لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

گاز گرفتن کودک نشان دهنده چیست؟ چگونه مقابله کنیم؟

گاز گرفتن کودک نشان دهنده چیست؟ چگونه مقابله کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چرا کودک من گاز می گیرد؟ چگونه مقابله کنم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دوست فرزند شما به شما شکایت می کند که دخترتان او را سخت گاز گرفته است. این اولین شکایتی نیست که دریافت کرده اید زیرا معلم او قبلاً در مورد عادت گاز گرفتن کودک شما هشدار داده است. گاز گرفتن در کودکان شاید بدترین راه برای ابراز احساسات آنها باشد. گاز گرفتن باعث آسیب جسمی به شخص مقابل و منجر به وضعیت ناخوشایندی برای والدین می شود.

شایع ترین علل گاز گرفتن کودکان چیست؟

کودکان اغلب برای برقراری ارتباط یا آزمایش علت و معلول گاز می گیرند. با این حال، به محض اینکه کودک دوران کودکی خود را پشت سر می گذارد، گاز گرفتن دیگر یک شیوه بیان قابل قبول از نظر اجتماعی نیست. برخی از دلایل احتمالی گاز گرفتن کودکان عبارتند از:

اضطراب یا هیجان

هنگامی که کودکان خردسال تحت فشار قرار می گیرند، فکر کردن و پاسخ مناسب برای آنها سخت است. کودکان ناامیدی و سرخوردگی خود را ممکن است با گاز گرفتن نشان دهند. به عنوان مثال، وقتی كودكی عضوی از یك گروه بازی بزرگ است، یك فعالیت آنقدر سر و صدا ایجاد می كند كه منجر به اضطراب می شود و ممكن است كودك فرزند دیگری را كه در كنار او نشسته است، گاز بگیرد.

خشم

وقتی کودک احساس می کند شرایط تحت کنترل او نیست، در این صورت ممکن است برای بروز دادن خشم خود دیگران را گاز بگیرد. به عنوان مثال، اگر خواهر و برادر اسباب بازی کودک را ببرند و برنگردانند، کودک ممکن است برای ابراز خشم گاز بگیرد. برخی از کودکان ممکن است عادت به گاز گرفتن داشته باشند، زیرا با هر بار گاز گرفتن به خواسته خود رسیدند.

تسلط

ممکن است کودک کوچکتر به عنوان نمایش قدرت و سلطه، خواهر یا برادر بزرگتر یا سایر کودکان خود را در یک گروه گاز بگیرد. ممکن است کودکی گاز بگیرد تا بتواند بر شخص مقابل تسلط پیدا کند.

استرس

کودک ممکن است به عنوان واکنش به استرس گاز بگیرد. استرس می تواند نتیجه درد و پریشانی عاطفی باشد. به عنوان مثال، وقتی کودک از والدین جدا شد و به شخص دیگری تحویل داده شد، کودک ممکن است عصبانیت شود و مراقب خود را گاز بگیرد.

گاز گرفتن تجربی

این مساله بیشتر در کودکان بسیار کم سن و سال ایجاد می شود، کسانی که تازه از دوران کودکی خارج شده اند. کودکان خردسال ممکن است به عنوان راهی برای آزمایش واکنش دیگران گاز بگیرند. گاز گرفتن به عنوان راهی برای کشف جهان به عنوان یک بخش از رشد در کودکان زیر سه سال در نظر گرفته می شود.

آیا گاز گرفتن می تواند نشان دهنده بیماری باشد؟

گاز گرفتن کودک نشان دهنده چیست؟ چگونه مقابله کنیم؟ | پزشکت

گاز گرفتن مکرر در کودکان می تواند منجر به بروز مشکلی شود و یا نشان دهنده اختلالات شخصیتی کودک باشد مانند:

اوتیسم

گاز گرفتن مکرر می تواند نشانه اولیه اوتیسم یا اختلالات طیف اوتیسم باشد. اما نگران نباشید. علائم متعددی برای اوتیسم وجود دارد و گاز گرفتن به تنهایی نشان دهنده این بیماری نیست. کودک خود را نزد روانشناس کودک ببرید.

اختلالات روانی

تحقیقات نشان می دهد که جویدن انگشت و ناخن می تواند نشانه های اختلالات روانی باشد. در بیشتر موارد، کودک شخص دیگری را گاز می گیرد، اما برخی از کودکان خود را گاز می گیرند. گاز گرفتن انگشتان برای یک فاصله کوتاه اشکالی ندارد و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر گاز گرفتگی شدید باشد و باعث زخم شود، می تواند دلایلی داشته باشد. به عنوان مثال، کودکانی که عادت به جویدن ناخن و انگشت دارند، ممکن است علائم اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) را نشان دهند.

انتشار عفونت

عفونت عارضه ای است که ممکن است به دلیل گاز گرفتن مکرر توسط کودک ایجاد شود. اگر کودک انقدر عمیق گاز بگیرد که از بدن کودک خون خارج شود، در این صورت خطر ابتلا به عوامل بیماری زا و همچنین انتقال مواردی که در بزاقشان وجود دارد را افزایش می دهد. این باعث افزایش شیوع عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس هپاتیت و اچ آی وی می شود. متخصصان پزشکی اظهار می کنند که احتمال انتقال عامل بیماری زا از طریق گازگرفتگی انسان بسیار کم است. گازگرفتگی شدید در مهد کودک غیرعادی است. با این وجود، هنوز هم احتمال انتقال عوامل بیماری زا وجود دارد.

کودکی که گاز می گیرد می تواند به اطرافیان آسیب بزند و مشکل ساز باشد. بدون شک بیشترین آسیب را به والدین می زند. بنابراین، والدین می خواهند برای مقابله با چنین شرایطی دست به هر کاری بزنند.

چگونه با مشکل گاز گرفتن کودک رفتار کنیم؟

گاز گرفتن کودک نشان دهنده چیست؟ چگونه مقابله کنیم؟ | پزشکت

اگر شکایتی در مورد گزیدن فرزندتان در مدرسه توسط دیگران دریافت کرده اید یا خودتان آن را دیده اید، در اینجا آنچه می توانید انجام دهید آمده است:

کودک گاز گرفته را از کودک گزیده جدا کنید. بین این دو فاصله ایجاد کنید حتی اگر اولین باری باشد که کودک شما گاز می گیرد. شما نمی خواهید که کودک درگیر یک دعوا شود یا برای سرگرمی گاز بگیرد.

به کودک نبگویید گاز گرفتن اشکالی ندارد. به چشمان کودک نگاه کنید و با ادب و در عین حال قاطعانه بگویید که با آنچه آنها انجام داده اند مشکل دارید. کلماتی مانند “شما نباید گاز بگیرید.” این کار بدی است. ” یا “چرا به خواهر و برادر / دوست خود آسیب رسانده اید؟ نباید گاز بگیرید زیرا این کار به آنها آسیب می رساند. ” همچنین می توانید به زخم کودک گزیده اشاره کرده و بگویید که گاز زدن فقط به فرد صدمه می زند. زیاده روی نکنید همین که احساس کردید کودک به اشتباه خود پی برده است، توجه خود را به کودک گازگرفته شده معطوف کنید.

مراقب کودک گاز گرفته باشید.

از كودك و والدین آنها برای خطای فرزندتان عذرخواهی كنید. اگر گاز زدن در مقابل شما اتفاق افتاد، پس کودکان را جدا کنید و کودک گاز گرفته را آرام کنید. از کلمات تسکین دهنده برای آرام کردن کودک استفاده کنید. اگر کودک گزیده خواهر و برادر است، پس او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید. محل گزش را چک کنید و آن را با صابون تمیز کنید. سپس یک مایع ضد عفونی کننده بزنید. اگر پوست آسیب دیده و منجر به خونریزی شده، از کمک های اولیه استفاده کرده و در صورت لزوم کودک را نزد پزشک ببرید.

به کودکی که گاز گرفته زیاد توجه نکنید.

کودک گاز گرفته شده بهتر است آنقدر مورد انتقاد قرار گیرد تا احساس کند تحت نظر قرار گرفته است. این می تواند باعث شود که کودک بعد از اینکه کسی را گاز گرفت، احساس مهم بودن کرد. بنابراین، پس از اتمام ابراز مخالفت خود، به سراغ کودک گاز گرفته شده بروید. وقتی بچه متوجه می شود که همه پس از گاز گرفتن او را نادیده می گیرند، بیشتر احساس گناه می کند و گاز نمی گیرد.

از فرزند خود دفاع نکنید.

برخی از والدین شکایات مربوط به کودک را به عنوان انتقادی از روش های تربیت فرزند خود تلقی می کنند. به یاد داشته باشید که شما در لحظه گاز گرفتن فرزند خود والدین بدی نخواهید بود و این نشان نمی دهد که شما رفتارهای خوب را به فرزند خود آموزش نداده اید. بنابراین، بدون وارد شدن به مشاجره، عذرخواهی کرده و به اشتباه فرزند خود اعتراف کنید.

ممکن است اقدامات خاصی را برای جلوگیری از عادت گاز گرفتن در کودک انجام دهید.

چگونه از گاز گرفتن کودک جلوگیری کنیم؟

گاز گرفتن کودک نشان دهنده چیست؟ چگونه مقابله کنیم؟ | پزشکت

جلوگیری از گاز گرفتن کودک به معنای شرطی کردن رفتار کودک است به گونه ای که او به عنوان وسیله ای برای بیان احساسات خود از گاز گرفتن استفاده نکند. آنچه می توانید انجام دهید عبارت است از:

به کودک بیاموزید که گاز گرفتن بد است.

برای آنها توضیح دهید که گاز گرفتن غیرقابل قبول است و باعث می شود دوستان جدیدی پیدا نکنند. به آنها بفهمانید که گاز گرفتن مجازات معلمانشان را به همراه دارد. کودکان از بزرگترها یاد می گیرند. بنابراین، هرگز کودک را گاز نگیرید تا احساس درد کند. اگر ببینند شما در حال گاز گرفتن هستید، فکر می کنند اشکال ندارد کسی را گاز بگیرند.

در هر شرایطی از گاز گرفتن خودداری کنید.

هنگامی که فرزند شما بیش از سه سال سن دارد، از همه انواع گاز گرفتن، از جمله گاز گرفتن انگشتان یا گاز گرفتن خواهران و برادران خود جلوگیری کنید. در واکنش خود ثابت قدم باشید. اگر برای شما مهم نیست که کودک خواهر یا برادر خود را گاز بگیرد، اما او را به دلیل گاز گرفتن همکلاسی خود سرزنش کنید، این امر باعث سردرگمی کودک می شود.

قوانین خاصی را مشخص کنید.

قوانین و سیاست های مراقبت از کودک را تنظیم کنید که از گاز گرفتن جلوگیری می کند به عنوان مثال، کودک با گاز گرفتن کسی 5 دقیقه وقت استراحت و بازی را از دست می دهد. هنگام اجرای قانون، کودک را سرزنش نکنید. از کودک مودبانه بخواهید که زمان استراحت داشته باشد. در اجرای قانون مصمم باشد.

اگر کودک فقط در برخی موارد گاز می گیرد، شرایطی را که او تحت آن تمایل به گاز گرفتن دارد، رعایت کنید. در مهد کودک ممکن است محرک های متعددی وجود داشته باشد، و شما می خواهید بدانید که دقیقاً چه چیزی کودک را به گاز گرفتن ترغیب کرده است. به عنوان مثال، ممکن است وقتی کودک دیگری اسباب بازی او را می کشد یا هنگام بازی اوضاع آشفته می شود، کودک گاز بگیرد.

کودک خود را آرام کنید.

گاز گرفتن کودک نشان دهنده چیست؟ چگونه مقابله کنیم؟ | پزشکت

اگر دلیل گزیدن احساسات طاقت فرسا است، به کودک زمان و فضای کافی برای آرام شدن بدهید. کودک را به اتاق ساکت تری ببرید و از او بخواهید تا مدتی ساکت با شما بنشیند. این به کودک کمک می کند تا به اندازه کافی آرام شود و با صبر و حوصله به حرف های شما گوش دهد.

راهی برای ناامیدی و عصبانیت فراهم کنید. به فرزندتان بگویید دفعه بعد که احساس ناامیدی، عصبانیت یا ناراحتی کرد، باید فوراً به نزد شما بیاید. اگر آنها در مدرسه یا مهدکودک هستند، پس باید به معلم یا سرایدار مراجعه کنند.

گروه های بازی را کوچک نگه دارید. یک گروه بازی را انتخاب کنید که تعداد آنها کم باشد زیرا احتمال عصبانیت کودک را کاهش می دهد. با گروه های بازی کوچک شروع کنید و به تدریج به سمت گروه های بزرگتر بروید و به کودک فرصت دهید تا خود را با شرایط سازگار کند. بنابراین به کودک زمان لازم برای سازگاری بدهید.

رفتارهای مثبت را تقویت کنید. سرانجام، وقتی متوجه شدید که کودک تمام ویژگی های مثبتی را که مانع گاز گرفتن می شود نشان می دهد، قدرشناسی را به او نشان دهید تا این رفتار برای همیشه برای او باقی بماند.

اگر احساس می کنید با تقویت رفتار مثبت شما، گازگرفتگی کودک شما بهبود نمی یابد، پس او را نزد پزشک ببرید.

دیدن اینکه کودک شما دیگران را گاز می گیرد ترسناک است. خوشبختانه این چیزی نیست که شما نتوانید آن را کنترل کنید. کودک را از گاز گرفتن منصرف کنید و برای جلوگیری از آن تلاش کنید. کودک با بزرگتر شدن کمتر نیش می زند و از کلمات به عنوان شیوه ارتباط استفاده می کند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/effective-ways-to-stop-biting-and-pinching-in-children_0077950/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز