکل در دوران شیردهی || پزشکت

تاثیر الکل بر شیر مادر

الکل مصرف شده توسط مادران در دوران شیردهی، آزادانه وارد شیر مادر می شود. سطح الکل در شیر مادر، مشابه آن چیزی است که در خون مادر اندازه گیری می شود و 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف یک نوشیدنی الکلی به اوج خود خواهد رسید.

الکل معمولاً در شیر مادر حدود 2 تا 3 ساعت پس از مصرف قابل تشخیص است. البته باید توجه داشت که مدت زمانی که می توان الکل را در شیر مادر تشخیص داد با توجه به میزان الکل مصرفی مادر افزایش می یابد.

الکل از 1 نوشیدنی را می توان در شیر مادر برای حدود 2 تا 3 ساعت تشخیص داد، اما این بازه زمانی به حدود 4 تا 5 ساعت در صورتی که مادر 2 نوشیدنی مصرف کند و به حدود 6 تا 8 ساعت در صورت مصرف 3 نوشیدنی و غیره افزایش می یابد.

سایر عوامل موثر بر میزان الکل در شیر مادر، عبارتند از:

  • وزن بدن مادر
  • سرعت مصرف آن
  • مصرف آن همراه با غذا
  • تغییرات فردی در جذب الکل و متابولیسم

مصرف الکل توسط مادران شیرده می‌تواند تأثیرات مختلفی بر شیر مادر و در نتیجه بر نوزاد داشته باشد:

کاهش حجم شیر: مصرف الکل ممکن است منجر به کاهش حجم شیر تولیدی شود. الکل به عنوان یک ماده آبزایی عمل کرده و ممکن است باعث افزایش ادرار و از دست دادن مایعات شود.

کاهش کیفیت شیر: الکل ممکن است باعث کاهش کیفیت شیر مادر شود. این ممکن است منجر به تغییر در ترکیب شیمیایی شیر و تخلیه مواد ناخواسته در شیر گردد.

تغییر در مزه شیر: مصرف الکل می‌تواند موجب تغییر در مزه شیر شود و نوزاد ممکن است با رد کردن شیر یا عدم تمایل به مصرف شیر، تأثیرات را نشان دهد.

تأثیر بر خواب نوزاد: الکل ممکن است تأثیرات منفی بر خواب نوزاد داشته باشد و باعث اختلالات در الگوی خواب آن شود.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان 

مصرف الکل در دوران شیردهی || پزشکت

اثرات کوتاه مدت الکل بر روی نوزادان

بررسی ها نشان می دهد شیرخوارانی که توسط زنانی که قبل از شیردهی مشروبات الکلی مصرف کرده اند تغذیه شده اند، در 4 ساعت اول پس از مصرف الکل توسط مادر، تقریباً 20 درصد شیر کمتری نسبت به زنانی که الکل مصرف نکرده اند، مصرف کرده اند. با این حال، مطالعه بعدی گزارش داد که اگر مادران الکل بیشتری مصرف نمی کردند، نوزادان به دفعات بیشتر از شیر مادر تغذیه می کردند. در 8 تا 12 ساعت پس از مصرف الکل مادر، مقادیر بیشتری شیر مصرف می کردند.

اگرچه برخی گمان می کنند که این کاهش مصرف شیر نوزاد ممکن است به دلیل تغییر طعم شیر باشد، اما احتمالاً بیشتر به کاهش شیر مربوط می شود.

علاوه بر آن، تغییراتی در الگوی خواب نوزادان نیز مشاهده شده است. در حالی که 2 مطالعه گزارش کردند که مقدار کل خواب پس از مصرف شیر حاوی الکل بدون تغییر است. اما خواب نوزادان مختل می شود. در مقابل، مطالعه دیگری نشان داد که مدت زمان کل خواب پس از مصرف شیر حاوی الکل توسط نوزادان به طور متوسط ​​حدود 25 درصد کاهش می یابد.

مطالعه بیشتر: افزایش وزن پس از شیردهی

اثرات درازمدت الکل بر نوزادان شیرده

اثرات درازمدت احتمالی روی نوزادان الکلی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بررسی ها نشان می دهد الکل مصرفی توسط مادر ممکن است بر تغییر رفتار مادر یا توانایی او بر کودک در حال رشد تأثیر بگذارد.

مصرف زیاد الکل می تواند باعث خواب آلودگی، خواب عمیق، ضعف و افزایش وزن غیر طبیعی در نوزاد و احتمال کاهش رفلکس دفع شیر در مادر شود.

مادرانی که مشروب می نوشند نباید با نوزاد خود در یک رختخواب مشترک بخوابند. زیرا رفلکس های طبیعی آنها تحت تأثیر قرار می گیرد. مصرف بیش از حد الکل توسط مادر می تواند منجر به افزایش وزن یا اختلال در رشد کودکان شود. علاوه بر آن، سوء مصرف الکل می تواند بر کاهش شیر تأثیر بگذارد و ممکن است منجر به عدم شیردهی کافی شود. ممکن است کودک بیشتر بخوابد و کمتر شیر بخورد یا به طور موثر از شیر مادر تغذیه نکند. این وضعیت ممکن است منجر به کاهش مصرف شیر شود و کودک از تاخیر در رشد حرکتی رنج ببرد.

برخی مواردی که باید در مورد عوارض مصرف الکل در مادران در شیردهی به آن توجه کرد، عبارتند از:

  • نوزاد تازه متولد شده کبد نابالغی دارد و بیشتر تحت تأثیر الکل قرار می گیرد.
  • تا حدود 3 ماهگی، نوزادان الکل را تقریباً نیمی از بزرگسالان متابولیزه می کنند.
  • یک نوزاد بزرگتر می تواند الکل را سریعتر از یک نوزاد خردسال متابولیزه کند.
  • جثه یک فرد بر سرعت متابولیسم الکل تاثیر می گذارد. یک فرد با وزن بیشتر می‌تواند الکل را سریع‌تر از یک فرد با وزن کمتر متابولیسم کند.
  • تأثیر الکل بر روی نوزاد ارتباط مستقیمی با میزان مصرف الکل دارد. هر چه الکل بیشتر مصرف شود، مدت بیشتری طول می کشد تا از بدن مادر خارج شود.

مطالعه بیشتر: اختلال ژنتیکی در کودکان 

مصرف الکل در دوران شیردهی || پزشکت

آیا پمپاز شیر مادر پس از مصرف الکل باعث کاهش الکل در شیر مادر می شود؟

خیر. سطح الکل در شیر مادر اساساً با سطح الکل در جریان خون مادر یکسان است. دوشیدن یا پمپاژ شیر پس از مصرف الکل و سپس دور ریختن آن (“پمپ زدن و ریختن”)، میزان الکل موجود در شیر مادر را سریعتر کاهش نمی دهد. همانطور که سطح الکل خون مادر به مرور زمان کاهش می یابد، سطح الکل در شیر مادر نیز کاهش می یابد.

یک مادر ممکن است پس از مصرف الکل شیر را دوشیده یا پمپ کند تا ناراحتی جسمی خود را کاهش دهد یا به برنامه‌ریزی شیر خود پایبند باشد. اگر مادری تصمیم به دوشیدن یا پمپاژ شیر در مدت دو ساعت (به ازای هر نوشیدنی) پس از مصرف الکل داشته باشد، باید شیر ​​پمپاژی را دور بریزد. اگر مادری بیش از مقدار متوسط ​​الکل مصرف کرده باشد، بهتر است برای شیردهی به فرزندش 2 ساعت صبر کند. تا زمانی که الکل هنوز در جریان خون مادر باشد، شیر مادر همچنان حاوی الکل است.

سخن آخر

باید در مورد سابقه مصرف الکل در تمام زنان باردار و پس از زایمان از آنها سوال شود. بررسی ها نشان می دهد که از هر 2 زن 18 تا 44 ساله حدود 1 نفر الکل مصرف می کنند. در حالی که بسیاری از زنان مبتلا به اختلالات مصرف الکل می توانند از مصرف الکل در دوران بارداری خودداری کنند. احتمال اینکه آنها بعد از زایمان دوباره به مصرف الکل خود ادامه دهند بسیار زیاد است.

نزدیک به زایمان، همه زنان باید در مورد مصرف الکل در دوران شیردهی اطلاعاتی دریافت کنند. اگرچه اطلاعات ناقص است، اما داده‌های فعلی نشان می‌دهد که مصرف الکل مادر ممکن است بر تولید شیر و الگوی خواب نوزاد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که الکل عبوری از شیر مادر ممکن است اثرات منفی رشد عصبی داشته باشد.

اگر به طور منظم مقادیر زیادی الکل مصرف می کنید، این می تواند به کودک آسیب برساند. اگر در مورد سازگاری عادات نوشیدنی خود با شیردهی شک دارید، بهتر است با یک متخصص بهداشت مشورت کنید. مادران شیردهی که تا حد مسمومیت یا پرنوشی مشروبات الکلی می نوشند، ممکن است کمتر از نیازهای کودک خود آگاه باشند و تا زمانی که کاملا هوشیار نباشند به نوزاد خودشان شیر ندهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز