لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟

آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟ رنگ ها نوزادان را مجذوب خودشان می کنند. توانایی تشخیص رنگ ها، نقطه عطفی در رشد شناختی آنهاست. اکثر کودکان نوپا از 18 ماهگی شروع به تمایز و تشخیص رنگ ها می کنند. با این حال، توانایی آنها در نامگذاری رنگ های مختلف می تواند تا 36 ماهگی توسعه یابد.

 هر زمان که احساس کردید کودکان شما آمادگی یادگیری دارد می توانید معرفی رنگ‌ها به کودکان خود را شروع کنید. زیرا توانایی‌های یادگیری از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. شما می توانید رنگ ها را با اشاره به اشیاء مختلف در محیط آنها (در داخل یا خارج از منزل) آموزش دهید.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که شناسایی و نام‌گذاری رنگ‌ها یک مهارت تمایز بصری است. بر همین اساس توسعه آن به زمان نیاز دارد. اتصال اقلام مختلف در محیط اطراف با رنگ آنها می تواند برای کودکان نوپا گیج کننده باشد. این مهارت تنها با مشاهده و تمرین مداوم، تکامل می یابد.

برای یادگیری مزایای یادگیری رنگ ها برای کودکان نوپا و نحوه آموزش آنها به کودکان خود، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

ویژگی های کودکان چپ دست چیست؟

مزایای آموزش رنگ ها به کودکان نوپا

یادگیری رنگ ها از سنین پایین ممکن است فواید زیادی برای کودکان نوپا داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • یادگیری رنگ ها به کودکان نوپا کمک می کند تا مهارت های شناختی، ذهنی و خلاقیت خود را توسعه و رشد دهند.
  • کودکان نوپا یاد می گیرند که از طریق رنگ ها ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، سبز می تواند با موز خام مرتبط شود، در حالی که زرد با موز رسیده است.
  • تشخیص رنگ ها، مهارت های زبانی کودکان نوپا را افزایش می دهد. همانطور که یاد می گیرند رنگ ها را شناسایی و نام گذاری کنند، می توانند احساسات خود را بهتر بیان کنند.
  • دانش رنگ ها مهارت های ریاضی را افزایش می دهد. آنها شامل منطق، مرتب سازی، مقایسه، سازماندهی و تطبیق است.
  • برخی از فعالیت های رنگی نیز ممکن است به آرامش و بی قراری کودکان نوپا با مشکلات رفتاری کمک کند.
  • کاوش و درک رنگ‌ها می‌تواند تمرکز و توجه کودک شما را بهبود ببخشد.

اولین رنگ هایی که می توانید به کودکان معرفی کنید.

آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟ | پزشکت

کودکان نوپا جذب رنگ های روشن می شوند، بنابراین بهتر است رنگ هایی مانند قرمز، آبی، سبز و زرد را معرفی کنید. اکثر نوزادان در سه یا چهار ماهگی شروع به تمایز بین رنگ های قرمز و سبز می کنند. می توانید اتاق کودکان خود را با استفاده از این رنگ ها تزئین کنید یا برای آنها اسباب بازی ها و کتاب هایی بخرید که روشن هستند.

آموزش رنگ ها به کودکان نوپا ممکن است به زمان و صبر نیاز داشته باشد. با این حال، برخی از مواردی که باید قبل از آموزش رنگ ها به خاطر بسپارید عبارتند از:

  • کودکان توانایی های درک متفاوتی دارند. شما باید فعالیت ها را بر اساس نیازهای کودک خود طراحی کنید.
  • در انجام فعالیت های مرتبط با رنگ عجله نکنید. به کودکان نوپا زمان کافی برای درک و کاوش بدهید.
  • کودکان نوپا را در معرض اشیاء رنگارنگ قرار دهید. تمرین بیشتر به آنها کمک می کند تا مفهوم رنگ را بهتر حفظ کنند.
  • رنگ ها را از طریق فعالیت های روزمره معرفی کنید. این به کودکان کمک می کند تا این مفهوم را سریعتر درک کنند.
  • فقط یک یا دو رنگ را در یک زمان معرفی کنید. به آموزش در مورد آن ادامه دهید تا زمانی که فرزندتان به راحتی آن را تشخیص دهد.
  • در ابتدا رنگ های متضاد مانند قرمز و زرد یا سبز و آبی را معرفی کنید. اگر رنگ های یک خانواده مانند قرمز و نارنجی را معرفی کنید، کودکان نوپا ممکن است گیج شوند.

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان را بشناسید.

راه هایی برای آموزش رنگ ها به کودکان نوپا

آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟ | پزشکت

آموزش رنگ ها به کودکان نوپا همیشه چالش برانگیز نیست. اما وقتی رنگ ها را از طریق فعالیت های سرگرم کننده معرفی می کنید، آنها می توانند رنگ ها را بهتر درک کنند. در اینجا ده روش مختلف برای آموزش رنگ ها به کودکان نوپا آورده شده است.

یک بشقاب غذای رنگارنگ سرو کنید.

در حین پخت و پز یا آماده کردن غذا، کودکان نوپا را درگیر کنید. به آن‌ها رنگ‌های هر موردی را که در تهیه غذا استفاده می‌کنید، اشاره کنید. سالادهای رنگارنگ مانند گوجه فرنگی، خیار یا هویج را در بشقاب آنها سرو کنید. در حین غذا خوردن از کودکان بپرسید که رنگ هر ماده غذایی در بشقاب آنها چیست. این فعالیت ساده ممکن است به کودکان کمک کند رنگ ها و غذای خود را بهتر درک کنند.

دو جسم یکسان با رنگ های مختلف را با هم مقایسه کنید.

مقایسه یک مفهوم مهم قبل از ریاضی است. در حین آموزش بیش از یک رنگ، دو شیء یکسان با رنگ های مختلف را با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید کودکان نوپاتان بین رنگ های آبی و زرد تفاوت قائل شوند، دو توپ یکسان آبی و زرد را به آنها نشان دهید. اگر یک توپ آبی و یک میوه زرد نشان دهید، کودکان ممکن است گیج شوند.

گاز گرفتن کودک نشان دهنده چیست؟ چگونه مقابله کنیم؟

اشیا را بر اساس رنگ مرتب کنید.

اشیاء مشابه (پوم پوم یا توپ های کوچک) با رنگ های مختلف را به کودکان نوپا خود بدهید. آنها را تشویق کنید تا این اشیاء را بر اساس رنگشان به گروه های مختلف دسته بندی کنند. سپس، از آنها بخواهید اشیاء مرتب شده را در فنجان همرنگ قرار دهند. در ابتدا، کودکان نوپا ممکن است برای انجام این فعالیت به کمک شما نیاز داشته باشند.

رنگ های مشابه را مطابقت دهید.

بیشتر کودکان از فعالیت های تطبیق رنگ لذت می برند. این می تواند یک فعالیت عالی برای کودکان نوپایی باشد که تازه شروع به یادگیری رنگ ها کرده اند. می توانید فعالیت تطبیق رنگ را از طریق برچسب ها، چوب بستنی های رنگی یا پازل های تطبیق رنگ معرفی کنید. حتی می‌توانید لباس‌آرایی کنید و لباسی همرنگ بپوشید تا سرگرمی بیشتری به فعالیت اضافه کنید.

با دست نقاشی کنید.

آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟ | پزشکت

کودکان نوپا از نقاشی با دستان خود لذت می برند. از این فرصت برای معرفی رنگ ها به آنها استفاده کنید. یک تکه کاغذ و مقداری رنگ (ترجیحاً یک رنگ) به آنها بدهید و بگذارید انرژی درونی خود را آزاد کنند. نقاشی با دست به کودکان این فرصت را می دهد تا رنگ را احساس کنند و رنگ را کشف کنند. این فعالیت همچنین ممکن است به تقویت مهارت های حسی آنها کمک کند.

انگیزه در کودکان و راهکارهای عملی برای ایجاد آن را بشناسید.

طبیعت را کاوش کنید.

طبیعت گنجینه ای از رنگ هاست. برای شکار رنگ با کودکان نوپا خود به بیرون از منزل بروید. به اشیاء مختلف اشاره کنید و رنگ آنها را به فرزندان خود معرفی کنید. می توانید از گل های رنگارنگ، برگ های سبز و چمن برای نشان دادن رنگ ها استفاده کنید. این یک روش جالب برای آموزش رنگ ها به کودکان است زیرا می توانند به زیبایی با طبیعت ارتباط برقرار کنند.

آهنگ بخوانید.

کودکان می توانند از طریق موسیقی با هم ارتباط برقرار کنند، بنابراین آموزش رنگ ها از طریق آهنگ ایده خوبی است. برای آنها آهنگ های رنگی پخش کنید. از آواز خواندن و رقصیدن با هم لذت ببرید. هنگام خواندن این آهنگ ها به رنگ های موجود در آنها اشاره کنید.

رنگ ها را در کتاب ها بشناسید.

کتاب هایی بخرید که بزرگ، روشن و رنگارنگ باشند. از طرف دیگر، حتی می‌توانید با برش دادن تصاویر بزرگ و چسباندن آنها به یکدیگر، کتاب‌هایی با رنگ در خانه ایجاد کنید. همانطور که هر دوی شما با هم کتاب می خوانید، رنگ های موجود در آن را نشان دهید. این یک ایده سرگرم کننده است که ممکن است به کودکان کمک کند مفهوم رنگ ها را حفظ کنند.

با کتاب های رنگ آمیزی تمرین کنید.

ساده ترین و رایج ترین روشی که در آن کودکان نوپا رنگ ها را تمرین می کنند از طریق کتاب های رنگ آمیزی است. کتاب های رنگ آمیزی برای همه سنین عرضه می شوند. کتاب مناسب فرزندتان را انتخاب کنید. فعالیت رنگ آمیزی مهارت های حرکتی را بهبود می بخشد، خلاقیت را افزایش می دهد، تمرکز و هماهنگی دست و چشم را توسعه می دهد و استرس را کاهش می دهد.

بهترین روند تربیتی برای کودکان 3 تا 12 سال کدامند؟

ترکیب رنگ

آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟ | پزشکت

هنگامی که کودکان نوپا به طور کامل رنگ های اصلی را یاد می گیرند، زمان آن است که به رنگ های ثانویه بروند. مخلوط کردن رنگ ها یک فعالیت عالی برای کودکان است تا بفهمند چگونه رنگ های ثانویه با مخلوط کردن رنگ های اصلی ایجاد می شوند. بسیاری از فعالیت های ترکیب رنگ وجود دارد که می توانید با آنها برنامه ریزی کنید. یکی از این فعالیت ها ساختن شیشه مخلوط رنگ است. ابتدا در یک شیشه پلاستیکی، مقداری کرم موبر و تیله بریزید. سپس از کودک خود بخواهید دو رنگ اصلی اضافه کند و شیشه را تکان دهد. به آرامی رنگ‌ها در شیشه شروع به مخلوط شدن می‌کنند و تماشای تغییر رنگ‌ها لذت بخش است.

چندین راه سرگرم کننده برای معرفی رنگ ها به کودکان نوپا وجود دارد. با فعالیت های تطبیق رنگ شروع کنید و به سراغ کارهای پیچیده بروید. به کودکان نوپا زمان کافی برای یادگیری این مفهوم بدهید. همانطور که این فعالیت ها را معرفی می کنید، اطمینان حاصل کنید که کودکان نوپا شما به تدریج نام هر رنگ را یاد می گیرند. همچنین در حین انجام فعالیت روی مهارت های حرکتی کودکان تمرکز کنید.

چرا کودکم دیگران را می زند؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز