لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

استفاده از زینک اکسید در نوزادان

زینک اکساید در نوزادان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استفاده از زینک اکساید بر روی پوست نوزادان، به علت محافظتی که از پوست به عمل می‌آورد، عمدتاً بی خطر در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، در اغلب موارد، زینک اکساید یک جزء فعال در فرمولاسیون کرم‌های ضد آفتاب، پودرهای بچه، لوسیون‌های کودک و سایر محصولات مراقبت از پوست است.

به عنوان مثال، لوسیون کالامین، که یک داروی موضعی برای درمان تحریک پوست است، یکی از محبوب ترین محصولات مراقبت از پوست حاوی زینک اکسید برای نوزادان است. از آنجایی که زینک اکسید به طور گسترده استفاده می‌شود، احتمالاً حداقل در یکی از محصولات مراقبت از پوست نوزادان با آن مواجه خواهید شد.

بنابراین، دانستن این نکته که آیا این ترکیب واقعاً بی‌خطر است یا خیر، می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را برای مراقبت از پوست نوزاد خود داشته باشید. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، درباره ایمنی استفاده از زینک اکسید در نوزادان، مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم.

آیا زینک اکسید برای نوزادان بی خطر است؟

به طور کلی استفاده موضعی از اکسید روی یا زینک اکساید برای محافظت از پوست نوزادان، یک گزینه بی خطر در نظر گرفته می‌شود. نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد که نانوذرات موجود در این ترکیب در اپیدرم پوست باقی می‌مانند و به لایه عمیق تر درم نفوذ نمی‌کنند. همچنین به علت استفاده مکرر موضعی از اکسید روی، سمیت سلولی مشاهده نشده است.

این ترکیب برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. علاوه براین غلظت اکسید روی به 25% محدود شده است که میزان ایمنی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به نتایج حاصل از تحقیقات گسترده و نیز تایید FDA، اکسید روی در صورت استفاده موضعی برای نوزادان بی خطر است.

زینک اکساید برای حساسیت پوشک نوزادان || پزشکت

کاربرد اکسید روی در نوزادان

به طور معمول، اکسید روی در چند محصول مراقبت از پوست مخصوص نوزادان یافت می‌شود. این ترکیب می‌تواند در درمان یا مدیریت شرایط زیر در نوزادان استفاده شود:

تحریک پوست:

استفاده از پمادهای مبتنی بر اکسید روی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی خانگی برای تسکین سوزش پوست ناشی از نیش حشرات، تماس با گیاهان محرک و اصطکاک در نظر گرفته شود.

آفتاب سوختگی:

کارشناسان توصیه می‌کنند که وجود اکسید روی در لوسیون‌های ضد آفتاب باید پیش از خرید بررسی شود. زیرا این ترکیب از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند. این ترکیب ممکن است بسته به فرمولاسیون کلی لوسیون ضدآفتاب، محافظت گسترده‌ای در برابر اشعه‌های UVA و UVB داشته باشد.

درمان بیماری‌های پوستی:

پمادهای دارویی مبتنی بر اکسید روی ممکن است برای درمان برخی بیماری‌های پوستی تجویز شوند. چند نمونه از این موارد شامل زگیل، زخم‌های پوستی و برخی از انواع مشکلات پوستی است. علت احتمالی تأثیر مثبت این دارو در درمان این مشکلات، می‌تواند ناشی از خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی این ترکیب باشد.

بثورات ناشی از پوشک:

پمادها و لوسیون‌های مبتنی بر اکسید روی، مانند لوسیون کالامین، اغلب به عنوان یک روش درمانی خانگی بی خطر برای درمان بثورات ناشی از پوشک در نوزاد استفاده می‌شوند. اکسید روی یک ماده ضد خارش است، به این معنی که خارش را تسکین می‌دهد. حتی برای نوزادان کمتر از شش ماه، می‌توان با خیال راحت از اکسید روی استفاده کرد.

درماتیت:

درماتیت یا اگزما، یک بیماری خود ایمنی است که باعث بروز التهاب، قرمزی و تحریک بیش از حد در پوست می‌شود. استفاده از لوسیون‌های غنی از اکسید روی، مانند لوسیون کالامین، به علت خواص ضد التهابی این ترکیب، می‌تواند به تسکین خارش و سوزش کمک کند. این محصول می‌تواند یک جایگزین ایمن برای کورتیکواستروئیدها باشد که برای درمان این اختلالات نیاز به تجویز پزشک دارد.

علاوه بر این موارد، اکسید روی ممکن است در صابون‌های معمولی کودک، مرطوب کننده‌های پوست و پودرهای تالک نیز مورد استفاده قرار گیرد. علاوه براین، اکسید روی ممکن است در انواع خاصی از شیاف‌ها یافت شود و ممکن است به صورت موضعی در درمان هموروئید استفاده شود.

نکته مهم درباره مصرف زینک اکسید در نوزادان

نوزادان کمتر از شش ماه دارای جذب پوستی بالاتر و نیز مسیرهای متابولیکی و دفعی نابالغ هستند. بنابراین، مشورت با پزشک قبل از استفاده از هرگونه محصولات ضد آفتاب، از جمله اکسید روی، برای درمان مشکلات نوزادان، مسئله‌ای ضروری و مهم است.

عوارض استفاده از اکسید روی در نوزادان

به طور کلی، بروز واکنش آلرژیک نسبت به اکسید روی موضعی، بسیار نادر است. زیرا زینک اکسید دارای خواص ضد التهابی مفید برای تسکین شرایط پوستی مرتبط با آلرژی، مانند اگزما، است. بیشتر عوارض ناشی از استفاده از اکسید روی به علت بلع یا استنشاق تصادفی بخارات آن ایجاد می‌شود.

استنشاق بخارات و دود اکسید روی معمولا در محیط‌های صنعتی اتفاق می‌افتد و بعید است که نوزاد در محیط خانگی، در معرض آن قرار گیرند. بنابراین، تنها خطر بالقوه زینک اکساید برای نوزاد، بلع تصادفی لوسیون یا پماد مبتنی بر اکسید روی است. مصرف خوراکی داروی اکسید روی، یک مورد مسمومیت تصادفی است و می‌تواند منجر به بروز عوارض زیر شود:

  • سرفه
  • اسهال
  • استفراغ
  • لرز و تب
  • مشکلات معده
  • تحریک دهان و گلو
  • زردی پوست و چشم

در صورت مشاهده هر یک از علائم، بلافاصله کودک خود را به اورژانس ببرید. این نکته را به یاد داشته باشید که بطری یا ظرف حاوی محصول داروی اکسید روی را با خود به مرکز درمانی ببرید تا پزشک بتواند پادزهر مربوطه را بر اساس فرمولاسیون محصول تجویز کند.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از داروی زینک اکسید

توجه به اقدامات احتیاطی زیر می‌تواند به استفاده ایمن از اکسید روی برای رفع مشکلات نوزادان کمک کند:

اگرچه داروی اکسید روی بی خطر است، اما ممکن است این محصول دارای ترکیبات دیگری باشد که می‌توانند به عنوان یک آلرژن عمل کنند و باعث بروز واکنش حساسیت شوند. این نکته را به یاد داشته باشید که همه مواد تشکیل دهنده دارو را بررسی کنید. برای بررسی عدم بروز حساسیت، روی قسمت کوچکی از پوست، مانند روی پای نوزاد، تست حساسیت انجام دهید.

یک لایه نازک از دارو را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از چند ساعت به جای استفاده از یک لایه ضخیم از دارو برای به دست آوردن نتیجه درمانی بهتر، این کار را تکرار کنید. در صورتی که از کرم راش پوشک حاوی اکسید روی استفاده می‌کنید، پوشک را به طور مکرر عوض کنید. زیرا ممکن است که پوشک مقداری از کرم را جذب کند.

محصولات حاوی اکسید روی را از دسترس کودک و نوزاد خود دور نگه دارید تا از بلع تصادفی آن پيشگيری شود. در صورتی که نوزاد یا کودک شما به روی، لانولین، روغن کبد ماهی، ژل نفتی یا روغن‌های معدنی حساسیت دارد، از مصرف محصولات حاوی زینک اکسید برای آنها خودداری کنید.

آیا اکسید روی همان دزیتین است؟

کرم اکسید روی برای درمان مشکلات پوستی مختلف در نوزادان از جمله بریدگی‌ها، زخم‌ها و بثورات استفاده می‌شود. Desitin، Desitin Maximum Strength و Desitin Rapid Relief نام‌های تجاری کرم‌های اکسید روی هستند. به طور کلی قبل از استفاده از این کرم‌ها برای درمان نوزادتان، مطمئن شوید که با پزشک اطفال نوزاد خود مشورت کرده‌اید.

استفاده از اکسید روی در نوزادان برای مصارف موضعی، به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود. از این رو، ماده اکسید روی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست کودک و نوزاد یافت می‌شود. محصولات حاوی اکسید روی در تسکین راش پوشک، درماتیت، آفتاب سوختگی و چندین بیماری دیگر موثر هستند.

با این حال، باید ظرف و بسته بندی محصول حاوی زینک اکسید را از دسترس کودک دور نگه دارید تا از استنشاق یا بلع تصادفی دارو توسط کودک و نوزاد پیشگیری شود. مصرف خوراکی و بلع تصادفی اکسید روی ممکن است باعث بروز اسهال، استفراغ و زردی پوست و چشم شود.

علاوه بر این، بهتر است قبل از استفاده از محصولات حاوی اکسید روی که فرمولاسیون آنها در ترکیب با سایر مواد تولید شده است، آزمایش بروز آلرژی را انجام دهید. کرم‌های درمانی برای رفع بثورات پوشک ممکن است ترکیبی از چندین ماده فعال و مواد شیمیایی دیگر باشند.

انتخاب بهترین گزینه از میان طیف گسترده محصولات حاوی زینک اکسید ممکن است دشوار باشد. به همین علت، برای اینکه مطمئن شوید بهترین محصول را برای نوزاد خود انتخاب کرده‌اید، باید با پزشک اطفال نوزاد خود مشورت کنید.

استفاده از زینک اکساید در نوزادان|| پزشکت

سوالات متداول

آیا استفاده از زینک اکسید برای صورت نوزاد بی خطر است؟

اکسید روی یکی از مواد فعال موجود در لوسیون کالامین است. طبق نتایج حاصل از یک مطالعه، لوسیون کالامین، بر روی صورت و سایر اعضای بدن نوزاد برای رفع خارش استفاده شد و هیچ عارضه‌ای نداشت. به این ترتیب، می‌توانید لوسیون‌ها و کرم‌های حاوی اکسید روی را روی صورت کودک یا نوزاد خود بمالید. با این حال، مقدار مصرفی دارو را باید پس از مشورت با متخصص اطفال تعیین کنید.

آیا روی برای نوزادان مفید است؟

به طور کلی روی برای نوزادان بی خطر است و مقدار مصرف روزانه روی برای نوزادان زیر شش ماه 3 میلی گرم در روز است. به کمک زینک اکسید می‌توان برخی از مشکلات پوستی نوزادان را برطرف کرد.

سریع ترین روش درمان راش پوشک در نوزادان چیست؟

بروز راش ناشی از استفاده از پوشک، یک مشکل شایع در بسیاری از نوزادان است. برخی از روش‌های درمانی موثر برای بهبود سریع راش ناشی از پوشک شامل خشک و تمیز نگه داشتن پوست کودک، تعویض مکرر پوشک و استفاده از پمادها و کرم‌های مناسب است. با این حال، مدت زمان بهبود راش پوشک به عوامل مختلفی از جمله علت و شدت آن بستگی دارد.

آیا اکسید روی برای درمان بثورات نوزاد مفید است؟

به طور خلاصه، بله. اکسید روی یک ماده فعال موجود در فرمولاسیون کرم‌ها و ژله‌هایی است که برای درمان بثورات نوزادی استفاده می‌شوند. درمان مشکلاتی مانند بثورات پوشک و برخی از داروها مانند ضدآفتاب‌هایی که به پیشگیری از بروز راش‌های ناشی از تابش آفتاب ایجاد می‌شوند، از این جمله‌اند.

سخن آخر

به طور کلی، استفاده موضعی از اکسید روی برای نوزادان بی خطر است و اکسید روی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست نوزادان یافت می‌شود. این ترکیب دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است و می‌تواند شرایطی مانند اگزما، بثورات پوستی و سایر ناراحتی‌های پوستی را در نوزادان درمان کند.

در صورتی که کودک یا نوزاد به طور تصادفی محصول را به صورت خوراکی کند، ممکن است که برخی عوارض مانند استفراغ یا تب ایجاد شود. مراقب باشید که بیش از حد از این دارو استفاده نکنید و قبل از استفاده از آن برای درمان مشکل کودک یا نوزاد خود با پزشک اطفال نوزاد خود مشورت کنید تا از بروز هرگونه واکنش نامطلوب پیشگیری شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز