لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نیش زنبور در گربه های خانگی

نیش زنبور در گربه های خانگی1 || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

به طور کلی، بروز نیش حشرات در گربه ها نسبتاً شایع است. گربه ها دوست دارند بازی کنند و حشرات اغلب طعمه های وسوسه انگیزی برای آن ها هستند. اگر گربه شما بازیگوش و کنجکاو است، ممکن است که پنجه خود را به یک زنبور نزدیک کند و زنبور گربه خانگی تان را نیس بزند.

در بیشتر موارد، گربه‌ ها از نیش زنبور به خودی خود بهبود می ‌یابند و تنها به کمک ‌های اولیه جزئی نیاز دارند. با این حال، برخی از گربه ها واکنش های آلرژیک جدی، خطرناک و کشنده ای را در اثر نیش زنبور تجربه می کنند. گربه خانگی خود را برای بررسی وجود علائم واکنش های آلرژیک زیر نظر بگیرید. علاوه براین، با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید.

به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که زنبورها می توانند گربه ها‌ را نیش ‌بزنند. علاوه براین، انواع نیش ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما نیش آنها بسیار متفاوت است. زنبورهای وحشی دارای نیش دائمی هستند که هنگام نیش زدن در بافت باقی نمی ماند. این نکته بدان معنی است که یک زنبور وحشی می تواند بارها و بارها یک حیوان را نیش بزند.

از طرف دیگر، نیش زنبور عسل در حین نیش زدن جدا می شود. هر زنبور عسل فقط یک بار می تواند نیش بزند، اما نیش در پوست گربه خانگی شما باقی می ماند. ممکن است برای چند دقیقه به پمپاژ زهر ادامه دهد، بنابراین برداشتن سریع نیش باعث کاهش درد و تورم می شود.

نشانه های نیش زنبور در گربه های خانگی

گربه ها اغلب سعی می کنند درد را پنهان کنند، و ممکن است مشخص نباشد که نیش زنبور رخ داده است. نیش زنبور در گربه‌ های جوان ‌تر و گربه ‌هایی که به فضای باز دسترسی دارند، شایع ‌تر است، اما می ‌تواند در داخل یا خارج و گاهی اوقات برای گربه ‌های سالمند یا جوان ‌تر نیز اتفاق بیفتد.

گربه ها معمولاً در دور صورت و پنجه هایشان دچار نیش می شوند. ممکن است لنگ یا پنجه بزنند و محل نیش را خراش دهند. به دنبال یک برآمدگی کوچک و متورم در جایی که نیش رخ داده است باشید.

مطالعه بیشتر: مسمومیت گربه با گل سوسن

نیش زنبور در گربه های خانگی2

کمک های اولیه زمان نیش زنبور

به محض اینکه متوجه شدید گربه شما نیش زده شده است، گربه را از آن منطقه دور کنید و مکانی امن برای ارزیابی و درمان حیوان خانگی خود پیدا کنید. اگرچه بعید است که یک نیش باعث بروز واکنش شدید شود، اما زنبورهای عسل یا زنبورهای دیگر ممکن است در نزدیکی آن ها باشند. بیشتر واکنش‌های جدی نیش حشرات ناشی از چندین بار نیش زدن است.

اگر گربه خانگی شما توسط زنبور نیش زده شد، مهم است که خیلی سریع نیش را بردارید. با استفاده از لبه گواهینامه رانندگی یا کارت اعتباری نیش را بیرون بکشید. نیش را با موچین نیشگون نگیرید. این کار می تواند کیسه زهر را پاره و نیش را بدتر کند. پس از برداشتن نیش، جراحات گربه خانگی خود را ارزیابی کنید.

خز گربه خانگی خود را جستجو کنید تا مطمئن شوید که نیش حشره دیگری وجود ندارد. علائم گربه خود را برای مشاهده واکنش آلرژیک شدیدتر تحت نظر بگیرید. بیشتر نیش حشرات نیازی به مراقبت های دامپزشکی ندارند. اگر گربه شما چندین بار نیش زده شده است یا اگر نیش حشره در داخل دهان رخ داده است، فوراً به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.

دامپزشکی

به احتمال زیاد ارزش آن را دارد که با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید، صرف نظر از اینکه گربه شما کجا یا چند بار نیش زده شده است. اگر گربه خانگی شما فقط تورم جزئی را تجربه می کند، کمپرس سرد به کاهش علائم کمک می کند. سبزیجات یخ زده، کیسه یخ یا یک حوله سرد که روی محل قرار می گیرد به کاهش تورم و تسکین درد کمک می کند.

مطالعه بیشتر: تنگی نفس در گربه 

دارو برای نیش زنبور در گربه

دیفن هیدرامین یا بنادریل می تواند تورم را کاهش دهد و واکنش های آلرژیک را در گربه ها به حداقل برساند، اما همیشه باید در دادن داروهای بدون نسخه به گربه خانگی خود محتاط باشید. برچسب را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که هیچ داروی ضددردی با داروی شما مخلوط نشده است.

بسیاری از داروهای ضد درد برای گربه ها سمی هستند. دوز مصرفی نیز از گربه ای به گربه دیگر متفاوت است. در صورت بروز نیش حشرات، به گربه خود 1 میلی گرم بنادریل به ازای هر ۴۵۰ گرم از وزن حیوان بدهید. اگر در مورد دادن داروهای بدون نسخه به گربه خانگی خود نگرانی دارید، برای مشاوره با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید یا از مصرف دارو صرف نظر کنید.

حتی اگر نیش در ابتدا جزئی به نظر می رسد، گربه خانگی خود را از نظر بروز علائم واکنش های شدید زیر نظر بگیرید.

در صورت علائم واکنش آلرژیک شدید، فوراً با دامپزشک حیوان خانگی ‌خود تماس بگیرید.

نیش زنبور در گربه های خانگی1 || پزشکت

علائم حساسیت گربه به نیش زنبور

بیشتر اوقات، نیش زنبور فقط باعث بروز‌ تورم و ناراحتی جزئی در گربه خانگی شما می شود. در موارد نادر، نیش می تواند منجر به بروز واکنش شدیدی به نام شوک آنافیلاکتیک شود. علائم هشدار دهنده اولیه، عبارت اند از:

  • تاول
  • خارش
  • استفراغ
  • تورم پوزه و دهان گربه خانگی
  • اسهال یا اجابت مزاج و دفع ادرار غیر طبیعی

علائم هشدار دهنده بعدی، عبارت اند از:

  • سردی اندام ها
  • تغییرات رفتاری
  • ضعف یا بی حالی
  • دشواری در تنفس
  • رنگ پریدگی لثه ها
  • ترشح غیر طبیعی آب دهان
  • نبض ضعیف یا ضربان قلب بالا

اگر گربه خانگی شما علائم شوک آنافیلاکتیک را تجربه کرد، فوراً با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید و یا گربه خانگی خود را برای درمان به کلینیک دامپزشکی ببرید. هر گونه نشانه شوک آنافیلاکتیک باید جدی گرفته شود. شوک آنافیلاکتیک اغلب کشنده است. اگر به موقع درمان نشود، می‌ تواند جدی و خطرناک باشد‌.

مطالعه بیشتر: گربه خانگی به چه بیماری مبتلا می شود؟ 

پیشگیری از بروز نیش حشرات در گربه های خانگی

بعید است که نیش زنبور برای گربه های خانگی جدی باشد، اما اقداماتی نیز وجود دارند که می توانید برای کاهش احتمال بروز آن در آینده انجام دهید. اگر به گربه خانگی خود اجازه می دهید بیرون برود، در اطراف خانه خود به دنبال لانه های زنبور بگردید. وجود لانه ها یا کندوها نشانه ای از وجود زنبورهای مختلف هستند.

اگر گربه خانگی خود را در حال بازی با یک حشره دیدید، مطمئن شوید که آن حشره خطرناک نیست. اگر گربه خانگی شما قصد بازی با زنبور را دارد، بلافاصله حیوان خانگی خود را از موقعیت خارج کنید. مواد کشنده و دافع حشرات شیمیایی می توانند فعالیت حشرات را در منطقه زندگی‌شما کاهش دهند، اما باید با احتیاط استفاده شوند یا اصلاً استفاده نشود.

کشنده های شیمیایی اغلب برای گربه ها سمی هستند و می توانند علائم شدیدی ایجاد کنند. استفاده از روش های دیگر کنترل حشرات را در نظر بگیرید، به خصوص در مناطقی که گربه خانگی شما می تواند به آن دسترسی داشته باشد.

اگرچه نیش برخی از حشرات می تواند جدی باشد، اما بیشتر گربه ها پس از نیش زنبور به سرعت بهبود می یابند. انجام کمک های اولیه اولیه می تواند به گربه خانگی شما کمک کند پس از نیش راحت تر باشد. بعد از نیش زنبور نترسید، اما آن را جدی بگیرید. دانستن علائم یک واکنش جدی ممکن است جان گربه خانگی ‌شما را نجات دهد.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

نیش زنبور در گربه های خانگی2 || پزشکت

آیا نیش زنبور برای گربه ها خطرناک است؟

بروز نیش زنبور مسئله مطلوبی برای یک بچه گربه شاد و سالم نیست. اگر زنبوری به خانه راه پیدا کند، حتی گربه های داخل خانه نیز از چنین فاجعه ای مصون نخواهند‌ بود. کنجکاوی و غرایز درنده گربه احتمالاً حیوان را وادار می کند تا به مهاجم حمله کند، که به همان اندازه احتمال دارد زنبور با نیش زدن پاسخ دهد.

اگر بچه گربه شما نسبت به سمومی که در اثر نیش ترشح می شود، حساسیت مفرط داشته باشد، نتایج می تواند بسیار جدی تر از تورم پنجه باشد.

در حالی که اکثر گربه ها به سم موجود در نیش زنبور حساسیت ندارند، اگر گربه خانگی شما در گروه گربه های آلرژیک قرار بگیرد، نیش می تواند حیوان را به شدت بیمار کند یا دچار شوک آنافیلاکتیک شود. این وضعیت می تواند منجر به کاهش خطرناک فشار خون شود که می تواند کشنده باشد.

به این ترتیب، هر نشانه ای از واکنش شدید باید فورا تحت درمان دامپزشکی قرار گیرد. از آنجایی که نمی ‌توان مطمئن بود که آیا گربه خانگی شما ممکن است واکنش شدیدی را تجربه کند یا خیر، به محض اینکه متوجه نیش شدید، بهتر است با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید، که ممکن است از شما بخواهد که گربه‌ خانگی تان را به کلینیک ببرید.

در غیر این صورت، دامپزشک می تواند به شما در مورد روش های درمان گربه در خانه توصیه هایی کند.

تشخیص محل نیش در گربه های خانگی

در بیشتر موارد، گربه خانگی‌ یک واکنش موضعی را تجربه می کند که منجر به بروز تورم و حساسیت خفیف در محل نیش می شود. بیشتر اوقات این اتفاق روی صورت، معمولاً نزدیک بینی یا روی پنجه، به علت تمایل گربه به پنجه زدن به طعمه، رخ می ‌دهد. بررسی کنید که آیا نیش هنوز در داخل زخم است یا خیر.

زنبورهای بی عسل نیش های خاردار دارند که از بدن آنها جدا می شود و هنگام نیش در پوست فرو می رود. از سوی دیگر، زنبورهای بی عسل نیش خود را دست نخورده نگه می‌ دارند، که این امکان را برای آن ها فراهم می‌ کند که قربانیان خود را چندین بار نیش بزنند، که می ‌تواند خطر را برای حیوان خانگی شما افزایش دهد.

تورم شدید، قرمزی و درد ممکن است علائم اولیه یک واکنش شدید باشند. بچه گربه خانگی شما ممکن است علائمی از درد مانند لنگش یا لنگیدن، صداهای ناراحت کننده یا لیسیدن اجباری محل نیش را نشان دهد. علائمی که نشان می دهند گربه خانگی شما شوک آنافیلاکتیک را تجربه می کند، شامل موارد زیر است:

  • کهیر
  • استفراغ یا اسهال
  • رنگ پریدگی لثه ها
  • سرگردانی یا تلو تلو خوردن
  • کاهش دمای بدن و سردی اندام ها
  • ضربان قلب خیلی کند یا خیلی سریع

علائم دیگری که باید مراقب آنها بود، عبارت اند از:

  • ترشح آب دهان
  • تنفس کم عمق یا سریع
  • تغییر در رفتار، خلق و خو یا عملکرد ذهنی

هر یک از این علائم نشانه ای برای شما برای بردن گربه خانگی به کلینیک دامپزشکی در سریع ترین زمان ممکن است.

سخن آخر

در صورتی که زنبور عسل یا بی عسل گربه خانگی تان را نیش‌ زد، می توانید از برخی اقدامات اولیه برای کمک به حیوان خانگی‌ تان استفاده کند. با این حال، اگر‌ نیاز است که گربه خانگی تان تحت درمان های پیشرفته قرار گیرد، باید با یک دامپزشک با تجربه تماس بگیرید و با او درباره سوالات تان مشورت کنید.

اگر‌ گربه خانگی تان در وضعیت اضطراری است، حیوان خانگی تان را به یک کلینیک دامپزشکی ببرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام امروز ظهر زنبور گربم رو نیش زد و یکم دستش ورم کرده . گربم کلا نمیذاره بهش دست بزنیم و الان که اینجوری شده نمیدونم باید چکار کنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام اگر بهتر نشده به دامپزشک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز