لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای فیبرومیالژیا کدامند؟

درمان خانگی برای فیبرومیالژیا کدامند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی برای فیبرومیالژیا کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی برای فیبرومیالژیا و درمان های جایگزین زیادی وجود دارند که می توانند علائم بیماری را تسکین دهند. اگرچه هیچ درمان مشخصی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، اما درمان می تواند برخی از علائم را تسکین دهد. از آنجا که علائم این بیماری متنوع و در بین بیماران متفاوت است، برنامه های درمانی باید برای هر بیمار شخصی باشد. برنامه های درمانی زمانی موثرتر هستند که آگاهی دادن به بیمار، کاهش استرس، ورزش منظم و داروها با هم ترکیب شوند. همچنین داروهای جایگزین و عادات شیوه زندگی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم فیبرومیالژیا کمک کند. در نهایت، پزشک، فیزیوتراپیست و بیمار ممکن است همگی در مدیریت فیبرومیالژیا نقش فعالی ایفا کنند. اما برخی روند های درمانی جایگزین برای فیبرومیالژیا عبارتند از:

طب سوزنی

طب سوزنی ممکن است به درمان فیبرومیالژیا کمک کند زیرا می تواند شیمی مغز را تغییر داده و به افزایش تحمل درد کمک کند. در طول درمان، یک پزشک یک یا چند سوزن خشک را در نقاط خاصی به پوست و بافتهای زیرین وارد می کند. پیچاندن ملایم سوزن ها باعث ترشح قابل اندازه گیری اندورفین ها در جریان خون می شود.

به گفته متخصصان طب سوزنی، طی این فرایند، بلوک های انرژی برداشته می شوند، که جریان انرژی را در امتداد نصف النهار، که کانالهای انرژی خاصی هستند، بازیابی می کند. سپس شیمی مغز بیمار با تغییر ترشح انتقال دهنده های عصبی تغییر می کند. این انتقال دهنده های عصبی باعث تحریک یا مهار تکانه های عصبی در مغز می شود که اطلاعات مربوط به محرک های خارجی و احساساتی مانند درد را منتقل می کند و باعث می شود تحمل درد بیمار افزایش یابد. یک درمان طب سوزنی ممکن است درد مزمن را برای مدت طولانی کاهش دهد.

طب سوزنی الکتریکی و طب سوزنی با لیزر

در طب سوزنی الکتریکی از یک سوزن متصل به سیمهای کوچک متصل به جریانهای الکتریکی بسیار جزئی استفاده می کند. حرارت (moxibustion) و ماساژ (طب فشاری) نیز می توانند در طی ا فرایند الکترو طب سوزنی استفاده شوند. طب سوزنی لیزری یکی دیگر از درمان های جایگزین برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا است. در طول این درمان، لیزرهای با شدت کم در مناطق خاصی از بدن برای تحریک اندورفین مورد هدف قرار می گیرند. اندورفین های تحریک شده مانع از انتقال سیگنال های درد به مغز می شود که به بیمار تسکین می دهد.

مراقبت از کایرو پراکتیک

مراقبت های کایروپراکتیک درمان جایگزین دیگری برای درد فیبرومیالژیا است. مراقبت از کایروپراکتیک می تواند درد نقاط فشار، کمر درد، گردن درد، شانه درد، سردرد و درد ناشی از آسیب های اسکلتی عضلانی را درمان کند. کایروپراکتیک ممکن است برای فیبرومیالژیا موثر باشد زیرا به بهبود سطوح درد کمک می کند و دامنه حرکتی گردن و کمر را افزایش می دهد.

کایروپراکتیک بر این اصل استوار است که بدن یک ارگانیسم خود درمان است. برای کاهش درد و افزایش بهبودی، متخصص کایروپراکتیک از ستون فقرات استفاده می کند. هدف کایروپراکتیک افزایش تحرک بین مهره های ستون فقرات است که محدود شده، قفل شده یا کمی از موقعیت مناسب خارج شده است. گفته می شود که با فشار ملایم یا کشش، حرکات ملایم متعدد در یک ناحیه یا فشارهای خاص با سرعت بالا، به بازگرداندن استخوان ها به وضعیت یا حرکت طبیعی تر کمک می شود. گفته می شود که این درمان باعث تسکین درد و بهبود سلامت فرد می شود.

ماساژ درمانی

درمان خانگی برای فیبرومیالژیا کدامند؟ | پزشکت

ماساژ درمانی می تواند تنش عضلانی را کاهش داده و درد عضلات و بافت نرم را کاهش دهد. بیماران فیبرومیالژیا می توانند از ماساژ درمانی سود ببرند زیرا می تواند گردش خون و دامنه حرکتی را بهبود بخشد. ماساژ عصبی عضلانی اصول اولیه درمانهای شرقی باستان (طب فشاری و شیاتسو) را با بافت درمانی عمیق مخصوص دست ترکیب می کند. ترکیب این موارد به کاهش درد مزمن ماهیچه ای یا عضلات میوفاشیال (بافت نرم) کمک می کند.

ماساژ درمانی همچنین می تواند به مبارزه با افسردگی کمک کرده و جریان مواد شیمیایی مرتبط با درد و استرس را کاهش داده و در عین حال تولید سروتونین را افزایش دهد. افزایش سروتونین منجر به خواب بهتر شبانه می شود که می تواند به مبارزه با مه فیبرو کمک کند.

بیوفیدبک

بیوفیدبک یک تکنیک آرام سازی ذهن/بدن است که از وسایل الکترونیکی برای اندازه گیری و کاهش پاسخ های مربوط به استرس در بدن در درمان فیبرومیالژیا استفاده می کند.

بیماری های مغز و اعصاب

در طول یک جلسه بیوفیدبک، بیماران می توانند سطح استرس خود را کنترل کرده و تکنیک های آرامش را تمرین کنند. برخی از تکنیک ها ممکن است بهتر از بقیه عمل کنند و در طول جلسه بیمار قادر خواهد بود نحوه واکنش بدن خود را نسبت به تکنیک ها کنترل کند.

بیوفیدبک ممکن است به بیماران کمک کند ماهیچه های سفت را شل کنند، که می تواند درد ناشی از فیبرومیالژیا را تسکین دهد.. اگر بیوفیدبک الکترونیکی به درستی آموخته شود، می تواند به شما در کنترل ضربان قلب، فشار خون، الگوهای تنفس و تنش عضلانی کمک کند و به طور بالقوه درد را کاهش دهد.

مدیتیشن

یافته های اولیه نشان می دهد که برنامه کاهش استرس مبتنی بر مدیتیشن برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا موثر است. با مدیتیشن، به افکار خود اجازه می دهید استراحت کنند. مدیتیشن امواج مغزی سازگار با آرامش و شادی ایجاد می کند که به رفع اضطراب کمک می کند. مدیتیشن به شما کمک می کند توانایی خود را در توجه به همه زمینه های زندگی بدون حواس پرتی تقویت کنید. بیماران فیبرومیالژیا همچنین می توانند عود بیماری خود را کنترل کرده و درد را کاهش دهند.

مزایای مدیتیشن عبارتند از:

  • حواس بیمار را از درد دور می کند.
  • علائم مربوط به استرس را کاهش می دهد.
  • آرامش عمیق عضلات بدن را ایجاد می کند.
  • توانایی سیستم عصبی مرکزی در تشخیص درد را متوقف می کند.

درمان خانگی فیبرومیالژیا کدامند؟

درمان خانگی برای فیبرومیالژیا کدامند؟ | پزشکت

توجه به این نکته ضروری است که فیبرومیالژیا یک بیماری جدی و خطرناک نیست. آن دسته از بیماران با رویکرد درمانی که شامل درک درست از بیماری، همچنین بهبود خواب، کاهش استرس و ورزش است، تمایل دارند بهترین کار را انجام دهند.

نکات زیر به شما کمک می کند تا با فیبرومیالژیا مقابله کنید:

  • برای کاهش درد به طور منظم ورزش کنید
  • برای کاهش استرس، یوگا، مدیتیشن انجام دهید
  • برای تسکین ماهیچه ها و کاهش درد حمام کنید
  • برای ثبت رژیم و علائم روزانه، یک دفتر تهیه کنید

استرس را کاهش دهید.

اگر از فیبرومیالژیا رنج می برید، استرس مزمن ممکن است باعث درد شود. برخی از مطالعات ارتباط بین تشدید فیبرومیالژیا و تغییرات در هورمون های مختلف و انتقال دهنده های عصبی ناشی از استرس مزمن را نشان می دهند. به سادگی نفس عمیق بکشید و به آرامی بازدم کنید. برای بهبود سلامتی، تمرکز خود را روی چیزهایی بگذارید که دوست دارید یا باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. به این ترتیب وقتی استرس مزمن خود را نشان می دهد، آماده انجام یک یا دو کار هستید که به کاهش استرس شما کمک می کند.

خوشبختانه روشهای ساده و اثبات شده ای برای مدیریت استرس وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • یوگا
  • ورزش
  • خواب کافی

یادداشت برداری کنید.

تهیه لیست کارها یک تکنیک خوب است که برای مدیریت مسائل مربوط به حافظه (فیبرو مه) مرتبط با فیبرومیالژیا استفاده می شود.

یکی از عوارض فیبرومیالژیا “مه فیبرو” نامیده می شود. بیماران از این اصطلاح برای توصیف مشکلات تفکر و حافظه که گاهی با این اختلال همراه است استفاده می کنند. علائم مه فیبرو عبارتند از:

  • تمرکز
  • عدم هوشیاری
  • مشکل در گفتگو

علاوه بر این، کسی که از فیبرو مه رنج می برد ممکن است انجام کارهای روزمره برایش دشوار باشد. مواردی مانند یافتن کلیدها، نگه داشتن اطلاعات جدید یا حفظ برنامه ها می تواند به چالش های سنگینی تبدیل شود.

اگر حافظه شما از فیبرو مه رنج می برد، یکی از تکنیک های مدیریت وضعیت شما یادداشت برداری است. لیست وظایف خود را بسازید، شاید حتی لیست “نحوه بیان” برای کمک به شما در برقراری ارتباط واضح تر با دوستان و خانواده کمک کند. لیست اسامی دوستان، لیست خرید و اطلاعات تماس خود را حفظ کنید تا در اسرع وقت آنها را در اختیار داشته باشید. داروهای خود را نیز پیگیری کنید. اگر نمی توانید به یاد بیاورید که آخرین بار چه زمانی داروی خود را مصرف کرده اید، یک دوز دارو را کنار بگذارید.

ورزش کنید.

اگر فیبرومیالژیا دارید، سلامت شما می تواند به ورزش بستگی داشته باشد. نشان داده شده است که ورزش می تواند علائم خاصی از بیماری را بهبود بخشد و در موارد زیر موثر باشد:

  • کاهش درد
  • تناسب عملکرد قلب
  • بهبود عملکرد فیزیکی

ورزش باید به طور منظم با شدت کم انجام شود. پیاده روی و برنامه های آب گرم یکی از بهترین روش های درمانی است. یکی دیگر از مزایای مهم ورزش این است که به خواب بهتر کمک می کند.

حمام آب گرم بگیرید.

غوطه ور شدن در حمام گرم یا وان آب گرم می تواند ماهیچه های کشیده را شل کرده، درد را کاهش دهد و به شما کمک کند راحت تر حرکت کنید. اگر ورود و خروج از وان برای شما دشوار است، سونا را امتحان کنید یا یک چهارپایه در حمام بگذارید تا بتوانید بنشینید. گرما ممکن است اندورفین را افزایش دهد، که سیگنال های درد را مسدود می کند و به خواب راحت تر کمک می کند.

کافئین را کنار بگذارید.

اجتناب از کافئین می تواند به کاهش استرس، اضطراب، عصبی بودن و بی خوابی کمک کرده و علائم فیبرومیالژیا را بهبود بخشد. استرس هم جنبه جسمی دارد و هم جنبه روانی و کافئین هر دو را تشدید می کند. قلب شما با کافئین تندتر می زند. سیستم عصبی مرکزی شما تحریک می شود و هنگام مصرف کافئین بیشتر مضطرب، عصبی و بی خواب می شوید. برای داشتن خواب بهتر، بعد از ظهر به بعد از مصرف قهوه، چای، شکلات و نوشابه دوری کنید.

برای خودتان وقت بگذارید.

درمان خانگی برای فیبرومیالژیا کدامند؟ | پزشکت

اختصاص وقت برای خود در روز بخشی ضروری از درمان درد، خستگی و سایر علائم فیبرو است. زندگی می تواند برای بیماران فیبرومیالژیا بسیار استرس زا و پیچیده شود. به همین دلیل است که هر روز وقت گذاشتن برای خود بخشی ضروری برای درمان درد، خستگی و سایر علائم شما است. سعی کنید با یک سرگرمی استراحت کنید یا موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید. هر چه که باعث ایجاد روحیه بهتر می شود را هر روز انجام دهید. اختصاص وقت برای استراحت و سرگرمی، استرس شما را کاهش داده و انرژی بیشتری برای حل مشکلات روزمره خود خواهید داشت.

علائم تشدید کننده بیماری را در محل کار کم کنید.

یک برنامه کاری منعطف را امتحان کنید یا محیط کار خود را طوری تنظیم کنید که علائم را در حین کار کاهش دهد. با طراحی یک برنامه کاری انعطاف پذیر که شما و رئیس شما بر سر آن توافق دارید، شروع کنید. این می تواند به این معنی باشد که بعضی وقت ها در خانه کار می کنید یا ساعات کار اداری خود را متفاوت تنظیم می کنید – چه صبح زود و چه بعد از ظهر.

اگر در یک دفتر کار می کنید، سعی کنید کارهایی را ترتیب دهید تا استرس کمتری به بدن شما وارد شود. می توانید با چیدن وسایل روی میز و اطراف آن برای استفاده آسان شروع کنید. برخی از محصولات ممکن است مفید باشند، مانند هدفون برای تلفن یا محصولات دیگر که می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند.

در مورد وضعیت خود با خانواده صحبت کنید.

بسیاری از بیمارانی که از “بیماری نامرئی” مانند فیبرومیالژیا رنج می برند، صحبت کردن در مورد وضعیت خود با دیگران – به ویژه همسر دشوار است. آنها ممکن است بترسند که عزیزانشان نیازهای سلامتی آنها را نادیده بگیرند یا آنها را باور نداشته باشند. با این وجود، اگر می خواهید با فردی صحبت کنید، باید راهی برای مطرح کردن موضوع پیدا کنید و آنها در نهایت می توانند شما را حمایت کنند.

سعی کنید با توصیف یکی از اثرات بیماری خود شروع کنید. اگر عصرها خسته می شوید، ممکن است بگویید: “ای کاش می توانستم شنبه بیرون بروم. اما من یک بیماری دارم که گاهی اوقات من را خسته می کند. اگر احساس خستگی بیش از حد کنم، ممکن است لازم باشد برنامه ها را لغو کنم. ” چنین گزاره ای می تواند منجر به سوالات بیشتری شود و به شما این فرصت را می دهد تا آنچه را که شریک زندگی شما باید بداند توضیح دهید.

خود را درگیر نکنید.

خود را انقدر درگیر کار نکنید که وقت استراحت، آرامش و ورزش را نداشته باشید.

از آنجا که مشکلات سلامتی مربوط به فیبرومیالژیا قابل روئت نیستند، ممکن است بیماران فشار بیشتری را برای ادامه کار احساس کنند. اما اگر شما درد دارید، باید خود را در اولویت قرار داده و استراحت کنید.

شغل و وظایف خود را بررسی کنید. آیا آنها شما را از استراحت، آرامش و ورزش که به تسکین علائم شما کمک می کند، دور نگه می دارند؟ وقتی احساس ناراحتی می کنید از نه گفتن نترسید.

به اندازه کافی بخوابید.

بهترین غذاها برای خواب 3 | پزشکت

نداشتن خواب کافی می تواند علائم فیبرومیالژیا را تشدید کند. یکی از ناراحت کننده ترین شکایاتی که بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دارند، خواب کم است. علائم این بیماری می تواند خواب را دشوارتر کند. کمبود خواب باعث تشدید علائم می شود و منجر به یک چرخه معیوب بی خوابی و درد می شود. ممکن است مشکلات زیر بر خواب شما تأثیر بگذارد:

  • عدم رعایت برنامه خواب
  • مصرف کافئین قبل از خواب
  • صداهای مزاحم (شامل خروپف شدید دیگران)
  • به رختخواب بروید و نگرانی هایی در ذهن شما ایجاد شود.
  • خوابیدن در فضایی که بیش از حد روشن، خیلی گرم یا خیلی سرد است.

برای هر یک از این مشکلات راه حل هایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر قبل از خواب دچار استرس و نگرانی شدید، در مورد مشکلاتی که ممکن است هنگام خواب به ذهن شما خطور کند فکر کنید، آنها را بنویسید و همچنین راه حل هایی برای این مشکلات بنویسید. سپس، وقتی این افکار هنگام تلاش برای به خواب رفتن به سراغ شما می آیند، به خود بگویید: “این قبلاً مورد بررسی قرار گرفته است. لازم نیست نگران باشم. من برای آن برنامه ای دارم. ”

علائم خود را بنویسید.

یک دفترچه روزانه از علائم، تغییرات خلقی، داروهای مصرفی و همچنین دوزهای فراموش شده را برای کمک به شناسایی محرک های درد خود تهیه کنید.

برای کنترل بیماری فیبرومیالژیا، هر بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا باید سعی کند یک دفترچه روزانه از علائم و تغییرات خلقی را همراه با رویدادها و فعالیت ها تهیه کند. لیستی از داروهای خود را نگه دارید. هنگامی که دوز دارو را فراموش کردید، آن را نیز پیگیری کنید. با گذشت زمان، تصویر واضح تری از آنچه احتمالاً باعث علائم فیبرومیالژیا می شود، دریافت می کنید. این می تواند به پزشک برای درمان شما کمک کند.

گروه های حمایتی پیدا کنید.

سعی کنید به یک گروه پشتیبانی بپیوندید تا درباره مسائل خود صحبت کنید و همچنین بدانید که دیگران چگونه با درد و خستگی خود رفتار کرده اند.

آیا می خواهید بدانید چه درمان هایی برای دیگران که با درد و خستگی فیبرومیالژیا مبارزه می کنند موثر بوده است؟ سعی کنید به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. یک گروه حمایتی ممکن است بصورت حضوری یا آنلاین باشد. اما در هر صورت شما فضایی امن برای بحث درباره ناراحتی ها، نگرانی ها و سلامت کلی خود با افرادی که با مشکلات پزشکی یکسانی روبرو هستند خواهید یافت. دریابید چه داروهایی برای افرادی مانند شما موثر بوده است. نحوه برخورد سایر بیماران با علائم خود را بیاموزید و دریابید که چه چیزی موثر است.

در اکثر موارد افراد مبتلا به این بیماری به متخصص روماتولوژی مراجعه می کنند. اما برخی از بیماران هم می توانند برای تسکین علائم خود از متخصصین پزشکی دیگر مانند پزشک ورزشی و یا فیزیوتراپیست ها کمک بگیرند. به هر حال در صورت نیاز به مشاوره فوری و آنلاین با هر یک از این متخصصین می توانید از خدمات مشاوره آنلاین پزشکت استفاده کنید.

منبع:

https://www.emedicinehealth.com/slideshow_fibromyalgia_pictures/article_em.htm

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز