لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کودکان

ویژگی های کودکان چپ دست چیست؟

ویژگی های کودکان چپ دست چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در بررسی ویژگی های کودکان چپ دست، این نشان می دهد اگرچه افراد چپ دست تنها حدود 10٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهند، اما چپ دست بودن مانعی برای پیشرفت فرد نیست. برخی از شخصیت های مشهور مانند آلبرت انیشتین، هلن کلر، باراک اوباما، لوئیس کارول، نیل آرمسترانگ، بیل گیتس، ماری کوری و لئوناردو داوینچی چپ دست هستند.

بعضی از کودکان نیز دوپهلو هستند، به این معنی که بسته به وظیفه می توانند از هر دو دست خود به همان اندازه استفاده کنند. در حالی که آنها ممکن است نوشتن را با دست چپ خود را ترجیح دهند، اما اسباب بازی ها را با سمت راست خود انتخاب کنند.

اگر کودک شما چپ دست است و شما راست دست هستید، ممکن است در مورد دست خط، رشد حرکتی و غیره سوالات زیادی داشته باشید. در این پست، ما جنبه های مختلف پرورش کودکان چپ دست را مورد ارزیابی قرار داده ایم. پس اگر به عنوان والدین، به دنبال جواب سوال خود هستید که چگونه کودکان چپ دست را تربیت کنیم، این مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا بعضی از کودکان چپ دست هستند؟

چگونه کودکان چپ دست را تربیت کنیم؟ | پزشکت

کودک شما ممکن است به دلایل مختلف دست چپ شود، حتی اگر شما و همسرتان راست دست باشید. اگرچه دلیل دقیق چپ دستی یا پنجه جنوبی شخص مشخص نیست، اما برخی از نظریه ها در این مورد، عبارتند از:

ژن ها. برخی از محققان معتقدند چندین عامل ژنتیکی می تواند در چپ دستی کودک نقش داشته باشد.

جنیست. جنسیت کودک نیز ممکن است در چپ یا راست دست بودن کودک نقش داشته باشد. یک متاآنالیز از 144 مطالعه دستی و جانبی مغز نشان می دهد که پسران بیشتر از دختران چپ دست هستند.

وزن کم هنگام تولد. یک مطالعه انجام شده بر روی سه قلوها نشان می دهد نوزادانی که وزن کم هنگام تولد دارند بیشتر در معرض تاخیر رشد هستند و احتمال چپ دستی بودن آنها بیشتر است.

الگوبرداری. در بعضی موارد نادر، کودکان ممکن است با مشاهده والدین یا مراقبان نزدیک خودشان تصمیم بگیرند که از دست راست یا چپ استفاده کنند.

آسیب مغزی. درصد کمی از محققان این نظریه را مطرح می کنند که همه انسان ها راست دست هستند، اما نوعی آسیب مغزی در اوایل زندگی باعث چپ دستی می شود. برای چپ دست ها و والدین چپ دستان، توجه به این نکته مهم است که هیچ مدرک محکمی برای تأیید این نظریه نسبتاً بحث برانگیز وجود ندارد.

فواید چپ دست بودن کودک

چپ دست بودن کودکان مزایای خاصی دارد، از جمله:

خلاقیت

تحقیقات حاکی از آن است که افراد چپ دست در زمینه های هوش مکانی و موسیقی بهتر از افراد راست دست هستند. این به این دلیل است که افراد چپ دست به طور کلی از نیمکره راست مغز خود، جایی که همه مراکز خلاق در آن وجود دارد، استفاده می کنند.

حفظ کردن

اعتقاد بر این است که کودکان چپ دست بهتر می توانند موارد را به خاطر بسپارند و بعداً آنها را بیاد آورند. زیرا دو نیمکره مغز افراد چپ دست ارتباط بهتری با همدیگر دارند.

توانایی خاص در ورزش های خاص

افراد چپ دست نیز در برخی ورزش ها از مزیت خاصی نسبت به افراد راست دست برخوردار هستند. آنها می توانند در ورزش هایی مانند تنیس و بوکس با استفاده از دست غالب خود در برابر حریفان راست دست شان موفق تر باشند زیرا افراد راست دست عادت به بازی در برابر حریفان چپ دست ندارند.

چالش های چپ دست بودن کودکان

چگونه کودکان چپ دست را تربیت کنیم؟ | پزشکت

از آنجا که 90 درصد مردم راست دست هستند، افراد چپ دست برخی مشکلات عملی را تجربه می کنند.
بیشتر کودکان تا سن 18 ماهگی استفاده از یک دست یا دست دیگر را ترجیح می دهند و قطعاً از سه سالگی راست یا چپ دست هستند.
در جهانی که برای افراد راست دست طراحی شده است، کودکان چپ دست ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است.

  • نوشتن انگلیسی از چپ به راست انجام می شود. کودک چپ دست باید در هنگام یادگیری نوشتن تلاش بیشتری انجام دهد.
  • مواردی مانند قیچی به طور سنتی برای افراد راست دست طراحی می شود. کودک چپ دست باید از دست راست یا قیچی مخصوص استفاده کند.
  • کودکان چپ دست که یاد می گیرند بنویسند اغلب انتها به ابتدا می نویسند. این را نباید با نارساخوانی اشتباه گرفت و معمولاً با گذشت زمان و تمرین برطرف می شود.
  • میز کار در مدارس به طور کلی برای افراد راست دست طراحی شده است و استفاده از آن را برای چپ دست ها چالش برانگیز می کند.
  • نوت بوک ها در سمت چپ بسته شده اند و بنابراین، کودکان چپ دست استفاده از آنها را چالش می دانند.
  • دستگیره و دستگیره درب معمولاً در جایی قرار می گیرد که افراد راست دست می توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند. کودک چپ دست ممکن است هنگام استفاده از آن آسیب ببیند.
  • ماوس کامپیوتر برای یک شخص راست دست از پیش تعیین شده است. با این حال، با تغییر چند تنظیم، این کار به راحتی قابل رفع است.
  • برای افراد چپ دست ممکن است کار با اره های مدور چالش برانگیز باشد. استفاده از اره گرد برای کودکان چپ دست نیز خطرناک است.

نکاتی برای آموزش نوشتن به کودکان چپ دست

چگونه کودکان چپ دست را تربیت کنیم؟ | پزشکت

چندین روش نوشتن برای کمک به کودک چپ دست شما برای نوشتن وجود دارد، از جمله:

گرفتن مداد را چک کنید.

کودک باید مداد را حداقل سه سانتی متر از انتهای نوک تیز نگه دارد. اجازه دهید کودک با انگشت شست و انگشت خود مداد را محکم نگه دارد و سپس انگشت وسط را از طرف دیگر حلقه کند. این گرفتن از اهمیت برخوردار است زیرا به کودک اجازه می دهد آنچه را که می نویسد ببیند و از لکه ها جلوگیری می کند.

کاغذ را در موقعیت مناسب قرار دهید.

اجازه دهید کودک کاغذ را کمی به سمت راست متمایل کند. کودکان باید در حالت ایده آل صفحات خود را با زاویه 45 درجه قرار دهند. اما کودک شما می تواند تا زمانی که راحت باشد آزمایش کند.

مواد مناسب نوشتن تهیه کنید.

کودک چپ دست ممکن است استفاده از انگشتان بسیار ظریف را چالش برانگیز بداند. بگذارید از نوک های انعطاف پذیر و ضخیم تر استفاده کنند. همچنین می توانید به آنها جوهر دهید که به سرعت خشک شود زیرا خطر لک را کاهش می دهد. آنها همچنین می توانند از مدادهای سرب نرم تری نسبت به مدادهای سخت تر برای کاهش فشار نوشتن استفاده کنند.

بگذارید از هر دو دست استفاده کنند.

در مراحل اولیه، اجازه دهید کودک شما قبل از اینکه به دستی که راحت تر است، عادت کند، با هر دو دستش آزمایش کند. این به شما فرصتی می دهد تا ببینید آیا کودک شما دوپهلو است یا خیر، و او می تواند بدون هیچ گونه فشار، نوشتن در دست دلخواه خود را انتخاب کند.

چگونه با کودک چپ دست را رفتار کنیم؟

چگونه کودکان چپ دست را تربیت کنیم؟ | پزشکت

اگر فرزند شما چپ است، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید.

آزادی خلاقیت را مجاز بگذارید.

از آنجایی که چپ گراها به سمت خلاقیت متمایل هستند، به آنها آزادی خلاقیت دهید. در حالی که تصمیم می گیرند با چه چیزی راحت باشند، به آنها اجازه دهید کارهای مختلف خلاقانه را تجربه کنند.

آنها را مجبور نکنید که دست خود را عوض کنند.

یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که کودک چپ دست را مجبور کنید از دست راست خود برای کارهای روزمره استفاده کند. این کار ممکن است مدار عصبی آنها را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است در آینده نتوانند به درستی از هر دو دست استفاده کنند.

از آینه استفاده کنید.

هر زمان که کودک شما با مشاهده شما فعالیت جدیدی را یاد می گیرد، ممکن است در مورد دستی که باید استفاده کند گیج شود. از آینه استفاده کنید تا آنها بفهمند که چگونه باید از دست خود استفاده کنند.

آنها را برای شرکت در ورزش تشویق کنید.

کودک خود را به شرکت در ورزش تشویق کنید. افراد چپ دست به طور کلی در ورزش های خاص نسبت به افراد راست دست برتری دارند.

اگر کودک شما چپ دست است، می توانید کارهای کوچکی انجام دهید که زندگی او را آسان می کند. استفاده از قیچی دست چپ، متصل شدن میز صندلی به سمت چپ، نشستن در سمت چپ میز مشترک یا حتی تنظیم ماوس کامپیوتر کارهایی است که می توانید انجام دهید تا احساس راحتی کنند.

سخن آخر

تقریباً 10٪ از مردم چپ دست هستند. دنیای ما برای سلطه دست راست طراحی شده است. چپ دست بودن به خصوص برای کودکان در مهارت های رشد، برخی از مشکلات را به همراه دارد. در گذشته، كودكانی كه به طور طبیعی چپ دست بودند، تشویق یا مجبور می شدند از دست راست خود استفاده كنند. اما این روزها چپ دستی بیشتر مورد قبول است. اگر کودک شما به طور طبیعی چپ دست است، سعی نکنید او را مجبور به استفاده از دست راست خود کنید.

دیگر به یک چپ دست از روی حقارت دیده نمی شود. با این حال، هنوز بسیاری از باور های غلط پیرامون آن وجود دارد. این افسانه ها اگر در مراحل اولیه مورد توجه قرار نگیرند، می توانند بر فرزند شما تأثیر بگذارند. نکات مطرح شده در این مقاله می تواند شما را در تربیت و تشویق صحیح کودک چپ دست راهنمایی کند.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/how-to-raise-left-handed-child-benefits-challenges_00737257/

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/HealthyLiving/left-handedness

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. همه مطالب درست ولی اینکه نوشتید انیشتین چپ دست بوده یک دروغه ! عکس های زیادی از انیشتین هست که پای تخته یا نشسته در حال نوشتن است و با دست راستش می نویسه! می تونید توی گوگل هم پیدا کنید

    1. سلام با تشکر از توجه و کامنتتان احتراما به استحار می رساند این مقاله نوشته ما نیست بلکه ترجمه دقیق و کامل مقاله می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز