لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟

چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تشخیص زمان و نحوه توقف شیردهی شیرخوار می تواند خیال شما را از این موضوع راحت کند که لاقل نیازهای تغذیه ای کودک شما به خطر نمی افتد. آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای نوزادان حداقل در شش ماه اول توصیه می کند. سپس می توانید شیردهی را با تغذیه تکمیلی تا یک سالگی یا تا زمانی که مادر و نوزاد تمایل دارند ادامه دهید.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین شیر دادن به نوزادان از شش ماهگی تا دو سالگی و بالاتر را با یک رژیم غذایی مکمل کافی توصیه می کند. تغذیه تکمیلی یا از شیر گرفتن زمانی است که کودک شروع به مصرف غذاهایی غیر از شیر مادر می کند و در نهایت منجر به قطع شیردهی می شود. در ادامه مقاله از پزشکت  همه چیز را در مورد از شیر گرفتن نوزاد و نکاتی که به شما کمک می کند چه زمانی شیردهی را متوقف کنید، را بخوانید.

زمان مناسب برای قطع شیردهی چه زمانی است؟

این کاملا به مادر و کودک بستگی دارد که چه زمانی می خواهند شیر مادر را قطع کنند. توصیه می شود شیردهی را تا سن توصیه شده، ادامه دهید. اما برخی عوامل ممکن است مادر را وادار کند که زودتر از شیر گرفتن شروع کند. وضعیت خود را با سایر خانواده ها یا مادران مقایسه نکنید. از شیر گرفتن یک تصمیم شخصی است و شما بهترین را برای کودک خود می دانید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که اگر تصمیم به از شیر گرفتن دارید و کودک شما کمتر از 12 ماه است، باید شیر خشک را به کودک بدهید. اگر پس از 12 ماهگی نوزاد خود را از شیر بگیرید، باید به او شیر گاو غنی شده داده شود.

عواملی که مادران را برای ترک شیردهی تحت تاثیر قرار می دهد را بشناسید. شیردهی گاهی اوقات می تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد. دلایل زیر ممکن است مادر را وادار به ترک شیردهی کند.

تولید ناکافی شیر

اندازه گیری میزان شیر مادری که نوزاد هنگام تغذیه مستقیم از سینه مادر مصرف می کند، برای مادر امکان پذیر نیست. اکثر مادران فکر می کنند که شیر کافی ندارند و ممکن است بعد از یک جلسه شیردهی یک بطری شیر خشک به آنها بدهند. نوزاد به دلیل رفلکس مکیدن نوک سینه را می مکد و باعث می شود مادر فکر کند که شیر کمی دارد.

کودک ناراضی

برخی از مادران فکر می کنند که چون کودک به سرعت شیشه شیر را می مکد، کودک راضی نیست. آنها به دلیل رفلکس مکیدن بطری را ادامه می دهند. این نگرانی می تواند برخی از مادران را وادار به قطع شیردهی زودهنگام کند. مطالعه ای در بین 1323 مادر نشان داد که 43.5 درصد از زنان معتقد بودند که شیر مادر کودک آنها را سیر نمی کند.

عدم علاقه به شیر مادر

برخی از مادران معتقدند که کودک علاقه خود را به شیر دادن از دست داده است. با این حال، نوزادان ممکن است با افزایش سن و افزایش قدرت، بازیگوش تر و تحرک تر شوند. آنها ممکن است در هنگام شیردهی از قرار گرفتن در یک موقعیت بی قراری نشان دهند . تغذیه در یک محیط تاریک و ساکت می تواند در چنین مواردی کمک کننده باشد. همچنین نوزادان با افزایش سن در مکیدن کارآمدتر می شوند. در حالی که ممکن است در نوزادی 30 دقیقه طول بکشد تا آنها را تغذیه کنند، نوزادان بزرگتر ممکن است ظرف 5 تا 10 دقیقه شیر کامل بخورند.

افزایش نیازهای غذایی

چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟ || پزشکت

برای برخی از نوزادان، شیر مادر ممکن است برای برآوردن نیازهای کالری آنها کافی نباشد. اگر پزشک تغییر به شیر خشک یا مواد جامد را توصیه کرد، ممکن است به جای قطع شیردهی، به دادن شیر مادر همراه با غذای کمکی ادامه دهید.

وضعیت سلامتی مادر

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مادر از نظر جسمی یا عاطفی ناخوشایند باشد و شیر دادن را برای او دشوار کند. در چنین مواردی شیر خشک می تواند جایگزین باشد.

تعهدات کاری

برخی از زنان باید پس از زایمان به محل کار خود بپیوندند. مشخصات شغلی یا شرایط ممکن است برای آنها امکان پذیر نباشد که به سفر شیردهی خود ادامه دهند و ممکن است شیردهی به نوزاد را ترک کنند.

گاز گرفتن نوزاد

برخی از نوزادان به خوبی با سینه مادر چفت نمی شوند و ممکن است به گاز گرفتن نوک سینه های مادر ادامه دهند. این وضعیت ممکن است منجر به زخم، ترک خوردگی و خونریزی نوک سینه ها شود. باعث درد شدید در مادران می شود و همچنین ممکن است باعث عفونت شود. این ممکن است برخی از مادران را مجبور کند که شیردهی را به طور کامل متوقف کنند. در برخی مواقع، مادران مجبورند به طور ناگهانی شیر دادن به نوزاد را قطع کنند.

مصرف یک داروی جدید

برخی از داروها در شیردهی منع مصرف دارند. اگر پزشک این داروها را برای شما تجویز کند، ممکن است مجبور شوید شیردهی را به طور ناگهانی قطع کنید. به عنوان مثال، داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی برای درمان سرطان ممکن است برای نوزاد مضر باشد. در صورت وجود داروهای مناسب برای شیردهی، می توانید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

جدایی از کودک

برخی تعهدات حرفه ای، مانند اعزام نظامی، ممکن است شما را از فرزندتان جدا کند. در حالی که شما می توانید شیر مادر را برای کودک خود پمپاژ کرده و بفرستید، بسیاری از مادران ممکن است به دلیل محدودیت زمانی نتوانند این کار را انجام دهند.

فشار همسالان

برخی از مادران ترجیح می دهند خودشان تصمیم بگیرد که تا چه زمانی به کودک خود شیر دهند. با این حال، سایر افراد، شرکا یا خانواده ها ممکن است به اندازه کافی حمایت نکنند و از انتخاب او برای ادامه شیردهی انتقاد کنند، به خصوص اگر کودک کمی بزرگتر باشد. این ممکن است باعث شود مادر به طور ناگهانی شیردهی را متوقف کند.

بارداری جدید

بارداری جدید همیشه مستلزم قطع شیردهی نیست. اما تغییرات هورمونی در دوران شیردهی می تواند باعث انقباضات رحمی شود و خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. در چنین شرایطی ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند نوزاد را به طور ناگهانی از شیر بگیرید. اگر به شما اجازه برقراری رابطه جنسی دارید، همچنان می توانید در دوران بارداری با خیال راحت به نوزاد خود شیر دهید.

شیر مادر تا سه ماهه دوم به آغوز تبدیل می شود. آغوز بسیار شورتر از شیر مادر بالغ است و معمولا حجم بسیار کمتری دارد. برخی از نوزادان بزرگتر طعم آغوز را دوست ندارند زیرا ممکن است از شیر خود جدا شوند. برای برخی دیگر، کاهش عرضه برای حفظ نیازهای غذایی کافی نخواهد بود و ممکن است به مکمل‌ها نیاز باشد. سایر نوزادان بزرگتر یا کودکان نوپا ممکن است از طریق این تغییرات به تغذیه ادامه دهند و به تغذیه پشت سر هم ادامه دهند.

چگونه شیردهی به نوزاد را به تدریج متوقف کنیم؟

چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟ || پزشکت

توصیه می شود کودک را به تدریج از شیر بگیرید. تولید شیر مادر بستگی به تقاضا دارد. از شیرگیری تدریجی تولید شیر مادر را به تدریج کاهش می دهد و همچنین زمان کافی را برای انتقال نوزاد فراهم می کند. توصیه های زیر ممکن است به شما کمک کند تا کودک خود را به تدریج از شیر بگیرید.

اگر کودک کمتر از 12 ماه است، می توانید شیر مادر را با شیر خشک غنی با آهن جایگزین کنید.

گاهی اوقات، ممکن است یک نوزاد برای نزدیک شدن به مادر، نیاز به پرستار داشته باشد. در چنین مواقعی بدون شیردهی، نوزاد را در آغوش بگیرید. شما همچنین می توانید آنها را در فعالیت هایی مانند مطالعه، زمانی که نیاز به پرستاری راحت دارند، درگیر کنید.

معمولاً اولین و آخرین تغذیه برای نوزاد اهمیت بیشتری دارد. می‌توانید با گذاشتن خوراک وسط روز شروع کنید. همچنین می‌توانید شیر خشک یا شیر گاو (اگر کودک بزرگ‌تر از 12 ماه است) را در طول زمان حذف شیر در نظر بگیرید.

اگر بیش از شش ماه هستند، چند دقیقه قبل از زمان عادی غذا به آنها یک میان وعده یا آب بدهید.

همچنین ممکن است سعی کنید جلسات تغذیه را کوتاهتر کنید. به جای اینکه به زور آنها را از شیر خوردن منصرف کنید، داستانی بگویید یا آهنگی بخوانید تا حواسشان را با بازیگوشی پرت کنید.

تغذیه شبانه معمولاً برای نوزادان آرامش بخش ترین و مهم ترین وعده است. پس از قطع شیردهی دیگر، می توانید شیردهی را در شب متوقف کنید.

ممکن است گاهی اوقات از پستانک برای آرامش کودک خود استفاده کنید، زیرا مکیدن آن باعث آرامش او می شود. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، پستانک را در شکر فرو نکنید.

علائم آمادگی کودک برای قطع شیر را بشناسید.

تشخیص دهید که چه زمانی کودک شما آماده توقف شیردهی است. کودک شما سرنخ هایی به شما می دهد که مشخص است آماده از شیر گرفتن هستند. به عنوان مثال، سر خود را در حالت عمودی نگه می دارند، با حمایت می نشینند و به آنچه می خورید ابراز علاقه می کنند. علاوه بر این، رفلکس فعال فشار زبان آنها ناپدید می شود و ممکن است در طول جلسات معمول شیردهی بی تفاوت یا بداخلاق عمل کنند.

برنامه ای برای توقف شیردهی شیرخوار تنظیم نمایید.

یک ماه کامل به خود فرصت دهید تا با موفقیت شیردهی را متوقف کنید. این فرصت، به مادر و کودک فضای بیشتری برای تنفس برای موانع و مشکلات می دهد.

توقف شیردهی شیرخوار را به آرامی شروع کنید.

سهولت در روال از شیرگیری به شما و کودکتان این امکان را می دهد که خود را با این تغییر وفق دهید. به عنوان مثال، ممکن است یک جلسه شیردهی در هفته را حذف کنید ( احتمالاً ناخوشایندترین تغذیه یا یکی از مواردی که کودک شما کمتر به آن علاقه دارد) و به تدریج شیردهی را تا زمانی که فقط بطری و مواد جامد بخورد، کنار بگذارید. (توجه: اگر کودک شما 9 ماهه یا بزرگتر است، بهتر است مستقیماً از فنجان به کودک خود شیر بدهید تا مجبور نباشید ظرف چند ماه او را از شیشه شیر خارج کنید.)

 در زمان توقف شیردهی شیرخوار ایجاد آرامش عاطفی نمایید.

چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟ || پزشکت

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند عاشق تماس فیزیکی نزدیک با مادرشان هستند، بنابراین وقتی از شیر می‌گیرید، مهم است که از راه‌های دیگر این آرامش را فراهم کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک زمان با کیفیت را با فعالیت‌هایی بگذرانید که آنها را از نظر عاطفی تحریک می‌کند مثل در آغوش گرفتن با هم در حین خواندن کتاب یا خواندن لالایی، پرسه زدن در زمین بازی یا ماساژ دادن پشت آنها.

روال تغذیه خود را تغییر دهید.

اگر کودک شما در برابر شیشه شیر شما مقاومت می کند، ببینید آیا وقتی شما در اتاق دیگری هستید، آن را از شخص دیگری می پذیرند. اگر تغییر روال مؤثر نبود، به روش قبلی خود برگردید، سپس چند هفته دیگر دوباره امتحان کنید.

با قطع شیردهی انتظار مقاومت داشته باشید.

طبیعی است که نوزادان در مقابل از شیرگیری مقاومت کنند. فقط بدانید که بعد از یک یا دو روز برای از آن، اکثر بچه های کوچک بدون مشکل شروع به مصرف غذاهای جامد و مایعات از یک فنجان می کنند. نوزادان سالم معمولاً زمانی که به اندازه کافی گرسنه هستند غذا می خورند، مهم نیست چقدر شیر خوردن را دوست دارند.

 توقف شیردهی شیرخوار تدریجی باشد.

همه یا هیچ تنها گزینه شما نیست. بسیاری از مادران شاغل، از شیرگیری جزئی را ترجیح می دهند، جایی که شیشه شیر در طول روز شیر می خورد و مادر وقتی در خانه است، شیر می دهد. دو استراتژی وجود دارد:

شیردهی و تغذیه با شیر خشک: مادران زمانی که با نوزاد هستند، شیر می‌دهند، اما شیر خشک را به پرستار خود می‌دهند. این ممکن است به معنای شیردادن درست قبل از رفتن به محل کار و به محض اینکه در خانه هستید باشد.

شیردهی و پمپاژ کردن: سایر مادران شیر خود را در محل کار پمپاژ می کنند تا مراقب آنها بتواند شیر مادر را در شیشه شیر قرار دهد. شما به همان دفعاتی که فرزندتان شیر می دهد، پمپاژ می کنید، شاید حدود سه جلسه 15 دقیقه ای در روز.

آیا می توان به طور ناگهانی توقف شیردهی شیرخوار نمود؟

چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟ || پزشکت

در حالی که از شیرگیری تدریجی هم برای مادر و هم برای نوزاد راحت تر است، می توان شیردهی را به طور ناگهانی قطع کرد. مادران ممکن است به دلایلی خارج از کنترل خود، مانند مشکلات سلامتی یا تعهدات حرفه ای، نیاز به قطع ناگهانی شیردهی داشته باشند. اگر مجبور هستید نوزاد خود را به طور ناگهانی از شیر بگیرید، توصیه‌های زیر ممکن است به شما کمک کند تا از پر شدن سینه‌ها جلوگیری کنید.

  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • مصرف مایعات را محدود نکنید.
  • یک سوتین بپوشید که به خوبی از پستان های شما حمایت می کند.
  • برای تسکین ناراحتی، مقدار مناسب شیر را بنوشید. به تدریج بدن شما شروع به تولید شیر کمتری می کند.
  • اگر به طور ناگهانی شیردهی را متوقف کنید، نکات زیر ممکن است به سلامت و راحتی کودک شما کمک کند.
  • در صورت امکان، زمانی که در بهترین حالت خود نیستند، آنها را ناگهان از شیر جدا نکنید. به عنوان مثال، از شیر گرفتن در هنگام بیماری، دندان درآوردن یا در میان جهش رشد ممکن است این روند را دشوارتر کند.
  • شما ممکن است از پدر کودک یا مراقب دیگری بخواهید که با استفاده از شیشه شیر یا فنجان به کودک شیر بدهد.
  • از شخص دیگری بخواهید وقتی شب از خواب بیدار می شود مراقب او باشد.
  • بهتر است سعی کنید روال خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، زمانی که زمان معمول شیردهی است، با کودک بیرون بروید.

عوارض توقف شیردهی شیرخوار

با پزشک کودک تماس بگیرید تا بپرسید از چه جایگزین های غذایی برای جایگزینی شیر مادر استفاده کنید. بسیاری از مادران احساس می کنند که باید از کودک فاصله بگیرند، زیرا می ترسند کودک اصرار بر شیردهی داشته باشد. اما این انتقال برای نوزادان دشوار است. آنها تنها برای گرسنگی شیر نمی دهند بلکه آن را با عشق همراه می کنند. آنها به مراقبت محبت آمیز هنگام از شیرگیری نیاز دارند. آنها را در آغوش بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که هنوز دوستشان دارند.

هنگامی که شیردهی به طور ناگهانی قطع می شود، مادر ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کند:

  • ورم پستان
  • گرفتگی مجاری
  • سینه های متورم
  • نوسانات خلقی
  • چکه کردن شیر از سینه ها
  • سینه های دردناک پف کرده
  • تب خفیف یا علائم شبیه آنفولانزا

اگر کودک شما همچنان به شیر مادر نیاز دارد، چه؟

از شیرگیری یک فرآیند تدریجی است و کودک شما ممکن است به تقاضای شیر مادر ادامه دهد. ممکن است یک یا چند مورد از اقدامات زیر را برای مقابله با این وضعیت امتحان کنید:

تغییر شیر خشک یا مواد جامد: درست مانند بزرگسالان، حتی نوزادان نیز ممکن است ترجیحات طعمی داشته باشند. سعی کنید نام تجاری فرمول آنها را تغییر دهید یا سعی کنید انواع جامدات را به آنها ارائه دهید. اگر گرسنه باشند، ممکن است غذای جامد را ترجیح دهند که بیشتر از شیر مادر دوست دارند.

تغییر رویکرد: ممکن است شیر ​​خشک یا شیر را در بطری در هنگام ناهار امروز و فردا وقت شام ارائه دهید تا کمی تنوع داشته باشید. می توانید دستور العمل های مختلفی را امتحان کنید تا وعده های غذایی آنها جالب باشد.

درخواست کمک: نوزادان معمولاً مادران را با شیردهی همراه می کنند. ممکن است وقتی می‌خواهند شیر بخورند و شما را در اطراف ببینند، بدتر شوند. شما می توانید از شریک زندگی خود یا یکی از اعضای خانواده خود بخواهید که به آنها شیر خشک یا مواد جامد بخورد تا آنها را با فرد دیگری مرتبط کند.

ثبات، کلید از شیرگیری کودک است. یک روال برای شیردهی و تغذیه تکمیلی دنبال کنید. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که کودک بسیار بداخلاق است و نیاز به شیر دارد. با حفظ خونسردی، می توانید روند را قابل تحمل تر کنید.

در توقف شیردهی شیرخوار چه اتفاقی می افتد؟

چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟ || پزشکت

هنگامی که شیردهی را متوقف می کنید، ممکن است چندین تغییر در بدن خود تجربه کنید. پس از قطع شیردهی، اکسی توسین و پرولاکتین شروع به کاهش قابل توجهی می کنند. این عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث نوسانات خلقی، افسردگی و اضطراب شود. مدتی طول می کشد تا بدن بعد از از شیر گرفتن تولید شیر را کاهش دهد. ممکن است به دلیل تجمع بیش از حد شیر، سینه های دردناکی را تجربه کنید.

برخی از زنان در مرحله شیردهی پریود نمی شوند. به نام آمنوره شیردهی شناخته می شود. هنگامی که شیردهی را متوقف می کنید، ممکن است متوجه شوید که قاعدگی شما از سر گرفته می شود.

افزایش اشتها در دوران شیردهی ممکن است حتی پس از قطع شیردهی نیز ادامه یابد. ممکن است منجر به مازاد کالری و در نتیجه افزایش وزن شود.

چه مدت طول می کشد تا شیر خشک شود؟

مدت زمان خشک شدن شیر مادر، هر زنی متفاوت است. پس از قطع شیردهی، احساس سنگینی سینه ها برای چند روز باقی می ماند. ممکن است زمان سخت و ناخوشایندی برای مادران باشد. پس از از بین رفتن احساس سنگینی، ممکن است برای ماه ها یا حتی سال ها به تولید مقادیر کمی شیر ادامه دهید. با این حال، اگر این تولید و نشت شیر ​​برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند نشان دهنده عدم تعادل هورمونی باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

سوالات متداول در توقف شیردهی شیرخوار

آیا می توانم پس از از شیر گرفتن، شیردهی را از سر بگیرم؟ شروع شیردهی پس از یک فاصله در برخی موارد امکان پذیر است. اگر فقط چند هفته پیش شیردهی را قطع کرده باشید راحت تر است. با این حال، واکنش هر کسی متفاوت است. پمپاژ شیر از طریق دست یا پمپ سینه می تواند به شروع تولید شیر کمک کند. یک مشاور شیردهی ممکن است در مورد برخی داروها و راهنمایی دقیق برای از سرگیری شیردهی به شما کمک کند. اگر مجبورید کودک خود را به طور موقت از شیر بگیرید، مثلاً در هنگام بیماری یا مسافرت، بهتر است به پمپاژ کردن ادامه دهید تا تولید شیر شما متوقف نشود.

شیرخوار چه مدت طول می کشد تا شیر مادر را قطع کند؟ هر کودک زمان متفاوتی برای قطع شیردهی دارد. این بستگی به عوامل مختلفی دارد، مانند سن نوزاد، برنامه شیردهی نوزاد، حمایت خانواده و اینکه آیا کودک می تواند سریعاً رژیم غذایی جامد را اتخاذ کند.

به گفته متخصصان، شیردهی انحصاری با شیر مادر باید در شش ماه اول تولد نوزاد انجام شود. تغذیه کمکی متناسب با سن همراه با شیر مادر باید تا دو سالگی ادامه یابد. شیر مادر حتی پس از بیش از دو سالگی نوزاد فواید متعددی برای سلامتی دارد و زمان از شیر گرفتن نوزاد باید کاملاً انتخاب مادر و نوزاد باشد. مادران ممکن است در مورد چگونگی توقف شیردهی و اطمینان از اینکه کودک غذای کمکی کافی می‌خورد نگران باشند. از شیر گرفتن ممکن است یک سفر عاطفی هم برای مادر و هم برای نوزاد باشد و شما ممکن است نیاز به صبر داشته باشید و در طول این فرآیند استقامت داشته باشید.

سخن آخر در باره توقف شیردهی شیرخوار

WHO توصیه می کند که از شش ماهگی تا دو سالگی به بعد با یک رژیم غذایی حمایتی کافی به کودک خود شیر بدهید. کمبود شیر مادر، از دست دادن علاقه نوزاد و شرایط پزشکی مادر می تواند از دلایل قطع شیردهی باشد. قطع ناگهانی شیردهی می تواند عوارض جانبی مانند تورم سینه ها، گرفتگی مجاری و ورم پستان داشته باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز