لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شیر گاو برای نوزادان

شیرگاو|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگرچه شیر گاو مملو از چندین ماده مغذی ضروری برای نوزادان است، اما برخی از نوزادان ممکن است نسبت به آن آلرژی داشته باشند. این در حالی است که شیر گاو برای نوزادان رایج ترین جایگزین برای شیر مادر محسوب می شود. حتی یک منبع عالی از مواد مغذی است که می توانید آن به تنهایی یا همراه با غذاهای مختلف دیگری برای کودکان استفاده شود. بنابراین اگر قصد دارید آن را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید، این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانیم.

چه زمانی نوزادان می توانند شیر گاو بخورند؟

نوزادان فقط پس از یک سالگی یا 12 ماهگی می توانند شیر گاو بخورند، زمانی که بدن آنها به راحتی می تواند انواع مختلف غذاها را هضم کند.

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، نوزادان زیر 12 ماه نمی توانند شیر گاو را هضم کنند. شیر گاو همچنین دارای غلظت بالایی از پروتئین و مواد معدنی است که می تواند کلیه های نوزاد را تحت فشار قرار دهد. معده و کلیه‌های کودک پس از ۱۲ ماهگی قوی‌تر می‌شوند که این شرایط یک زمان ایده‌آل و مناسبی برای اضافه کردن شیر گاو به رژیم غذایی کودکان است.

مزایای دادن شیر گاو به نوزاد چیست؟

شیر گاو سرشار از مواد مغذی است و فواید زیر را برای کودک فراهم می کند:

رشد ماهیچه ها: شیر گاو حاوی مقدار زیادی پروتئین است که نوزادان برای سنتز و رشد ماهیچه های سالم به مقدار زیادی به آن نیاز دارند. شیر گاو سرشار از پروتئین است و برای رشد عضلات مفید است.

مفید برای سیستم گردش خون: مصرف منظم شیر برای حفظ فشار خون مفید است که به نوبه خود می تواند برای سیستم گردش خون کلی مفید باشد. همچنین شیر گاو حاوی لیپیدهایی به نام فسفولیپیدها و گلیکوسفنگولیپیدها است که نقش حیاتی در رشد سلول های عصبی دارند. کارشناسان بیان می کنند که این لیپیدها می توانند برای رشد سالم مغز نوزاد مفید باشند.

تقویت استخوان ها: مصرف منظم شیر گاو به کودک کمک می‌کند تا کلسیم مورد نیاز برای بدن خودش را تامین کند.

تامین مواد مغذی برای بدن: شیر حاوی مقدار کمی از تقریباً تمام ریزمغذی ها و ویتامین های ضروری است که آن را به یک غذای کامل برای نوزادان تبدیل می کند.

شیر نوزادان|| پزشکتشیر گاو مناسب برای نوزادان چه ویژگی هایی دارد؟

شیر گاوی که به کودک خود می دهید باید دارای یکسری ویژگی خاص باشد، از جمله:

پاستوریزه و استریل

پاستوریزاسیون فرایندی است که در آن شیر برای مدتی در دمای بالا گرم می شود و سپس به سرعت سرد می شود تا باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در شیر محدود شود. استریل کردن فرآیندی است که تمام میکروارگانیسم‌های موجود در شیر را از بین می‌برد و شیر استریل شده را به امن‌ترین گزینه برای نوزادان تبدیل می‌کند.

غنی شده

شیر به خودی خود حاوی مواد مغذی زیادی است، اما مواد مغذی اضافه شده می تواند ارزش غذایی آن را افزایش دهد. چنین فرآیندی غنی شدن نام دارد. برای نوزاد خود بهتر است شیر گاو غنی شده با ویتامین‌ها، به‌ویژه ویتامین D را انتخاب کنید.

آیا می توانید شیر گاو بدون چربی یا کم چرب را به کودکان بدهید؟

خیر. همیشه باید شیر کامل گاو را برای کودک خود انتخاب کنید. بدن نوزادان در سنین مختلف به چربی کافی نیاز دارند و شیر بدون چربی و کم چرب (1-2٪ چربی) حاوی چربی بسیار کمی برای کودکان هستند. علاوه بر این، شیر گاو بدون چربی و کم چرب حاوی غلظت بالایی از پروتئین، پتاسیم، سدیم و کلرید است که می تواند کلیه های نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین غلظت ویتامین ها و مواد معدنی در شیر گاو کم چرب و بدون چربی کمتر است.

نوزاد شما بعد از دو سالگی می تواند انواع شیر گاو کم چرب بخورد. انجمن اطفال آمریکا بیان می کند که اگر نوزادی دارای اضافه وزن، فشار خون بالا یا بیماری قلبی باشد، پس از مشورت با متخصص اطفال می تواند شیر گاو کم چرب مصرف کند.

چگونه شیر گاو را به رژیم غذایی نوزادان اضافه کنیم؟

شیر گاو به سختی هضم می شود. از این رو باید به تدریج آن را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. مصرف آن در نوزادان باید در ابتدا با مقادیر کم شروع شود. بهتر است برای اضافه کردن شیر گاو به رژیم غذایی کودک از روش زیر استفاده کنید.

مصرف شیر گاو برای کودکان را هر روز با جرعه های کوچک شروع کنید: ممکن است کودک شما بلافاصله به شیر گاو علاقه نداشته باشد. بنابراین، با قاشق یا جرعه های کوچک از شیر گاو برای نوزادان شروع کنید. تا کودک به طعم شیر گاو عادت کند و با آن آشنا شود.

شیر گاو را در یک فنجان جداگانه به نوزاد بدهید: اولین بار که شیر گاو را به نوزاد می دهید، هیچ ماده غذایی دیگری را با شیر گاو مخلوط نکنید. مقداری شیر گاو را در یک لیوان جداگانه بریزید و به کودک بدهید. این به کودک اجازه می دهد طعم شیر را بشناسد و در صورت بروز حساسیت سریعا علائم آن را تشخیص دهید.

هیچ ماده غذایی دیگری را با شیر گاو مخلوط نکنید: اگر امروز اولین فنجان شیر را به کودک داده اید، قبل از شیر دادن یک یا دو روز صبر کنید. مانند سایر غذاها، شیر گاو را به مقدار کم به نوزاد داده و به تدریج مقدار و دفعات آن را افزایش دهید.

آن را بخشی از یک وعده غذایی یا نوشیدنی قرار دهید: شیر را به عنوان همراه صبحانه یا عصرانه به رژیم غذایی کودک خود کنید.

یک نوزاد چقدر می تواند شیر گاو بخورد؟

شیر گاو می تواند به بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی کودک تبدیل شود، اما محدودیتی برای میزان مصرف شیر وجود دارد.

متخصصان اطفال بیش از 32 اونس (946 میلی لیتر) شیر گاو در روز را برای نوزادان توصیه می کنند. مصرف بیش از حد آن می تواند کالری دریافتی کودک را افزایش دهد.

عوارض مصرف شیر گاو در نوزادان چیست؟

شیر گاو می تواند برای نوزادان زیر 12 ماه مضر باشد و پوشش داخلی معده و روده آنها را تحریک کند و باعث مدفوع خونی شود. خونریزی شدید می تواند باعث شروع کم خونی فقر آهن شود که به نوبه خود ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از آن، بهتر است قبل از مصرف شیر گاو تا 12 ماهگی کودک صبر کنید.

آیا نوزاد می تواند به شیر گاو حساسیت داشته باشد؟

آلرژی به شیر گاو شایع ترین آلرژی در میان کودکان نوپا و خردسالان است. علائم آلرژی به شیر گاو شامل کهیر پوستی، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم و اسهال است. در این شرایط صورت نوزاد ممکن است متورم و خود نوزاد بی حال شود. واکنش های آلرژیک شدید می تواند باعث آنافیلاکسی شود.

برای جلوگیری از ایجاد واکنش آلرژیک، شیر گاو را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید و سپس به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. اگر مشکوک هستید که کودک آلرژی دارد، شیر دهی را به طور کامل قطع کنید. در غیر این صورت، مقدار شیر سرو شده را به تدریج افزایش دهید.

آیا کودک می تواند ماست و پنیر گاو بخورد؟

نوزادان می توانند پس از 12 ماهگی ماستی که از شیر گاو تهیه می شود را بخورد. اما مطمئن شوید پنیر یا ماستی که خریداری می کنید بدون طعم دهنده، شکر و رنگ اضافه شده باشد.

متخصصان پزشکی توصیه می کنند که شیردهی را پس از یک سالگی یا حتی دو سالگی که کودک غذاهای جامد دارد ادامه دهید. بنابراین، هنگامی که کودک شروع به خوردن شیر گاو می کند، نیازی به توقف یا قطع شیردهی نیست.

شیر || پزشکتآیا شیر گاو را قبل از دادن به نوزاد باید بجوشانم؟

اگر شیر گاو بسته بندی شده ای را خریداری کرده اید که «استریل» شده است یا برچسب «لازم به جوشیدن نیست» روی آن درج شده، شیر نیازی به جوشیدن ندارد. شیر پاستوریزه نیز نسبتاً بی خطر است زیرا در مقایسه با شیر خام دارای باکتری کمتری است. در هر صورت، در صورت امکان، قبل از دادن شیر به نوزاد، آن را بجوشانید تا از فواید بیشتری برخوردار شوید.

همچنین هرگز شیر خام گاو را به نوزاد ندهید، زیرا می‌تواند حاوی مجموعه‌ای از عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها باشد که بدون شک بر سلامت کودک تأثیر منفی می گذارد.

اگر حق انتخاب دارید، می توانید شیر گاو ارگانیک را برای کودک خود انتخاب کنید، اما فقط در صورتی که پاستوریزه یا استریل باشد.

شیر گاو در مقابل شیر بادام در مقابل شیر سویا، کدام بهتر است؟

شیر بادام و سویا جایگزین های مناسبی برای نوزادان مبتلا به آلرژی به شیر یا عدم تحمل لاکتوز هستند. هر نوع شیر را می توان با ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ریز مغذی ها غنی کرد. شیر گاو به طور طبیعی حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی است که شیر بادام و سویا ممکن است پس از غنی‌سازی حاوی آن‌ها باشد. در هر صورت، قبل از انتخاب بهترین جایگزین برای شیر گاو برای نوزاد، با متخصص اطفال خود مشورت کنید.

از طرفی هم بررسی های انجام شده شباهت هایی بین پروتئین های شیر گاو و پروتئین های شیر گاومیش پیدا کرده اند. با این حال، آنها ممکن است میزان مواد معدنی و ویتامین متفاوتی با هم باشند. شیر گاومیش در مقایسه با شیر گاو منیزیم و کلسیم و چربی بیشتری نیز دارد. محتوای کم چربی شیر گاو به کنترل کالری دریافتی کودک کمک می کند در حالی که شیر گاومیش اینطور نیست.

آیا شیر گاو می تواند باعث اوتیسم در نوزادان شود؟

هیچ مدرکی به طور مستقیم نشان نمی دهد که مصرف شیر گاو باعث اوتیسم یا دلیلی برای بدتر شدن علائم اوتیسم می شود. اگر کودک شما اوتیسم و ​​حساسیت به شیر/ عدم تحمل لاکتوز دارد، مصرف شیر می تواند کودک را تحریک پذیرتر کند و در نتیجه علائم اوتیسم را تشدید کند. بنابراین این وضعیت به حساسیت به شیر گاو مربوط می شود، نه خود شیر. از طرفی هم مصرف شیر گاو در نوزادان با یبوست مرتبط است، اما نه زیاد. برخی از مطالعات نشان می دهند که یبوست مزمن به دلیل مصرف منظم شیر گاو می تواند نشانه حساسیت خفیف به شیر باشد. اگر کودک همیشه بعد از مصرف شیر گاو دچار یبوست می شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

شیر گاو یک انتخاب غذایی مناسب برای نوزادان است که اکثر والدین آن را برای نوزادان خود انتخاب می کنند زیرا سرشار از انرژی و چندین ماده مغذی حیاتی است. همچنین شیر گاو برای نوزادان به آنها کمک می کند تا میزان مواد مغذی مورد نیاز (RDA) خود را تامین کنند. با این حال، توصیه می شود که شیر گاو را فقط به نوزادان یکسال به بالا بدهید. با این وجود، بهتر است قبل از معرفی شیر گاو به او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین قبل از گنجاندن شیر گاو در رژیم غذایی معمول کودکتان، از مقادیر کم برای بررسی آلرژی شروع کنید.

بسیاری از والدین شیر گاو را جایگزین شیر مادر برای نوزاد خود می دانند. آنها ممکن است بر این باور باشند که دارای مشخصات تغذیه ای مشابه شیر مادر است. با این حال، این یک باور نادرست و بدون پایه علمی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز