لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا نوزاد چشمش را می مالد؟

مالش چشم در نوزادان|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مالش چشم نوزادان می تواند نشانه خستگی و خواب آلودگی در آنها باشد. علاوه بر خواب‌آلودگی و خستگی، دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد که نوزادان چشم‌های خود را می‌مالند.  اگر چه این وضعیت در نوزادان زیاد نگران کننده نیست اما اگر نوزاد شما زیاد چشم هایش را می مالد و به دنبال علت اصلی آن هستید بهتر است این مقاله از پزشکت را بخوانید تا شایع ترین علل مالش چشم در نوزادان را بشناسید.

شایع ترین علل مالش چشم در نوزادان

مالش چشم در نوزادان و کنجکاوی آنها

در برخی موارد نوزادان از روی کنجکاوی تمام اعضای بدن خودشان مانند چشم ها را لمس می کنند. وقتی بچه ها مهارت های حرکتی ظریفی را بروز می دهند، تمایل دارند کنجکاو شوند. از جمله کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند، لمس سایر قسمت های بدنشان است.

علاوه بر آن وقتی متوجه می شوید که کودک شما خسته نیست و هنوز چشمانش را می مالید، ممکن است به دلیل تحریک بصری باورنکردنی باشد که در حین انجام این کار دریافت می کند. نوزادان احساس بستن چشمان خود، مالیدن آنها و تکرار آن برای دیدن همه آن الگوهای بصری را دوست دارند. اگر کودک شما چشم های خودش را زیاد می مالد و دوست دارید از بروز این وضعیت پیشگیری کنید می توانید با استفاده از چیزهای جالب تر ذهن کودک را از این رفتار منحرف کنید. از آنجایی که دامنه توجه کودک شما کوتاه است، به راحتی حواس او پرت می شود.

خواب آلودگی

مالش چشم های کودک می تواند به دلیل خواب آلودگی باشد. وقتی نوزادان چشمان خود را می مالند و خمیازه می کشند به این معنی است که آنها خواب آلود و خسته هستند. وقتی نوزادان خسته می شوند، این خستگی در چشم های آنها هم بروز می کند. همانطور که ماساژ به تسکین درد عضلات کمک می کند، مالیدن چشم ها در هنگام خستگی کمک می کند. با این کار کودک از درد و تنش موجود در ماهیچه های چشم، اطراف چشم و روی پلک ها خلاص می شود.

در این شرایط مراقب علائم خواب آلودگی و خستگی کودک خود باشید. طبق موسسه رشد مالش و خمیازه نشانه های رایجی هستند که نشان می دهد کودک شما به چرت زدن نیاز دارد. اگر متوجه این اولین علائم خواب آلودگی شدید، برای جلوگیری از خستگی (و مالش چشم) کودک خود را فورا بخوابانید.

روال خواب کودک خود را درک کنید. پس از تنظیم یک روال مناسب، مطمئن شوید که کودک در زمان مشخصی بخوابد حتی اگر شما از خانه دور باشید. با این کار اجازه نمی دهید کودکتان خسته شود.

خشکی چشم و مالش چشم در نوزادان|| پزشکت

خشکی چشم و مالش چشم در نوزادان

نوزادان همچنین ممکن است چشمان خود را هنگامی که بیش از حد خشک می شوند مالش دهند. چشم ها توسط یک لایه اشک محافظت می شود که وقتی برای مدت طولانی در معرض هوا قرار می گیرد تبخیر می شود. این باعث خشکی چشم ها و باعث ناراحتی نوزادان می شود و آنها به طور غریزی سعی می کنند با مالش چشمان خود به خود آرامش دهند. زیرا مالش چشم باعث تحریک اشک می شود که رطوبت را به چشم باز می گرداند.

قرارگیری شی خارجی در چشم

مالش چشم های کودک ممکن است به دلیل تحریک اتفاق بیفتد. اگر چیزی چشم کودک را تحریک کند، ممکن است کودک شما نیز چشمان خود را بمالد. ممکن است پوسته اطراف چشم، کرک، یا کمی گرد و غبار در چشم نوزاد شما وجود داشته باشد. این ذرات می توانند چشم را به قدری تحریک کنند که ممکن است کودک بخواهد چشم ها را به شدت مالش دهد. اما در این حالت، مالش می‌تواند به چشم‌های نوزاد شما آسیب بیشتری وارد کند، زیرا ممکن است باعث خراشیدن ذرات روی سطح چشم شود.

در برخی موارد اگر کودک شما چشمان خود را می مالد و نمی تواند متوقف شود، ممکن است نشانه ای از قوز قرنیه زودرس باشد (شکل نامنظم قوز قرنیه) و مالیدن چشم باعث پیشرفت آن می شود. علاوه بر این، مالش بی وقفه می تواند نشان دهنده ورم ملتحمه بهاری باشد.

رفع مالش چشم ناشی از تحریک جسم خارجی

اگر مالش چشم‌ها همراه با گریه و قرمز شدن چشم‌ها دیده می‌شود، علامت قطعی است که چیزی در چشمان کودک شما وجود دارد. در این حالت، یک تکه پنبه را در آب سرد آغشته کنید و به آرامی روی چشم ها فشار دهید تا ذرات آن از بین برود. با استفاده از یک پارچه نخی تمیز هرگونه پوسته پوسته را پاک کنید. اگر کودک شما همچنان احساس سوزش دارد، با یک متخصص اطفال یا چشم پزشک مشورت کنید.

برای پیشگیری از قرارگیری هر گونه شی در چشم نوزاد خود بهتر است کودک خود را در مکانی که گرد و غبار زیادی در هوا شناور است رها نکنید.

قرمزی چشم همچنین می تواند به دلیل ورم ملتحمه یا آنفولانزای چشم باشد. در مورد ورم ملتحمه، ترشحات چسبنده از کناره های داخلی چشم و همچنین قرمزی و آبریزش چشم ها وجود خواهد داشت. روزی سه تا چهار بار چشم ها را با آب شیر تازه تمیز کرده و بشویید. از گلوله های پنبه ای استریل برای تمیز کردن ترشحات چسبناک از چشم استفاده کنید. یک یا دو روز صبر کنید؛ اگر قرمزی و ترشح از بین نرفت، با پزشک مشورت کنید.

چگونه از مالش چشم های نوزادان جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بروز عوارض و خراش چشم در نوزادان باید از مالش چشم در آنها پیشگیری کنید. اگر کودک شما عادت به مالیدن چشم ها دارد، سعی کنید دست های او را با دستکش بپوشانید. دانشکده پزشکی استنفورد توصیه می‌کند که پیراهن‌هایی با آستین کامل یا دستکش‌های کودک بپوشید تا دست‌های کودک کاملا پوشیده شوند.همچنین می‌توانید پیراهن‌های آستین بلند کودکتان را بکشید تا دست‌های او را بپوشانید تا از مالش چشم‌هایش جلوگیری کنید.

یا می توانید با استفاده از یک اسباب بازی یا پخش موسیقی حواس آنها را پرت کنید و ذهن آنها را از آن دور کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مسدود شدن مجاری اشک در نوزدان می تواند باعث مالش چشم در آنها شود. ماساژ اطراف چشم می تواند مجاری را باز کند و نیاز به مالش چشم را کاهش دهد. اما در هر شرایط اگر نوزاد شما چشم هایش را زیاد می مالد برخی راهکارها برای پیشگیری از بروز آنها وجود دارد تا بتوانید از آسیب دیدگی یا خراشیدگی چشم در اثر مالش زیاد جلوگیری کنید. اما با این حال بهتر است در صورت بروز هر یک از شرایط و علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • افتادگی پلک
  • درد و خارش چشم
  • آبریزش مداوم چشم
  • ناتوانی در تعقیب اسباب بازی با چشم
  • نوزاد به نورهای چشمک زن پس از مرحله نوزادی پاسخ نمی دهد .
  • اگر کودک در عکس های فلش دائماً رنگ چشم های عجیب و غریب دارد.
  • عملکرد هر دو چشم نوزاد با یکدیگر متفاوت هستند.
  • واکنش به نور شدید یا عفونت چشمی که به نظر نمی رسد محو شود.
  • هنگام تلاش برای نگاه کردن به یک شی خاص، نوزاد مجبور است سرش را کج کند.

مالیدن چشم نوزاد|| پزشکت

نوزادان از چه سنی شروع به مالش چشمان خود می کنند؟

نوزادان ممکن است از ماه های اولیه زندگی شروع به مالش چشم های خود کنند. این وضعیت می تواند به دلیل شرایط مختلفی مانند تحریک چشم یا مسدود شدن مجاری اشکی باشد. برخی از نوزادان نیز هنگام خواب آلودگی چشمان خود را می مالند.

آیا مالش چشم ها می تواند باعث آسیب دائمی در نوزادان شود؟

معمولا مالش چشم باعث آسیب دائمی چشم در نوزاد نمی شود. با این حال، گاهی اوقات نوزادان ممکن است چشمان خود را هنگام تجربه سوزش شدید چشم به دلیل شرایط جدی چشم که می تواند باعث آسیب دائمی چشم شود، مالش دهند.

مالش شدید و مداوم چشم می تواند باعث آسیب هایی مانند پارگی رگ های خونی در چشم یا خاراندن قرنیه شود. همچنین ممکن است در برخی موارد منجر به بدتر شدن گلوکوم هم شود.

وقتی نوزادان چشمان خود را می خارند چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که نوزادان چشمان خود را خارش می دهند می تواند باعث تحریک، قرمزی و التهاب شود. خاراندن همچنین می تواند به پوست و بافت ظریف اطراف چشم آسیب برساند و منجر به بریدگی یا خراش روی قرنیه شود که قسمت جلویی چشم است.

سعی کنید تا حد امکان از خاراندن چشم های نوزادان جلوگیری کنید. این کار را می توان با کوتاهی ناخن ها و در صورت لزوم استفاده از دستکش روی دستانشان انجام داد. اگر کودک شما از سوزش، قرمزی یا تورم چشم رنج می برد، مهم است که برای معاینه، تشخیص و درمان با متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا مالش چشم ها باعث پارگی شبکیه در نوزادان می شود؟

مالش چشم ها می تواند باعث تحریک و قرمزی چشم در نوزدان شود، اما به احتمال زیاد باعث پارگی شبکیه در نوزادان نمی شود. پارگی شبکیه زمانی رخ می دهد که شبکیه چشم کشیده و باعث ایجاد شکاف یا سوراخ کوچکی در بافت می شود. پارگی شبکیه در نوزادان نسبتاً نادر است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ضربه، نزدیک بینی بالا (نزدیک بینی) یا شرایط پزشکی زمینه ای مانند رتینوپاتی نارس باشد.

آیا مالش چشم نوزاد همیشه به معنای خستگی است؟

مالش چشم‌ها نشانه‌ای رایج از خستگی است، اما می‌تواند نشان دهنده سایر موراد مانند خشکی چشم، سوزش چشم یا حتی عفونت باشد. نوزادان همیشه نمی توانند علائم خودشان را بروز دهند. اما می توانند زمانی که خسته، گرسنه یا ناراحت هستند چشم های خودشان را بمالند. بنابراین مالش چشم یکی از نشانه هایی است که نشان می دهد کودک ممکن است خسته باشد. سایر شاخص‌های خستگی در نوزادان شامل گیجی، خمیازه کشیدن و لمس کردن گوش یا صورت آنها است.

در صورتی که کودک شما به نورهای چشمک زن پاسخ نمی دهد یا علائم عفونت چشمی دارد، برای جلوگیری از هر گونه عارضه، فوراً با پزشک متخصص مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز