لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان برای والدینی که به دنبال راهکارهایی برای بهبود رشد کودکان خود هستند، می تواند مفید و موثر باشد. همه ما میدانیم که کودکان موجوداتی بسیار تأثیرپذیر هستند، اما این فقط در مورد سرعت یادگیری رفتارها و عادت های خود آنها نیست. بلکه در مورد رشد واقعی مغز آنها نیز می باشد. مغز از زمانی که کودک هنوز در رحم است شروع به شکل گیری می کند و در تمام اوایل کودکی به سرعت رشد خواهد کرد.

اگرچه بلوغ ذهنی و شناختی یک فرایند مادام العمر است، اما بنیان آن در طی چند سال اول پس از تولد گذاشته می شود. اما متاسفانه بسیاری از والدین ها با فرض اینکه نوزادان نمی توانند محیط اطراف خود را درک کنند، به شکل گیری و اهمیت مغز در طی این سالها توجه زیادی نمی کنند.

با این حال، دهه ها تحقیق نشان داده است که شرایط زندگی و تربیت کودک تأثیر قابل توجهی در رشد ذهنی، روانی و عاطفی او دارد. بر همین اساس، اگر شما هم از آن دسته والدینی هستید که دوست دارید روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان خودتان یادبگیرید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید و راهکارهای ارائه شده را عملی کنید.

در چه سنی مغز کودک کاملاً رشد می کند؟

مغز تا اوایل دهه 20 به طور کامل رشد نمی کند. زیرا همچنان به از دست دادن قسمت هایی از میلین ادامه می دهد. میلین ها، ترکیبات چربی هستند و به سریع تر کار کردن مغز شما کمک می کنند.

به همین دلیل است که دوره نوجوانی، زمان آشفتگی و افزایش رفتارهای مخاطره آمیز محسوب می شود و نوجوانان بیشتر در معرض اثرات منفی مصرف مواد مخدر و الکل هستند زیرا مغز در آنها به طور کامل رشد نکرده است.

اقدامات اساسی برای بهبود رشد مغز در کودکان

در اینجا برخی از اساسی ترین اقداماتی وجود دارد که هر پدر و مادری باید برای کمک به رشد ذهنی، روانی و عاطفی فرزند خود در طی سالهای اولیه انجام دهد:

  • رشد عاطفی را می توان با لمس و نوازش و درگیر کردن فعال کودک خود بهبود بخشید.
  • خواندن برای رشد مغز کودک عالی است و سنگ بنای آموزش های مورد نیاز کودکان را تشکیل می دهد.
  • خانم ها بهتر است در دوران بارداری به اندازه کافی روغن ماهی یا اسیدهای چرب مصرف کنید. مصرف آنها ممکن است به رشد مغز کمک کند.
  • به عنوان یکی دیگر از روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان، مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می خوابد.

استفاده از بازی های بصری برای تحریک رشد مغز کودک

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان | پزشکت

به نظر می رسد که بازی های بصری به افراد مسن مبتلا به اختلال حافظه کمک می کند تا عملکرد شناختی خود را بهبود بخشند. از طرفی هم وسایل کمکی ممکن است به کودکان در زمینه یادگیری کمک کنند. به یاد داشته باشید بچه هایی که غیرکلامی هستند می توانند با استفاده از وسایل کمک بینایی با دیگران به طور بهتر و موثرتری ارتباط برقرار کنند.

مشخص نیست که استفاده از وسایل بصری تا چه حدی در رشد مغزی کودکان موثر هستند. با این حال، فراهم کردن برخی از این وسایل برای فرزندانتان بسیار مهم است.

برای آنها کتاب بخوانید، کارت ها یا بازی های حافظه تهیه کنید. همه اینها کمک زیادی به بهبود حافظه بصری و کمک به علوم STEM، مانند مهندسی می کنند. بنابراین، زمان خوبی است که برای ورود به سیستم رباتیک از همان دوران کودکی برای فرزند خود سرمایه گذاری کنید.

بیماری های مغز و اعصاب

اما فقط وسایل دیداری نیست. صداها نیز در بهبود رشد مغز کودکان بسیار مهم هستند. برای کودک خودتان موسیقی پخش کنید و به آنها اجازه دهید ساز بزنند.

هنر و خلاقیت همچنین به کودک شما این امکان را می دهد تا تمام مناطق مغز خود را در یک محیط پرورش یافته و غنی رشد دهد.

تمریناتی برای تقویت رشد مغز در کودکان

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان | پزشکت

ورزش های جسمی و بازی های فکری، برای رشد مغزی کودک بسیار مفید هستند. برخی از ورزش ها به منظور روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان شامل موارد زیر است:

  • خواندن. برای فرزند خودتان کتاب بخوانید. از آنها بخواهید كتابهای آسان كوچك بخوانند و تصاویر را شناسایی كرده و كلمات را نام ببرند.
  • فعالیت بدنی. فعالیت بدنی برای رشد مغز از جمله هماهنگی عالی است. مواردی مانند یادگیری کاراته یا تنیس می تواند به بهبود هماهنگی و تعادل کمک کند.
  • پازل یا بازی های چرخش فضایی. ساخت ماکت یا پازل های پیچیده می تواند به رشد مغز کمک کند. حتی این بازی ها در پیشرفت علوم STEM مانند مهندسی کودکان تاثیر زیادی دارند.

رژیم غذایی رشد مغز کودکان

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان | پزشکت

رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد و قند و مواد شیرین کننده رنگی مصنوعی کم برای رشد مغز کودکان توصیه می شود. آجیل، آووکادو و ماهی از غذاهای عالی مغز برای بهبود شناخت و هوشیاری ذهنی هستند.

از طرفی برخی عادت های ناسالم بارداری می توانند رشد مغز در کودکان را مختل کنند. خوردن زیاد قند، مصرف الکل، سیگار کشیدن، کم خوابیدن، افسردگی یا مصرف زیاد داروها می تواند بر رشد مغزی کودکان تأثیر منفی بگذارد.

اهمیت شیردهی و تقویت رشد مغز در کودکان

شیردهی یک روش عالی برای جلوگیری از چاقی، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از آلرژی کودکان است. با این حال، این بدین معنی نیست که کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند، مغز آنها به درستی رشد نخواهد کرد.

اثر منفی زیاد بودن صفحه نمایش روی رشد مغز کودک

قرار گرفتن در معرض LED برای کودکان منفی است اگر کودک خود را تمام روز جلوی تلویزیون قرار دهید و از هر چیز دیگری مانند ورزش بدنی، خواندن، تعامل اجتماعی و هر چیز دیگری چشم پوشی کنید، ممکن از رشد مناسب کودک خودتان پیشگیری کنید. اما تماشای کوتاه مدت تلویزیون صدمه ای ایجاد نمی کند.

از طرفی هم مصرف کافئین در کودکان می تواند اثرات نامطلوبی بر روی آنها ایجاد کند. حتی می تواند باعث افزایش ضربان قلب، بی خوابی و سردرد شود.

نقش پیوند والدین و فرزندان در پیشرفت های بعدی

پیوند مناسب بین والدین و فرزندان، نقش بسیار مهمی در بهزیستی اجتماعی و عاطفی کودکان دارد. کودک همیشه باید یک مراقب ثابت داشته باشد که بتواند با آن پیوند عمیقی برقرار کند. مراقب کودک شما می تواند پدر، مادر و یا پدربزرگ یا مادربزرگ او باشد. با این حال، مراقب کودک شما نباید دائما تغییر کند. چون این تغییر می تواند عواقبی در رفتار کودک داشته باشد.

یک دوره حساس در رشد مغز کودک چیست؟

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان | پزشکت

دوره حساس در رشد کودک، یک دوره بسیار مهم است. اما سال اول زندگی کودک به ویژه برای رشد اجتماعی و عاطفی الگوهای دلبستگی ایمن بسیار حیاتی است.

استفاده از تقویت کننده مثبت ابزاری قدرتمند است. به طور کلی روزانه 10 دقیقه “زمان ویژه بازی” برای کودکان توصیه می شود که در آن مراقب کودک می تواند بر روی بازی های کودکان به کودک متمرکز کند. حتی بهتر است از بازیهای خلاقانه و تقویت کننده مثبت در بازیها و فعالیتهای ساختاریافته استفاده شود.

عادت های سالم برای زنان باردار برای کمک به رشد جنین

زنان باردار باید در مورد سلامتی خود بسیار احتیاط کنند، زیرا آنها در طول بارداری یک فرد دیگری را در درون خود پرورش می دهند. به طور معمول از آنها خواسته می شود اقدامات زیر را برای اطمینان از رشد سالم کودک خود انجام دهند:

  •  به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید.
  •  تا آنجا که ممکن است استرس را کاهش دهید.
  •  اگر افسرده هستید، برای رفع افسردگی خود از دیگران کمک بگیرید.
  • غذاهای مناسبی بخورید و رژیم غذایی بارداری را تا حد ممکن رعایت کنید. بهتر است از غذای فرآوری نشده، رژیم غذایی حاوی آجیل، میوه، سبزیجات، حبوبات و ماهی تمرکز کنید. علاوه بر آن، از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • در مورد کودک و روش های نگهداری از آنها اطلاعات لازم را کسب کنید، به گروه های مامان بپیوندید، فیلم تماشا کنید، یوگا قبل از تولد انجام دهید و جمعی از زنان باردار و مادران جدید را ایجاد کنید به آنها بپیوندید تا بتوانید با آنها مشورت کرده و از یکدیگر حمایت کنید.
حرف آخر

مطالعات نشان داده است كه اتخاذ یك شیوه معتبر تربیتی و استراتژی های مثبت فرزند پروری، تعیین و اجرای مرزهای دقیق، رفتار كودك را در عین احترام، محبت و توجه به نیازهای كودك امكان پذیر می سازد.

پایه و اساس والدین بزرگ یک سبک والدینی معتبر است، که راهنماها و نظم های روشنی را ارائه می دهد اما به فرزندان شما این امکان را می دهد تا در صورت امکان تصمیمات خود را بگیرند.

به آنها اجازه دهید بدون اینکه به آنها بگویند دقیقاً چه کاری انجام دهند، جهان را کشف کنند، بگذارید اشتباه کنند و زمین بخورند و در قبال دردشان واکنشی نشان ندهید. خونسرد باشید اما درد آنها را نادیده نگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز