لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تغییرات ناگهانی نوک سینه

تغییرات ناگهانی نوک سینه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تغییرات ناگهانی نوک سینه تا حدودی می تواند نگران کننده باشد. این مقاله از پزشکت تغییرات طبیعی در انواع نوک پستان را بیان می کند و توضیح می دهد که چه زمانی باید با پزشک خود مشورت کنید. نوک پستان، برآمدگی (برجستگی) بافتی است که روی سینه یافت می شود و شیر در دوران شیردهی از آن جریان می یابد. همانطور که سینه ها در همه شکل ها و اندازه ها هستند، نوک سینه ها نیز چنین هستند. اگرچه اکثر مردم نوک سینه های بیرون زده دارند، اما تقریباً 10 تا 20 درصد آنها نوک سینه های معکوس دارند. نوک پستان صاف یکی دیگر از این تغییرات است.

علاوه بر شکل ها و اندازه های مختلف، نوک سینه ها می توانند به سمت جلو، به پهلو یا پایین باشند. افراد ممکن است نوک سینه های مودار و گاهی اوقات نوک سینه های اضافی داشته باشند. درک اینکه این تفاوت‌ها طبیعی هستند ممکن است باعث تسکین آن شود، زیرا بسیاری از افراد نسبت به نوک سینه‌های خود آگاه هستند. اما به طور کلی، تغییرات ناگهانی نوک سینه و انواع آن را می تواند به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

نوک سینه های حساس

نوک پستان برخی افراد نسبت به دیگران حساس تر است. در نتیجه، ممکن است توسط مواد شوینده یا پارچه خاصی تحریک شوند. به عنوان مثال، دوندگان مسافت طولانی می توانند بیشتر از افراد غیر ورزشکار به دلیل چروکیدگی، درد نوک پستان را تجربه کنند. با پوشیدن یک سینه بند نخی مناسب و قابل تنفس، پف کردگی را کاهش دهید. استفاده از شوینده برای پوست های حساس نیز می تواند به جلوگیری از تحریک و حساسیت نوک پستان کمک کند. تحریک جنسی یکی دیگر از دلایل حساس بودن نوک پستان است. این به این دلیل است که مغز تحریک نوک سینه را به عنوان یک عمل جنسی ثبت می کند.

نوک سینه های اضافی

داشتن نوک پستان اضافی را پلی تیلیا می گویند. تخمین زده می شود که 0.2٪ تا 2.5٪ از جمعیت دارای پلی تیلیا هستند. این وضعیت یک نقص مادرزادی جزئی در نظر گرفته می شود.  نوک سینه های اضافی معمولا کوچک و زیر سینه هستند. بنابراین، ممکن است تا زمان بلوغ یا بارداری قابل توجه نباشند. نوک سینه های اضافی خوش خیم هستند و نیازی به درمان یا برداشتن ندارند.

نوک سینه های بیرون زده

تغییرات ناگهانی نوک سینه || پزشکت

اگرچه نوک سینه های بیرون زده رایج ترین نوع در بین انواع نوک سینه هستند، اما شکل دقیق آنها نیز می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. یک مطالعه نشان داده است که ارتفاع متوسط نوک پستان 0.9 سانتی متر یا 1/3 اینچ است. همچنین نوک سینه های بیرون زده در صورت قرار گرفتن در معرض سرما، تحریک شدن توسط لمس یا در هنگام تحریک جنسی می توانند حالت بیشتری پیدا کنند.

نوک سینه توسط یک دایره رنگدانه ای به نام آرئول احاطه شده است. بسته به رنگ پوست فرد، ممکن است رنگ آن صورتی تا قهوه ای متغیر باشد. آرئول دارای غدد است که برای کمک به شیردهی، نوک پستان را روان می کند. مهم است که با شکل و اندازه معمول نوک سینه های خود آشنا شوید تا بتوانید هرگونه تغییر ناگهانی یا یک طرفه را به پزشک خود گزارش دهید. حدود 1% تا 5% از افراد دارای یک نوک پستان یا نوک پستان اضافی هستند که به عنوان نوک پستان اضافی شناخته می شود. وجود این نوک سینه های اضافی آسیبی نمی رسانند و نیازی به برداشتن ندارند.

نوک سینه های معکوس

تغییرات نوک پستان معمولاً چیزی است که افراد با آن متولد می شوند. آنها شامل نوک سینه های معکوس هستند که به آنها نوک سینه های جمع شده نیز می گویند. در این شرایط نوک سینه های معکوس فرورفته به نظر می رسند. آنها همچنین می توانند به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری، معمولا در هر دو طرف رخ دهند. اگر نوک پستان‌هایتان بیرون می‌آمد و به‌طور ناگهانی صاف می‌شد، مخصوصاً فقط در یک طرف، با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد، این می تواند نشانه سرطان سینه باشد.  نوک سینه های معکوس می تواند شیردهی را دشوار کند. دهان نوزاد به طور معمول محکم به نوک سینه بیرون زده و بخشی از هاله می چسبد که تولید شیر را تحریک می کند. برخی از تکنیک ها و دستگاه ها، مانند سپر نوک سینه، می توانند موفقیت شیردهی را بهبود بخشند.

در واقع به جای بیرون زدگی، نوک سینه های معکوس زیر سطح پوست جمع می شوند. در نتیجه، آنها می توانند دندانه دار یا مکیده شده به نظر برسند. وارونگی نوک پستان معمولاً یک بیماری مادرزادی است. نوک سینه های معکوس از مجاری شیر کوتاه شده است که بافت نوک پستان را به سمت داخل می کشد. برآمدگی نوک پستان هنوز هم می تواند با نوک سینه های معکوس رخ دهد، به خصوص در هنگام تحریک. با این حال، برخی از نوک سینه های معکوس هرگز بیرون نمی زنند. همانطور که گفته شد اگرچه بی ضرر است، اما نوک سینه های معکوس می تواند شیردهی را دشوار کند.

برخی از زنان نسبت به ظاهر نوک پستان های معکوس خود حساس هستند.

چند گزینه برای معکوس کردن نوک سینه های معکوس وجود دارد، که عبارتند از:
  • برای وارونگی خفیف، از دستگاه های خود عقب نشینی و روش های خلاء استفاده شده است. با این حال، نتایج اغلب متوسط هستند و معمولا بلندمدت نیستند.
  • برای معکوس کردن نوک سینه ها می توان جراحی پلاستیک انجام داد. چندین روش مختلف در دسترس می باشد. اگر به این روش علاقه دارید، جراح پلاستیکی را پیدا کنید که تجربه درمان وارونگی نوک پستان را داشته باشد.

نوک سینه های صاف

تغییرات ناگهانی نوک سینه || پزشکت

نوک سینه های صاف، برآمده یا معکوس نیستند، بلکه حتی با هاله ی آن قرار دارند. در حالی که برخی از نوک سینه‌های صاف با دمای سرد، تحریک یا برانگیختگی جنسی راست می‌شوند، برخی دیگر همیشه صاف می‌مانند. زنان دارای نوک پستان صاف که قصد شیردهی دارند ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند. مادران می توانند سعی کنند به آرامی نوک پستان را به سمت جلو بکشند و آن را بین انگشتان خود بچرخانند تا باعث بیرون زدگی نوک پستان شود. استفاده از پمپ سینه برای چند ثانیه قبل از شیردهی نیز می تواند به جلو کشیدن نوک سینه ها کمک کند.

نوک سینه های جمع شده

نوک سینه هایی که در ابتدا بیرون زده اند، اما شروع به کشیدن به داخل، تغییر موقعیت یا چین خوردگی باریک می کنند، نوک سینه های جمع شده اکتسابی نامیده می شوند. اما نوک پستان جمع شده، بر خلاف نوک پستان معکوس، هنگام تحریک بیرون نمی زند. انقباض نوک پستان ممکن است در نتیجه پیری و اکتازی مجرای ایجاد شود (زمانی که مجاری شیر متورم و مسدود می شود) یا  در اثر سرطان سینه. ماموگرافی، سونوگرافی سینه یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی پستان (MRI) به تشخیص علت تغییر نوک پستان و راهنمایی برای درمان شما کمک می کند.

نوک سینه های مودار

فولیکول های مو،  نوک سینه ها را احاطه کرده اند، بنابراین طبیعی است که چند تار در آنجا رشد کنند. با این حال، کندن یا موچین کردن مو اطراف نوک پستان می تواند باعث رشد موهای زائد و فولیکول های عفونی شود. برش یا اصلاح گزینه های بهتری برای از بین بردن مو های اطراف نوک سینه هستند.

اگر بیش از چند رشته مو در اطراف نوک پستان شما وجود داشته باشد و متوجه رشد مو در نواحی دیگر (مانند صورت خود) شوید، این وضعیتی است که به عنوان هیرسوتیسم شناخته می شود..

دلایل رشد بیش از حد مو، عبارتند از:

  • تولید بیش از حد هورمون های مردانه مانند آندروژن
  • داروهایی مانند گلوکوکورتیکواستروئیدها و تستوسترون
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، که یک بیماری شایع پزشکی ناشی از عدم تعادل هورمونی است.
  • سندرم کوشینگ، یک نوع اختلال است و زمانی رخ می دهد که بدن در معرض مقدار زیادی هورمون استرس به نام کورتیزول قرار گیرد.

اگر متوجه رشد بیش از حد مو در اطراف نوک سینه ها یا سایر نواحی بدن خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات طبیعی و غیر طبیعی نوک پستان و هاله

تغییرات ناگهانی نوک سینه || پزشکت

پنج مرحله رشد سینه بر اساس مراحل Tanner عبارتند از:

  • 1: بافت غده سینه قابل لمس نیست.
  • 2: جوانه سینه در زیر هاله چشمی قابل لمس است (اولین علامت بلوغ در زنان).
  • 3: بافت سینه در خارج از هاله چشم بدون توسعه آرئولار قابل لمس است.
  • 4: آرئولا بالاتر از خط سینه قرار می گیرد و ظاهری “دو قاشقی” ایجاد می کند.
  • 5: تپه آرئول به شکل سینه منفرد با هیپرپیگمانتاسیون آرئول، رشد پاپیلاها و بیرون زدگی نوک سینه کاهش می یابد.

در این پنج مرحله، سینه های شما ممکن است براساس موارد زیر تغییر پیدا کنند:

اندازه

نوک سینه ها و آرئول ها از نظر اندازه متفاوت هستند. آرئول یک ناحیه دایره‌ای رنگدانه‌دار در اطراف نوک پستان است که معمولاً بین 3 تا 6 سانتی‌متر (1.2 تا 2.4 اینچ) عرض دارد. اندازه نوک سینه ها و آرئول ها گاهی می تواند با اندازه سینه مرتبط باشد، اما ژن ها نیز می توانند نقش داشته باشند. تغییر اندازه نوک سینه ها و آرئول ها در دوران بلوغ، مراحل خاصی از چرخه قاعدگی، بارداری و شیردهی طبیعی است.  با این حال لازم است پزشک خود را از هرگونه تغییر در بافت (مانند احساس پوست پرتقال)، وضعیت پوست (زخم)، یا درد نوک سینه ها یا آرئول ها مطلع کنید.

رنگ

آرئول اغلب تیره تر از خود نوک پستان است. بسته به رنگ پوست شما، می تواند از صورتی کم رنگ تا قهوه ای تیره متغیر باشد. تغییرات هورمونی (سیکل قاعدگی و یائسگی)، جراحی سینه، بارداری و شیردهی می تواند منجر به تغییر رنگ نوک پستان و آرئول شود. با عادی شدن هورمون ها و پس از بارداری، رنگ به حالت عادی نزدیک تر خواهد شد. تغییر رنگ نوک پستان به قرمز، بنفش یا بنفش تیره، به خصوص همراه با خارش یا تخلیه، باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود. تغییرات نوک پستان و هاله یک سینه بیشتر از تغییرات در هر دو است. با این وجود، باید هرگونه تغییر غیرعادی را به پزشک خود گزارش دهید.

بافت

بافت پوست نوک پستان به طور معمول صاف است، در حالی که آرئول ممکن است برآمدگی و جوش مانند باشد. غدد مونتگومری که وظیفه روانکاری نوک پستان و هاله را در دوران شیردهی بر عهده دارند، نواحی برجسته روی هاله هستند. اگزما، که یک نوع بثورات پوستی قابل درمان است، می تواند بافت هاله را تغییر دهد. ضخیم شدن پوست، قرمزی، تورم و گرما می‌تواند نشانه‌ای از شرایط جدی مانند سرطان سینه التهابی یا بیماری پاژه نوک پستان باشد. در صورت داشتن این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

برآمدگی ها

نوک سینه‌های شما معمولاً با لمس یا قرار گرفتن در معرض سرما صاف می‌شوند. آرئول ها نیز ممکن است سفت تر شوند. در دوران بارداری، غدد مونتگومری برای آماده شدن برای شیردهی بزرگ می شوند. در نتیجه، غدد ممکن است مسدود شوند و در نتیجه عفونت ایجاد شود. گرفتگی غدد مونتگومری را می توان با آنتی بیوتیک ها و درمان های خانگی درمان کرد. اگر باردار نیستید و دچار هر گونه توده یا برآمدگی جدید می شوید، باید با یک پزشک مشورت کنید.

آرئولا مو

داشتن چند تار مو در ناحیه آرئول طبیعی است. با این حال، کندن یا موچین کردن هاله می تواند باعث رشد موهای زائد و فولیکول های عفونی شود. برش یا اصلاح گزینه های بهتری هستند.

داشتن بیش از چند تار مو در هر هاله معمولی نیست. موهای بیشتر از این می تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد.

PCOS یک عدم تعادل هورمونی است (زمانی که آندروژن ها، هورمون های مردانه بیشتر از حد معمول وجود دارد) که می تواند باعث ناباروری شود. علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

  • آکنه
  • افزایش وزن
  • پریودهای نامنظم

اگر متوجه افزایش رشد مو در سینه شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری پاژه نوک پستان

بیماری پاژه نوک پستان شکل بسیار نادری از سرطان سینه است که تقریباً 1 تا 2 درصد از سرطان‌های جدید سینه تشخیص داده شده است. این ضایعه به صورت یک ضایعه پوسته‌دار، خام یا زخمی روی نوک پستان ظاهر می‌شود و می‌تواند به ناحیه آرئول گسترش یابد. ترشحات خونی ممکن است وجود داشته باشد، اگرچه اغلب ممکن است شفاف یا زرد باشد.

درد، احساس سوزش و خارش نوک پستان می تواند ماه ها قبل از ظهور ضایعه زخمی معمولی وجود داشته باشد.

یک توده قابل لمس تقریباً در 50٪ موارد احساس می شود، و این معمولاً در پشت یا نزدیک نوک پستان و هاله چشم است، اما می تواند در هر جایی از سینه باشد.

ترشحات نوک پستان

اگرچه ترشح از نوک پستان غیر معمول است، اما همیشه غیر طبیعی نیست. ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی یا بارداری باشد. ترشحات نوک پستان معمولاً از مجاری شیر ترشح می شود و ممکن است به صورت زیر باشد:

  • سبز
  • خونین
  • شیری
  • رنگ زرد
  • پاک کردن
  • رنگ قهوه ای

قوام می تواند از غلیظ و چسبناک تا نازک و آبکی متفاوت باشد. اگر خوش خیم باشد (مضر نباشد)، ترشح معمولا از هر دو سینه می آید. مایع ممکن است خود به خود یا فقط زمانی که سینه ها فشرده یا تحریک شوند نشت کند. در دوران بارداری، ترشح شیری رنگ طبیعی است زیرا سینه ها برای تولید شیر آماده می شوند. گاهی اوقات، مراحل خاصی از چرخه قاعدگی می تواند باعث ترشح شود.

سایر علل ترشح از نوک پستان عبارتند از:
  • پاپیلوم داخل مجاری: تومورهای خوش خیم به نام فیبروآدنوم
  • اکتازی مجرای پستانی: انسداد مجاری شیر یا التهاب آن
  • گالاکتوره: ترشحاتی که شبیه شیر مادر است اما در شیردهی نیست.

ترشحات نوک پستان بیشتر با سرطان سینه مرتبط است به خصوص زمانی که:

  • خود به خود است.
  • خونی یا شفاف است.
  • مایع از یک نوک پستان خارج می شود.
  • شما علائم دیگری مانند توده، درد نوک پستان یا تغییر در بافت پوست دارید.

آشنایی با نحوه ظاهر و احساس نوک پستان‌های شما بسیار مهم است. انجام خودآزمایی ماهیانه پستان یکی از راه های انجام این کار است. تغییرات ناگهانی در شکل نوک پستان می تواند نشانه سرطان سینه باشد. وارونگی یک طرفه نوک پستان، درد، نشت یا تورم باید فوراً بررسی شود. اگر سرطان سینه زود ارزیابی شود، نه تنها قابل بهبود است، بلکه قابل درمان است.

ترشحات خودبخودی از نوک پستان سومین دلیل شایع مراجعه زنان به جراح سینه است. ترشحات نوک پستان می تواند فیزیولوژیکی یا پاتولوژیک باشد. می تواند با آسیب شناسی خوش خیم یا بدخیم همراه باشد. می تواند باعث اضطراب قابل توجهی شود. با این حال، خوشبختانه در کمتر از 12 درصد از موارد، علامت اصلی سرطان سینه است. نگران کننده ترین ترشحات، ترشحات مداوم یک طرفه خودبخودی و تک مجرای است . قوام و رنگ ترشحات شک به سرطان سینه را کاهش نمی دهد.

ترشحات ناشی از سرطان سینه می تواند شفاف، سرو سانگوینی یا خونی باشد. تقریباً نیمی از بیمارانی که با ترشح از نوک پستان مراجعه می کنند، توده سینه نیز دارند و 20 درصد از این بیماران سرطان سینه دارند.

درد نوک پستان

درد نوک پستان تا حدودی طبیعی یا مورد انتظار است. به عنوان مثال، درد سینه ها و نوک سینه ها درست قبل از قاعدگی معمول است. علاوه بر این، شیردهی می تواند باعث خامی، ترک خوردگی و خونریزی نوک سینه ها شود. یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که 80٪ تا 90٪ از افرادی که با شیر مادر تغذیه می کنند، نوک سینه ها را در بعضی مواقع دچار درد می کنند.

چندین بیماری خوش خیم و قابل درمان مرتبط با درد نوک پستان عبارتند از:

  • اگزما
  • ماستیت (عفونت پستان)
  • عفونت قارچی نوک پستان

پدیده رینود می تواند باعث انقباض عروق نوک سینه شود و در نتیجه دوره هایی از درد، سوزش و یا سوزن سوزن شدن ایجاد شود. این می تواند در شرایط زیر ایجاد شود:

  • شیردهی
  • ضربه به نوک پستان
  • قرار گیری در معرض سرما

در موارد نادر، درد نوک پستان یکی از علائم سرطان سینه، به ویژه بیماری پاژه در نوک پستان است.

اگر علائم زیر را دارید فورا به پزشک خود مراجعه کنید:

  • خارش
  • درد بدون علت واضح
  • حساسیت مداوم نوک پستان
سوالات متداول

چند نوع نوک سینه وجود دارد؟ سه نوع متداول نوک سینه وجود دارد: بیرون زده، مسطح و معکوس. هر یک از این تغییرات می تواند در ظاهر از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

چه نوع نوک سینه ای برای شیردهی مناسب است؟ داشتن نوک سینه های بیرون زده ممکن است به کودک کمک کند راحت تر به سینه بچسبد، اما با حمایت یک مشاور شیردهی، شیردهی موفقیت آمیز با هر نوع نوک سینه امکان پذیر است.

چه زمانی باید نوک سینه ها به طور کامل رشد کنند؟ به طور کلی، سینه ها بین سنین 8 تا 13 سالگی شروع به رشد می کنند. به طور معمول، سینه های زنان بین 17 تا 18 سالگی به طور کامل رشد می کنند. با این حال، آنها می توانند تا اوایل دهه 20 به رشد خود ادامه دهند.

تغییرات دائمی نوک پستان یا آرئول اغلب با جراحی سینه، کاهش وزن و افزایش سن بروز می کند. نوک سینه ها و آرئول ها از نظر اندازه، شکل، رنگ و بافت متفاوت هستند. آشنایی با ظاهر نوک سینه ها و آرئول ها مهم است. تغییرات ناگهانی در ظاهر آنها باید بلافاصله به پزشک گزارش شود. تغییرات در نوک پستان ممکن است نشانه مهمی از سرطان سینه باشد و هر گونه تغییر جدید باید فورا توسط پزشک ارزیابی شود.

سخن آخر

بسیاری از زنان نگران هستند که اندازه یا شکل نوک سینه هایشان شیردهی را غیرممکن کند. اگرچه اکثر مردم نوک سینه های بیرون زده دارند، اما این نوک ها می توانند از نظر ظاهری متفاوت باشند. نوک سینه های صاف و معکوس انواعی هستند که افراد با آن متولد می شوند یا ممکن است به دلیل افزایش سن ایجاد شوند. در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی، نوسانات هورمونی می تواند بر ظاهر و حساسیت نوک پستان تأثیر بگذارد.

چند تار مو در اطراف نوک پستان طبیعی است، اما رشد بیش از حد مو می تواند به سایر شرایط پزشکی اشاره کند. هر گونه تغییر نوک پستان را به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص اگر به طور ناگهانی یا فقط در یک طرف رخ دهد. در حالی که نوک سینه های صاف و معکوس ممکن است شیردهی را چالش برانگیز کند، برخی دستگاه ها و تکنیک ها به نوزادان کمک می کنند که به راحتی به سینه بچسبند. مراجعه به مشاور شیردهی برای همه مادران شیرده ضروری است.

مسائل دیگری مانند رشد بیش از حد مو، نشتی نوک سینه ها، عقب رفتن ناگهانی یا وارونگی نوک سینه ها نیز نیاز به ارزیابی دارند. اگرچه این تغییرات ممکن است بسته به تغییرات هورمونی، بارداری یا افزایش سن طبیعی باشد، اما می‌تواند نشانه‌ای از شرایط یا بیماری‌های جدی باشد. بسیاری از زنان نسبت به ظاهر نوک پستان و آرئول خود آگاه هستند. اگرچه انجام عمل جراحی سینه برای اصلاح مشکل یک راه حل است، اما تمرین مثبت بودن بدن نیز راه حلی است. ژنتیک و نژاد نقش مهمی در ظاهر نوک سینه ها و آرئول ها دارند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز