لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کروناویروس در بیماران قلبی

کروناویروس در بیماران قلبی | پزشکت

فهرست مطالب

کروناویروس در بیماران قلبی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بدون شک، شیوع کرونا ویروس باعث ایجاد ترس و وحشت و نگرانی بین مردم شده و این نگرانی در بین افراد پر خطر بیشتر دیده می شود. این در حالی است که بیشتر مبتلایان به کروناویروس (Covid-19) علائم خفیفی را تجربه و در نهایت به بهبودی کاملی می رسند. اما ابتلا به یک بیماری قلبی و گردش خون احتمالا افراد را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار نمی دهد. اما در صورت ابتلا کروناویروس در بیماران قلبی، احتمال بروز عوارض جانبی و بدتر شدن حال بیمار زیاد است. بر همین اساس مبتلایان به بیماری های قلبی در معرض خطر عوارض شدید Corid-19 coronavirus قرار دارند.

بیماران قلبی در صورت بروز علائم کرونا، سریعا باید با پزشک خود تماس بگیرند. این امکان وجود دارد که در صورت عدم تشخیص به موقع و شدت علائم، بیمار به مراقبت های بیشتر و طولانی مدت در بیمارستان نیاز پیدا کند. بیماران در صورت درد در قفسه سینه، که در بازوها، پشت، گردن یا فک منتشر می شود. با احساس سنگینی یا سفتی قفسه سینه و تنگی نفس همراه باشد بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنند.

عوامل خطر در بیماران قلبی برای ابتلا به کروناویروس

کروناویروس در بیماران قلبی | پزشکت

بیماران قلبی با شرایط زیر در معرض خطر بسیار شدید ابتلا به کروناویروس قرار دارند:

  • سکته مغزی
  • نارسایی قلبی
  • فشار خون بالا
  • تنگی دریچه قلب
  • افراد تحت پیوند قلب
  • بیماری مادرزادی قلب
  • بیماران قلبی سیگاری
  • مبتلایان به سندرم بروگادا
  • بیماری قلبی عروق کرونر
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
  • فشار خون بالا شریانی ریوی
  • بیماران قلبی بالای 70 سال
  • زنان باردار مبتلا به بیماری قلبی
  • ضخیم شدن عضله قلب (هیپرتروفی بطن چپ)
  • دمانس عروقی یا بیماری عروق کوچک در مغز
  • شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر (به شدت چاق)
  • بیماری عروق کرونر قلب مانند سابقه حمله قلبی، استنت یا جراحی بای پس (در هر زمان)

اما خطر ابتلا به کرونا ویروس در مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی نسبت به سایر گروه های قلبی کمتر است. همچنین خطر ابتلا در بیمارانی که دستگاه ضربان ساز دارند، احتمال ابتلا به عوارض بیماری های قلبی بستگی به علت استفاده از ضربانساز دارد. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویروس به خودی خود ضربان سازها یا ICD ها را آلوده   کنند، وجود ندارد.

نظریه های قلب و کروناویروس

کروناویروس در بیماران قلبی | پزشکت

پزشکان معتقدند که برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است آسیب قلبی داشته باشند. این در حالی است که به نظر می رسد کوروناویروس به طور عمده به ریه ها حمله می کند. اما با شیوع این بیماری پزشکان به این نتیجه رسیدند که این ویروس می تواند قلب بیماران را درگیر کند. یک بررسی کوچک که در تاریخ 27 مارس در مجله JAMA Cardiology منتشر شده نشان می دهد که از هر 5 بیمار مبتلا به COVID-19 در ووهان یک نفر دچار آسیب قلبی شده است.

متخصصان قلب و عروق می گویند چندین نظریه در این مورد وجود دارد، از جمله:

  • قلب ممکن است در صورت عدم وجود اکسیژن کافی، برای پمپاژ خون زیاد تلاش کند..
  • احتمال دارد ویروس مستقیماً به سلول های قلب حمله کند.
  • احتمالا سیستم ایمنی بدن در تلاش برای از بین بردن ویروس، به قلب حمله می کنند.

علاوه بر آن مشخص شده است که در شیوع بیماری های مانند آنفلوانزا بیشتر بیماران بر اثر پنومونی جان خودشان را از دست می دهند. براساس این بررسی، عفونت های ویروسی می توانند جریان خون به قلب را مختل کنند. حتی منجربه ضربان قلب نامنظم و نارسایی قلبی شوند.

حمله احتمالی مستقیم کرونا به قلب

کرونا ویروس در بیماران قلبی | پزشکت

بیماری ژنتیک

دکتر ارین میچوس، معاون قلب و عروق در دانشکده پزشکی جانس هاپکینز در این زمینه می گوید: ما در میان بیماران مبتلا به کرونا ویروس شاهد مواردی بودیم که افراد بیماری های زمینه ای بیماری قلبی نداشته ان. حتی در موراد خفیف ابتلا به کرونا آسیب های قلبی به ندرت دیده می شود و این آسیب بیشتر در بیمارانی که علائم شدید دارند و در بیمارستان بستری هستند، رخ می دهد. اگرچه ویروس به طور عمده بر ریه ها تأثیر می گذارد. اما در جریان خون گردش می کند و می تواند به طور مستقیم به اندام های دیگر از جمله قلب هم حمله کند.

مبتلایان به بیمارهای زمینه ای قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به علائم شدید COVID-19 هستند و خطر مرگ و میر بیشتری دارند. به نظر می رسد قلب این افراد توانایی تحمل این بیماری را ندارند و در صورت درگیر شدن ریه، ممکن است خون کافی به قلب نرسد. بنابراین COVID-19 می تواند بیماری های زمینه ای قلب را “تشدید کند”.

 آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) درگاه ورودی کرونا

هر دو سلول قلب و سلول های ریه با پروتئین های سطحی شناخته شده به عنوان آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) پوشیده شده اند. این مولکول ها به عنوان “درگاه ورودی” برای ورود ویروس کرونا به سلول های بدن شناخته می شود. به گفته برخی از محققان این آنزیم به منزله یک “شمشیر دو لبه است که از یک طرف، مولکول ACE2 آن به عنوان دروازه ورود ویروس به سلول و تکثیر عمل می کند، اما از طرف دیگر، به طور معمول عملکرد “محافظتی” دارد.

هنگامی که بافت های بدن آسیب می بینند، بدن به طور طبیعی برای پاسخ به این آسیب مولکول های التهابی مانند پروتئین های کوچک به نام سایتوکاین ها به جریان خون آزاد می کند. اما در صورت بروز التهاب بیش از حد اوضاع می تواند بدتر و معکوس شود و آنزیم ACE2 به عنوان یک ضد التهاب عمل کند.

اما در صورتی که ویروس به پروتئین ACE2 بچسبد، می تواند پروتئین ها را از بین ببرد و باعث کاهش اثر محافظتی و ضدالتهابی آن شود. بنابراین ویروس ممکن است با آسیب مستقیم به سلول ها و جلوگیری از محافظت از بدن در برابر آسیب های التهابی، به عنوان یک محرک بسیار جدی عمل کند. در این شرایط اگر عضله قلب بر اثر التهاب، دچار آسیب دیدگی شود، قلب نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. coronavirus ممکن است به طور غیر مستقیم به قلب آسیب برساند و بر سیستم ایمنی بدن بیمار تاثیر منفی بگذارد.

این موارد در بیمارانی که نشانگرهای التهابی زیاد و یا پروتئین هایی که نشان دهنده میزان بالای التهاب در بدن هستند بیشتر دیده می شود. در این شرایط بروز طوفان سیتوکین در بدن می تواند باعث آسیب به اندام های بدن، از جمله قلب و کبد شود.

درمان و عوارض کرونا در بیماران قلبی

کروناویروس در بیماران قلبی | پزشکت

متخصصین قلب و عروق با استفاده از آزمایش خون و ارزیابی و تشخیص پروتئین بنام تروپونین آسیب قلبی را تشخیص می دهند. در شرایط آسیب دیدگی سلولهای قلبی، تروپونین به جریان خون نشت می کنند. اما این آزمایش علت آسیب قلبی را مشخص نمی کند. درمان به علت آسیب قلبی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر ویروس مستقیما به قلب حمله کند، بیمار ممکن است به داروهای ضد ویروسی احتیاج داشته باشد. اگر ویروس درسیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کند، امکان دارد پزشک داروهای سرکوب کننده های سیستم ایمنی بدن را تجویز کند. در حال حاضر، هیچ درمانی به طور مستقیمCOVID-19 را هدف قرار نمی دهد، و بیشتر درمان هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند شامل مراقبت های حمایتی مانند اکسیژن درمانی می باشند.

علاوه بر این برای افرادی که فشار خون بالا یا سایر بیماری های قلبی زمینه ای دارند، معمولا از داروهای مهار کننده ACE یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) تجویز می شود. این داروها، رگ ها را شل تر کرده و باعث کاهش فشار خون می شوند. متخصصین قلب و عروق در مورد مصرف این داروها در بیماران قلبی، نظریه های مختلفی دارند و برخی ها معتقدند که مصرف این داروها می توانند برای بیماران ضرر داشته باشد. اجماع فعلی این است که اگر بیمار از قبل این داروها را مصرف می کرده، باید همچنان مصرف آن ها را ادامه دهد. طبق بیانیه انجمن قلب آمریکا، انجمن نارسایی قلبی آمریکا و کالج قلب و عروق آمریكا، بیمارانی كه ACE- مهار كننده ها و ARB مصرف می کنند در صورت ابتلا به COVID-19 باید به درمان خود ادامه دهند، مگر اینكه پزشك تجویز دیگری را پیشنهاد دهد.

مصرف دارو بیماران قلبی در بحران کرونا ویروس

کروناویروس در بیماران قلبی | پزشکت

بیماران قلبی باید بدانند که قطع یا تغییر دارو بدون مشورت پزشک در این بحران می تواند بسیار خطرناک باشد و وضعیت بیماری آن ها را بدتر کند. این داروها برای نارسایی قلبی بسیار موثر هستند و به کنترل فشار خون بالا، پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی کمک می کنند. هرگونه تغییر خودسرانه در روند مصرف دارو ها می تواند بیماران را در معرض خطر بیشتری برای بدتر شدن وضعیت قلب قرار دهد.

در برخی از رسانه ها آمده است که داروهای متداول برای درمان فشار خون بالا ACE-Inhibitors و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین ممکن است هم خطر ابتلا به عفونت و تشدید عفونت ناشی از Coronavirus را افزایش ده د. با این حال، این هشدار مبنای علمی ندارد. بنابراین، محققان توصیه می کنند که مصرف کنندگان داروهای فشار خون، همچنان داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنند. علاوه بر آن بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند باید بعد از پیوند برای پیشگیری از رد پیوند روند مصرف دارویی خود را ادامه دهند.

البته پیروی از دستورالعمل های انزوای اجتماعی و تکنیک های بهداشتی مناسب برای حفظ سلامتی مبتلایان به بیماری قلبی در طول شیوع این بیماری کاملا ضروری است. علاوه بر آن در این بحران بیماران باید تا جایی که ممکن است از مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی خودداری کنند.

مصرف استاتین در بحران کرونا ویروس

متخصصان می گویند، برخی از داروهای پیچیده و داروهای خاصی که هم اکنون برای معالجه COVID-19 تحت بررسی قرار گرفته اند از جمله هیدروکسی کلروکین می تواند باعث صدمات قلبی شود. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استاتین باعث بدتر شدن و تشدید عفونت ناشی از کروناویروس می شود. و در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استاتین ها ممکن است مشکلات قلبی را در طول بیماری ویروسی کاهش دهند. علاوه بر آن برخی تحقیقات نشان داده است که خطر حمله قلبی پس از متوقف شدن استاتین افزایش می یابد. بر همین اساس مصرف کنندگان این داروها باید همچنین استفاده از داروهای استاتین خود را ادامه دهند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.livescience.com/how-coronavirus-affects-heart.html

https://blogs.webmd.com/heart-health/20200406/heart-disease-and-covid-19-answers-from-a-cardiologist

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/coronavirus-and-your-health

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز