لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بارداری بعد از 50 سالگی

بارداری در 50 سالگی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر چه بارداری در سنین بالای 35 سالگی تا حدودی امکان پذیر و رایج است، اما بارداری بعد از 50 سالگی می تواند با بروز برخی عوارض و خطراتی همراه باشد. این در حالی است که احتمال بارداری موفق در این سن هنوز هم وجود دارد. بسیاری از زنان نیز با موفقیت در سنین 40 و 50 سالگی صاحب فرزندی سالم هستند. اما اگر تصمیم دارید که در سن 50 سالگی باردار شوید و سوالات زیادی در این زمینه دارید، بهتر است این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید.

حاملگی در سنین بالا و چالش های آن

برخی از زنان می خواهند بعد از رسیدن به ثبات مالی و شغلی مناسب، و نزدیک به دهه 40 و 50 سالگی برای باردار شدن اقدام کنند. آنها معتقدند که نگهداری و مراقبت از کودکان در این سنین می تواند راحت باشد.

اما مواردی وجود دارد که در بارداری در سنین بالا حتما باید در نظر گرفت. در حالی که بچه دار شدن در مراحل بعدی زندگی می تواند از برخی جهات آسان تر باشد، اما این احتمال وجود دارد که باردار شدن در این سنین دشوارتر شود. بارداری شما نیز به طور کلی پرخطر در نظر گرفته می شود.

همچنین باید تغییراتی در سبک زندگی در نظر گرفت. در حالی که برخی از زنان از 50 سالگی خود به عنوان فرصتی برای کشف “زندگی برای خود و بازنشستگی” استقبال می کنند، بچه دار شدن می تواند این امر را مختل کند.

علاوه بر این، در بارداری های 50 سالگی عوامل خطری وجود دارد که به کودک شما مربوط می شود، از جمله:

  • ناتوانی های یادگیری
  • نقائص هنگام تولد
  • وزن کم هنگام تولد
  • تفاوت های مربوط به کروموزوم، مانند سندرم داون

پس اگر در آستانه 50 سالگی تصمیم به بارداری دارید بهتر است که تحت مشاوره قبل از بارداری قرار بگیرید تا اهداف باروری خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

مطالعه بیشتر: بهترین سن بارداری

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

حاملگی|| پزشکت

چگونه در 50 سالگی باردار شویم؟

به طور کلی، تخمین زده می شود که یک زن به طور متوسط ​​تا سن 51 سالگی فقط 1000 تخمک (که سلول های تخمک نیز نامیده می شود) دارد. این کاهش شدید از 500000 در دوران بلوغ و 25000 در اواسط 30 سالگی رخ می دهد.

همراه با کاهش سلول های تخمک شانس بارداری بسیار کمتر می شود. حتی احتمال بروز مشکلات و عوارض بارداری در سنین بالاتر، بیشتر هم می شود. این در حالی است که کیفیت تخمک نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد. همین وضعیت می‌تواند لقاح را دشوار کند یا خطر بروز ناهنجاری‌های کروموزومی مادرزادی در جنین را افزایش دهد. در نهایت می‌تواند احتمال از دست دادن زودهنگام بارداری را افزایش دهد.

توصیه کلی این است که اگر به مدت شش ماه بدون هیچ نتیجه ای به طور طبیعی اقدام به بارداری کرده اید و بالای 35 سال سن دارید، به متخصص باروری مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

بارداری در 50 سالگی

با این حال، اگر در دهه 50 زندگی خود به طور فعال برای باردار شدن تلاش می کنید، به دلیل کاهش سریع تخمک ها، بهتر است قبل از هر اقدامی با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

ممکن است متخصص ابتدا مصرف داروهای باروری را برای اطمینان از تخمک گذاری پیشنهاد دهد. مصرف این دارو ها به ویژه در دوران پیش از یائسگی، زمانی که چرخه های شما به طور فزاینده ای غیرقابل پیش بینی هستند، تا حدودی می تواند موثر و مفید باشد.

گاهی اوقات مصرف این داروها در مدت زمان بسیار کم برای داشتن بارداری موفق کافی است. این داروها می توانند تعداد تخمک های بالغی را که در طول سیکل آزاد می کنید افزایش دهند.

آنها ممکن است لقاح آزمایشگاهی (IVF) را توصیه کنند، روشی که تخمک ها را از بدن شما بازیابی می کند. سپس آنها را با اسپرم جداگانه در آزمایشگاه بارور کرده و سپس آنها را دوباره به رحم تزریق می کند.

در صورتی که در این سنین تصمیم به بارداری داشته باشید، پزشک ممکن است انتقال بیش از یک جنین را توصیه کند تا شانس بارداری افزایش یابد. اما در این شرایط احتمال بارداری چند قلویی هم بسیار زیاد است که در نهایت می تواند عوارض بارداری را افزایش دهد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و مامایی

معایب باردار شدن در 50 سالگی یا بعد از آن

به تعویق انداختن والدین و بچه دار شدن در سن 50 سالگی و بعد از آن نیز می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. برخی از شایع ترین خطرات بارداری بعد از 50 سالگی، عبارتند از:

خطر بروز بیماری ها

در سال 2012، یک مطالعه نشان داد که سلامت زنان 50 ساله یا بالاتر که با استفاده از تخمک‌های اهدایی باردار شده‌اند، به خوبی زنان دریافت‌کننده جوان‌تر است، مشروط بر اینکه در دوران بارداری و پس از آن به خوبی از آنها مراقبت شود. اما برخی از خطرات پزشکی در بارداری بعد از 50 سالگی وجود دارد. بارداری دیررس احتمال دیابت، فشار خون بالا و پره اکلامپسی را افزایش می دهد. پره اکلامپسی عارضه ای است که با فشار خون بالا و حتی در برخی موارد آسیب اندام مشخص می شود. علاوه بر اینها، محدودیت رشد، مرده زایی، زایمان زودرس و چند قلوزایی از عوارض بالقوه بارداری بعد از سنین بالا هستند.

از نظر فیزیکی سخت تر

بارداری برای زنان مسن‌تر از نظر جسمی سخت است و وزن حمل کودک نسبت به زنان جوان ممکن است تا حدودی برای زنان استرس‌زا باشد.

فشار مالی

آخرین چیز، در حالی که داشتن نوزادان در مراحل بعدی زندگی مزایای مالی دارد، تعهداتی نیز وجود دارد. هر چه بیشتر منتظر بمانید، احتمال فشار کار و مراقبت در سنین بالاتر بیشتر می شود. در زمانی که اکثر دوستانتان در حال برنامه ریزی برای بازنشستگی هستند، شما ممکن است با مشکلات مالی ناشی از مراقبت کودک روبرو شوید. حتی با گذشت زمان، مراقبت های بهداشتی و بیمه احتمالاً گران تر می شوند و هزینه درمان های باروری بار را افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر: اقدامات قبل از بارداری

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

بارداری در سن بالا || پزشکت

مزایای باردار شدن بعد از 50 سالگی

باور کنید یا نه، مادر شدن در سن بالای 50 سال مزایای زیادی دارد. در اینجا چند مورد وجود دارد:

افزایش طول عمر مادران: مطالعه ای که توسط دانشگاه یوتا انجام شد نشان داد زنانی که در دهه 50 زندگی خود بچه دار می شوند، چه به صورت طبیعی و چه از طریق روش های دیگر، عمر طولانی تری دارند.

امنیت مالی بیشتر: یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که درآمد یک زن هر سال که بچه دار شدن را به تاخیر می اندازد 9 تا 10 درصد افزایش می یابد.

کسب تجارب بیشتر: یکی از بزرگترین مزایای بارداری در سنین بالا این است که بدون شک زنان در این سن تجریبات بیشتری را در مورد مسائل مختلف و حتی مراقبت از خود و کودکان دارند.

صبر بیشتر: مادران مسن‌تر معمولا صبورتر هستند. آنها در تعیین حد و مرز بهتر عمل می کنند. همچنین کمتر ممکن است سر فرزندان خود فریاد بزنند یا آنها را به شدت تنبیه کنند. در نتیجه، فرزندان آنها مشکلات رفتاری، اجتماعی و عاطفی کمتری دارند. یک مطالعه نشان داد که مادران مسن‌تر نیز در دوران بارداری اضطراب کمتری داشتند. آنها در روابط پایدارتری بودند و از نظر مالی وضعیت بهتری داشتند.

مطالعه بر روی 800 زن از سنین 41 تا 92 سال نشان داد که آنهایی که آخرین نوزاد خود را بعد از 35 سالگی به دنیا آوردند در آزمون های حافظه کلامی و تفکر نمره بهتری کسب کردند. همچنین نشان داد که زنانی که بیش از 10 سال از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کردند، عملکرد اجرایی و مهارت‌های حل مسئله بالاتری در زندگی داشتند.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

زایمان بعد از 50 سالگی

پس از 50 سالگی، خطرات بیشتری در رابطه با زایمان وجود دارد. به دلیل سن و درمان های قبلی باروری که می تواند خطر بروز پره اکلامپسی را افزایش دهد، احتمال زایمان سزارین در بارداری های سنین بالا بیشتر است. یکی دیگر از دلایل سزارین جفت سرراهی است، وضعیتی که جفت دهانه رحم را می پوشاند.

سوالات متداول

احتمال بارداری در 50 سالگی چقدر است؟ شانس باردار شدن در 50 سالگی کم است زیرا شانس بارداری طبیعی در یک چرخه ماهانه تا 40 سالگی به حدود 5٪ کاهش می یابد. همچنین شانس موفقیت با روش های IVF تا 44 سالگی به حدود 11٪ کاهش می یابد.

آیا می توانم در 50 سالگی بدون پریود باردار شوم؟ بارداری طبیعی بعد از 50 سالگی در شرایطی که قاعدگی متوقف شده باشد غیرممکن است. با این حال، می توانید از تخمک های اهدا کننده و تکنیک های لقاح آزمایشگاهی استفاده کنید. زنان همچنین می توانند تخم‌های خود را در سنین پایین‌تر منجمد (انجماد) کرده تا بعداً از آنها استفاده کنند. با این حال، بارداری در 50 سالگی با عوارض بیشتری مانند افزایش نیاز به بستری شدن در بیمارستان، فشار خون بالا در بارداری، دیابت بارداری، و بروز بیشتر نوزادان کم وزن همراه بوده است.

سخن آخر

بارداری بعد از 50 سالگی به دلیل شروع یائسگی می تواند چالش برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست. با اهدای تخمک و IVF می توانید بعد از 50 سالگی باردار شوید، اما بارداری طبیعی در این سنین بسیار نادر است. اگر پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده به مدت بیش از شش ماه باردار نشده اید، برای تشخیص و احتمالات جایگزین برای بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. علیرغم خطرات متعددی که برای سلامتی مادر و نوزاد به دنیا می‌آید، مزایایی در اواخر بارداری وجود دارد، از جمله اینکه مادران دیرهنگام از نظر مالی با ثبات هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز