لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سرطان در کودکان از علل تا علائم

سرطان در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سرطان در کودکان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر آن ها در سراسر جهان است. در کشور های پردرآمد بیش از 80٪ از کودکان مبتلا به سرطان درمان می شوند، اما در بسیاری از LMIC ها فقط 20٪ تحت درمان قرار می گیرند. دلایل افزایش میزان مرگ و میر در LMIC شامل عدم تشخیص دقیق، عدم دسترسی به درمان مناسب و پیگیری های جلسات درمانی، مرگ ناشی از عوارض جانبی داروها و مسمومیت، عدم دسترسی به داروهای اساسی و فن آوری های جدید است.

علت سرطان در کودکان

سرطان در افراد در هر سنی بروز می کند و می تواند بر هر بخشی از بدن تأثیر بگذارد. این بیماری با تغییرات ژنتیکی در یک سلول منفرد آغاز و ممکن است با گذشت زمان از کنترل خارج می شوند. بسیاری از سرطان ها، منجر به توده (یا تومور) می شوند. در صورت عدم درمان، سرطان به طور کلی منتشر می شود، به سایر نقاط بدن حمله می کند و باعث مرگ می شود.

بر خلاف سرطان در بزرگسالان، اکثر قریب به اتفاق سرطان های دوران کودکی دلیل شناخته شده ای ندارند.

بسیاری از مطالعات به دنبال شناسایی دلایل سرطان کودکان بوده اند، اما تعداد کمی از سرطان ها در کودکان در اثر عوامل محیطی یا شیوه زندگی ایجاد می شوند. تلاش های پیشگیری از سرطان در کودکان بیشتر روی رفتارهایی متمرکز است که کودک را از ابتلا به سرطان در بزرگسالی باز دارد.

برخي از عفونت در کودکان، عوامل خطر سرطان كودكان هستند. به عنوان مثال، ویروس اچ آی وی، اپستین بار و مالاریا خطر ابتلا به برخی سرطان های کودکان را افزایش می دهند. سایر عفونت ها می توانند خطر ابتلا به سرطان در بزرگسالی را در کودک افزایش دهند، بنابراین کودکان باید به موقع واکسیناسیون شده و عفونت های مزمن در کودکان باید شناسایی و درمان شوند. تحقیقات نشان می دهد که تقریبا 10٪ از کل کودکان مبتلا به سرطان به دلیل عوامل ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

علائم و نشانه های سرطان در کودکان

علائم و نشانه های سرطان در کودکان | پزشکت

علائم سرطان می تواند بسیار شبیه علائم سایر بیماری های دوران کودکی باشد. به یاد داشته باشید علائمی که در اینجا لیست می کنیم معمولا نشان دهنده سرطان در کودکان شما نیستند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس تنگی نفس
  • احساس خستگی دائمی
  • رنگ پریدگی غیر معمول
  • استفراغ بی دلیل (بیمار بودن)
  • سردردهایی که از بین نمی روند.
  • درد یا تورم شکم که از بین نمی رود.
  • عفونت های مکرر یا علائم شبیه آنفولانزا
  • دمای بالای غیر قابل توضیح (تب) یا تعریق
  • تغییر در ظاهر چشم یا انعکاس چشم غیرطبیعی
  • یک توده، سفتی یا تورم غیر قابل توضیح در هر نقطه از بدن
  • تشنج های غیر قابل توضیح (تغییرات) یا تغییرات در رفتار و خلق و خوی آنها
  • درد پشت یا استخوانی که از بین نمی رود یا دردی که کودک شما را در شب بیدار می کند.
  • کبودی مکرر یا غیر قابل توضیح یا بثورات لکه های کوچک قرمز یا بنفش که قابل توضیح نیست.

بسیاری از سرطان‌ها در کودکان، چه توسط پزشک کودک و چه توسط والدین یا خویشاوندان، زود تشخیص داده می‌شوند. اما تشخیص فوراً سرطان در کودکان دشوار است. زیرا علائم اولیه اغلب مانند مواردی است که ناشی از بیماری‌ها یا آسیب‌های رایج‌تر می باشد.

کودکان اغلب بیمار می شوند یا برجستگی ها یا کبودی هایی دارند که ممکن است علائم اولیه سرطان را پنهان کند. سرطان در کودکان شایع نیست، اما مهم است که در صورت داشتن علائم یا علائم غیرعادی که از بین نمی روند، به پزشک مراجعه کنید. این علائم به احتمال زیاد ناشی از چیزی غیر از سرطان، مانند آسیب یا عفونت است. با این حال، اگر کودک شما هر یک از این علائم را داشت، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز، علت آن پیدا و درمان شود.

تشخیص سرطان در کودکان

سرطان در کودکان | پزشکت

سرطان های دوران کودکی نادر هستند و هیچ آزمایش غربالگری توصیه شده ای برای بررسی سرطان در کودکانی که در معرض خطر نیستند وجود ندارد. برخی از کودکان به دلیل تغییرات ژنی خاصی که از والدین به ارث می برند، شانس بیشتری برای ابتلا به نوع خاصی از سرطان دارند. این کودکان ممکن است به معاینات پزشکی دقیق و منظم نیاز داشته باشند که شامل آزمایش‌های ویژه برای جستجوی علائم اولیه سرطان است.

راهکار کلی برای پیشگیری از سرطان در کودکان وجود ندارد. موثرترین راهکار برای کاهش سرطان در کودکان تمرکز روی تشخیص سریع و به موقع و درمان مناسب و پیگیری روند درمان می باشد.

در صورت شناسایی و تشخیص زود هنگام، سرطان احتمالاً درمان می شود و باعث افزایش احتمال زنده ماندن کودک و گاهی اوقات کاهش هزینه درمان می شود. تشخیص صحیح برای معالجه کودکان مبتلا به سرطان ضروری است زیرا هر سرطان نیاز به یک رژیم درمانی خاص دارد که ممکن است شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی باشد.

تشخیص اولیه شامل 3 جزء است:

  • آگاهی خانواده و مراقبت
  • دسترسی به راه های درمان و مراکز درمانی
  • ارزیابی بالینی، تشخیص بیماری و مرحله بندی و میزان انتشار سرطان

سرطان کودک با طیف وسیعی از علائم هشدار دهنده همراه است که خانواده ها با آگاهی کامل از این علائم می توانند برای تشخیص به موقع اقدام کنند. برخی از سرطان های چشم می تواند ژنتیکی باشد، بنابراین خانواده ها، می توانند با مشاوره ژنتیکی و معاینه منظم چشم در اوایل زندگی آن را کنترل کنند. فقط معدودی از سرطان در کودکان به ژنتیک مربوط می شوند.

درمان سرطان در کودکان

سرطان در کودکان | پزشکت

درمان در بیش از 80٪ از کودکان مبتلا به سرطان، در بیشتر موارد با داروهای عمومی ارزان قیمت که در لیست سازمان غذا و دارو قرار دارند انجام می شود. معالجه سرطان در كودكان، شامل 22 داروی سیتوتوكسیك یا كمك های جانبی و 4 درمان هورمونی می باشد. کودکان پس از درمان سرطان برای پیشگیری از بازگشت بیماری و مدیریت هرگونه عوارض احتمالی مربوط به دارو، نیاز به مراقبت مداوم و طولانی مدت دارند.

مراقبت تسکینی

مراقبت تسکینی علائم ناشی از سرطان را تسکین می دهد و کیفیت زندگی بیماران و خانواده آن ها را بهبود می بخشد. همه کودکان مبتلا به سرطان قابل درمان نیستند، اما مراقبت تسکینی برای کاهش درد همه آن ها می تواند موثر باشد. مراقبت تسکینی به عنوان یک درمان از ابتدای تشخیص بیماری شروع می شود و بدون توجه به درمان ادامه پیدا می کند. بهتر است برنامه های مراقبت تسکینی برای کاهش میزان درد کودک و حمایت روانی و اجتماعی او در خانواده در منزل ادامه پیدا کنند و والدین آن ها را انجام دهد. برای کاهش درد، والدین باید به داروهای مسکن و ضد درد آشنایی و دسترسی لازم را داشته باشند.

پیشگیری از سرطان در کودکان

سرطان در کودکان | پزشکت

از این موارد جلوگیری کنید.

سیگار نکشید و از تنباکو استفاده نکنید. به دیگران اجازه ندهید که در اطراف بچه ها سیگار بکشند. شاید گفتن این موضوع راحت باشد، اما تخمین زده می شود از هر پنج سرطان چهار مورد آن ناشی از دخانیات و دود های دست دوم است. سموم توتون و تنباکو به DNA و ماده کروموزومی افراد آسیب می رسانند و میزان ابتلا به 14 سرطان مختلف از جمله سرطان ریه، سرطان خون، گلو، سرطان کبد، کلیه را افزایش می دهد. دود ناشی از قسمت انتهای یک سیگار 3 برابر مونوکسید کربن، 10 برابر نیتروسامین ها و صدها برابر آمونیاک بیشتری نسبت به قسمت های دیگر آن دارد. علاوه بر آن در بین پدر و مادر های که خودشان سیگار می کشند، شانس سیگاری شدن فرزند آن ها روزانه 25 برابر افزایش می یابد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را برای کودکان محدود کنید. اخیراً نشان داده شده است که سموم دفع آفات کشاورزی، 47٪ خطر ابتلا به سرطان خون کودکان را افزایش می دهد. والدین بهتر است از مواد شیمیایی مورد استفاده در محل کار و منزل خود آگاه باشند، و در هنگام استفاده از این موادهای شیمیایی از وسایل ایمنی مناسب مانند دستکش و ماسک استفاده کنند و از تماس لباس های خود با سموم و مواد شیمیایی جلوگیری کنند. برخی مواد شیمیایی مانند آرسنیک، بنزن و آزبست با خطر ابتلا به سرطان همراه هستند. هنگام استفاده از آن ها دستورالعمل ها و برچسب روی آن ها را بخوانید و به کار بگیرید. مواد شیمیایی خانگی مانند پاک کننده ها، رنگ ها، مواد شوینده را در دسترس کودکان قرار ندهید.

الکل را ترک کنید.

الکل میزان سرطان ناشی از مواد شیمیایی را در بدن افزایش داده و بر سطح هورمون تأثیر منفی می گذارد. همچنین اثرات سمی دخانیات را تقویت می کند. نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان پستان، دهان، گلو و روده را افزایش می دهد.

از سرطان پوست جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از سرطان پوست در فرزندان خود بهتر است از آن ها در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید. والدین برای کودکان می توانند در طول روز از ضد آفتاب با حداقل SPF15  استفاده کنند. به کودکان خود آموزش دهید در هنگام اوج نور خورشید از کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی استفاده کنند.

از ابتلا به بیماری ها پیشگیری کنید.

سرطان در کودکان | پزشکت

از ابتلا کودکان خود به انواع خاصی از عفونت ها خودداری کنید. عفونت با ایجاد التهاب مزمن و ضعف سیستم ایمنی بدن می تواند خطر سرطان را افزایش دهد. هپاتیت B خطر ابتلا در کودکان را افزایش می دهد، بنابراین واکسن آن را به موقع به کودکان خود تزریق کنید.

مراقب تاتو و خال کوبی در کودکان خود باشید.

هپاتیت C خطر ابتلا کودکان را به سرطان افزایش می دهد و 41٪ از این بیماری از خال کوبی ها ناشی می شود. هلیکوباکتر پیلوری ناشی از بیماری های رفلاکس معده، گاستریت و زخم معده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. متاسفانه سالانه 4000 زن در اثر سرطان دهانه رحم جان خودشان را از دست می دهند و شیوع این سرطان به علت HPV به طرز چشمگیری رو به افزایش است. اخیراً CDC اعلام کرده است که واکسنیناسون به موقع می تواند شیوع HPV در نوجوانان را 2/3 کاهش دهد. کودکان خود را در سنین 11 یا 12 سالگی برای تزریق واکسن HPV به مراکز بهداشت ببرید.

به نظر می رسد زمان رشد جنین در رحم مادر، و دوره نوجوانی که بدن افراد به سرعت در حال رشد و تغییر است، عوامل سرطان زا می توانند بیشترین تاثیر را روی سلامتی فرد داشته باشند، بنابراین در این دو مرحله والدین می توانند با رعایت نکات پیشگیری کننده از سرطان، میزان آن را در فرزندان خود کاهش دهند.

سبک زندگی کودک را تغییر دهید.
  • از مصرف گوشت های فرآوری شده و نمک خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی فیبر، میوه و سبزیجات را برای کودکان در نظر بگیرید.

یک رژیم غذایی سالم به بدن کمک می کند تا مواد شیمیایی مضر را از بین ببرد، از صدمه به DNA تشکیل مواد شیمیایی ناشی از سرطان جلوگیری کند. یک شیوه زندگی سالم، به طور چشمگیری شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. از فرزندان در برابر سرطان ناشی از آفتاب سوختگی و سموم محافظت می کند. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و محدود کردن قرار گرفتن در معرض سموم و دود دخانیات می تواند شانس ابتلا به سرطان را در کودکان شما کاهش دهد.

بچه ها را تشویق کنید رژیم غذایی سالم بخورند و از نظر جسمی فعال باشند. اضافه وزن و چاقی در کودکان می تواند در مراحل بعدی زندگی منجر به سرطان شود. عدم تحرک جسمی نقش عمده ای در افزایش میزان اضافه وزن و چاقی دارد و به طور مستقل خطر برخی از سرطان ها را افزایش می دهد. به نظر می رسد چاقی در دوره نوجوانی خطر ابتلا به چندین نوع سرطان رایج مانند مری، کولورکتوم، پستان در زنان یائسه، آندومتر و کلیه را افزایش می دهد. اما چاقی در نوجوانی تا حدودی به رژیم غذای سالم و فعال بودن جسمی در دوران کودکی بستگی دارد.

توصیه های برای شیوه زندگی سالم

سرطان در کودکان | پزشکت

توصیه های عمومی برای شیوه زندگی سالم شامل موارد زیر است:

  • محدود کردن مصرف نمک (سدیم)
  • محدود کردن مصرف کربوهیدارت های آزاد
  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات و حبوبات، غلات کامل و آجیل
  • فعال بودن از نظر جسمی و حداقل 30 دقیقه ورزش روزانه به طور منظم
  • محدود کردن مصرف انرژی از چربی و جایگزین کردن مصرف چربی های اشباع به چربی های اشباع نشده و حذف اسیدهای چرب ترانس

برخی از متخصصان همچنین از والدین می خواهند توصیه های رژیم غذایی خاص را برای پیشگیری از سرطان کودکان رعایت کنند، از جمله:

  • محدود کردن مصرف ماهی شور
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های بسیار داغ
  • به حداقل رساندن مصرف غذاهای بسته بندی و کنسرو شده
کودکان را تشویق به ورزش کنید.
  • کودکان خود را تشویق کنید فعالیت های ورزشی انجام دهند.
  • ورزش سطح هورمون هایی مانند استروژن و انسولین را که با سرطان در ارتباط هستند تثبیت می کند.
  • یک شیوه زندگی فعال و پرتحرک، بروز سرطان های پستان، روده و رحم را کاهش می دهد.
وزن مناسب در کودکان خود را حفظ کنید.

در نظر داشته باشید که چاقی با انواع سرطان های زیر ارتباط مستقیمی دارد:

بافت چربی در بدن، هورمون های تولید می کنند که این هورمون ها بر رشد سلول ها تأثیر می گذارد. رشد بیش از حد سلول می تواند عامل سرطان باشد.

این مقاله در آذرماه 1400 آپدیت شده است. اگر چنانچه شما دوست عزیز مطالب جالبی در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز