لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کلاه درمانی نوزادان چیست؟

کلاه درمانی نوزاد || پزشکت
فهرست مطالب

سرعت رشد در نوزادان بسیار زیاد است و آنها سریع رشد می کنند. حتی سر آنها برای این رشد سریع، سازگاری کاملا را دارد. این در حالی است که در حین رشد نوزادان، جمجمه‌های انعطاف‌پذیر آنها می‌توانند از مغز در حال رشد شان محافظت کنند که در طول سال اول تقریباً دو برابر می‌شود. اما اگر شکل جمجمه نوزادان نسبت به شکل طبیعی خودشان متفاوت به نظر می رسد، ممکن است نیاز به کلاه درمانی و یا استفاده از کلاه فرم دهی نوزادان داشته باشد. این در حالی است که اکثر والدین ها هنوز با این واژه زیاد آشنا نیستند. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، همه اطلاعات مربوط به کلاه درمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

کلاه فرم دهی چیست؟ چه زمانی تجویز می شود؟

کلاه درمانی (که به آن ارتز کلاه ایمنی نیز گفته می شود) یک روش درمانی است که برای کمک به فرم دادن به جمجمه کودک تجویز می شود. جمجمه نوزادان از صفحات استخوانی زیادی ساخته شده است. صفحات توسط قطعات فیبر مانند به نام بخیه به هم متصل می شوند. بخیه ها به جمجمه کمک می کند تا از مغز کودک محافظت کند. آنها همچنین به انعطاف پذیری و ایجاد فضا برای رشد مغز کمک می کنند.

برای اثر بخشی بهتر، کلاه های قالب گیری یا همان فرم دهی کودکان باید در زمانی که جمجمه و مغز به طور فعال در حال رشد هستند استفاده شوند. کلاه ایمنی بعد از اتمام رشد مغز تاثیر زیادی نخواهد داشت. این در حالی است که سه چهارم رشد مغز تا سن 2 سالگی اتفاق می افتد.

نوزادان در برخی شرایط خاص نیاز به کلاه درمانی دارند، از جمله:

جمجمه نوزادان || پزشکت

بدشکلی موضعی جمجمه

پلاژیوسفالی تغییر شکل، براکی سفالی و NICUcephaly سه حالتی هستند که باعث تغییر شکل جمجمه نوزاد می شوند. این نارهنجاری ها، هنگامی که یک نوزاد زمان زیادی را در یک وضعیت می گذراند، به دلیل فشار روی جمجمه ایجاد می شوند.

کرانیوسینوستوزیس

این عارضه زمانی ایجاد می شود که صفحات استخوانی جمجمه به طور غیر طبیعی به یکدیگر جوش بخورند. با رشد مغز در یک کودک مبتلا به کرانیوسینوستوز، شکل سر غیر طبیعی می شود زیرا مغز به قسمت های دیگر جمجمه فشار وارد می کند. در برخی موارد، رشد مغز نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. کرانیوسینوستوز نیاز به جراحی دارد و ممکن است با کلاه ایمنی درمان شود. برخی از کودکان مبتلا به کرانیوسینوستوز ممکن است نیازهای رشدی دیگری هم داشته باشند .

آیا کلاه درمانی تنها گزینه برای کودکان با ناهنجاری وضعیتی است؟

پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر وضعیت ناهنجاری در نوزاد شما زیاد شدید نباشد، تغییر وضعیت معمول کودک یا شروع فیزیوتراپی ممکن است در رفع آن موثر و کمک کننده باشد. اگر نوزادی دارای ناهنجاری موضعی متوسط یا شدید جمجمه باشد که به راهکارهای بالا پاسخ نمی دهد، یا اگر کودک بزرگتر از یک سن خاص باشد، احتمالا کلاه درمانی تجویز می شود.

ناهنجاری موقعیتی جمجمه بر رشد مغز کودک تأثیر نمی گذارد یا باعث ایجاد هیچ بیماری پزشکی دیگری نمی شود. اما اصلاح نکردن و عدم درمان آن ممکن است بر رفاه اجتماعی کودک در سنین بزرگسالی تأثیر بگذارد.

فیزیوتراپی و تمرینات کششی و تقویتی به ویژه برای نوزادان مبتلا به تورتیکولی می تواند در اصلاح ناهنجاری تا حدود زیادی موفقیت آمیز باشد که در حدود 20 درصد از نوزادان با صاف کردن وضعیت همراه است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های گردن کودک در یک طرف سفت‌تر و منقبض‌تر شوند. تورتیکولی باعث می شود که گردن کودک به صورت پیچ خورده بچرخد و سر کودک به سمتی کج شود و چانه به سمت دیگر حرکت کند.

اولین قدم برای تهیه کلاه فرم دهی در نوزادان چیست؟

یک متخصص اطفال ممکن است پس از ارزیابی شکل سر کودک شما استفاده از کلاه ایمنی را توصیه و تجویز کند. سپس وی می تواند نوزاد را برای اندازه گیری صحیح کلاه و انتخاب نوع مناسب آن به متخصصین در زمینه ارجاع دهد.

در نهایت شکل سر نوزاد اندازه گیری و کلاه ایمنی طراحی می شود. استفاده از کلاه ایمنی و فرم دهی می تواند از جمجمه کودک به درستی حمایت کند و در عین حال اجازه می دهد سر او به تدریج رشد کند و به خودی خود گرد شود.

نوزادان معمولاً هر روز 23 ساعت از کلاه ایمنی استفاده می کنند. اکثر کودکان به سرعت به پوشیدن آنها عادت می کنند. اما هنگام حمام کردن نوزاد، باید کلاه فرم دهی از سر نوزادان برداشته شود تا از بروز مشکلاتی مانند تحریک پوست، ناراحتی و بوی بد پیشگیری شود.

نوزادان با ناهنجاری های جمجمه از چه سنی نیاز به کلاه فرم دهی دارند؟

نوزادی که درمان با کلاه ایمنی را در سنین پایین‌تر شروع می‌کند، ممکن است مدت زمان کمتری از کلاه ایمنی استفاده کند. حتی در این شرایط نتایج درمان نیز ممکن است بهتر باشد.

نوزادانی که در سنین بالاتر برای استفاده از کلاه ایمنی ارجاع داده می شوند (مثلاً بعد از 8 ماهگی)، یا اگر تغییر وضعیت و درمان فیزیکی در روند بهبود آنها کمکی نکرد، همچنان می توانند از کلاه فرم دهی استفاده کنند. با این حال، ممکن است مجبور شوند مدت زمان بیشتری نسبت به زمانی که در سنین پایین‌تر شروع کرده بودند، آن را بپوشند.

کلاه درمانی چقدر طول می کشد؟

طول مدت استفاده از کلاه درمانی برای هر کودکی متفاوت است و بیشتر به سن کودک و زمانی که کلاه درمانی را شروع کرده است، بستگی دارد. در اوایل دوران نوزادی، مغز و جمجمه نوزاد خیلی سریع رشد می کند. این بدان معنی است که کلاه درمانی در این سن می تواند موثر در و مدت زمان درمان کوتاه تری داشته باشد.

متخصص پیشرفت فرزند شما را در هر ویزیت بررسی می کند تا ببیند شکل سر در حال بهبود است یا خیر. کودکان ممکن است برای چندین ماه نیاز به استفاده از کلاه درمان داشته باشند.

کلاه فرم دهی چگونه سر کودک من را اصلاح می کند؟

کلاه‌های باز قالب‌گیری جمجمه معمولاً از یک پوسته بیرونی سخت با روکش فوم ساخته می‌شوند. فشارهای ملایم و مداوم برای ثبت رشد طبیعی سر نوزاد اعمال می شود و در عین حال مانع رشد در نواحی برجسته و امکان رشد در نواحی صاف می شود.

با رشد سر کودک، این کلاه ها اغلب به تنظیمات بیشتری نیاز دارند. کلاه در اصل فضایی گرد و محکم برای رشد سر فراهم می کند. حتی اگر کودک شما همچنان سر خود را به یک طرف تکیه دهد، کلاه ایمنی یک بالشتک برای جلوگیری از صاف شدن بیشتر سر ایجاد می کند.

کلاه فرم دهی || پزشکت

آیا فرزند من کاندیدای کلاه درمانی است؟

اگر کودک شما مبتلا به پلاژیوسفالی تغییر شکل، براکی سفالی یا اسکافوسفالی تشخیص داده شد و کمتر از 12 ماه سن دارد، ممکن است برای اصلاح شکل سر نوزاد، کلاه درمانی تجویز شود. کلاه ایمنی باید توسط پزشک مجاز تجویز شود. توجه به این نکته مهم است که همه نوزادان کاندیدای مناسبی برای درمان با کلاه ایمنی نیستند و بهتر است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

علاوه بر این، کودکانی که برای اصلاح کرانیوسینوستوز تحت آندوسکوپی قرار گرفته اند، اغلب پس از جراحی برای اصلاح بیشتر شکل سر، کلاه درمانی برای آنها تجویز می شود.

نوزاد من چند وقت یکبار نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

مغز و جمجمه نوزاد در دوران نوزادی به سرعت گسترش می یابد. این بدان معناست که کلاه ایمنی می تواند رشد را در مدت زمان کوتاه تری هدایت کند. در هر قرار ملاقات، متخصص پیشرفت فرزند شما را ارزیابی می کند تا ببیند آیا شکل سر در حال بهبود است یا خیر. برای چندین ماه، کودکان ممکن است نیاز به استفاده از کلاه ایمنی داشته باشند. زمان بیشتر و استفاده از کلاه ایمنی دوم ممکن است برای برخی از کودکان مفید باشد.

تعداد دفعات ویزیت های بعدی به شدت وضعیت کودک شما بستگی دارد. از آنجایی که به کودک شما یک کلاه ایمنی قابل تنظیم داده می شود. همزمان با رشد کودک برای تنظیمات بیشتر مرتباً به شرکتی که کلاه ایمنی را ارائه می دهد، مراجعه خواهید کرد.

سخن آخر

کلاه درمانی (همچنین به عنوان ارتز کلاه ایمنی شناخته می شود) درمانی است که برای کمک به تشکیل جمجمه کودک استفاده می شود. همچنین کلاه درمانی برای اصلاح آرام شکل جمجمه نوزادان در طول زمان کاربرد دارد.

گاهی اوقات وقتی نوزاد در همان حالت می خوابد، صفحات نرم ممکن است یک نقطه صاف یا ظاهر ناهموار ایجاد کنند. این بیماری شایع پلاژیوسفالی نامیده می شود و برای مغز کودک شما خطرناک نیست. اما اگر این عارضه به خودی خود برطرف نشد، ممکن است پزشک اطفال تغییر موقعیت، ورزش یا کلاه درمانی را توصیه کند.

در موارد دیگر، صفحات جمجمه نوزاد خیلی زود یا به شکلی غیرعادی به هم می پیوندند. این بیماری، کرانیوسینوستوزیس، می‌تواند به درمان جراحی با یا بدون کلاه ایمنی برای اصلاح شکل سر نیاز داشته باشد.

نوزاد شما هیچ گونه درد یا ناراحتی را در نتیجه  و هنگام درمان با کلاه فرم دهی تجربه نخواهد کرد . پس از بررسی فرم سر نوزاد، پزشک اطفال ممکن است استفاده از کلاه ایمنی را توصیه کند. همچنین ارجاع به فردی که برای اندازه گیری و قرار دادن کلاه ایمنی به درستی آموزش دیده، لازم و ضروری است.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.