لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

گره عضلانی چیست؟ چگونه درمان می شود؟

گره عضلانی چیست؟ چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

گره عضلانی چیست؟ چگونه درمان می شوند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گره عضلانی نواحی سخت و حساس عضلات هستند که حتی در حالت استراحت، عضله سفت و منقبض می شوند. این فیبرهای عضلانی متشنج هنگام لمس می توانند باعث درد در سایر قسمت های بدن شوند. گره های عضلانی می توانند ناشی از موارد زیر باشند:

  • وضعیت بد بدن
  • سبک زندگی بی تحرک
  • استفاده بیش از حد از عضلات و آسیب آنها

کمبود آب بدن، عادات غذایی ناسالم و استرس و اضطراب نیز ممکن است در گره های عضلانی نقش داشته باشند.

گره های عضلانی می توانند در هر نقطه از بدن وجود داشته باشند، اما معمولاً در پشت، شانه ها و گردن شما دیده می شوند. آنها اغلب در عضلات گلوتئال نیز ظاهر می شوند.

گره های عضلات می توانند منجر به احساس درد در عضلات و مفاصل شوند. لمس گره عضلانی می توان منجر به التهاب و متورم شدن آنها شود. همچنین حتی زمانی که سعی در آرامش دارید و آنها اغلب به لمس حساس هستند ممکن است احساس تنگی و انقباض ایجاد شود، حتی ممکن است ناحیه آسیب دیده ملتهب یا متورم شود.

گره های عضلانی می توانند در مناطقی خارج از عضلات منجر به بروز علائم شوند، از جمله:

همچنین ممکن است دچار استرس، اضطراب و افسردگی شوید و در خوابیدن مشکل داشته باشید.

درمان گره های عضلانی

گره عضلانی چیست؟ چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

درمان گره های عضلانی ممکن است زمان بر باشد. برای از بین بردن گره ها، باید بافت گره خورده را شکسته و اعصاب ملتهب شده را آرام کنید. موارد زیر راهکارهای هستند که می توانید برای از بین بردن گره ها و تسکین احساس درد و علائم خود آنها را انجام دهید.

استراحت کردن

در صورتی که گره های عضلانی در بدن خود دارید که منجر به ناراحتی و درد می شوند سعی کنید استراحت کرده و به بدن خود اجازه دهید استراحت کند. از هر فعالیتی که باعث  افزایش درد یا ناراحتی شما شود، خودداری کنید.

تا جایی که می توانید سعی کنید آرام باشید. این ممکن است شامل خوابیدن بیشتر از حد معمول یا خوابیدن در یک موقعیت راحت با استفاده از بالش برای حمایت از بدن شما باشد.

تمرینات کششی ملایم

کشش ملایم که باعث افزایش عضلات می شود می تواند در آزاد سازی تنش در بدن موثر باشند. هنگام انجام تمرینات کششی آرام باشد. خود را به زور در موقعیت های نامناسب و کاری را که باعث درد می شود انجام ندهید.

برای نتیجه گیری بهتر، کشش ها را حداقل به مدت 30 ثانیه نگه دارید و آنها را به آرامی آزاد کنید تا خطر آسیب دیدگی شما کاهش یابد.

ورزش

ورزش هوازی ممکن است به رفع گره های عضلانی کمک کند. اگر گره ها در شانه ها یا گردن شما هستند، شنا و هر حرکت بازویی که باعث کار عضلات شانه ها و گردن شما شود را انجام دهید. این تمرینات باعث کشش عضلات و افزایش خون رسانی آنها می شود. افزایش خون رسانی به دفع شدن سموم کمک می کند.

سرما و گرما درمانی

گره عضلانی چیست؟ چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

استفاده ترکیبی از گرما و سرما می تواند در تسکین درد و التهاب ناشی از گره های عضلانی موثر باشد. سرما به انقباض رگ خونی کمک می کند که تورم را کاهش می دهد. برای استفاده از سرما، از کمپرس سرد استفاده کنید.

گرما باعث سستی و شل شدن عضلات شده و درد را تسکین می دهد. گرما ممکن است جریان خون را افزایش دهد، که باعث بهبود می شود. برای اعمال گرما، از پد حرارتی استفاده شود. از درمانی استفاده کنید که برای شما مناسب است. سرما و گرما درمانی باید همراه با سایر روش های درمانی استفاده شود.

اعمال فشار گره عضلانی

این روش درمانی با اعمال فشار بر نقاط دردناک اثر می کند. یک ماساژ دهنده با تجربه می تواند گره های عضلانی را فشار  دهد تا زمانی که عضلات نرم و آزاد شوند. ماساژ دهنده بعد از یک جلسه درمانی می تواند، یک سری حرکات را برای انجام در خانه توصیه کند.

فیزیوتراپی

در موارد جدی تر، ممکن است فیزیوتراپی توصیه شود. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما در شناسایی علت های اصلی گره های عضلانی کمک کند. آنها درد شما را با استفاده از روشهای درمانی متناسب با وضعیت شما معالجه می کنند. روش هایی به شما آموزش داده می شود که باعث کاهش درد و پیشگیری از عود و بازگشت مجدد آن می شود.

ماساژ درمانی

گره عضلانی چیست؟ چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

مالش عضلات به نرم شدن و شل شدن گره های عضلانی کمک می کند.  می توانید دو بار در روز عضله های خود را در ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید. پمادی را پیدا کنید که حاوی منتول، کپسایسین یا کافور باشد. قبل از استفاده از مالش برای اولین بار، یک تست پچ انجام دهید. برای انجام تست پچ، مقدار کمی از پماد را به قسمت داخلی بازو بزنید. 24 ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید هیچ واکنشی نشان نداده است. در این صورت می توانید پماد را  به خوبی  روی سایر قسمت های بدن خود اعمال کنید.

 برای درمان گره های عضلانی می توانید از ماساژ استفاده کنید. ماساژ درمانی گردش خون را افزایش می دهد و جریان خون را بهبود می بخشد. این می تواند عملکرد عضلات را بهبود بخشد و به شل شدن عضلات کمک کند.

به خاطر داشته باشید که یک جلسه معمولاً برای بهبود کامل شما کافی نیست. احتمالاً باید چندین جلسه مکرر داشته باشید.

ماساژ انواع مختلفی دارد. مناسب ترین گزینه ماساژ برای وضعیت شما به شدت گره های عضلانی و ترجیح شخصی شما بستگی دارد. ممکن است برای تعیین بهترین گزینه ماساژ مجبور شوید، چندین نوع ماساژ مختلف را امتحان کنید.

در بعضی موارد می توانید خودتان عضلات دردناک را ماساژ دهید. گره ماهیچه را پیدا کرده و با انگشتان خود آن را به آرامی ماساژ دهید.

هنگام ماساژ، برای از بین بردن فیبرهای عضلانی سفت شده و از بین بردن تنش تمرکز کنید. محکم به ناحیه آسیب دیده فشار دهید و با انگشتان خود حلقه های کوچک ایجاد کنید. همچنین می توانید یک توپ تنیس را بین کمر و یا یک دیوار قرار دهید، و روی توپ به عقب و جلو بپیچید تا فشار بیشتری به گره وارد شود.

ماساژ سوئدی

اگر تنش زیادی دارید یا به لمس حساس هستید، این روش ماساژ ملایم برای شما مناسب خواهد بود. ماساژ سوئدی از ضربات  طولانی، ورز دادن و حرکات دایره ای عمیق استفاده می کند. در این روش لرزش و ضربه زدن نیز برای کمک به آرامش استفاده می شود.

ماساژ بافت های عمیق

در این نوع ماساژ از ضربات شدید برای از بین بردن تنش مزمن عضلانی استفاده می شود. این ماساژ، لایه های عمیق عضله و بافت همبند را هدف قرار می دهد. اغلب برای درمان آسیب عضلانی ناشی از جراحات استفاده می شود.

ماساژ درمانی ورزشی

این روش ماساژ مخصوصاً به ورزشکاران اختصاص دارد. می توان از آن برای پیشگیری یا درمان آسیب ها استفاده کرد.

در گره های عضلانی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گره های عضلانی درمان نشده می توانند باعث درد مزمن شده و منجر به سایر بیماری ها شوند. برای تسکین درد عضلانی شدید که در طولانی مدت ادامه دارند، به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت شدید شدن درد و ایجاد اختلال در زندگی و عملکرد روزمره خود، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در شرایطی که فکر می کنید گره عضلانی شما ناشی از موارد دیگر مانند التهاب گره لنفاوی است باید به سایر علائم همراه توجه کنید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که این یک گره عضلانی است و نه چیز دیگری، با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. آنها می توانند دلایل احتمالی درد را تعیین کنند.

پیشگیری از گره های عضلانی

گره عضلانی چیست؟ چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

روش های مختلفی برای جلوگیری از تشکیل این گره های عضلانی وجود دارد.

  • استراحت و ورزش کافی داشته باشید.
  • همیشه در زندگی روزمره خود وضعیت های مناسب را انتخاب کنید.
  • مدت طولانی ننشینید. کمی استراحت کنید و حداقل هر ساعت بعد از نشستن طولانی مدت بلند شوید و حرکت کنید.
  • در طول روز کشش های ساده انجام دهید تا عضلات شما سفت نشوند. حتی می توانید هنگام نشستن پشت میز یا تماشای تلویزیون تمرینات کششی را تمرین کنید.
  • رژیم غذایی سالم حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم داشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید. غذاهای فرآوری شده را با غذاهای کامل جایگزین کنید.
  • انجام ماساژهای منظم را در نظر بگیرید تا به شما کمک کنند و آرام باشید، انعطاف پذیری پیدا کنید و عضلات خود را سالم نگه دارید.
  • هنگام ورزش خود را گرم و خنک کنید و از ورزش بیش از حد بپرهیزید. دویدن خیلی زیاد یا سریع می تواند صدماتی ایجاد کند که ممکن است منجر به بروز گره های عضلانی نیز شود.
سخن آخر

گره های عضلانی یا نقاط تحریک کننده میوفاشیال اغلب با درمان های خانگی ساده و کشش قابل درمان هستند. با این حال، برخی گره ها می توانند به اندازه کافی دردناک باشند که در زندگی روزمره و فعالیت های فرد اختلال ایجاد کنند.

در این صورت، فرد باید برای معالجه به پزشک خود مراجعه کند. وقتی کسی علت اصلی را شناسایی و درمان کند، در آینده قادر به بهبود وضعیت بدن، کاهش تنش و جلوگیری از گره های عضلانی خواهد بود.

پیشگیری از گره های عضلانی همیشه امکان پذیر نیست، اما می توانید برای کاهش خطر خود قدم بردارید. مطمئن شوید که در طول روز فعالیت جسمی مداوم دارید. وقت بگذارید و روی انعطاف پذیری و آرامش تمرکز کنید. بهتر است تشخیص دهید که کدام یک از شیوه های زندگی و برنامه های درمانی برای شما مناسب ترند. اگر گره عضلانی دارید که بدتر می شود، با درمان بهبود نمی یابد یا تحرک شما را تحت تأثیر قرار می دهد، با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/muscle-knots

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321224#treatments

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز