لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خشکی بینی در خانه

درمان خشکی بینی در خانه | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خشکی بینی در خانه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خشکی بینی هیچ بیماری یا دلیلی برای نگرانی نیست، اما در صورت عدم توجه می تواند باعث ناراحتی بی نظیر شود و خطرات بالقوه سلامتی را ایجاد کند. جدا از اینکه باعث حمله سینوسی می شود، می تواند باعث سردرد های آزاردهنده ای شود که فروکش نمی کنند. در موارد شدید، ممکن است منجر به مشکلات بینایی و تنفسی شود. بینی اولین خط دفاعی است و مراقبت از آن برای سلامتی کاملاً ضروری است.

درمان های خانگی خشکی بینی

خشک شدن بینی وقتی اتفاق میفتد که مجاری داخلی بینی خشک شود. این امر همچنین می تواند باعث ایجاد پوسته در مخاط داخلی بینی شود. در اینجا موثرترین درمان های خانگی برای خشکی بینی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها از این بیماری خلاص شوید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند به مرطوب سازی پوست و پر کردن شکاف بین سلول های خشک کمک کند. استفاده از آن روی سوراخ های بینی می تواند در پیشگیری از خشکی و کاهش درد موثر باشد. اما مطمئن شوید که در این درمان زیاده روی نکنید. در هر سوراخ بینی یک یا دو قطره روغن نارگیل بریزید. این کار را روزی یکبار انجام دهید.

آب نمک

آب نمک یک درمان خانگی ساده برای خشکی بینی است و می توان آن را به راحتی در خانه تهیه کرد. آب نمک به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و لایه بینی را مرطوب نگه می دارد. به پاکسازی مخاط و تحریک کننده های مجرای بینی کمک می کند. در تهیه آب نمک، از نمک غذایی استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی مواد افزودنی دیگری باشد که می تواند مخاط بینی را بیشتر تحریک کند.

1 قاشق چای خوری نمک خالص یا نمک دریا با آب مخلوط کنید و این را در بطری اسپری بریزید. سر خود را به سمت زمین خم کرده و چند بار آب نمک را به داخل حفره های بینی بپاشید. همچنین می توانید مقداری از آب شور کف دست خود بگیرید و آن را استشمام کنید تا در حفره های سینوس تا حد ممکن برسد. بعد از 10 ثانیه آن را خارج کنید.

اسپری های نمکی بینی

درمان خشکی بینی در خانه | پزشکت

اسپری های نمکی بینی باعث مرطوب شدن مجاری بینی می شوند. این به بهبود جریان مخاط و پاکسازی مواد تحریک کننده، مانند گرد و غبار، خاک و گرده کمک می کند، قبل از اینکه فرصتی برای التهاب ایجاد کنند.

اسپری های نمکی بینی به طور کلی ملایم بوده و در داروخانه ها بدون نسخه دریافت می شوند. همیشه بسته بندی این محصولات را با دقت بخوانید و حتماً دستورالعمل ها را دنبال کنید. همچنین، فرد می تواند یک محلول نمکی را در خانه با استفاده از مواد زیر درست کند:

  • جوش شیرین
  • یک بطری کوچک اسپری
  • 8 اونس یا 1 فنجان آب مقطر یا همان مقدار آب شیر که 3-5 دقیقه جوشانده است.
  • نمک غیر ید دار، که در حالت ایده آل نباید حاوی مواد ضد انعقاد یا مواد نگهدارنده باشد، زیرا باعث تحریک مجاری بینی می شود.

برای ساخت و استفاده از محلول نمکی (برای بزرگسالان) می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. 3 قاشق چایخوری نمک را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کرده و این مخلوط را در یک ظرف کوچک ضد هوای ذخیره کنید.
  2. 1 قاشق چایخوری از مخلوط را به آب اضافه کنید.
  3. در صورت استفاده از آب جوشانده بگذارید ابتدا کاملاً سرد شود.
  4. محلول را داخل بطری اسپری بریزید.
  5. سر را به سمت جلو متمایل کنید، از طریق بینی به آرامی نفس بکشید و محلول را یک یا دو بار در هر سوراخ بینی اسپری کنید.

یک راه حل جدید تهیه کنید و قبل از هر بار استفاده از تمیز بودن بطری اسپری اطمینان حاصل کنید. بیشتر داروخانه ها اسپری های نمکی بینی را بدون نسخه می فروشند. از اسپری نمکی 3-4 بار در روز استفاده کنید.

بیماری های گوش و حلق و بینی

هیدراته نگه داشتن

نوشیدن کم آب می تواند باعث خشک شدن بافت های بدن، از جمله بافت های داخل مجاری بینی شود. در گذشته، مقامات بهداشتی نوشیدن 8 لیوان آب در روز را توصیه می کردند. با این حال، بررسی 9ها از سال 2018 نشان می دهد که بهترین راه برای هیدراته نگه داشتن بدن، نوشیدن آب در هر زمان که احساس تشنگی می کنید، به استثنای ورزش های شدید است.

روغن ویتامین E

درمان خشکی بینی در خانه | پزشکت

روغن ویتامین E به افزایش رطوبت پوست کمک می کند و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

یک مطالعه نشان می دهد که آلفا توکوفرول (نوعی ویتامین E) می تواند به درمان رینیت آلرژیک ناشی از گرده کمک کند. از این رو، ممکن است مخاط بینی را مرطوب کند، خشکی را برطرف کرده و روند بهبودی مجاری بینی را تسریع کند. کپسول ویتامین E را سوراخ کنید. سر خود را به سمت بالا متمایل و دو تا سه قطره از روغن را در سوراخ های بینی بریزید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

روغن زیتون

روغن زیتون مانند روغن نارگیل باعث آبرسانی به پوست داخل مجاری بینی می شود و در نتیجه خشکی آن را برطرف می کند. با استفاده از قطره چکان، چند قطره روغن زیتون در سوراخ های بینی بریزید. این کار را روزانه 2 بار تکرار کنید.

روغن کنجد

محتوای ویتامین E روغن کنجد بیشتر از اکثر روغن های دیگر است. این یک مرطوب کننده عالی برای خشکی پوست است. در یک بررسی ثابت شده است که روغن کنجد بهتر از روش استفاده از آب نمک برای رفع خشکی بینی اثر می کند. سر خود را به سمت عقب متمایل کنید و در هر سوراخ بینی یک قطره روغن کنجد بریزید. نفس عمیق بکشید تا روغن به مجاری داخلی بینی برسد. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

بخار

راحت ترین راه برای از بین بردن خشکی بینی استنشاق بخار در فواصل منظم است. این داروی تسکین دهنده باعث خشک شدن مخاط خشک شده در مجاری بینی می شود. آب داغ را در ظرف بریزید. سر خود را با حوله بپوشانید و بخار ظرف را حدود 10 دقیقه استنشاق کنید.

رطوبت ساز

درمان خشکی بینی در خانه | پزشکت

خشکی در محیط می تواند باعث بدتر شدن خشکی بینی و تحریک احتقان شود. حفظ رطوبت در اتاقی که بیشتر روز را در آنجا می گذرانید در شرایط آب و هوایی سرد یک ضرورت است.

مرطوب کننده ها یا بخار کننده ها برای افزودن رطوبت به محیط اطراف استفاده می شوند و می توانند علائمی مانند تحریک در بینی و خشکی را کاهش دهند. در صورت نبود رطوبت ساز، می توان ظرفی را پر از آب کنید و آن را در نزدیکی سیستم های گرمایشی قرار داد تا رطوبت محیط ایجاد شود.

سونا

سونا یکی از بهترین راه ها برای درمان خشکی بینی و درد عضلات است. اگر سونا را دوست ندارید، به راحتی حمام را گرم کنید، چند قطره روغن عطر به آن اضافه کنید و چند دقیقه در دمای آن بمانید.

یک روش درمانی که مردم معمولاً برای رفع تسکین بینی در بینی خود به آن متوسل می شوند استفاده از وازلین است. با این حال، این درمان توسط پزشکان توصیه نمی شود. کاربرد داخلی وازلین با نوعی ذات الریه در ارتباط است. از این رو، این کار را هرگز انجام ندهید.

موارد ذکر شده در بالا درمان های خانگی ساده برای خشکی بینی بودند. همراه با این داروهای خانگی، از رژیم غذایی غنی از پروتئین برای کمک به مبارزه با عفونت پیروی کنید. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی، استفاده از داروی خاص را متوقف کرده و داروی ملایم تری را امتحان کنید. در صورت تشدید بیماری به خونریزی و تنفس، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

چه عواملی باعث خشکی بینی می شود؟

درمان خشکی بینی در خانه | پزشکت

علل عمده خشکی بینی از تهویه هوا و کمبود آب گرفته تا عوارض جانبی داروها مانند داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین است.

خشکی بینی منجر به تحریک بینی، خارش، تورم، خس خس سینه و خونریزی از بینی می شود. وقتی این خشکی بیش از 10 روز طول بکشد، باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است شرایط زمینه ای جدی مانند سندرم شوگرن را نشان دهد. همچنین، اگر علائم مربوط به عفونت ها مانند تب بالا، خونریزی بدون توقف و بی حالی را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

از عوارض احتمالی خشکی بینی می توان به خشکی پوست، تاری دید، بثورات پوستی، خس خس سینه و سایر مشکلات تنفسی اشاره کرد.

برای رفع خشکی بینی چه چیزی بخوریم؟

  • مایعات کافی بنوشید. کاهش مایعات بدن باعث خشک شدن بافت های بدن می شود. برای عملکرد موثر بافت های بینی آب زیادی لازم است. حداقل هشت تا ده لیوان آب در روز بنوشید.
  • غذای گرم و تند یا مواد مایع بخورید، به عنوان مثال سوپ مرغ، می تواند سوراخ های بینی را مرطوب کرده و تا حدودی به شما کمک کند.
  • مصرف کافئین و نمک مصرفی خود را کاهش دهید زیرا این عوامل منجر به کم آبی بدن هستند. اگر بینی شما خشک است از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید.

در خشکی بینی چه مواقعی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خشکی بینی در خانه | پزشکت

وقتی قسمت داخلی بینی خشک است، ممکن است ناراحت کننده و گاهی دردناک باشد، اما فرد معمولاً می تواند آن را در خانه درمان کند. درمان های خانگی برای خشکی بینی شامل استنشاق بخار، استفاده از مرطوب کننده و استفاده از اسپری های بینی یا شستشو است. اصطلاح پزشکی برای احساس خشکی در مجاری بینی، رینیت سیکا است. این اغلب ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی است. برخی از داروها مانند داروهای ضد احتقان بینی و آنتی هیستامین ها نیز می توانند باعث خشکی یا بدتر شدن آن شوند.

بندرت، خشکی بینی مداوم می تواند وضعیت پزشکی جدی تری را نشان دهد، مانند:

  • سندرم شوگرن: این اختلال ایمنی بر غده هایی که مایعات ترشح می کنند مانند اشک و بزاق تأثیر می گذارد. باعث خشکی چشم و دهان می شود و همچنین می تواند بینی و سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهد.
  • رینیت آتروفیک: این وضعیت باعث می شود که پوشش مجاری بینی کوچک شده و پوسته های ضخیم و خشک در داخل بینی ایجاد شود. این عوارض می تواند از دست دادن بو، خون دماغ و عفونت باشد.

اگر بینی شما به شدت یا مداوم خشک است، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر بینی خشک همراه با علائمی مانند درد، خونریزی مکرر از بینی یا علائم عفونت باشد، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-to-treat-dry-nose/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323068#saline-nasal-spray

[advisers limit=3 online =true skill=”2″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز