لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا کودکم دیگران را می زند؟

چرا کودکم دیگران را می زند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

دست بزن کودکان، مهمترین علل و 8 راهکار آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دست بزن کودکان، باعث خجالت والدین و آزار رساندن به دیگران می شود. اما راهکارهایی برای پیشگیری از کتک کاری کودکان وجود دارد. ما در این مقاله سعی کرده ایم همراه با بررسی شایع و مهمترین علل دست بزن داشتن کودکان، راهکارهای آن را هم مورد بررسی قرار دهیم. اما به طور کلی کودکان نوپا اغلب احساسات متفاوتی دارند که ممکن است از طریق رفتار آشکار شود. یکی از چندین عملی که ممکن است والدین مشاهده کنند کتک کاری است. یک کودک نوپا ممکن است به دلیل ناامیدی یا به دلایلی که ممکن است غیرقابل تشخیص به نظر برسد، دیگران را بزند.

شایع ترین علل دست بزن داشتن کودکان

والدین باید بدانند که وقتی کودک نوپا به دیگران کتک می زند، این کار را بدون هیچ نیت بدی انجام می دهد. کودکان نوپا بین سنین 18 تا 36 ماهگی به طور فزاینده ای متوجه می شوند که انسان هستند و شروع به تعیین نیازها و خواسته های خود می کنند. کودکان دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند، اما معمولاً توانایی بیان احساسات خود را ندارند و به همین خاطر عصبانی می شوند که کتک و گاز گرفتن را در پی دارد.

ارتباط برقرار کردن

کتک کاری اغلب راه ارتباطی کودک نوپا است. کودکان نوپا مهارت های حرکتی خوبی دارند اما مهارت های زبانی کافی برای بیان احساسات خود ندارند. ممکن است منجر به موقعیت هایی شود که کودک نوپا به اشیاء یا اطرافیان خود کتک بزند. در چنین مواردی، والدین بهتر است یک محرک یا یک علت بالقوه، مانند یک فرد یا یک رویداد را که منجر به کتک کاری کودک نوپا به دیگران می شود، تشخیص دهند.

امتحان کردن چیزهای جدید

چرا کودکم دیگران را می زند؟ | پزشکت

کودکان نوپا نسبت به نوزادان مهارت های حرکتی بهتری دارند و این مهارت ها همچنان در حال رشد هستند. توانایی جدید برای حرکت دادن دست ها و پاها با مهارت بهبود یافته به خصوص برای کودکان نوپا می تواند جذاب باشد. حرکت دادن دست ها و پاها می تواند باعث شود که برخی کودکان با کتک زدن به هر شی یا فردی در محدوده دید خود، هر چیزی را آزمایش کنند.

داشتن یک روز بد

بسیاری از کودکان نوپا هنگامی که روز بدی را سپری می کنند یا از موقعیت یا افراد اطراف خود ناامید می شوند کتک می زنند یا گاز می گیرند. از آنجایی که کودکان نوپا هنوز در بیان کافی خود مهارت ندارند، در هنگام غمگینی یا ناراحتی کمی پرخاشگر می شوند.

کج خلقی و دست بزن کودکان

برای کودکان نوپا معمولی است که بداخلاق، عصبانی و بد مزاج باشند و لجبازی کنند. این احساسات ممکن است منجر به اعمال و رفتار تهاجمی از جمله کتک به دیگران شود. یکی از دلایل رایج این امر ناتوانی کودک نوپا در سازگاری با موقعیت ها و پذیرش تغییرات از زمانی است که هنوز کودک هستند.

فقدان خودکنترلی

کودکان نوپا به دلیل کنترل ناکافی خود و عدم خویشتن داری در انجام احساسات خود می توانند دیگران را بزنند، لگد بزنند یا گاز بگیرند. ممکن است کودک نوپا متوجه اشتباه بودن این عمل نشود، علیرغم اینکه والدین بارها در مورد آن صحبت کرده اند. دلیل رایج آن این است که کودک نوپا هنوز جوان است تا به اندازه کافی اخلاق و رفتار مناسب اجتماعی را درک کند.

گاز گرفتن کودک نشان چیست؟

تقلید از دیگران

کودکان نوپا دارای ذهنی تأثیرپذیر هستند و چندین عمل از جمله کارهایی که ممکن است نامناسب باشند را تقلید می کنند. اگر کودک نوپای شما ببیند که شخصی، مانند خواهر و برادری، به دیگری کتک می زند، ممکن است سعی کند همان را تقلید کند.

اکثر کودکان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی، افراد را به دلیل داشتن انرژی زیادی که نیاز به تخلیه دارند، کتک می زنند.

بعد از کتک کاری کودک چه کنیم؟

چرا کودکم دیگران را می زند؟ | پزشکت

زدن دیگران در هر سنی قابل قبول نیست و این را باید در سنین پایین آموزش داد. در اینجا به شما آموزش داده می شود که اگر کودک نوپا شما دیگران را می زند چگونه می توانید با این وضعیت برخورد کنید.

محرک ها را مدیریت کنید.

در بیشتر موارد، ممکن است بتوانید علت یا محرک کتک زدن کودک نوپا به دیگران را تعیین کنید. بررسی کنید که آیا کودک نوپا فقط با یک خواهر یا برادر دعوا کرده است یا اینکه کودک نوپا از یک رویداد یا شخصی ناراحت است. شناسایی محرک به شما امکان می دهد آن را اصلاح کنید تا برای کودک نوپا کمتر آزار دهنده باشد. به عنوان مثال، اگر کودک نوپای شما اغلب به خاطر اسباب‌بازی، خواهر یا برادرتان را می‌زند، برداشتن اسباب‌بازی یا تهیه اسباب‌بازی‌های جداگانه ممکن است به شما کمک کند. قبل از اینکه به کتک کاری و عصبانیت منجر شود، مشکل را حل کنید.

گزینه های جایگزین ارائه دهید.

جایگزین هایی برای هدایت انرژی و تمایل کودک نوپا به تمرین مهارت های حرکتی خود بیابید. به عنوان مثال، اسباب‌بازی‌هایی مانند توپ استرس را در اختیار آنها قرار دهید که برای کتک کاری یا فشار دادن مناسب هستند. همچنین ممکن است به آنها رفتارهای جایگزینی مانند کف زدن یا شمردن اعداد به جای کتک کاری را به آنها آموزش دهید.

از کودک خود حمایت عاطفی کنید.

یک راه موثر برای رفع عادت کتک کاری کودک این است که از نظر عاطفی در کنار آنها باشید. کودکان نوپا اغلب به دلیل تغییرات در محیط خود یا استرس مداوم احساس ناامنی می کنند. با صحبت کردن با کودک نوپا هر زمان که به نظر می رسد از یک تغییر ناراحت هستند یا به نظر می رسد اذیت می شوند، حمایت عاطفی خود را ارائه دهید. درباره احساس کودک نوپا صحبت کنید. گزینه هایی را در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند به جای کتک کاری، بهترین راه را برای کاهش اضطراب خود انتخاب کنند.

راه‌های مدیریت را آموزش دهید.

چرا کودکم دیگران را می زند؟ | پزشکت

اگر کودک نوپای شما به دلیل ناامیدی یا به دلیل ناتوانی در حل مشکل، دیگران را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، آن‌ها را آرام کنید و به آن‌ها یاد دهید که مشکل را حل کنند. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که کودک نوپایتان در حالی که دیگران به او اسباب بازی نمی دهند، دیگران را کتک می‌زند، به آنها بیاموزید که اسباب بازی را با استفاده از کلمه «لطفاً» درخواست کنند.

اگر از تغییر یا قانون خوششان نمی آید، به آنها بیاموزید که بگویند: «من آن را دوست ندارم». هدف این است که به کودک نوپا آموزش دهیم که به جای کتک کاری به دیگران از گفتار برای بیان احساسات خود استفاده کند.

حواس کودک را پرت کنید.

اگر احساس می کنید کودک نوپایتان می خواهد کسی را بزند، قبل از شروع از آن جلوگیری کنید. بهترین راه برای انجام این کار، پرت کردن حواس آنهاست. اگر کودک نوپا شما بد خلق است یا تحریک پذیر است، از او بخواهید که شما را در آغوش بگیرد، موسیقی پخش کند، بازی کند یا هر روش دیگری که می تواند ذهن کودک نوپا را از مشغول کند، انجام دهد.

کودک را از موقعیت دور کنید.

اگر اوضاع به نظر خارج از کنترل است، کودک نوپا را از موقعیت یا مکان خارج کنید. از وقت استراحت خودداری کنید زیرا ممکن است کودک نوپا برگردد و کتک کاری را از سر بگیرد. در عوض، به آرامی دست کودک نوپا را بگیرید، حواس او را پرت کنید و به نقطه دیگری ببرید. هنگامی که کودک نوپا را به مکان دیگری منتقل کردید، یک فعالیت جایگزین برای او فراهم کنید.

اگر کودک نوپا علیرغم تمام تلاش‌های شما به کتک کاری ادامه می‌دهد، بررسی کنید که آیا کودک نوپا این کار را با مشاهده کسی یاد می‌گیرد یا خیر. می توانید با مشاهده دوستی در مهد کودک بررسی کنید که آیا کودک نوپا عادت کتک کاری را یاد گرفته است یا خیر. از خواهر و برادرهای کودک نوپا خود نیز در این مورد بپرسید.

در برخی موارد، کودکان نوپا ممکن است این کار را با تقلید کردن شخصیتی که در تلویزیون تماشا می کنند یا سایر اشکال رسانه های بصری انجام دهند. شما می توانید بررسی کنید که آیا اقدامات کودک نوپا ناشی از تقلید اشتباه است یا خیر.

رفتار درمانی را امتحان کنید. درمان اصلاح رفتار به تغییر رفتار کمک می کند. برای کمک به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید.

وقتی کودک نوپا شما کتک می زند، این کارها ممنوع!

چرا کودکم دیگران را می زند؟ | پزشکت

از واکنش‌های زیر به عادت کتک کاری کودک نوپا باید اجتناب شود، زیرا ممکن است به جای محدود کردن آن، رفتار را تشدید کنند.

  • تحقیر کردن کودک
  • تنبیه کودک نوپا
  • محدود کردن غذا یا زمان بازی
  • کتک کاری یا کتک کاری کودک نوپا
  • تعلیق ارتباط و مکالمه با کودک نوپا
  • نادیده گرفتن کودک نوپا به عنوان تنبیه
  • از دست دادن خونسردی یا عصبانی شدن

کودکان نوپا در حال گذراندن مرحله گذار در رشد و تکامل خود هستند. تغییرات سریع همراه با ناتوانی کودکان در بیان احساسات قوی می تواند آنها را پرخاشگر کند و باعث کتک کاری به دیگران شود. به عنوان والدین، باید آرام بمانید و آنها را درک کنید، زیرا این کار باعث کاهش پرخاشگری کودک و هدایت بهتر احساسات آنها می شود. اگرچه این عادت ممکن است دردسرساز باشد، اما بیشتر کودکان نوپا با یادگیری بهتر ارتباط از طریق گفتار، از این عادت (دست بزن کودکان) خودداری می کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز